تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821185152




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت الله سيستاني ادعاي موافقت با توافقنامه امنيتي با آمريكا را رد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آيت الله سيستاني ادعاي موافقت با توافقنامه امنيتي با آمريكا را رد كرد
سخنگوي آيت الله سيد علي سيستاني در بيروت ادعاي برخي رسانه هاي گروهي مبني بر موافقت وي با توافقنامه امنيتي ميان بغداد و واشنگتن را رد كرد. « حامد الخفاف » در گفت وگو با شبكه خبري « العالم » تاكيد كرد : اين ادعا افتراي محض و بي پايه و اساس است .
بنا بر اين گزارش برخي رسانه هاي گروهي مدعي شده بودند كه آيت الله سيستاني مرجع بزرگ شيعيان عراق موافقت خود را با توافقنامه امنيتي ميان عراق و آمريكا اعلام كرده است . اين در حالي است كه يك منبع در دفتر مرجع شيعيان عراق اعلام كرد كه آيت الله سيستاني بر ضرورت حفظ حاكميت عراق تاكيد كرده و توافقنامه امنيتي را تا روشن شدن مضمون نهايي آن دنبال مي كند.
يك منبع دفتر آيت الله سيستاني تاكيد كرد : آيت الله سيستاني بر اين مساله تاكيد دارد كه در توافقنامه امنيتي چيزي نباشد كه به حاكميت عراق ضربه نزند.
وي افزود : مرجع شيعيان عراق تحولات را تا زمان روشن شدن مضمون نهايي توافقنامه دنبال مي كند و بر موضع خود پايدار است . آيت الله سيستاني پيش از اين در ديدار نوري مالكي نخست وزير عراق از وي خواسته بود تا زير بار فشارها يا تهديد براي پيشبرد اين توافقنامه نرود و اين مسئله را به پارلمان و گروههاي سياسي و عراقي ها واگذار كند. آيت الله سيستاني در اين زمينه به نوري المالكي نخست وزير عراق توصيه كرد توافقنامه امنيتي را تا زماني كه تضمين كننده حقوق ملت عراق و حاكميت اين كشور نباشد امضا نكند.
مرجعيت ديني پيش از اين خواستار آن شدند كه تمامي بندهاي توافقنامه بايد علني و شفاف باشد و مردم را از بندهاي گنجانده شده در اين توافقنامه مطلع كنند تا آنها از محتواي اين توافقنامه اطلاع حاصل كنند. آنها تاكيد داشتند كه تمام حقايق و زير و زبرهاي اين توافقنامه به صورت شفاف در اختيار ملت عراق قرار بگيرد و هيچ نكته ابهامي باقي نماند. آنها همچنين در امضاي توافقنامه امنيتي تاكيد داشتند كه استقلال و حاكميت عراق بايد در نظر گرفته شود و يك نوع اجماع ملي نسبت به اين موضوع وجود داشته باشد.
دولت عراق : آمريكا بايد تا سه سال ديگر به كلي از عراق خارج شود
يك فرد نزديك به نخست وزير عراق اعلام كرد كه عراق درصدد آن است تا هر گونه فرصت حضور نيروهاي آمريكايي را در خاك خود پس از سال 1390 بر اساس توافقنامه امنيتي از ميان ببرد و همچنين اختيارات دولت را در قبال نيروهاي آمريكايي تا اين زمان افزايش دهد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس بر اساس پيش نويس توافقنامه امنيتي سربازان آمريكايي تا پيش از 10 دي 1390 عراق را ترك خواهند كرد.
ولي در صورتي كه دولتهاي دو كشور بر سر تمديد اين مدت براي آموزش و حمايت از نيروهاي امنيتي عراق به توافق دست يابند نيروهاي آمريكايي بيشتر خواهند ماند.
اما علي الاديب مشاور مالكي نخست وزير عراق اعلام كرد كه دولت مي خواهد با بندي مبني بر نهايي شدن سال 1390 اين فرصت ديگر وجود نداشته باشد.
وي به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت : طرف عراقي مي خواهد هيچ گونه اشاره اي به تمديد احتمالي حضور نيروهاي آمريكايي وجود نداشته باشد و از اين مي ترسد كه از ماده موجود در اين مورد سو تعبير يا تفسيرهاي مختلفي شود. در غير اين صورت به گفته وي احتمالا آمريكا بر اساس ارزيابي خود از وضعيت امنيتي و سطح آمادگي ارتش و پليس عراق خواستار تمديد اين مدت شود.
الاديب همچنين اعلام كرد كه عراقي ها مي خواهند براي كميته مشترك آمريكا ـ عراق براي بررسي جرائم سربازان آمريكايي شرط بگذارند. علي بابان وزير برنامه ريزي عراق كه خود اهل تسنن است نيز گفت : اضافه كرد كه عراقي ها مي خواهند بر تمام سربازان و پيمان كاران نظامي آمريكا كنترل داشته باشند و تنها در صورتي اين اختيارات لحاظ نخواهد شد كه آنها به همراه نيروهاي عراقي درحال انجام عمليات نظامي مشتركي باشند كه عراق آنها را تاييد كرده باشد.
هوشيار زيباري وزير امور خارجه عراق نيز به شبكه خبري سي .ان .ان گفت : ما منتظر پاسخي از مذاكره كنندگان آمريكايي هستيم . پنجره زمان در حال بسته شدن است و هر چه زودتر بايد تصميمي در اين مورد گرفته شود. در همين حال نوري المالكي با يك سياست مدار برجسته ي شيعه براي بررسي توافقنامه ي امنيتي ديدار كرد.
تلويزيون عراق گزارش داد كه مالكي اين توافقنامه را چهارچوبي براي خروج نيروهاي آمريكايي و تنظيم فعاليت هايشان ظرف زمان باقي مانده توصيف كرده است .
به نقل از مالكي در اين گزارش آمده است : ما اين را يك توافقنامه امنيتي نمي ناميم . اين توافقي براي خروج نيروها و سازمان دهي كردن فعاليت هايشان درزمان حضور در عراق است .
از سوي ديگر رابرت وود سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا به خبرنگاران در واشنگتن گفت : هر وقت پيشنهادي و يا اظهارنظري در مورد اين توافقنامه داشته باشيم خواهيم گفت اما هم اكنون ما درحال بررسي پيشنهادهاي طرف عراقي هستيم تا مطمئن شويم كه طرف عراقي چه پيشنهادهايي را داده است .
ديويد پركينز سخنگوي ارتش آمريكا در عراق نيز گفت : صلاحيت و اختيارات قانوني دولت عراق در تمام موارد وجود دارد. وي اعلام كرد كه حضور نظامي آمريكا ديگر سازمان هاي بين المللي از جمله سازمان ملل را قادر به انجام كارهايشان خواهد كرد.
پركينز خاطرنشان كرد : تمام اينها به هم مربوط هستند.
اعلام مخالفت گروه هاي شبه نظامي عراق با توافق نامه بغداد ـ واشنگتن
گروه هاي شبه نظامي در عراق با صدور بيانيه اي امضاي توافق نامه ي امنيتي عراق و آمريكا را به منزله به گرو گذاشتن تمام منابع طبيعي و ثروت عراق دانستد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از سايت اينترنتي شبكه ي الجزيره رهبري گروه جهاد و آزادي جبهه جهاد و رهايي ملي گروه انصار السنه گروه جيش المجاهدين در عراق و گردان انقلاب عربي از گروه هاي شبه نظامي عراق بيانيه مشتركي را در خصوص توافقنامه امنيتي منتشر ساختند.
در بيانيه ي مشترك اين گروه ها آمده است : آنچه كه امروز اشغالگران در عراق در زمينه امضاي توافق نامه امنيتي صورت مي دهند به منزله به گرو گذاشتن تمام منابع طبيعي و ثروت عراق است .
در اين بيانيه آمده است : هدف آمريكا ادامه حضور نيروهاي اشغالگر در عراق براي مدت نامشخص نابودي عراق و از بين بردن وحدت ملي آن است .
گروه مقاومت جهاد و تغيير نيز كه در برگيرنده 10 گروه مسلح است در بيانيه اي مخالفت اوليه ي خود را با توافق نامه ي امنيتي اعلام كرد .
مسوول روابط خارجه جبهه جهاد و تغيير اظهار داشت : ما بايد هماهنگي وهمكاري بيشتري در تلاش هاي خود به كار بگيريم .
وي هدف گروه هاي مسلح در عراق را مبارزه با نيروهاي اشغالگر و آزادي عراق توصيف كرد.
از سوي ديگر كاخ سفيد به سخت بودن مساله موافقت دولت عراق با توافق نامه ي امنيتي اذعان داشت .
دانا پرينو سخنگوي كاخ سفيد نسبت به امضاي توافقنامه امنيتي ابراز اميدواري كرد و در عين حال سياستمداران عراقي را به خاطر تاخير در امضاي توافق نامه ي امنيتي سرزنش نمود.
پرينو گفت : تصور نمي كنم مقامات سياسي عراق تلاش زيادي براي امضاي توافق نامه كرده باشند.
سخنگوي كاخ سفيد تصريح كرد : امضاي توافق نامه ي امنيتي براي عراقي ها سخت است چون اگر آسان بود تا كنون امضا شده بود.
تظاهرات مردم نجف در اعتراض به توافقنامه امنيتي
جمعي از مردم نجف اشرف با برگزاري تظاهرات رد توافقنامه امنيتي عراق با آمريكا را خواستار شدند. طرفداران حزب تشكيلات مبلغان اسلامي عراق ديروز به نشانه رد توافقنامه امنيتي با آمريكا در برابر ساختمان دادگاه نجف در مخالفت با امضاي اين توافقنامه شعار دادند.
مردم عراق امضاي توافقنامه را به معناي حبس و گيرافتادن حاكميت عراق براي ابد دانستند. شمار زيادي از مردم عراق به ويژه زنان هم در اين تظاهرات شركت كردند عادل الكربلايي معاون دبيركل اين حزب به خبرنگار واحد مركزي خبر گفت كه ما اين توافقنامه را رد مي كنيم و از دولت و پارلمان عراق مي خواهيم آن را تائيد و تصويب نكنند.
 شنبه 11 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن