تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831431115




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روحانیت؛ از حاشیه تا متن


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست  - روحانیت در مشی امام خمینی تنها دغدغه‌­مند نقش و نهاد سنتی خویش نبود، بلکه نگران سرنوشت کل جامعه بود. محسن صبوری: وارسی نقش امام خمینی در میان مبارزات تاریخ معاصر ایران، بی­‌شک وابسته به بررسی رویه سیاسی روحانیت شیعه تا پیش از ایشان است. این چنین بررسی‌­ای می­​تواند تمایز و برجستگی نقش و رویه امام را آشکار کند و نیز نشان دهد چه زمینه و سنت سیاسی- شیعی‌­ای، رویه انقلابی امام را پرورانده بود. با مشروطه، اقشار جامعه مدنی ایران دریافتند، می­​توان از تحت نقش سلطنتی خارج شوند و نقش سیاسی مستقلی ایفا کنند، تا پیش از آن همگی، در هر نقش اجتماعی و سیاسی­شان، خود را سرباز «ذات همایونی» می‌­پنداشتند. با این همه ظهور نقش سیاسی حاد روحانیت تنها از امام خمینی برمی­‌آمد. روحانیت در مشی امام خمینی تنها دغدغه‌­مند نقش و نهاد سنتی خویش نبود، بلکه نگران سرنوشت کل جامعه بود. با این مقدمه می‌توان به سنت سیاسی روحانیت پیش از امام اشاره کرد. شیخ‌­فضل­‌الله نوریپس از همراهی اولیه با مشروطه­‌طلبان به نماد مشروعه­‌خواهی بدل گشت. با این همه، او نیز ذیل نقش دیگر نیروهای سیاسی قرار گرفت. فضل‌الله نوری الگوهایی ارائه داد که به «مشروعه» مشهور شد. از جمله نظریات شیخ‌فضل‎الله نوری حضور هیأتی از مجتهدان واجد شرایط برای مراقبت بر مجلس شورا بود. اگرچه برخی عقیده وی مبنی‌بر نظارت شرعی بر مصوبات مقننه را طرحی مقدماتی برای نظارت استصوابی می­‌پندارند، اما با این همه شیخ نیز بیش از آن­که موضع اسلامی‌ای دراندازد که برای سرنوشت جامعه دغدغه و برنامه داشته باشد، بیشتر نگران حوزه و نهادهای اسلامی بود. او برای اجرای این قانون شرعی، گزینه جایگزینی به جای سلطنت موروثی قجری ارائه نداد، برنامه مهمی که با تأثیر امام خمینی شدنی شد. آیت‌الله‌ نائینیاز شخصیت‌های بارزی که در عصر نهضت مشروطه‏خواهی توانسته است تصویر روشنی از نظام حکومت مشروطه ارائه دهد آیت‌الله‌ نائینی بود. ایشان کتاب «تنبیه‌­الامه و تنزیه‌المله» را در انقلاب مشروطه در سال 1327قمری به زبان فارسی نگاشت. نائینی در این کتاب حاکمیت اسلام را با دلیل و برهان قاطع اثبات کرده و پرده از چهره حکومت­‌های استبدادی برداشته است و همچنین زندگی در زیر سلطه استبداد را مساوی با برده بودن اعلام می‌کند. با این همه آیت­‌الله نائینی هنوز تحت تأثیر طرح­‌های سیاسی­ و اجتماعی بود که اصالتاً بیرون از آموزه­‌های اسلامی ریشه داشتند. آیت‌الله‌ خراسانیآخوند خراسانی در جریان مشروطیت تلگراف‌ها و پیام‌هایی از نجف به ایران می­‌فرستاد و در آنها مردم را به مبارزه ترغیب می‌کرد. آرای خراسانی و موضع او در قبال مشروطه­‌طلبی، بیش از آن­که از نقشی مستقل خبر بدهد، محصول تأثیرپذیری از تحولات اجتماعی روز بود. حال آن­که امام‌خمینی، توانست در فضای سیاسی مداخله کند و جامعه سیاسی را از دغدغه‌­هایش متأثر سازد. آیت‌الله‌ کاشانیکاراکتر سیاسی آیت‌­الله کاشانی، شاید نزدیک­​ترین کاراکتر به امام خمینی بود. آیت‌­الله کاشانی نشان داد روحانیت می­‌تواند همچون چهره­ای سیاسی به مبارزات روزآمد سیاسی وارد شود و حتی تا راهبری عملی یک جریان اعتراضی نیز پیش برود اما ایشان نیز نتوانست برنامه­‌ای مستقل برای جهان آرمانی­‌ای که در نظر داشت ارائه دهد. اگر توان مذهبی آیات نائینی و خراسانی برای توجیه مبنای برنامه مشروطه صرف شد، توان کاشانی نیز، مصروف آن شد که به بلوک سیاسی­‌ای که به ملی‌­شدن نفت گرایش داشت، حمایت عملی برساند. او پایگاه اجتماعی خویش را در اختیار این بلوک قرار داد تا این بلوک در عرصه مبارزات عملی تنها نماند. ایشان اما برنامه خاص سیاسی و اسلامی را پیش نگذاشت. آیت‌­الله مدرسآیت‌الله سیدحسن مدرس پس از کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹، مدرس به قزوین تبعید و در آنجا زندانی شد. پس از آزادی به نمایندگی مردم تهران در مجلس چهارم انتخاب شد و به عنوان نایب‌رئیس مجلس و رهبری اکثریت مجلس برگزیده شد. دوره پنجم مجلس در ۱۳۰۲ افتتاح شد و در این دوران پر‌اهمیت تاریخ مشروطه که با تغییر سلسله قاجاریه و روی کار آمدن رضاخان همراه بود، آیت‌الله سیدحسن مدرس رهبری اقلیت مجلس را بر عهده داشت. آیت‌الله سیدحسن مدرس، همواره فارغ از جایگاه مذهبی خویش، در پیکارهای سیاسی و ملی ایران مشارکت می­​جست و اگرچه بر برنامه سیاسی اسلام پای می­​فشرد اما به طور واقعی این برنامه را در این پیکارها دخالت نداد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 489]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن