تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821041584




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خانه دوست اينجاست سهراب تو فكر يك سقفم .....


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: خانه دوست اينجاست سهراب تو فكر يك سقفم .....


تهران – خبرگزاري ايسكانيوز : تا به حال يك كودك بي‌سرپرست را از نزديك ديده ايد ؟ با او همنشين شده ايد ؟ مي دانيد چه آرزويي دارد ؟

كودك بي‌سرپرستي به من مي گفت برزگ ترين آرزويش در زندگي داشتن پدر و مادر زير يك سقف است ؛ يك سقف قشنگ و پدر و مادري كه او را بپذيرند و در حسرت احساس آغوش گرمشان نسوزد.
آرزوي اين بچه ها در خانه‌هاي بسيار كوچك و فقيرانه با وجود مشكلات طاقت فرساي زندگي، با هر آنچه كه اعضاي خانه مي‌خورند و مي‌آشامند تنها به شرط داشتن نگاهي آشنا و آغوشي پرعطوفت به تحقق مي‌پيوندد.
رسول اكرم (ص) مي‌فرمايند : «محبوب ‌ترين خانه ‌هاي شما در نظر خدا ، جايي است كه در آن يتيمي محترم باشد.» ايشان باز مي‌فرمايند :‌ «به فرزندان باقي مانده از ديگران نيكي كنيد تا به فرزنداني كه از شما باقي مي‌ماند نيكي كنند.»
جمله زير نيز از فرمايش‌هاي حضرت علي (ع) درباره‌ يتيمان است : « آنان را گاهي سير و گاهي گرسنه نگذاريد و نكند آرامششان با حضور شما بر هم خورد.»
به گزارش روز يكشنبه گروه حوادث ايسكانيوز : هم اكنون يكي از لايحه هايي كه به مجـلـس شـوراي اسلامي ‌ارائه شده مربوط به حمايت از فرزندخواندگي است.اين لايحه، پيش تر براي ايجاد تسهيلات مختص خانواده‌ها و زوج ‌هاي متقاضي با همكاري اداره حمايت از حقوق زنان و كودكان قوه قضاييه ، دفتر حقوقي قوه قضاييه ، مجتمع قضايي خانواده و قضات دادگاه اطفال و سازمان بهزيستي تهيه شد.
آن زمان قاضي «جعفري» كه رئيس مجتمع قضايي خانواده يك تهران بود اظهار داشت : «قوانين مربوط به حضانت فرزندان بي‌سرپرست و فـرزندخواندگي در كشور ما مشكلاتي دارد و به دليل منطبق نبودن با شرايط روز و حاكميت بوروكراسي در ايـن زمينه به نيازهاي جامعه پاسخ داده نشده است.»
اين كارشناس حقوق خانواده به تلاش ‌هاي نهادهاي مسئول اشاره كرد و فرآيند فرزندخواندگي را به دليل ارتباط آن با كانون‌هاي اجتماعي و فرهنگي جامعه داراي اهميت فوق العاده دانست.
وي تاكيد كرد : تا زمان تصويب نهايي ، تاييد و ابلاغ قانون جديد فرزندخواندگي ، قوه‌قضاييه آماده است ضمن رعايت قانون فعلي و اجراي دقيق آن ، براي رفع مشكل افراد با ارائه مشاوره‌هاي مستند و مفيد ، مردم را در اين زمينه ياري كند.
به نظر مي‌رسد مفهوم فرزندخواندگي براي قانون فعلي كه در لايحه جديد مربوط به آن تغييراتي پيشنهاد شده است ، چنين تعريفي دارد : هر زن و شوهر مقيم ايران در صورت توافق با يكديگر مي‌توانند سرپرستي طفل صغير را به عهده بگيرند مشروط بر اين ‌كه منافع مادي و معنوي اش را تأمين كنند.
رئيس كل دادگسـتري استان خوزستان يكي از اشكال هاي مربوط به مبحث فرزندخواندگي را چنين توضيح مي‌دهد : در دادگاه‌هاي استانها ، راي فرزندخواندگي در دادگاه‌هاي متفاوتي صادر مي‌شود.براي مثال در تهران صدور راي توسط دادگاه‌هاي عمومي ‌و در اهواز توسط دادگاه‌هاي خانواده است.«عباس جعفري‌دولت آبادي» به خبرنگار «ماوي» مي گويد : در اين مسئله اختلاف وجود دارد و بايد رويه‌اي واحد در كل كشور ايجاد شود.
وي معتقد است منتشر نشدن رويه‌ها ، مشكل ديگري در بحث فرزند خواندگي به شمار مي آيد :«موانع بايد برداشته شود تا قاضي در هر نقطه ‌بداند كه ساير قضات چگونه قضاوت مي‌كنند.فرزندخواندگي جايگزيني براي خانواده نيست ؛ بلكه مكمل آن است.
وي اضافه مي كند : بحث ديگر ، ارث است كه در قانون براي فرزندخوانده محسوب نمي‌شود و اگر پدرخوانده فوت كند،كودك با مشكلاتي رو به رو خواهد شد. همچنين بي‌سرپرستي پنهان يكي از مواردي است كه باعث شده فرزندان سرگردان در دادگاه‌هاي خانواده زياد باشند و آسيب ‌هاي اجتماعي از همين جا آغاز مي‌شود.
«جعفري دولت‌آبادي» با تاكيد بر اين‌كه بايد اين بي‌سرپرستي پنهان را از بين ببريم ، خاطرنشان مي سازد : توسعه نهادهاي اجتماعي در سازمان بهزيستي براي نگهداري بچه هاي بي سرپرست ضروري است.
به نظر مي‌رسد دستگاه قضايي و سازمان بهزيستي در تهيه و تدوين لايحه حمايت از فرزندخواندگي تلاش زيادي كرده‌اند كه حفظ و صيانت بيشتر از شخصيت حقيقي و حقوقي كودك و رعايت مناسبات اجتماعي و خانوادگي براي وي از محورهاي آن است.
يك پژوهشگر آسيب هاي اجتماعي مي گويد :‌ در يكي از جـشـنـواره‌هـايي كـه براي كـودكان بي‌سرپرست برگزار شده بود از آنان خواسته شد حرفها ، خواسته‌ها و آرزوهاي خود را با عنوان «دل نوشته» به رشته تحرير درآورند.در آن بين يكي از مسئولان سازمان بهزيستي پرسيده بود: «اگر جاي من بوديد چه مي ‌كرديد؟» پـيـام تمامي دل ‌نـوشتـه‌هاي كودكان شيرين زبان اين بـود : «بـه دنـبـال خانه‌اي براي بچه ‌هاي تنها مي‌گشتيم.»
«مينا بهروز» اضافه مي كند : در كـشــور اسلامــي‌ مـا ســازمــان بـهـزيـسـتـي ، سـرپـرسـتـي كودكان بي‌سرپرست و بدسرپرست و انجام امور مربوط به آنها را عهده‌دار است.همچنين مسئولان اعلام كرده‌اند 21 هزار كودك فاقد سرپرست قانوني يا سرپرست موثر تحت سرپرستي سازمان بهزيستي هستند.
وي اضافه مي كند : در حال حاضر به ازاي هر كودك 5/7 خانواده متقاضي فرزندخواندگي تشكيل پرونده داده‌اند.كودكان بهزيستي در سه رده سني بدو تولد تا 6 سال ، 12 تا 16 سال و 16 تا 18 سال طبقه‌بندي شده‌اند كه ظاهرا اين بدان معنا نيست كه شخص بالاي 18 سال در بهزيستي وجود ندارد.
اين پژوهشگر آسيب هاي اجتماعي‌ تصريح مي كند : برخي كارشناسان معتقدند متوسط رفاه در مراكز شبانه‌روزي بهزيستي از متوسط بالاتر است و در رابطه با اين كودكان ، مشكل خوراك ، پوشاك ، تحصيل و ... نداريم.اين امر را مي توان محصول فرهنگ ديني جامعه دانست اما بايد اذعان داشت آحاد مردم بـه مـسـئـلـه «كـودك بي‌سرپرست» هنـوز فقط در اندازه رفع نيازهاي مادي نگاه مي‌كنند ؛ در حالي كه نيازهاي معنوي و عـاطـفـي كـه معمولا در كانون خـانـواده ارضـا مي‌شود براي اين كودكان از اهميت بيشتري برخوردار است.جامعه ما مباني زيادي در اين زمينه دارد اما در حوزه اجرا دچار مشكل هستيم.
بـسياري معتقدند كه در صورت تصويب لايحه حمايت از فرزندخواندگي،شرايط فرزندخواندگي در حد چشمگيري تسهيل مي‌يابد.
سال گذشته مشكلات موجود در نشست هايي با مسئولان قوه‌قضاييه مطرح و براساس آن اصلاحات جديدي در قانون پيشنهادي اعمال شد.يكي از راهكارهاي اساسي اين است كه تا جاي ممكن ، كودكان تحت حمايت بايد به داخل خانواده‌ها بروند و بر اين اساس ، لايحه تسهيل واگذاري آنان تهيه و تنظيم شده است.
بر اساس آمارهاي منتشره از سوي بهزيستي از 21 هزار كودك بي‌سرپرست دايمي‌ يا موقت نگهداري شده در مـراكـز ايـن سازمان 85 درصـد فاقد سرپرست باصلاحيت هستند ؛ به عبارت ديگر بي‌سرپرست موقت يا بدسرپرست هستند.
پيش‌بيني‌هاي متفاوتي نيز در اين زمينه ارائه شده با اين مضمون كه اگرچه در حال حاضر شمار خانواده ‌هاي متقاضي فرزندخواندگي از نرخ كودكان بي‌سرپرست بيشتر است ، شايد تا 10 الي 20 سال آينده اين نسبت تغيير كند و نيازمند تسريع روند واگذاري فرزندان چه به طور مـوقـت و چه به طور دايمي ‌به خانواده‌هاي متقاضي باشيم.
«حميدرضا الوند» سرپرست دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزيستي ‌‌در زمينه همين لايحه مي گويد : اين پيش‌نويس در واقع شامل اصلاحات انجام شده قانون حمايت از كـودكـان بـي‌سـرپرست مصوب 29 اسفند 1353 است.بر همين اساس بسياري از شرايط دشوار كه برخي اوقات موجب ايجاد مانع براي خانواده‌هاي متقاضي فرزندخوانده مي‌‌شود، تعديل خواهد شد.
وي ادامه مي دهد : در قانون فعلي فقط همسراني مي‌توانند تقاضاي فرزندخوانده كنند كه نه تنها بچه اي نداشته باشند و ناباروري آنها تاييد شود ، بلكه پنج سـال نيز از ازدواج آنها سپري شده باشد.براساس اصلاحات جديد ، شرط گذشت پنج سال از زمان ازدواج حذف شده و در صورتي كه پزشك ناباروري زوجين را تاييد كند، امكان واگذاري فرزند به آنها به وجود مي‌آيد.
هـمچنيـن در صـورت تـصــويــب لايـحــه جــديــد خانواده‌هايي كه يك فرزند دارند مي‌توانند از سازمان بهزيستي تقاضاي تا سه فرزند خوانده را داشته باشند.
بــه اعـتـقـاد بـسـياري از كارشناسان ، يكي ديگر از اشكالات قانون مصوب سال 1353 مشخص نبودن حداكثر سن همسران متقاضي فرزند خوانده بوده است.كارشناسان با بيان اين‌كه ايراد مورد نظر در برخي مواقع موجب موج تقاضاي فرزندخواندگي از سوي افرد مسن به قصد داشتن كمك حال در دوران كهنسالي مي‌شد اعلام كردند «در قانون فعلي يكي از زوجين بايد دست كم 30 سال داشته باشد.حداكثر سن اما مشخص نشده كه در اصلاحيه جديد حداكثر سن دست كم يكي از همسران 50 سال عنوان شده است.در صورت تصويب لايحه جديد ، زنان مجرد نيز در صورت داشتن شرايط مناسب و تاييد نظر كارشناسان بـهــزيــستـي مـي‌‌تـوانند مادر خوانده فــرزنـد بـي‌سـرپـرسـت شوند.گزارش ايسكانيوز مي افزايد،براساس يكي ديگر از اصلاحات موجود در پيش‌نويس جديد قانون حمايت از كودكان بي‌سرپرست، ايرانيان مقيم خارج از كشور نـيـز مـي‌‌تـوانـند تقاضاي فـرزنـدخواندگي كنند و پس از شش ماه اقامت در ايران ، در صـورت احـراز صــــلاحيـت نــگـهــداري از كـودك دوبـاره بـه مـحل اقامت خود سفر كنند.
قـانـون سـال 1353 كه در حال حاضر در ايران اجرا مي‌شود مقر داشته :« تنها افراد مقيم كـشــور مــي‌تـوانـنـد فـرزنـدان بـي‌سـرپـرسـت را بـه فرزندخواندگي بپذيرند.»
بــه گـفـتـه قــاضـي «جعـفـري» شــرايـط فرزندخواندگي از نكات مثبت لايحه پررنگ شدن نقش سازمان بهزيستي است.در قانون فعلي بهزيستي در حد اداره سرپرستي اطفال ديده ؛ اما لايحه براي كارشناسان اداره بهزيستي نـقـش نـمـايندگي سازمان را در دادگاه‌ها قائل شده است.همچنين حمايت‌هاي بهزيستي از كودك،در اندازه بالاتري قرار گرفته است.مواد 49 به بعد لايحه از اين جهت كه امور مربوط به سرپرستي اطفال را فقط به سازمان بهزيستي واگذار كرده ، قابل توجه است.البته اين امر در آينده مي‌تواند براي اين سازمان مشكل‌ساز باشد،به‌ويژه اين ‌كـه در اجـــراي اصـــل 44 قـــانـــون اســـاســـي ، بـحـث خصوصي‌سازي در تمامي دستگاه‌ها مطرح شده و ممكن است نهادهايي براي اين امر تشكيل شوند. سن لازم براي فرزندخواندگي در قانون فعلي 12 سال است؛ اما در لايحه مورد نظر به 15 سال افزايش يافت.
*دلم مي خواهد خانه اي داشته باشم «پر» دوست. بر در آن ، برگ گل سرخي مي چسبانم ، با قلم سبز بهار مي نويسم «خانه دوست اينجاست» تا كه دگر نپرسد سهراب «خانه دوست كجاست؟»
بهار مي آيد ، سپيده نيز خواهد آمد ؛ همه خواهيم آمد با شاخه‌هاي سبز زيتون در دست تا سبزي ، تقدير هميشگي ‌مان باشد ؛ حتي براي بچه هاي بي سرپرست.525
 يکشنبه 10 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن