تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820951061




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با تازه‌هاي نشركتاب «عارفان مسلمان و شريعت اسلام» منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: با تازه‌هاي نشركتاب «عارفان مسلمان و شريعت اسلام» منتشر شد
گروه انديشه: كتاب «عارفان مسلمان و شريعت اسلام»، تأليف «علي آقانوري» به همت انتشارات دانشگاه اديان و مذاهب روانه بازار كتاب شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، كتاب حاضر داراي ده فصل است و مطالبي هم‌چون مفهوم شناسي و بيان قلمرو تحقيق، زمينه‌هاي تاريخي و فكري عرفان و تصوف، زمينه‌ها و عوامل رد و انكار تصوف و عرفان، جايگاه و رابطه شريعت، طريقت و حقيقت و زبان‌شناسي عرفان و عارفان را در برمي‌گيرد.

يكي از شبهه‌هاي مهم و مطرح در باب تصوف و عرفان اسلامي آن است كه پيروان اين راه و رسم دل‌بستگي و پاي‌بندي چنداني به شريعت اسلامي و آداب و احكام فقهي ندارند. كتاب حاضر به شيوه توصيفي و با هدف گزارش و تحليل و بررسي اين شبهه و بيان مواضع نظري و ميزان پاي‌‌بندي بزرگان و افراد شاخص تصوف و عرفان به شريعت اسلامي تنظيم شده است.

قلمرو تحقيق حاضر اگر چه در پاره‌اي موارد، به معناي عام شريعت (تمام معارف ديني) نظر دارد، اما عموما مراد آن شريعتي است كه در دستورات فقهي و اعمال جوارحي (شريعت به معناي خاص) جلوه مي‌كند. اين معنا در زبان و ادبيات عرفاني و صوفيانه در موارد زيادي قسيم طريقت و حقيقت قرار گرفته است و عارفان زيادي آن را به عنوان يكي از مراحل آغازين سير و سلوك مي‌دانند.

در واقع محور اصلي اين پژوهش توصيف نوع ديدگاه و ميزان پاي‌بندي صوفيان به تكاليف شرعي فقهي و اعمال جوارحي و نگاه ويژه آنان به آموزه‌هاي فقهي و ظاهري شريعت، به ويژه عبادات شرعي است. مسلم است كه بررسي رابطه نسبت تعاليم تصوف و عرفان يا شريعت به معناي عام آن، بحث گسترده و عميق‌تري مي‌طلبد.

در نوشتار حاضر نويسنده تلاش كرده است تا هر يك از فصول آن به گونه مستقل مورد مطالعه قرار گيرد. با اين همه پيام كلي و رسالت مباحث آن اثبات اين نكته است كه، مشايخ بر جسته عرفان و تصوف و پيروان واقعي آن‌ها، با همه اختلافشان در مذاهب فقهي و مكاتب كلامي و شيوه‌هاي سلوكي نه تنها در ضرورت توجه به شريعت تأكيد داشتند، بلكه در عمل به آن نيز گاهي پيش قدم بوده‌اند.

شايد بتوان از اختلاف نگاه آن‌ها و بي‌ضابطه بودن برخي از تأويلات عرفاني آن‌ها نسبت به شريعت و يا پيامدهاي منفي و احيانا ناخواسته تفكر صوفيانه در پيشبرد اهداف اجتماعي اسلام سخن به ميان آورد، اما اهتمام صاحبان اصلي اين مكتب به شريعت ستيزي و شريعت گريزي مبناي درستي نداشته و ندارد.

مگر اين‌كه اقوال و ديدگاه‌هاي نادر و يا رفتارهاي نادرست برخي از پيروان و منسوبان به اين آئين را به حساب بزرگان اين قوم و تعاليم قوام بخش آن‌ها بگذاريم. اين‌گونه داوري نيز لوازمي دارد كه مورد پذيرش صاحبان مذاهب و مكاتب نخواهد بود، چرا كه هيچ يك از آنان از چنين آسيبي بي‌نصيب نبوده و نيستند.

چاپ اول كتاب «عارفان مسلمان و شريعت اسلام»، تأليف «علي آقانوري» در 404 صفحه رقعي، با بهاي 41000 ريال تابستان سال جاري به همت انتشارات دانشگاه اديان و مذاهب روانه بازار كتاب شده است.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 366]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن