تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821042353




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به‌مناسبت 25 آبان سالگرد تأسيس شبكه بين‌المللي سحر؛ شبكه جهاني سحر؛ روي پله دوازدهم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به‌مناسبت 25 آبان سالگرد تأسيس شبكه بين‌المللي سحر؛ شبكه جهاني سحر؛ روي پله دوازدهم
خبرگزاري فارس: شبكه بين المللي سحر 25 آبان ماه جاري، دوازدهمين سالروز تأسيس خود را جشن مي‌گيرد.


به گزارش خبرگزاري فارس، اين شبكه بين‌المللي كه پيش از سال 1376 در قالب سيماهاي عربي، آذري، بوسنيايي و كردي و به عنوان سيماهاي برون مرزي شناخته مي‌شد در تاريخ 25 آبان ماه سال 1376تحت عنوان «شبكه جهاني سحر» رسميت و هويت واحد و يكپارچه يافت و به مرور پذيراي سيماهاي روسي، تركي استانبولي، انگليسي، فرانسوي و اردو در جمع خانواده رسانه‌اي خود شد.
بدين ترتيب هرچند تأسيس رسمي تشكيلات واحد شبكه سحر به سال 1376 باز مي‌گردد اما اين شبكه در مقايسه با سه شبكه تلويزيوني ديگر معاونت برون مرزي يعني الكوثر،العالم، و Press Tv حتي از قدمتي بيش از زمان سپري شده از سال 1376 تاكنون بهره‌مند است.
با حذف 2 سيماي روسي و تركي استانبولي همچنين تغيير نام و مستقل شدن سيماي عربي به عنوان شبكه جهاني الكوثر، شبكه سحر هم اكنون با 6 گروه برنامه‌ساز شامل سيماهاي آذري، بوسني، كردي، انگليسي، فرانسه و اردو و با در اختيار داشتن 19 ساعت پخش در روز به فعاليت خود با پخش اخبار، برنامه‌هاي نمايشي، گفت‌وگو، مستند و ... همراه با طيف متنوعي از موضوعات سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي ادامه مي‌دهد. از اين ميزان پخش سيماي آذري با 5 ساعت پخش روزانه بيشترين سهم را از نظر طول زمان پخش داراست و در رده‌هاي بعدي سيماي انگليسي و سيماي كردي هر يك با 4ساعت، سيماي فرانسه با 3 ساعت و سيماي بوسني و سيماي اردو با يك ساعت و نيم پخش در روز قرار دارند.
هر يك از 6 سيماي مذكور با رويكردهاي مختلف و در پي تحقق استراتژي‌ها و اهداف كلان سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در عرصه برون مرزي و پاسخ به نياز و ضرورت جوامع هدف پا به عرصه ظهور گذاردند كه در اين ميان سيماي آذري فعاليت خود را با توجه به وجود پيشينه مشترك تاريخي و فرهنگي ميان مسلمانان ايران و جمهوري آذربايجان پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و پاسخ به نياز فكري و فرهنگي اين كشور در سال 1371 آغاز كرد و در حال حاضر با در اختيار داشتن مدت زمان 5 ساعت در روز به پخش برنامه در زمينه‌هاي مختلف معارفي، سياسي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و ... در قالب‌هاي مختلف خبري، ميزگرد و گفت‌وگو، برنامه‌هاي تركيبي، فيلم و سريال و ... مي‌پردازد كه در اين ميان توانسته با پخش برنامه‌هايي همچون كومپاس( قطب نما) و تريبون آزاد استقبال گسترده مخاطبان را نيز به همراه داشته باشد.
سيماي بوسني شبكه جهاني سحر نيز با هدف پخش برنامه براي مسلمانان مشتاق بوسني و هرزگوين و نيز كليه بوسنيايي زبان‌هاي پراكنده در سراسر بالكان و نيز اروپا و ... در سال 1374 تأسيس شد كه با توجه به در اختيار داشتن يك ساعت و نيم ساعت زمان پخش كه زمان بسيار اندكي نسبت به ساير سيماها به شمار مي‌رود، توانسته با پخش برنامه هاي متنوع در زمينه هاي مختلف معارفي، خبري، گفت‌وگو و ...، نياز
مخاطبان بوسنيايي مسلمان خود را تأمين كند. برنامه‌هاي زنده «شما و سحر» و «چهره به چهره» و نيز برنامه‌هاي توليدي «حريم سبز، «دريچه» و «بانوان موفق» از جمله مهم‌ترين برنامه‌هاي اين سيما محسوب مي‌شوند.
همچنين سيماي كردي شبكه جهاني سحر از سال 1376، در پي نياز به دسترسي به اطلاعات و جهت‌دهي‌هاي شفاف، صحيح و به دور از جو خفقان و فشار حكومت بعث عراق به وجود آمد كه در حال حاضر با روزانه 4 ساعت پخش برنامه از اعضاي فعال خانواده رسانه‌اي شبكه جهاني سحر محسوب مي‌شود. اين سيما نيز با پخش برنامه‌هاي مختلف به ويژه پخش دوبله فيلم و سريال‌هاي شاخص شبكه هاي داخلي صدا و سيما توانسته توجه گسترده مخاطبان شبكه در حوزه كردستان عراق را به خود جلب كند.
آغاز به كار سيماي معارفي انگليسي شبكه جهاني سحر نيز به سال 1376 باز مي‌گردد كه با رسالت نشر و معرفي فرهنگ اصيل اسلامي همچنين مقابله با تبليغات سوء رسانه‌هاي رقيب در مخدوش جلوه دادن چهره اسلام و ايران اسلامي تأسيس شد و هم اكنون نيز با امكان پخش 4 ساعت در روز به پخش برنامه در زمينه‌هاي مختلف مي‌پردازد كه از جمله برنامه‌هاي مهم آن مي‌توان به منشور ايران، افق، حقيقت و بيداري اشاره كرد. رويكرد اين سيما پس از تأسيس شبكه خبري انگليسي زبانPress Tv رنگ و بوي كاملا معارفي يافت و هم اكنون محتوا و ساختار برنامه‌هاي آن بيش از هر موضوع ديگري به مباحث معارفي و مذهبي متمايل است.
سال 1378 نيز زمان آغاز به كار سيماي فرانسوي زبان شبكه جهاني سحر است كه در حال حاضر با روزانه 3 ساعت زمان پخش برنامه‌هاي گوناگوني را در زمينه‌هاي معارفي، سياسي، اجتماعي و ... به مخاطبان فرانسوي زبان پراكنده در اروپا و بخش‌هايي از آفريقا عرضه مي‌كند برنامه زنده «مسايل روز» كه دربردارنده تحليل مهم‌ترين رويدادهاي روز ايران و جهان است و نيز برنامه‌هاي «شما و سحر» و «مجله آفريقا» از جمله مهم‌ترين برنامه‌هاي سيماي فرانسه به شمار مي‌روند.
از ديگر سو پخش برنامه براي مسلمانان پاكستان، هندوستان و تمامي اردو زبانان متمركز در شبه قاره و افراد اردو زبان پراكنده در اروپا و كشورهاي عربي و ...، عمده هدف رسانه‌اي سيماي اردو را تشكيل مي‌دهد كه فعاليت رسمي خود را از سال 1380 آغاز كرد. اين سيما در حال حاضر با در اختيار داشتن مدت زمان يك ساعت و نيم در روز به پخش برنامه‌هاي مختلف مي‌پردازد كه برنامه‌هاي «ميزگرد سياسي» و «شما و سحر» از جمله مهم‌ترين آنهاست.
همچنين از جمله آثار شاخص توليد شده در شبكه جهاني سحر مي‌توان به سريال‌هاي «قائم مقام فراهاني» و «سقوط» به تهيه كنندگي محمدرضا ورزي، «ثقه الاسلام» كار حجت قاسم زاده اصل، «قاب‌هاي خالي» به تهيه كنندگي مرتضي احمدي هرندي، «ادواردو» به تهيه كنندگي حبيب الله كاسه ساز، «سهم گمشده» به تهيه كنندگي محمد تقي جعفري، «مسير سبز» اثر عباس رافعي، «ستاره سهيل» به تهيه كنندگي اكبر تحويليان، فيلم سينمايي «عقرب» به تهيه كنندگي سيد محسن جاهد ، تله فيلم «قناري» به تهيه كنندگي سپهر محمدي و ... اشاره كرد. ضمن آنكه «پرچمدار عشق» در قالب يك سريال داستاني و نيز تله فيلم با همكاري شبكه تلويزيوني Hilal Tv تركيه، همچنين تله فيلم هاي ديگري با عناوين «صبح روز هفتم»، «صفر مرزي»، «راز» و... نيز از ديگر آثاري هستند كه هم اكنون در مراحل نگارش يا پيش توليد براي اين شبكه بين المللي قرار دارند.
از ديگر سو اين شبكه در رويكردي جديد به قالب‌هاي برنامه سازي تلويزيوني توليد دو مجموعه انيميشن تحت عنوان «كودك و اشغالگر« و «آخرين فرستاده» را در دستور كار خود دارد كه از مجموعه اول تاكنون 39 قسمت آماده و پخش شده و قسمت‌هاي ابتدايي مجموعه «آخرين فرستاده» نيز كه در مرحله توليد قرار دارد به زودي آماده پخش خواهند شد.
برنامه‌هاي 6 سيماي شبكه جهاني سحر در حال حاضر از طريق ماهواره‌هاي هات برد و آسيا ست دريافت مي‌شود، ضمن اينكه برنامه‌هاي سيماي معارفي انگليسي اين شبكه جهاني از ساعت 58/00 دقيقه تا 30/3 دقيقه بامداد از شبكه چهارم سيما نيز قابل دريافت است.
انتهاي پيام/ا
 جمعه 24 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن