تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811780147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تقسيم.بندى جامعه.شناسى


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: جامعه.شناسى از لحاظ روش، قلمرو و موضوع مورد مطالعه، داراى تقسيمات متعددى است. نخستين تقسيم.بندى جامعه.شناسى که به.وسيلهٔ "اگوست کنت" پايه.گذار اين علم به.عمل آمد. تقسيم جامعه.شناسى به "ايستاشناسى اجتماعي" و "پوياشناسى اجتماعي" است. ◊ جامعه.شناسی ایستا یا سکونی (Static Sociology) ◊ جامعه.شناسی پویا یا حرکتی (Dynamic Sociology)

جامعه.شناسى ايستا يا سکونى (Static Sociology) جامعه.شناسى ايستا، جامعه را در حال سکون و ثبات در زمان محدود و مکان معينى مورد بررسى و تجزيه و تحليل قرار مى.دهد. "اگوست کنت" در تعريف ايستائى جامعه مى.گويد: "مطالعه ايستائى عبارت است از بحث و پژوهش پيرامون قوانين کنش و واکنش بخش.هاى گوناگون نظام اجتماعى چون: حکومت، اقتصاد و ... در يک زمان معين" .
ايستاشناسى اجتماعي، مانند کارهاى فيزيولوژيکى بدن انسان و علم تشريح است که به مطالعه چگونگى سازمان يافتن و ترکيب عناصر متفاوت پيکر اجتماعى مى..پردازد. جامعه.شناسى ايستا از يک. سو، ساخت اجتماعى جامعه را در يک لحظه معين بررسى مى.کند و از سوى ديگر به تجزيه و تحليل عنصر يا عناصرى که جامعه را تشکيل مى.دهد مى.پردازد.
در اين تجزيه و تحليل، جامعه به مثابه يک ارگانيسم درنظر گرفته مى.شود که کارکرد يک عضو مانند: قلب، جهاز هاضمه، شش، در کل ارگانيسم که اين جزء آن است، بررسى مى.شود.
مثلاً اگر کارکرد نهاد خانواده و ازدواج را در کل جامعه، در مکانى معين و در مدت زمانى کوتاه مطالعه کنيم، بررسى ما ايستاشناسى اجتماعى خواهد بود.
براساس مطالعات ايستائي، مى.توان نظم و ويژگى.هاى ساختى هر جامعه را تشخيص داد.
به.نظر "اگوست کنت" بايد نظم جامعه بشرى چنان بررسى گردد که گوئى بى.حرکت و ساکن است. اما بايد دانست که جامعه هرگز ساکن و بى.حرکت محض نيست و کارکردهاى مربوط بدان متوقف نمى.شود. چراکه دوام و بقاءِ جامعه بستگى به حرکت و دگرگونى آن دارد.
بنابراين منظور از ايستاشناسى اجتماعى آن است که هر يک از امور و پديده.هاى اجتماعى چون: آداب و رسوم، خانواده، دين، اقتصاد، اخلاق، صنعت، فرهنگ، حکومت و غيره را در يک لحظه زمانى و در مکان معين مورد مطالعه قرار دهيم، بدون اينکه به اصل و منشاء و سير تحول تاريخى آن توجه شود.
جامعه.شناسى پويا يا حرکتى (Dynamic Sociology) جامعه.شناسى پويا، حرکت، تحول و دگرگونى.هاى اجتماعى و علل و نتايج و آثار آنها را در طول زمان، مورد مطالعه قرار مى.دهد و يکى از جالب..ترين و مهم.ترين مباحث علم.الاجتماع شناخته مى.شود. اکثر جامعه.شناسان بدان علاقه.مند هستند و کوشيده.اند براساس ضوابطى مراحل تحول و دگرگونى جوامع را بيان نمايند. آنها معتقد هستند همان.طور که کوه.ها و پستى و بلندى.ها و رخسار زمين تغيير شکل مى.دهد. جوامع نيز در طى قرون هم از نظر کمى و هم از نظر کيفى تغيير مى.يابند و متحول مى.شود.
"هراکليت" (Heraclitus) براى اولين بار گفت: "همه چيز در حال دگرگونى است و هيچ چيز آرام نيست و به يک رودخانه دوبار نمى.توان فرو رفت" و "اگوست کنت" با بيان مراحل سه.گانهٔ: رباني، فلسفى و علمي، به.حالت پويا، گذر جوامع را در "طى زمان بيان داشته است. همين.طور "مارکس" و ديگران.
بنابراين اگر تغيير و دگرگونى امور اجتماعى و نهادها و ... در طول زمان مورد مطالعه قرار گيرد يک مطالعه "پويا" خواهد بود.
مثلاً اگر سير تحول تاريخى خانواده و اشکال ازدواج و عوامل مؤثر در آن در طول زمان طولانى مورد مطالعه قرار گيرد، مطالعه ما "جامعه.شناسى پويا" مى.باشد.
خلاصه آنکه، مطالعه ايستائى مانند عکس.بردارى از يک حالت و حادثه است در حالى که پويا.شناسى مانند فيلم..بردارى در طول زمان است، چون فيلم سينمائي.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن