واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش ايرنا، اين همايش چهاردهمين نشست از سلسله نشست هاي تخصصي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بود كه با هدف شناخت اصل اساسي در روابط دولت اسلامي با دول غير اسلامي در دانشگاه مفيد برگزار شد. دراين همايش چندتن از كارشناسان درخصوص ابعاد مختلف روابط دولت اسلامي با دولت هاي غير اسلامي ديدگاه هاي خود را مطرح كردند. معاون مركز اسناد بين الملل دراين همايش گفت: اصل ثابت در روابط بين دول، قدرت طلبي و توجه به قاعده الحق لمن غلب است، اما شاهد هستيم كه با شكل گيري جريان هاي مردمي آزاديخواه ، افكار عمومي و فعال شدن سازمان هاي بين المللي ، دولت هاي قدرت طلب به تدريج وادار به عقب نشيني مي شوند. جواد منصوري افزود: سوال مهمي كه در صد سال اخير در جهان مطرح شده و جهانيان به دنبال پاسخ آن هستند اين است كه دولت ها به عنوان يك واحد سياسي چه اصولي را در روابط بين الملل بايد مراعات كنند؟ وي گفت: همانطور كه ما در داخل مرزهاي جغرافيايي وظايفي و حقوقي براي افراد تعريف كرده ايم كه موظف به عمل آن هستند در دنياي به هم پيوسته نيز رابطه واحدهاي تشكيل دهنده آن بايد تعريف شود و همين تفكر موجب بروز ايده روابط بين الملل شد كه در واقع روابط بين الدول است. معاون سابق وزارت امور خارجه در بخش ديگري از سخنانش گفت: اكنون سازمان ملل و نهادهاي وابسته به آن مثل يونسكو، ايكائو، فائو و ... با امكانات گسترده اي كه در اختيار دارد نقش ويژه اي در مناسبات بين المللي ايفا مي كنند. وي با بيان اينكه نقش آفريني سازمان ملل چالش هايي نيز براي حاكميت برخي كشورها ايجاد كرده است افزود: كنوانسيون ها و خواست هاي سازمان ملل برخي از اين چالش هاست به طوري كه كشورها براي امضاي اين كنوانسيون ها تحت فشار قرار دارند. منصوري در مورد رعايت اخلاق توسط دولت ها گفت: كشورها و دولت ها مدعي هستند كه بر اساس حفظ حقوق انسان ها فعاليت مي كنند اما مشكل اين جاست كه آنان ملاك را تشخيص خود و نه قوانين ثابت اخلاقي قرار داده اند. يك عضو هيات علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نيز دراين همايش گفت: در نظر گرفتن مصلحت اسلامي يا در معناي امروزي منافع ملي ، مي تواند بهترين اصل در روابط با دولت هاي غير اسلامي باشد تا بتوان حداكثر منافع اسلام و مسلمين را تامين كرد. حجت الاسلام سيد جواد ورعي با بيان اينكه مي توان بدون توجه به اصالت صلح يا اصالت جنگ به نظريه سومي نيز قايل شد گفت: به نظر مي رسد مانعي براي اينكه نه جنگ و جهاد ، و نه صلح و مسالمت هيچكدام به خودي خود اصالت نداشته باشند وجود ندارد. وي ادامه داد: بسياري از فقها در مسايل مختلف قايل به اين موضوع هستند كه لازم نيست يك حكم ثابت داشته باشيم و شرايط زمان و مكان و مقتضيات مي تواند تصميم را تغيير دهد. ورعي گفت: در اسلام جنگ و صلح هيچكدام اصالت ندارند بلكه اهداف و آرمان هاي اسلامي اصل است كه كسب آن روزي با جنگ و روزي هم با صلح امكانپذير است. ك/2 /569 / 380/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]