تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821001013
آشنايي با فرقه هاي نوظهور(1) مراقبه تعالي بخش
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آشنايي با فرقه هاي نوظهور(1) مراقبه تعالي بخش
خبرگزاري فارس: اديان و فرقه هاي نوظهور از جمله ويژگي هاي عصر غيبت و دوران معاصر برشمرده شده است كه دور افتادن از تزريق معارف ناب ديني و مهدوي به جامعه و نيز عدم شناخت اين آيين هاي نوظهور، باعث ترويج اين گونه اعتقادات انحرافي در بخش وسيعي از جامعه شده است.
مقدمه:
اديان و فرقه هاي نوظهور از جمله ويژگي هاي عصر غيبت و دوران معاصر برشمرده شده است كه دور افتادن از تزريق معارف ناب ديني و مهدوي به جامعه و نيز عدم شناخت اين آيين هاي نوظهور، باعث ترويج اين گونه اعتقادات انحرافي در بخش وسيعي از جامعه شده است. از اين رو، بر آنيم تا با نشر، بازنشر و گردآوري پاره اي از مقالات در توضيح اين اديان و آيين هاي جديد، محققان و پژوهشگران و علاقه مندان را در شناخت بهتر اوضاع جامعه و افكار نوپديد ياري دهيم.
مراقبهي تعالي بخش، معروف به تيام (TM)، توسط مهاراشي ماهش يوگي (1) در سال 1956 تأسيس شد. مهاراش در سال 1911 و بنا به گفتهاي در 1918 در اسنز كاشي (2) هند به دنيا آمد. او پس از تكميل تحصيلاتش در رشته فيزيك در دانشگاه الله آباد به مطالعه در ودا و تحصيل دانش ودايي پرداخت. استادش يكي از عالمان پيشتاز هندويي به نام سوآمي برهماناندا ساراسوآتي (3)، معروف به گورو دو (4) بود.
مهاراش تا سال 1953 كه دو چشم از جهان فروبست، به مدت سيزده سال نزد وي شاگردي كرد. بعد از مرگ استادش به كوههاي هيماليا پناه برد و پس از دو سال مراقبه به جنوب هند سفر كرد. در همين دوران انزواي خودسازي بود كه قصدش را براي برپايي و ايجاد ماموريت جهاني هندويي اعلام كرد.
در سال 1958، نهضت بازتوليد معنوي (5) را تأسيس كرد و در سال 1959 در اولين سفر خارجياش به ايالات متحدهي امريكا رفت و دو سال بعد، جامعهي بينالمللي مراقبه براي دانش ذكاوت خلاق6 را به عنوان ابزاري براي نيل به تتيامت بنا نهاد.
در آغاز، حركت و رشد اين جنبش كند بود اما «نهضت تقابل فرهنگي جوانان» در دهه 1960 مخاطبان فراواني را براي تعاليم مهاراش فراهم آورد. سفر بعدي او جاي پاي او را در امريكا محكمتر كرد و پاي او را به فضاهاي دانشگاهي، از جمله دانشگاه ييل، هاروارد و بركلي گشود. پيام او توجه بسياري از بزرگان و شخصيتهاي آكادميك را به خود جلب كرد كه از جملهي آنان ميتوان به بيتلز (7)، ميافارو (8) و جين فوندا (9) اشاره كرد.
در 1972، برنامهاي برجستهتر براي معرفي «دانش ذكاوت خلاق» و تفسيري از دانش ودايي آگاهي، به جهان ارايه كرد. اين برنامه همه را به ايجاد طرح جهاني(10) فرا ميخواند كه از جمله اهداف آن، تاسيس سه هزار و ششصد مركز جهاني بود. اين مراكز جهاني هر كدام داراي هزار نفر معلم و مربي بودند كه در اين طرح بزرگ، هر يك از آنان براي تعليم و تربيت هزار در نظر گرفته شده بود. كه بر اين اساس، هر مركز يك ميليون نفر از ساكنان زمين را در بر مي گرفت. او براي اجراي اين طرح شوراي اجرايي طرح جهاني (11) را تشكيل داد. در همين سال دانشگاه بينالمللي مهاريشي (12) را در سانتا باربارا كاليفرنيا تاسيس كرد كه بعدها به فير فيلد (13) منتقل شد و هنوز در آنجا با نام دانشگاه مديريت مهاراش (14) برپاست.
از اهداف اين دانشگاه، ارايهي يك تقويم درسي سنتي است كه در آن هر عنواني بر نيروهاي طبيعت و جهان هستي، كه پايه و اساس جنبش «تيام» را تشكيل ميدهد، تاكيد ميكند.
در حوالي سال 1977 ده هزار نفر در اين دانشگاه تربيت شدند تا به تعليم و آموزش فنون «تيام» بپردازند. در نتيجهي پوشش رسانهاي مناسب جنبش «تيام» توانست در نيوجرسي با مدارس عمومي ارتباط برقرار كند كه در نتيجه در اين مدارس فنون «تيام» تدريس ميشد اما در سال 1977 دادگاه اين اقدام را ممنوع كرد.
اين پروندهي قضايي كه به پروندهي مالناك عليه يوگي (15) معروف شده است ضربهاي محكم بر اين جنبش وارد كرد.
جنبش در دادگاه عالي نيوجرسي ضمن تقاضاي استيناف، ادعا كرد كه اين جنبش، ديني را تعليم نميدهد، بلكه فنوني علمي را آموزش ميدهد و در نتيجه دادگاه استيناف، در سال 1979 راي اوليه را فسخ كرد. اما بعد از اين اتفاق، پس از چندين سال رشد پايهدار، شمار هواداران جنبش رو به افول نهاد. تتيامت تصريح ميكند كه دين نيست اما دين پژوهان، به ويژه جامعهشناسان دين، از جمله بينبريج (16) معتقدند كه سخن گفتن از «نيروهاي خارقالعاده و متعالي» نوعي ترويج و تعليم اعتقاد به فوق طبيعيات است و چنين چيزي از ويژگيهاي دين است.
با كند شدن روند عضوگيري جنبش «تيام» اين جنبش در سال 1976 به كشفي مهم در استعداد و نيروي بالقوهي انسان دست يافت. صورتي عالي از مراقبه، موسوم به سيديس17 اين فرصت را در اختيار دانشپژوهان پيشرفته قرار داد تا «پرواز يوگايي» (18) انجام دهند؛ پرواز در هوا و شناور شدن در آن. آنها همچنين آموزهي امكان نامرئي شدن انسان را نيز مطرح كردند. در همين ايام بود كه هواداران «تيام» دريافتند كه تلاشها و تمرينهاي آنها در دنيا تاثيري عميق دارد؛ مثلا موجب كاهش جرايم ميشود و به جنگ و بيماريها پايان ميدهد.
برخلاف عوامل بازدارندهي دهه 1970، تعاليم يوگي بازگشت قابل توجهي داشته است. اين امر تا حدودي به شكوفايي و رونق درمان كلي نگرانه هوليستيك (19) در غرب برميگردد. يوگي براي نيل به اين هدف، ايورودا (20)، شكلي سنتي از درمان را مطرح كرد و امكانات و وسايل درماني را در چندين شهر بزرگ برپا كرد. استراتژي اين مراكز بنا به گفتهي خودشان مبارزه با بيانضباطيها و نابسامانيهاي بهداشتي از راه مبارزه با ريشهي بيماريها به جاي پرداختن به درمانهاي سطحي بود. اين علل و اسباب عموما شامل يك عدم تعادل و به هم ريختگي در انرژيهاي بدن بود كه تغذيه ناپاك و شيوههاي نارواي زندگي و زيستن را موجب ميشود.در اين اواخر مهاراش برنامهي اخترشناسي ودايي مهاراش (21) را مطرح كرد كه خود او آن را به «دانش تغيير شكل و تكنولوژي پيشبيني» تعريف كرده است. وي تا آنجا پيشرفت كه گفت به كار بردن اين برنامه براي آنان كه داراي جايگاه و مقام رهبري يا حافظ امنيت و آسايش هستند، ضروري است؛ چراكه با اين برنامه ميتوانند به قدرتي دستيابند كه آيندهنگري و پيش بيني را در آنها تقويت ميكند.
«تيام» به عرصهي سياست نيز وارد شده است. حزب حقوق طبيعي (22) كه رهبري آن را دكتر جان هگلين فيزيكدان و يكي از اعضاي هيئت علمي دانشگاه مديريت مهاريشي به عهده داشت از «تيام» پشتيباني كرد و حزب خود را «اولين حزب سياسي امريكا كه بر اصول علمي و تحقيق استوار است» خواند.
در واقع تمرينها و اعمال «تيام» در منشور خط مشي حزب حقوق طبيعي، گنجانده شده است. اين حزب مدعي است كه در بيش از هشتاد كشور جهان فعال است.
در رقابت انتخاباتي سال 2000 حزب حقوق طبيعي در كسب كرسيهاي مجلس سنا در بيش از پنجاه ايالت امريكا ناكام ماند و فقط يكي از اعضاي اين حزب توانست در ايالت اهايو با كسب شصت و نه هزار راي به سنا راه يابد. اولين هدف اين حزب چنان كه در منشور آن آمده است تربيت هفت هزار خبره براي عمل به مراقبهي تعالي بخش مهاريشي و برنامهي «تيام» است و از آنجا كه اين برنامه شامل فن «پرواز يوگايي» نيز ميشود، آنان معتقدند موجب ايجاد جامعهاي هماهنگ و مثبت ميشود. از ديگر اهداف و برنامههاي اين حزب رسيدن به اقتصادي پوياتر، بهداشت و سلامتي، ثبات خانوادگي، تحصيلات پيشرفته و «دفاع شكستناپذير» در مقابل جنگ است.
فنون «تيام» «فرآيندي ساده و خالي از زحمت» دانسته شدهاست كه به واسطهي آن ذهن به طور طبيعي به كنه و ذات تمامي افكار (آگاهي تعاليبخش) و منبع تمامي فرايندهاي خلاق ميرسد. «تيام» مدعي است كه برخلاف انواع ديگر مراقبه (مديتيشن)، ذهن مراقبهگر را «از مرزهاي مادي گذر ميدهد و با نيروي خالق يكي ميكند.» اين يكي شدن به تعبير يوگي «چشمهي جوشان زندگي» آدمي را به بازدهي بيشتر و رسيدن به سلامتي از طريق روشنشدگي و اشراق رهنمون ميشود.
برخي مطالعات و تحقيقات نشان ميدهد كه تمرين «تيام» به كاهش جرايم كمك كرده است و موجب ترغيب به صلح و آرامش، كاهش فشارخون و افزايش سلامتي جسمي و رواني تمرينكننده شده است. تمرين «تيام» براي عموم مردم، از هر زمينه و بستر ديني و پيشينهي اعتقادي كه باشند، ممكن و مفيد است. در واقع «تيام» نيز از قاعدهي كلي اديان جديد تبعيت ميكند؛ يعني ايجاد يك دينداري در درون دينداري سنتي و موروثي افراد. «تيام» روشي طبيعي و آسان در مراقبه است كه فرد را به «سطح بالاي آگاهي» يا اشراق ميرساند و با هيچ دين،اعتقاد، فلسفه يا تغييري در شيوهي زندگي پيوند نخورده است.
فرايندي كه «تيام» مطابق آن آموخته ميشود، پيچيده نيست. كسي كه به «تيام» تمايل دارد در آغاز در جلسات درس خطابه و سخنرانيهاي علمي كه از منافع و ويژگيهاي اين فن سخن ميگويند، شركت ميكند و به دنبال آن، چه بسا فرد به آموزش و يادگيري شخصي روي آورد. در اين مرحله در طول اجراي مراسم خصوصي و شخصي به او يك «منتره» داده ميشود كه شامل نوعي «دعا و استغاثه» به درگاه خدايان هندويي و گورو دو است كه ضمن آن از آنها به خاطر شناخت «تيام» و توانايي برانجام آن شكرگزاري ميشود. به محض اين كه فرد اين فن را آموخت ميتواند مستقل از هر چيزي خود به تمرين آن اقدام كند و تا وقتي احساس نياز نكرده است لازم نيست براي آموزش بيشتر مراجعه كند. اوقات فراغت آخر هفته، معمولا براي كساني كه درپي آموختن بيشتر براي متحول كردن فنون آموختهي خود هستند مناسبترين زمان است. آنهايي كه پيشرفتهترند در اين عرصه به لحاظ نظري با بهگو (23)، گيتا (24) و ريگوادا (25) كه از منابع سنتي و كهن آيين هندو هستند و «تيام» از آنها بيرون كشيده است، آگاهي كاملتري دارند.
رهبران و هواداران اصلي اين گرايش ديني-رفتاري براي سادهسازي انجام مراقبهي «تيام» آن را به هفت مرحله تقسيم كردهاند كه عبارتاند از:
مرحلهي اول. درس خطابهاي مقدماتي. در اين درس جزئياتي دربارهي آثار احتمال تمرين «تيام» گفته ميشود
مرحلهي دوم. درس خطابهي آمادگي. مكانيسم و خواستگاههاي تيام .
مرحلهي سوم. مصاحبهي مصنوعي استاد و شاگرد
مرحلهي چهارم. آموزش خصوصي يا فردي فنون
مرحلهي پنجم. صحت و اعتبار تجربيات، درك مكانيسم فنون «تيام» از تجربيات شخصي
مرحلهي ششم. صحت و اعتبار تجربيات به درك مكانيسم توسعهي مراحل بالاتر آگاهي
مهاراش مدعي است چون مبناي «تيام»، «علم آگاهي خلاق» است بنابراين «تيام» دين نيست. اصطلاح «علم آگاهي خلاق» يا SCI را يوگي از آن رو به كار برده است كه نشان دهد «تيام» تفسيري مدرن از علم ودايي آگاهي است كه به نظر وي پايهي تمامي معرفت و اساس اعمال است.
پي نوشت:
1. Maharash Mahesh yogi
2.Utter Kashi
3. Swami Brahmananada Saraswati
4. Guru Dev
5. Spriritual Regenoration Movment
6. International Medition Society For the Science of Creative
7.Beatles
8. Mia Farrow
9. Jane Fonda
10.World Plan
11. World Plan Executive Council
12.Maharishi International University
13. Fair Field
14.Maharishi University of Management
15. Malnak v. Yogi
16.Bain bridge
17. Siddis
18. Yogic Flying
19. Holistic
20. Ayurveda
21. The Maharishi vedic Astrology Program
22. The Natural Law Party
23. Bhagavad
24. Gita
25. Rig Veda
..................................................................
منبع: اخبار اديان
انتهاي پيام/
سه شنبه 12 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 668]
-
گوناگون
پربازدیدترینها