واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رئیس پژوهشکده فقه و حقوق : فقه امام خمینی پویا ـ سنتی است
رئیس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن تبیین اندیشههای فقهی امام خمینی (ره) اظهار داشت: فقه امام خمینی(ره) پویا - سنتی بود.حجتالاسلام احمد مبلغی امام خمینی (ره) را مؤسس مکتبی نوین در فقه خواند و اظهار داشت: امام خمینی (ره) اندیشه فقهی خویش را در شرایطی ابراز کرد که دو مکتب فقهی نجف و قم بر حوزههای علمیه حاکم بود.وی ویژگی مکتب نجف را سهمدهی به قواعد اصولی در استنباط و سعی در کمرنگ کردن شهرت روایی و فتوایی عنوان کرد و افزود: صاحبان این مکتب کمتر فضا را برای آرای پیشینیان فراهم میآوردند و آیتالله خویی (ره) از جمله این علما بود.رئیس پژوهشکده فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ویژگی مکتب قم در آن زمان را توجه گسترده و تمرکز قابل توجه آنان بر روایات در استنباط احکام برشمرد.حجتالاسلام مبلغی تصریح کرد: امام خمینی (ره) در چنین شرایطی مکتبی را با تلفیق محسنات مکاتب قم و نجف تاسیس کرد که در اندیشههای فقهی و اصولی بوی مکتب نجف و در پرداختن به روایات بوی مکتب قم از آن به مشام میرسید.وی امام خمینی (ره) را عمق بخش اندیشههای آیتالله بروجردی(ره) توصیف کرد و گفت: امام خمینی (ره) مانند آیتالله بروجردی (ره) ضرورت رجوع به علمای سلف را نهادینه ساختند.رئیس پژوهشکده فقه و حقوق، اندیشههای امام خمینی (ره) را احیاگر ورود مباحث فلسفی در اصول فقه دانست و خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) نه راه فلسفه را در ورود به اصول سد کردند و نه مباحث فلسفی را تماما در اصول جاری ساختند.حجتالاسلام احمد مبلغی، امام خمینی (ره) را یک نظریهپرداز معرفی و شاخصترین نظریه ایشان را نظریه تبدل موضوع اعلام کرد.وی افزود: امام خمینی(ره) توجه ویژهای به روش استنباط میکردند و خود را پیرو فقه جواهری میخواندند. به عبارتی دیگر فقه امام پویا سنتی بود و با تکیه بر فقه گذشته نکات جدیدی را ارائه میکرد.رئیس پژوهشکده فقه و حقوق گفت: امام خمینی (ره) به رغم شیفتگی به شیخ انصاری (ره) نظریه صاحب جواهر را به خاطر دو ویژگی پویایی و سنتی بودن میپذیرفتند. صاحب جواهر(ره) پیش از شیخ انصاری(ره) میزیست و اینکه کسی مرزهای موجود زمان را بشکند و به نظریه عالمی اسبق توجه کند از اهمیت زیادی برخوردار است.حجتالاسلام مبلغی در پایان، نگاه از بیرون به فقه را دیگر ویژگی اندیشه فقهی امام خمنی (ره) برشمرد و رابطه خاص حکومت و فقه و عقلانیت فقهی را از مصادیق برجسته این نگاه عنوان کرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]