واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: شهاب حسيني: لحظه ناب بازيگري را دريافتم خبرگزاري فارس: بازيگر فيلم «جدايي نادر از سيمين» گفت: كارهاي «اصغر فرهادي» لحظه نابي است كه بازيگر به معناي واقعي ميتواند در آن نقش زندگي كند. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي رسانه اين نشست با حضور «اصغر فرهادي» (كارگردان)، «شهاب حسيني» (بازيگر) ، «هايده صفي ياري» (تدوينگر)، «محمد رضا دلپاك» (صدابردار) و «اميرپوريا» به عنوان كارشناس و منتقد در جمع نمايندگان اصحاب رسانه برگزار شد. فرهادي در اين نشست گفت: بر خلاف نگاه منتقداني كه امروزه در تلويزيون فيلم را نقد ميكنند، فيلم «جدايي نادر از سيمين» به هيچ عنوان قصد ندارد كه ياس و نااميدي را در جامعه القا كند. در حقيقت اين فيلم فيلم عبوسي نيست و فضا و دنياي ابري و دلگيري را ترسيم نميكند رنگ گرمي كه در نما هاي فيلم قالب است اين فيلم را از فضاي عبوس بودن خارج كرده است و اگر در خود قصه توجه شود اين تاكيد كاملا مشهود است. فرهادي با اشاره به پردازش به دروغگويي در فيلم «جدايي نادر از سيمين» خاطرنشان كرد: اساسا نميخواهم كتمان كنم كه در اين فيلم دروغ و دزدي را بيشتر برجسته كرديم چرا كه اين فيلم در خصوص جامعه است. وي اظهار داشت: اگر نگاه منصفانهاي داشته باشيم جامعه ما از بسياري جهات جامعه سرفرازي است ولي در جهاتي ديگر آسيبپذيرتر از جوامع ديگر است. وي يادآور شد: در فيلم «جدايي نادر از سيمين» شخصيت «راضيه» رازي را با خود در سينه دارد كه من دلم نميخواست كسي آن را بداند در حين نگارش فيلمنامه تصميم گرفتن كه بيننده از آن راز آگاه باشد. در طول فيلمبرداري به اين نتيجه رسيدم كه معني راز يعني ندانستن آن بر همين اساس در اين فيلم به بيننده يك دوگانگي القا ميشود كه كمي گيج كننده است بهطور مثال افتادن راضيه از پلهها يا تلاش براي ارتباط تماس تلفني نامعلوم از روي دفترچه تلفن آبي رنگ از آن راز برگرفته شده است كه نشانههاي آن در تمام فيلم وجود دارد كه حال و هواي پتانسيل يك اتفاق را به بيننده القا ميكند و در كل بدنه فيلم، چالشي را كه «راضيه» دارد، بيشتر نمايان ميكند. فرهادي با رد اين اتهام كه پيچيده نگاه داشتن داستان بياخلاقي فيلمساز به مخاطب است، تاكيد كرد: پنهان كاري در فيلم در واقع هنر فيلمساز است و وادار نمودن مخاطب به تجزيه و تحليل فيلم و به هيچ عنوان بي اخلاقي فيلمساز را القا نميكند. مثلا در فيلم «درباره الي...» اگر دوربين برميگشت و صحنه غرق شدن «الي» را به تصوير ميكشيد در واقع فيلم در همان جا براي مخاطب تمام ميشد. كارگردان فيلم «جدايي نادر از سيمين» در خصوص تعميم شخصيت «نادر» به همه مردان ايراني گفت: نادر اسوه مرد ايراني نيست و 30، 40 ميليون مرد ايراني در يك شخصيت خلاصه نميشود. البته اين برداشت از سالهاي پيش در سينما به يادگار مانده كه يك شخصيت را به همه مردم تعميم ميدهند در واقع «نادر» و «سيمين» يكي از ميليونها زن و مرد ايراني هستند كه در جامعه ما زندگي ميكنند و بهطور اتفاقي زندگيشان در قالب فيلم به تصوير كشيده ميشود. در ادامه اين نشست «شهاب حسيني» بازيگر نقش «حجت» در فيلم «جدايي نادر از سيمين» گفت: در مورد شيوه فيلمسازي «فرهادي» بايد گفت كه يك سبك و شيوه جديد در سينما كشف كرده و به مانند اختراع پرواز توسط برادران رايت اين شيوه نيز منحصر به فرد نيز در سينماي ما به ثبت رسانيده است و همه ميتواند از آن استفاده كنند. وي تصريح كرد: كارهاي «فرهادي» لحظه نابي است كه بازيگر به معناي واقعي ميتواند در آن نقش زندگي كند. من هنوز با گذشت ماهها از فيلم برداري فيلم «جدايي نادر از سيمين» با شخصيت «حجت» فاصله نگرفتم، چراكه هر روز حجتها را در كف خيابان ميبينم كه با موتور مسافركشي ميكنند. بازيگر نقش «حجت» در فيلم «جدايي نادر از سيمين» در خصوص واكنشهاي مشابه مخاطبين در سالنها مختلف به نقش «حجت» گفت : پس از اكران عمومي مردم در واكنشهاي عصبي «حجت» دست ميزنند نكته جالب اين كه اين واكنشها سينماهاي مختلف يكسان بوده و مخاطبين با يك روحيه مشابه وارد سالن ميشوند و اين نشانه نوعي همذاتپنداري است كه بيننده با حجتي كه در اجتماع ميشناسد دارد. در ادامه «صفي ياري» به تجربه موفق همكاري با «فرهادي» اشاره كرد و گفت: بين همه فيلمهايي كه تا به حال مسئول تدوين آنها بودم فيلم «جدايي نادر از سيمين» نزديكترين فيلم به نگرش شخصي خود من داشت و ارتباط بسيار خوبي با آن برقرار كردم و به قول معروف هر كاري كه خيلي براي آن زحمت بكسي بيشتر دوست خواهي داشت. برنده سيمرغ بلورين جشنواره برلين در خصوص طراحي و تركيب صداي فيلم «جدايي نادر از سيمين» گفت: «فرهادي» در اين فيلم نگاه صوتي جديد را به من هديه كرد كه بسيار با ارزش بود. دلپاك تصريح كرد: در حين صدابرداري فيلم «جدايي نادر از سيمين» به شدت درگير نوجوان قصه شدم و بارها به خاطر اين نقش در خلوت خود گريستم. وي يادآور شد: معتقدم صدا گذاري در فيلم به عواملي نظير كارگرداني، طراحي صدا، تدوين و صداي بازيگران بستگي دارد كه در اين فيلم همه اين عوامل موفق عمل كردند. انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]