واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آخرين روزهاي «روز حسرت»؛ در پشت صحنه چه گذشت؟
گروه هنر: «روز حسرت» عنوان سريالي است كه ماه رمضان امسال عنوان پرمخاطبترين سريال مناسبتي را به خود اختصاص داده و از آنجا كه پخش اين كار به چند روز بعد از عيد فطر نيز موكول شده سري به پشتصحنه اين كار زديم تا از چند و چون كار در روزهاي پاياني خبردار شويم.
«روز حسرت» كه ماه رمضان امسال هر شب روزهداران را براي ساعتي در شبكه يك سيما با خود همراه كرد، چندي پيش به عنوان پرمخاطبترين مجموعه ماه رمضان انتخاب شد و از آنجا كه در روزهاي اول ماه شعبان نيز پخش خود را ادامه داده همچنان مخاطبان را در انتظار پايانبندي خود نگه داشته است.
خبرنگار خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) در آخرين روزهاي تصويربرداري اين سريال به كارگرداني سيروس مقدم، براي تهيه گزارش عازم لوكيشن اين سريال در نياوران شد كه گزارش زير حاصل اين تلاش است.
در بدو ورود به لوكيشن سريال «روز حسرت» ناخودآگاه تصور ميشود كه الان با حاج رضا (فرامرز قريبيان) و نرجس (افسانه بايگان) روبهرو ميشويم، چراكه محل تصويربرداري خانه حاج رضا است، اما پس از طي مسيري در حياط خانه محل تصويربرداري با عوامل سريال روبهرو ميشويم كه هر كدام در گوشهاي به كار خود مشغولند. «سيروس مقدم» نيز در حالي كه با تلفن همراه صحبت ميكند متنهاي جديد را كه قرار است امشب گرفته شود را ياداشت ميكند.
در قسمتي ديگر «مهراوه شريفينيا» با «عليرضا اميني» كارگردان سينما مشغول گفتوگو است، اما نكته قابل توجه عجله عوامل در انجام كارها است؛ شتابي كه ناخودآگاه به روي كيفيت كار نيز تاثير گذاشته، اما سوالي كه هر سال در ساخت چنين آثاري مطرح ميشود، اين است كه چرا ساخت اينگونه توليدات هرساله به روزهاي آخر كشيده ميشود، آنهم مشكلي كه با كمي وقتشناسي ميتوان آن را برطرف كرد.
اما نكتهاي كه ذهن مرا در تهيه اين گزارش به خود مشغول ميكند، اين است كه سكانسهاي مورد نظر اين سريال به سرعت گرفته ميشود و ما در كمتر صحنهاي ميبينيم كه كارگردان كات دهد. امري كه بازهم برميگردد به مساله كمبود وقت.
در ادامه اين گزارش براي اينكه جوابهاي خود را به شكلي مناسبتر دريافت كنيم براي لحظاتي با كارگردان مجموعه به گفتوگو نشستيم.
«سيروس مقدم» در ابتداي گفتههاي خود درباره سرعت كارهاي مناسبتي اظهار كرد: براي من اين نوع كار دلچسبتر است، زيرا كار روز به روز با وجود سختيهاي رايج آن، اين امكان را به فيلمساز ميدهد تا قصه خود را به ترتيب جلو برد به همين دليل معمولاً در اينگونه توليدات فضاسازي منسجمي به چشم ميخورد و همينطور بازيگران از حس متداومي برخوردار هستند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه كيفيت سريال «روز حسرت» در مقايسه با «اغما» از چه جايگاهي برخوردار است گفت: از نظر من «روز حسرت» از لحاظ ساختار و فضاسازي كاري پختهتر از اغما است، چراكه ما در اغما مجبور بوديم از زاويههاي غيرمتعارف استفاده كنيم كه اين امر باعث عصبيت تماشاچي ميشد، اما در روز حسرت توانستم خيلي راحتتر تصاوير خود را بگيرم، حتي اين مقايسه را ميتوان در مورد نورپردازي كار نيز محق دانست، حتي در برخي سكانسهاي اغما، تاريك روشنيهاي كار تا حدودي موجب ترس تماشاگر ميشد.
اين فيلمساز اضافه كرد: تمام سعي من اين بود، كه كار تا آنجا كه مقدور است به «اغما» شبيه نباشد به همين دليل سعي كردم از وجود هر چيزي از جمله بازيگران كه شائبه تكرار را ايجاد كند، پرهيز كنم. درضمن انتخاب بازيگران اين كار به هيچ وجه تحميلي نبود، بلكه گروهي در انتخاب آن نقش داشتند كه در مورد پنج نقش اول نيز اتفاق نظر كامل وجود داشت.
مقدم درباره تيتراژ ابتداي سريال گفت: تمام قصه اين سريال در پي اشاعه اين پيام است كه نگذاريم به جايي برسيم كه حسرت خوريم كه چرا در گذشته كاري كرديم كه الان از جبرانش معذور هستيم، به همين دليل آيهاي از سوره مريم در تيتراژ ذكر شد كه در ابتداي سريال مخاطب به روي چنين پيامي دقيق شود.
كارگردان سريال «روز حسرت» تاكيد كرد: نقش مشاور مذهبي در چنين كارهايي بيشتر به روي فيلمنامه متمركز است به همين دليل ما در زمان بازخواني و تصحيح متن، جلسات مختلفي با حجتالاسلاموالمسلمين «گلي» داشتيم و در بخشهايي كه بحثهايي در مورد برزخ پيش ميآمد نظرات ايشان نقشي تعيينكننده داشت.
وي در مورد دلبستگي خود به آثار ديني اعلام كرد: من دلبستگي عجيبي به مفاهيم ديني دارم به همين دليل ميبينيد كه معمولاً كارهايم از چنين جنسي برخوردار است، حتي اين رويكرد در سريال «پيامك از ديار باقي» كه يك كار طنز بود نيز نمايان بود، البته اين را هم بايد متذكر شوم كه حاضر نيستم به واسطه دلبستگيهايم به مفاهيم ديني، يك متن ضعيف ديني را بسازم، چراكه اينگونه توليدات در وهله اول بايد متكي به يك متن قوي باشد تا نتيجه معكوس از آن حاصل نشود.
پس از گفتوگو با مقدم براي لحظاتي نيز با «پوريا پورسرخ» مشغول گفتوگو شديم، اين بازيگر در ابتداي توضيحات خود درباره سريال «روز حسرت» تصريح كرد: نقش من در «روز حسرت» از كيفيتي مناسب برخوردار است، زيرا «مسعود» آدمي خاكستري است كه همانند بسياري به تعابير خاصي از دين معتقد است، اما هر كجا كه اين تعريف را با منافع خود متضاد ببيند با آن مخالفت ميكند.
وي افزود: مفاهيم ديني وقتي به زور به مخاطب منتقل نشود، ميتواند براي بيننده جذاب باشد. در برخي از آثار مناسبتي يا ديني شاهديم كه سعي ميشود به نحوي مستقيم و دستوري پيامي خاص به مخاطب منتقل شود كه شيوده خوبي نيست، ولي در «روز حسرت» منهاي تصاويري كه مربوط به ماورا يا برزخ بود، اين اتفاق روي نداد.
اين بازيگر درباره تصاوير ماورايي كار توضيح داد: تصاوير برزخ در اين كار خوب درنيامده كه اين تصاوير به عقيده من هيچ كمكي به پيشبرد قصه نميكند به همين دليل است كه ميبينيم اينگونه تصاوير آنچنان كه بايد جالب از آب درنيامده است.
وي درباره برخي ضعفها در فيلمنامه تصريح كرد: وجوه منفي شخصيت فريده در ابتداي داستان بيشتر مورد توجه قرار داشت، اما در ادامه ميبينيم كه اين خصيصه به سرعت رنگ ميبازد يا سختگيريهايي كه نرجس داشت به يكباره در مواجهه با فريده از بين ميرود به همين دليل معتقدم برخي از شخصيتها در «روز حسرت» از قوام لازم برخوردار نيستند و دچار شتابزدگي شدهاند.
وي در پايان توضيحاتش متذكر شد: در سريالهاي ماه رمضان معمولاً همه چيز خيلي مشخص و عيان است. اين جمله بدين معنا است كه در طول سال ممكن است، آثار بسياري در سيما توليد شود، اما هيچگاه مقايسهاي صورت نميگيرد، اما در كارهاي ماه رمضان معمولاً كارها با هم قياس ميشود، درصورتيكه اين قياسها به هيچ وجه منطقي نيست، زيرا ژانرها با هم متفاوت است.
«مهراوه شريفينيا» بازيگر نقش فريده به عنوان آخرين فرد در اين گزارش در مورد نقش خود گفت: شخصيت فريده از چنان پشتوانه قوي و مناسبي برخوردار است كه به من به عنوان يك بازيگر كمك كرد تا بتوانم به نحوي مناسبي شخصيت مورد نظر داستان را ارائه كنم.
وي افزود: البته نبايد از ياد برد كه مخاطبان تلويزيوني از شخصيتهايي كه در جهان واقعي با آنها قرابت بيشتري دارند، احساس نزديكي بيشتري ميكنند به همين دليل است كه چنين نقشهايي با استقبال بيشتر مواجه ميشود كه فريده نيز از چنين ويژگي برخوردار بود.
وي شخصيت فريده را اينچنين توصيف كرد: فريده به عقيده من دختري است كه تنها و بدون پشتوانه خانواده بزرگ شده به همين دليل دائم در پي آن است كه براي خود خانوادهاي داشته باشد تا بتواند در آن به آرامش برسد به همين دليل من شخصيت فريده را سياه نميبينم.
اين بازيگر جوان ادامه داد: در«روز حسرت» سرعت در توليد به روي كيفيت كار تاثير منفي نگذاشت، چراكه «سيروس مقدم» به اندازهاي به كارش آشنا است كه ميتواند كار را به شكلي مطلوب جمع كند.
وي در پايان اين گزارش به كمكهاي مادرش (آزيتا حاجيان) اشاره كرد و متذكر شد: در ابتداي كار براي اينكه بتوانم شخصيت فريده را باور كنم مشكلاتي داشتم كه تنها با كمك مادرم توانستم آن را برطرف كنم به شكلي كه برايم تمام كارهايي كه فريده ميكرد قابل باور بود.
جمعه 12 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1133]