تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حق، سنگين و تلخ است و باطل، سبك و شيرين و بسا خواهش و هوا و هوسى كه لحظه اى بيش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821109244




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقاله «امام در دائرةالمعارف لايدن» نقد و بررسي شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مقاله «امام در دائرةالمعارف لايدن» نقد و بررسي شد
گروه انديشه: مقاله «امام در دائرةالمعارف لايدن» نوشته «امتياز يوسف» به همت مهدي رستمي‌نژاد در آخرين شماره دو فصل‌نامه قرآن‌پژوهي مستشرقان نقد و بررسي شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، امتياز يوسف در مقاله «امام» در دائرةالمعارف لايدن گزارشي اجمالي از معاني مختلف واژه امام ارئه داده و به ارائه نظرات برخي از فرق اسلامي در بابا امام و امامت همت گمارده است.

نويسنده مقاله «امام» با اشاره به نمادين بودن انتصاب ابراهيم(ع) به امامت، ديدگاه‌هاي خوارج، اسماعيليه، نزاريه، مستعلويه و شيعه اثني عشريه را درباره امام و امامت طرح و به مواردي از اختلاف اين فرقه‌ها اشاره مي‌كند. در پايان نيز يادآور مي‌شود كه اهل سنت به مقام و شأن قدسي امام اعتقادي ندارند و اين واژه را درباره امام جماعت يا رجال علمي به كار مي‌برند.

ناقد مقاله «امام» با مراجعه به كتب گوناگون به تكميل و توضيح مباحث و ارائه كامل‌تر ديدگاه‌ها و اختلاف نظرها مي‌پردازد و بر اين باور است كه يوسف در ارائه گزارش و آراي فرقه‌ها نقايص زيادي دارد و اصل امانت‌داري و بي‌طرفي در ارائه گزارش را نيز رعايت نكرده است، ضمن آن‌كه به ريشه اصلي اختلاف شيعه و سني در باب امام و امامت نپرداخته است.

از اين رو ناقد با معرفي منابع شيعه در باب امام و امامت، غفلت‌ها و لغزش‌هاي علمي امتياز يوسف را يادآور شده و توضيحاتي درباره هر يك ارائه داده است. ناقد در اين جستار به تبيين كليدواژه‌هايي چون امام، امامت، ابراهيم، فرق و مذاهب، شيعه اثني عشري، اهل سنت و مستشرقان اهتمام دارد.

آخرين شماره از دو فصل‌نامه قرآن‌پژوهي مستشرقان (قرآن و مستشرقان) به صاحب امتيازي، مديرمسئولي و سردبيري محمدعلي رضايي اصفهاني روانه بازار نشر شد.
 جمعه 17 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن