واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: توجه پیامبر(ص) به گوهر وجودی انسانها بدون توجه به قشر و فكر و نژاد آنها بود كارشناس علوم اسلامی با اشاره به مردمداری و بها دادن به كرامت انسانها به عنوان بخشی از سیره پیامبر اعظم(ص) از ایشان بعنوان اولین منادی حقوق بشر یاد كرد و گفت: پیامبر(ص) استقلال، آزادی، حق انتخاب و آزادزیستن انسانها بدون هیچگونه استبداد رحجتالاسلام علی كرمی، محقق، پژوهشگر و كارشناس علوم اسلامی با اشاره به آیه 70 سوره اسرا كه میفرماید ''و لقد كرمنا بنیآدم'' گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) مصداق كامل این آیه بود و به انسانها صرفنظر از توجه به فكر، باور و اندیشه آنها مینگریست و به گوهر انسانی، انسانها بیش از هر چیز دیگر بها میداد.این استاد حوزه مردمداری و بها دادن به كرامت و ارزش انسانها را یكی از ویژگیهای سیره و منش فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی پیامبر (ص) دانست و اظهار داشت: ایشان با این منش استقلال، آزادی، حق انتخاب، حق مقایسه و انسانی زندگی كردن انسانها بدون استبداد و اجبار را به رسمیت میشمرد و این اصل را به دیگران نیز توصیه میكرد.این نویسنده و محقق دینی با استناد به آیه شریفه ''لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم – آیه 4 سوره تین - و با اشاره به نامه 53 نهجالبلاغه تصریح كرد: حضرت علی (ع) در این نامه خطاب به مالكاشتر كه به عنوان نماینده به مصر فرستاده بودند میفرماید ''مالك تو به سرزمینی میروی كه حكومتهای زیادی اعم از خودكامه و مردمدوست در آنجا حكومت كردهاند، مواظب باش از آنها باشی كه به گوهر و حقوق انسانها بها دادهاند برای اینكه این مردم كه تو به عنوان نماینده علی (ع) بر آنها حكومت میكنی یا در دین با تو برادرند یا در آفرینش با تو برابر'' كه این نشان از راهگشا بودن منش فردی و اجتماعی ایشان است.حجتالاسلام كرمی با اظهار تاسف از اینكه بسیاری از سیاستمداران و رهبران بشری در طول تاریخ افرادی بودهاند كه با ادعای زیباسازی جهان و نگاه ابزاری به انسان گوهر وجودی او را به ابتذال میكشیدند، گفت: این خودكامگان حقوق و انسانیت افرادی را به رسمیت میشناختند كه دنبالهروی خواستههایشان باشند و غیر از این را به شدت نفی میكردند اما بخش دیگری از رهبران به دنبال رشد و ارتقای گوهر وجودی انسانها بوده و حق انتخاب آنان را به رسمیت میشناختند.مترجم كتاب نهجالفصاحه با تاكید بر اینكه در سه مورد از احادیث این كتاب آمده است كه پیامبر اكرم (ص) نه تنها به خود و جان انسانها بلكه به هر آنچه كه به ''بشر'' مربوط می شود، بها میداد، ابراز داشت: این خصیصه پیامبر اعظم (ص) از اندیشه قرآنی ایشان نشات میگیرد كه خود منشاء بسیاری از مسائل حقوقی مربوط به انسان میباشد.حجتالاسلام كرمی با اشاره به ورود پیامبر (ص) به انجمن دفاع از حقوق انسانها و بستن پیمان ''حلف الفضول'' با جمعی از بزرگان قریش اظهار داشت: پیامبر خاتم تا پایان عمر شریف خود به عضویت در این انجمن افتخار میكردند و میفرمودند:اگر امروز هم در گوشه و كنار جامعه اسلامی چنین انجمنی تاسیس شود عضو آن میشوم؟وی یتیمان و زنان را از قشرهای آسیبپذیر جامعه در دورانهای مختلف تاریخ دانست و ابراز داشت، پیامبر (ص) با منش والای خود كسی كه از یتیم سرپرستی كند را همنشین خود در بهشت و آن كسی كه زنان را احترام كند بزرگ و با شخصیت معرفی میكرد كه این همه نشان از توجه ایشان به ارزش و گوهر وجودی انسانها بدون توجه به گروه و قشر خاص میباشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]