تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820940664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كليات طرح انتزاع سازمان ميراث فر هنگي و گردشگري از رياست جمهوري رد شد اين طرح از دستور كار مجلس خارج شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: كليات طرح انتزاع سازمان ميراث فر هنگي و گردشگري از رياست جمهوري رد شد اين طرح از دستور كار مجلس خارج شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با كليات طرح انتزاع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از رياست جمهوري و الحاق آن به وزارت ارشاد فرهنگ و اسلامي با ‌١٢٠ راي موافق و ‌١١٣ راي مخالف مخالفت كردند و اين طرح از دستور كار مجلس خارج شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، سيروس برنابلداجي به ارائه گزارش در مورد رد طرح انتزاع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از رياست جمهوري در كميسيون اجتماعي پرداخت و گفت: با توجه به التهاب و فضايي كه اين طرح در جامعه ايجاد كرد بايد گفت اين طرح در فضاي خاص مطرح شد كه علت آن واكنش به يكي از دستگاه‌هاي نظام بود.

وي گفت: بنده خود يكي از امضاءكنندگان اين طرح بودم اما دليل‌اش آن بود كه رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفته بود "با ملت اسراييل مشكل نداريم"؛ ولي ما با ملت اسرائيل مشكل داريم و اين در حالي است كه با نگاهي به متون جامعه‌شناسي ملت‌ها و دولت‌ها مي‌بينيم دولت‌ها از ملت‌ها برمي‌خيزند.

وي افزود: اما با سخنان مقام معظم رهبري و ورود ايشان به اين موضوع، نقطه پاياني براي آن بود؛ بنابراين حال كه به فضاي آرامي رسيديم طبيعي است هرگونه اظهارنظر در مورد آن بايد با كارشناسي و با بينش واقع بينانه باشد.

نماينده بروجن ابراز داشت: بخش گردشگري نقش تعيين كننده در توسعه ملت‌هاي مختلف دارد، با نگاهي به آمار و ارقام سطح جهاني مي‌بينيم كشورهايي كه توجه جدي به گردشگري، ميراث فرهنگي و صنايع دستي داشته‌اند درآمدشان رشد زيادي داشته است. حال اين سوال باقي است كه چه بايد كرد كه بايد گفت با توجه به پيشينه ميراث فرهنگي، هرگونه تلاشي بايد در حد شأن و جايگاه مربوطه باشد.

عضو كميسيون اجتماعي يادآور شد: زيرمجموعه رياست جمهوري سازمان‌هاي ديگري هستند كه سطح آنان در حد معاونت است، مانند محيط زيست؛ لذا اگر بنا باشد در راستاي بسته نظارتي مجلس پاسخگو بودن به مجلس حركتي صورت گيرد، بايد ساير دستگاه‌ها را هم مورد توجه قرار دهيم.

وي گفت: برخورد با يك مدير اگر انحرافي داشته است نبايد منجر به آن شود كه ما يك دستگاه را تغيير دهيم.

محسن كوهكن نماينده لنجان با پيشنهاد مسكوت ماندن طرح به مدت شش ماه گفت: مخبر كميسيون اجتماعي خوب بود كه اشاره‌اي مي‌كردند كه طراحان اين طرح مي‌خواسته‌اند دستگاهي را در مقابل مجلس پاسخگو كنند. در اين طرح بحث انتزاع صنايع دستي و دادن آن به وزارت صنايع و معادن نيز مطرح بود و به همين دليل به كميسيون صنايع رفته است.

وي خطاب به نمايندگان حاضر در مجلس گفت: اگر صلاح ديديد و از توضيحات من قانع شديد، به مسكوت ماندن آن براي شش ماه راي دهيد.

كوهكن گفت: با توجه به بررسي بودجه سال آينده، لازم است كه اين طرح به شش ماه آينده و بعد از بودجه، مورد بررسي دقيق قرار دهيم.

يوسف‌نژاد به عنوان مخالف مسكوت ماندن گفت: بيش از ‌٤٠ روز قبل تعدادي از نمايندگان به اين طرح راي داده‌اند، در شأن مجلس نيست كه امروز آنان را پس بگيرد.

هم‌چنين مخالف مسكوت ماندن آن هستم زيرا اين دستگاه بسياري از كارهاي آن مختل مي‌شود.

پس از سخنان او راي گيري انجام شد كه با ‌٩٤ راي موافق و ‌١١٢ راي مخالف، مسكوت ماندن طرح براي شش ماه راي نياورد.

سپس يوسف‌نژاد به عنوان مخالف رد طرح توضيح داد: در سال ‌٨٥ سازمان صنايع دستي از وزارت صنايع و معادن جدا شد و در سال ‌٨٢ سازمان ميراث فرهنگي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جدا شد، و به هم ملحق شدند تا زير نظر رياست جمهوري باشند.

در چشم انداز ‌١٤٠٤ قرار شد در آن سال به عنوان قدرت اول منطقه شود و ‌٢ ميليون گردشگر وارد كشور شوند و درآمدي برابر درآمد نفت داشته باشيم؛ ما مي‌دانيم هر هفت نفر خارجي كه وارد كشور مي‌شود يك شغل مستقيم پايدار و ‌١/٢ شغل ناپايدار ايجاد مي‌كند. هدف طراحان اين بود كه با ساختارهاي موجود به اين اهداف نمي‌رسيم، و سالانه دو ميليون گردشگر نداريم.

يوسف‌نژاد ابراز داشت: در صنايع دستي كه نشانه‌ي فرهنگ ما و باعث اشتغال پايدار بود و درآمد خانواده‌هاست، هيچ كاري نشده است، ضمن آن‌كه بسياري از اقوام كشور هويت‌شان به صنايع دستي است.

به گزارش ايسنا، وي گفت: سهم ايران از بازارهاي گردشگري كمتر از ‌٨/٠ درصد است، در حالي كه جايگاه صنايع دستي ما جزء هشت كشور اول است. بنابراين نياز به اصلاح روش‌هاست. بنابراين ما بايد با كار كارشناسي به هويت و هدفي برسيم كه در چشم‌انداز ‌١٤٠٤ ديده شده است. اين اتفاق نمي‌افتد مگر آن‌كه هدف‌ها را با تفسير در روش‌ها و شيوه‌ها اصلاح كنيم. اين طرح برخورد با مدير و دستگاه نيست، بلكه يك كار كارشناسي است و پايدار است، لذا مي‌خواهم به رد اين طرح راي ندهيد و اجازه دهيد مسير كارشناسي خود را طي كند.

عباسي نماينده‌ي رودسر به عنوان موافق رد طرح، گفت: مخالف، در اهميت جايگاه سازمان ميراث فرهنگي سخن گفت كه بر كسي پوشيده نيست، كساني كه اين طرح را ارايه داده‌اند مي‌خواهند آن را الحاق به وزارت ارشاد كنند كه معني تقويت اين سازمان نيست، بلكه به معني فشل كردن آن است.

وي گفت: صنعتي كه دستان هنرمند و براي قوميت‌هاي كشورمان است را آيا مي‌توان با صنايع تكنولوژي ديگر يكي دانست؟ آيا همين امر باعث نابودي فرش ما نشده؟ حال چرا بايد صنايع دستي را در وزارت‌خانه‌اي قرار دهيم كه گاهي در مسايل خود مشكل داد. با توجه به موقعيتي كه در عرصه‌ي بين‌المللي داريم و موقعيتي كه مجلس شوراي اسلامي دارد، بياييم سازمان ميراث فرهنگي را تقويت كنيم و اجازه ندهيم خرد بشود و از بين برود. من نمي‌گويم اين كار سياسي بوده اما مي‌گويم كار عجولانه‌اي بوده است بنابراين اميدوارم با موافقت رد طرح، باعث تقويت سازمان شويم.

عباسي گفت: ما هر روز به رييس جمهور تذكر مي‌دهيم، آيا مجلس اين توان را ندارد كه به رييس جمهور در مورد اين سازمان تذكر دهد؟

به گزارش ايسنا، فرهنگي به عنوان مخالف دوم رد طرح، گفت: آيا از گردشگري و جذب و ايجاد رفاه براي آنان اكنون خبري است؟ شركت‌هايي سابقا مجوز گرفته‌اند اما رها شده‌اند و حمايتي از آنها نمي‌شود، آيا تعارض‌هايي كه با سازمان حج و زيارت بعد از سال‌هاي جدا شدن از وزارت ارشاد، آيا حل شده است؟

وي گفت: نمايندگان بايد از مسووليت‌پذير شدن اين سازمان دفاع كنند. مي‌فرمايند به رييس جمهور تذكر دهيد، اما شما سرنوشت تذكرات به رييس جمهور را با توجه به حجم بالاي كارها شاهد هستيد؟ نمونه‌ي آن جلسه‌ي امروز است، آيا از قبل مگر معلوم نبود كه موضوع ما در مورد گردشگري است؟ اما رييس آن چرا در صحن علني حضور ندارد تا بعد از موافقان و مخالفان اين طرح صحبت كند؟ اكنون در كدام كشور است؟ در كشوري كه الان است، آيا ما گردشگري از آنجا داريم؟ آيا وظيفه‌ي سازماني‌اش مهم است و يا سفرهاي خارجي ايشان؟ آيا بهتر نيست كه ايشان به وزارت خارجه برود تا ما از آن وزارتخانه سوال كنيم؟ اگر اين سازمان مهم است بايد در جايگاهي قرار گيرد كه آن محلي براي سوال كردن و توضيح خواستن باشد و استيضاح وزير جايي داشته باشد.

وي در پايان گفت: به نظر مي‌رسد برخوردي كه نمايندگان در كميسيون‌هاي مورد بررسي داشته‌اند برخورد سياسي بوده است و نه نمايندگاني كه اين طرح را داده‌اند.

به گزارش ايسنا، قوامي به عنوان موافق دوم رد طرح، گفت: همكاران بايد توجه داشته باشند كه اين طرح باعث تنزل يك سازمان مي‌شود در حالي كه اكنون هم مي‌توانند رييس سازمان ميراث فرهنگي را به كميسيون دعوت كرده و از او سوال كنند.

وي گفت: الحاق سازمان به ارشاد با توجه به حجم زياد كارهاي وزارت ارشاد در حالي است كه خود وزارت ارشاد با پذيرش اين كار اضافه، موافق نيست.

قوامي افزود: در تلاش هستيم كه بودجه را از ماليات تامين كنيم در حالي كه در اهداف ‌٢٠٢٠ بسياري از كشورها تامين بودجه از گردشگري است. حال ما چگونه مي‌توانيم ساختارها را اصلاح كنيم در حالي كه آن را از جايگاه خود پايين ببريم؟

قوامي در پايان گفت: اخيرا رييس سازمان ميراث فرهنگي توانست رييس بانك مركزي را دعوت كند تا تسهيلات سرمايه‌گذاري براي گردشگري را آسان كند اما آيا يك معاون وزير مي‌تواند رييس بانك مركزي را دعوت كند؟

به گزارش ايسنا، پس از سخنان موافقان و مخالفان كواكبيان درخواست كفايت مذاكرات را دارد و گفت: با توجه به اينكه عموم عزيزان در اهميت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بحث مي‌كنند و در اهميت آن هم شكي نيست، كفايت را مطرح مي‌كنم.

رحيمي، معاون پارلماني رييس جمهور كه در مجلس حضور داشت، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرده با توجه به وظايفي كه دارد نمي‌تواند از عهده‌ي اين سازمان برآيد. اگر بنا باشد در سه الي چهار سال گذشته با هزينه‌ي سنگين و فراوان، هزينه‌ي سازمان گردشگري از ارشاد جدا كنيم و تحت رياست جمهوري قرار دهيم يا ما براي انتزاع، هزينه‌ي زيادي داديم كه با اصل ‌٧٥ قانون اساسي مخالف است و قطعا شوراي نگهبان با آن مخالفت خواهد كرد ضمن آنكه نظارت بر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از راه‌هاي مختلف وجود دارد و اين نگراني بايد دور شود كه شما نمايندگان هر جا كه هستيد بر رفتار ما مي‌توانيد نظارت داشته باشيد لذا هيچ نگراني نبايد داشته باشيد.

رحيمي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در يكي از نمازهاي جمعه، گفت: ايشان بحث مفصلي را در مورد آن كردند و همه طرف‌ها را به آرامش و فراموشي چيزي كه اتفاق افتاده دعوت كردند. دولت و مجلس در يك كلام هم مطيع رهبري هستند لذا بايد مهر فصل‌الاخطاب به اين طرح زده شود. رفتار مجلس مهربانانه و مملو از مصالح كشور و عزتمند است لذا مي‌خواهيم مجلس رفتار پدرانه خود را با دستگاه اجرايي داشته باشد و در اين موضوع جاي گذشت و بزرگواري وجود دارد.

انتهاي پيام
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن