تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):اگر مردم تعقل می کردند و مرگ را تصور می کردند، دنيا ويرانه مى‏شد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821152609




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در جلسه نقد كتاب مطرح شد:فرماندهان تا آخر جنگ از تجربه عمليات خيبر تغذيه كردند/ نويسندگان دفاع مقدس از گروه گرايي پرهيز كنند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در جلسه نقد كتاب مطرح شد:فرماندهان تا آخر جنگ از تجربه عمليات خيبر تغذيه كردند/ نويسندگان دفاع مقدس از گروه گرايي پرهيز كنند
رئيس مركز اسناد دفاع مقدس از عمليات ثامن الائمه به عنوان نقطه عزيمت جنگ ايران و عراق ياد كرد و عمليات خيبر را يك تحول در جنگ به لحاظ استراتژي و تاكتيك عملياتي دانست و گفت: با عمليات خيبر جنگ از يك بن بست خارج شد و تا آخر جنگ فرماندهان از تجربه خيبر تغذيه كردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در ششمين همايش نقد و بررسي كتاب دفاع مقدس كه عصر ديروز برگزار شد كتاب "تنبيه متجاوز" نوشته دكتر حسين اردستاني كه در واقع به تحولات سياسي- نظامي ايران از تابستان 1361 تا فروردين 1367 پرداخته است با حضور دكتر حسين علايي عضو هيئت علمي دانشگاه امام حسين(ع) و امير سرتيپ سيد حسام هاشمي مسئول دفتر عمومي حفاظت اطلاعات دفتر مقام معظم رهبري و نويسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس مورد نقد و بررسي قرار گرفت.

دكتر حسين اردستاني در ابتداي سخنان خود خواستگاه شكل گيري كتاب "تنبيه متجاوز" را در دوره عالي جنگ در سطح دكترا به استادي دكتر محسن رضايي فرمانده اسبق سپاه پاسداران عنوان كرد و گفت: دكتر رضايي براي ارائه درسشان از ما راويان مركز مطالعات و تحقيقات جنگ سپاه خواستند مباحثي را جمع آوري كنيم و در تقسيم بندي كه صورت گرفت از تير 1361 تا فروردين 1367 يعني بعد از فتح خرمشهر تا قبل از سقوط فاو به اين جانب واگذار شد و در ميان اين تقسيم بندي تنها سه كتاب "ريشه هاي تهاجم"، "جنگ؛ بازيابي ثبات" و "تنبيه متجاوز" از 5 كتابي كه قرار بود تدوين شود، منتشر شد.

وي اين كتاب را ماحصل تلاش بيش از 50 تن از راويان مركز مطالعات خواند كه برخي آنها به شهادت رسيده اند.

دكتر اردستاني با اشاره به جوهره و محتواي كتاب تصريح كرد: جهتگيري متن 70 درصد نظامي و 30 درصد سياسي است و سطح كتاب عملياتي- نظامي است و مباحث مربوط به طراحي، تصميمگيري و سياستگذاري و تا حدودي استراتژي را شامل مي شود.

دكتر اردستاني با بيان اينكه دامنه جنگ آنقدر گسترده است كه درج همه آنها حتي در همين سطح هم ميسر نبود افزود: كليات عملياتها در كتاب مورد نظر بوده و موضوعات ديگري از جمله جنگ نفتكشها، تشريح عملياتهاي انجام نشده، مهمترين موضوعات در سطح تصميمگيري، تك شيميايي عراق و ... از جمله مباحث مطرح شده در كتاب است.

رئيس مركز اسناد دفاع مقدس روش كتاب را روندي تاريخي- توصيفي خواند كه در عين حال از تحليل نيز عاري نيست و گفت: در نتيجه گيري هر فصل مهمترين مباحث مفهومي و تحليلي آن مطلب درج شده است. اتكاء كتاب به منابع است و كمتر نويسنده در آن دخالت كرده است و در عين ايجاز و اجماع به دوره شش ساله جنگ كه عمده تاريخ جنگ است مي پردازد.

اردستاني به رويكرد انقباضي در گزينش مطالب كتاب تاكيد كرد و در عين حال وسعت دامنه موضوعات جنگ را در كتاب مورد توجه قرار داده است.

وي با اشاره به طرح عملياتهاي متوسط و بزرگ در كتاب يادآور شد كه مي توان بيش از 30 عنوان كتاب ديگر از كتاب تنبيه متجاوز بيرون آورد و سياست مركز مطالعات را همين مطلب خواند.

راوي هشت سال دفاع مقدس، فشردگي را يك امتياز و در عين حال نقطه آسيب پذيري كتاب عنوان كرد و در ادامه به ساختار كتاب اشاره كرد كه دوره شش ساله جنگ به چهار فصل تقسيم شده است.

اردستاني فصل دوم اين كتاب را صرفاً معطوف به عمليات خيبر خواند و گفت: عمليات "فرمانده كل قوا" نقطه جهش در جنگ بود و عمليات ثامن الائمه نقطه عظيمت جنگ ايران و عراق است و پس از آن عمليات خيبر يك تحول در جنگ به لحاظ استراتژي و تاكتيك عملياتي است كه با عمليات خيبر جنگ از يك بن بست خارج مي شود و تا آخر جنگ فرماندهان از تجربه خيبر تغذيه مي كنند.

وي با اشاره به فصل سوم كتاب اوج تحول اساسي در صحنه نبرد را از بهمن 64 تا فروردين 66 عنوان كرد كه به دوران "پيروزيهاي چشمگير"معروف شد كه با فاو شروع و با كربلاي پنج تمام مي شود.

اردستاني شكست نظامي ارتش عراق را در همين دوره با تاكيد بر عمليات كربلاي پنج دانست و نكته پاياني جنگ را در اين مقطع خواند و افزود: در اين دوره دفاع متحرك عراق نيز وجود داشت كه كربلاي يك پايان شكست دفاع متحرك است.

وي با اشاره به فصل چهارم كتاب كه از فروردين 66 تا فروردين 67 را شامل مي شود گفت: جنگ در اين تاريخ وارد عرصه ديگري مي شود و آن تغيير استراتژي عملياتي است و با توجه به مسائل مختلفي كه حتي در اين كتاب نمي شد به آن اشاره كرد، ايران ديگر توان جنگيدن در جنوب را نداشت و موازنه نظامي كاملاً به نفع عراق است به همين دليل جنگ به شمال غرب كشور كشيده شد.

در ادامه جلسه نقد و بررسي كتاب تنبيه متجاوز امير سرتيپ سيد حسام هاشمي به بخشي از پايان مقدمه كتاب اشاره كرد و گفت: من در دو موضوع كه مباحث اساسي و كلان جنگ و عمليات نظامي است بحث دارم.

هاشمي ضمن اشاره به عدم توجه نويسنده به برخي اصول نظامي خود را بنيانگذار سپاه مشهد در ابتداي جنگ معرفي كرد و گفت: سپاه در تمام طول جنگ هيچ عملياتي را بدون حضور يا پشتيباني ارتش انجام نداد.

وي با بيان اينكه روش متداول در تشريح برخي عملياتها در كتاب رعايت نشده است افزود: در بين عمليات نظامي هيچ قاعده و اصولي رعايت نشده و سليقه اي برخورد شده است.

امير هاشمي با بيان اينكه فرماندهان سپاه پس از جنگ دوره هاي نظامي را در دانشگاههاي جنگ گذراندند يادآور شد: نويسنده ديدگاه امروز تعدادي از برادران را كه يك نگاه به مسائل دارند آورده است. در زمان جنگ آنها بسيار جوان بودند، اما حرفهاي امروزشان با حرفهاي آن زمان فرق مي كند و چه خوب بود نويسنده تحليلهاي آن روز آقايان را در كتاب مي آورد، چرا كه آن ارزش دارد و نشان مي دهد كه جوانان ما با آن موقعيت وارد جنگ شدند و اين همه اثرگذار بودند.

وي از عدم انعكاس نظر فرماندهان ارتش در كتاب به شدت انتقاد كرد و گفت: در كتاب مشهود است كه ارتش يا حضور نداشته و يا فرماندهان ارتش نظري نداشته اند. در حالي كه اين طور نبوده و خوب بود نويسنده از نظرات برادران ارتش نيز بهره مي برد و يا در مقدمه كتاب مي گفت اين كتاب از منظر فرماندهان سپاه است.

اين فرمانده پيشكسوت دفاع مقدس تاكيد كرد: ما مي خواهيم تجربيات جنگ را به نسل آينده منتقل كنيم و توصيه مي كنم كه نويسندگان حوزه دفاع مقدس از حزب و گروهي گرايي به دور باشند. ما در هيئت معارف جنگ آن چيزي كه براي دانشجويان افسري مفيد است آموزش مي دهيم تا به وحدت لطمه نخورد و واقعيتها را چه در محافل عمومي و چه خصوصي بيان كنيم.
 چهارشنبه 22 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن