واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سنگرهای دشمن بیش از پیش متزلزل است
مدیر مؤسسه آموزش عالی باقرالعلوم (ع) قم در همایش «بررسی و تبیین عملیات روانی نظام سلطه» تاكید كرد: پوچ گرایی و شكاكیت، اركان تفكر غربی را فرا گرفته و توجه به معنویت در متفكران غربی موج میزند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیان به نقل از خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حمید پارسانیا در سخنرانی خود در دومین روز همایش «بررسی و تبیین عملیات روانی نظام سلطه» با عنوان «مرزها و سنگرهای فرهنگی» خاطرنشان كرد: بایستی نگاهها به مسائل عمیقتر باشد، تمام صفبندیهای نظامی و سیاسی كه در ظاهر نمود دارد، برگرفته از صفبندیهای دیگری است كه پیش زمینه صفبندیهای سیاسی است.وی صفبندیهای زیرین را برگرفته از فرهنگ دانست و گفت: فرهنگها، سطوح و لایههای مختلفی دارد و عمیقترین لایههای فرهنگی بخشی است كه انسان،زندگی و مرگ و در یك كلمه جهانبینی را مشخص میكند. روح و جان هر فرهنگ این لایه است و طبق این لایه اهداف و استراتژیهای سیاسی و نظامی تمدنها تعریف میشود.این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نحوه تسخیر جامعه توسط فرهنگ خاطرنشان كر: فرهنگ با دو ابزار این كار را انجام میدهد؛ اول اینكه مفاهیم كلیدی فرهنگ قبلی را از بین میبرد و دوم مفاهیم كلیدی خود را وارد این فرهنگ میكند. فرهنگ اسلامی نیز با تحت الشعاع قرار دادن عناصر فرهنگی پیشین اعراب از جمله بت، خون، قبیله و جنگآوری این عناصر را حذف كرد و در مقابل مفاهیم خود را وارد فرهنگ آن زمان كرد.وی اضافه كرد: پیامبر در مدت سیزده سال فعالیت در مكه و ده سال در مدینه دانشها و مفاهیم جدیدی را وارد عرصه ادراك زندگی بشر كرد كه در مركز این عرصه معنای توحید بود.حجت الاسلام پارسانیا با اشاره به اینكه فرهنگها برای ورود به سرزمینها نیازی به اجازه عبور از مرزها را ندارند، خاطرنشان كرد: در قدیم برای مبارزه با ورود فرهنگها در فعالیتهایشان ضرب و جرح و عملیات نظامی بكار برده میشد، اما این قبیل ابزار توانایی تغییر در عمیقترین لایههای فرهنگ را ندارند و نهایتاً جسم انسانها را به تسخیر در میآورند.وی تصریح كرد: ما نمونههایی از تجربه بست فرهنگ اسلامی در سرزمینها را به صورتهای مختلف مشاهده كردهایم. تجربه اول مقوله گسترش اسلام در سالهای آغازین بعثت پیامبر است كه در آن فرهنگ اسلامی ابتدا فرهنگ عصبیت جاهلی را از كار انداخت و بعد مفاهیم توحیدی را به مردم ارائه داد. تجربه دیگر تجربه حمله مغول به ایران بود كه ایران به لحاظ نظامی از مغولان شكست خورد، اما این فرهنگ زنده ماند و بعد از یك نسل پادشاهان ایران هم به این فرهنگ گرویدند.به گفته این استاد دانشگاه مغول نتوانست سنگرهای كلیدی و فرهنگی اسلام را بگیرد و بههمین خاطر از همین موضع مغلوب شد.وی در ادامه با اشاره به اینكه نحوه تهاجم فرهنگی غرب به دنیای اسلامی نیز از راه حذف مفاهیم فرهنگ اسلامی و وارد كردن عناصر كلیدی فرهنگ غربی است، بیان داشت: غرب با توجه به نیاز اقتصادی خود را نیازمند توسعه و تجاوز به دیگر مناطق میبیند و در این راستا فرهنگ اسلامی را مخالف جدی خود قلمداد كردهاند و برای همین تهاجم خود را كه ابتدا جنبه نظامی و سیاسی داشت به سمت تهاجم فرهنگی متمایل كرده است.پارسانیا با اشاره به اینكه بهترین صورت تهاجم فرهنگی مخفیترین نوع آن است، یادآور شد: همانگونه كه گفتهام غرب در راستای حذف مفاهیم اسلامی و وارد كردن مفاهیم خود است و بهترین كار این است كه این دو عمل همزمان انجام شود و موفقیت وقتی به درجه اعلای خود میرسد كه این دو مرحله مخفیانه و تحت پوشش انجام شود تا آب گل آلود و فضا مبهم شود و دوست و دشمن از هم تشخیض داده نشوند.وی ادامه داد: در این زمینه غرب بهدنبال الفاظ مقدس فرهنگ اسلامی رفته است و تلاش دارد در پشت این الفاظ مفاهیم خود را وارد كند، همانند دشمنی كه وارد سنگر خودی میشود و از تیربار آن علیه ما استفاده میكند.این استاد دانشگاه یكی از این مفاهیم مقدس را «ملت» دانست و اظهار داشت: ملت در فرهنگ اسلامی و در زبان عربی به مجموعه مردمی گفته میشود كه صرفنظر از نژاد، رنگ، قوم و كشور به واسطه اعتقادات مشترك زیر یك پرچم قرار میگیرند، در مقابل مفهوم ملت غرب سعی كرده مفهوم «نیشن» را بهكار گیرد و تلاش كرده ترجمه ملیگرایی را از مفهوم ناسیونالیسم وارد زبان فارسی كند، یعنی این مفهوم با ترجمه ملیگرایی وارد فرهنگ ما شده كه برای ما یك تقدس دارد، اما واقعیت این است كه مفهوم «نیشن» به مفهوم نهله است و نهله محدود به افراد یك كشور میباشد.پارسانیا با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ و مقابله با حمله فرهنگی غرب، خاطرنشان كرد: علی رغم تمام مسائلی كه در مورد تكاپوی غرب برای حمله فرهنگی گفتم، ذكر این نكته نیز ضروری است كه به لطف خدا سنگرهای دشمن بیش از پیش متزلزل است و هیچ گرایی، پوچ گرایی و شكاكیت اركان تفكر غربی را فرا گرفته و توجه به معنویت در متفكران غربی موج میزند. این شرایط ظرفیتهایی را برای ما فراهم میكند و ما را موظف میكند كه نحوه ورود فرهنگ اسلامی به غرب را بررسی كنیم. الان تكاپوی آمریكا در بحث هستهای بهخاطر بمب و مسائل سیاسی و نظامی نیست، بحث این است كه آمریكا تحمل كشوری را كه تابلوی اسلام است و میتواند به فنآوریهای برتر برسد، ندارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]