تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821296529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - ناطق برگردد و اصولگرايان را رهبري كند


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: سياست - ناطق برگردد و اصولگرايان را رهبري كند


سياست - ناطق برگردد و اصولگرايان را رهبري كند

محمدرضا يزدان‌پناه:اصولگرايان سنتي منتقد دولت نااميد از راضي كردن حاميان دولت به اجماع در انتخابات، به سوي تشكل‌هاي متنفذ روحاني رو كرده‌اند تا تجربه و كياست بزرگان، آنها را به موفقيت در آوردگاه پيش‌رو نزديك سازد. پس از آنكه اصولگرايان منتقد دولت به ويژه در طيف سنتي اين جريان نتوانستند در رايزني‌هاي خود با نمايندگان و حاميان دولت آنها را به پذيرش مكانيسمي براي گفت‌وگو با هدف اجماع كلي در انتخابات آتي وادار سازند، تصميم گرفتند تا از پتانسيل‌هاي جامعتين براي ايفاي نقش موثرتر در اين جريان استفاده كنند. امير محبيان از استراتژيست‌هاي شاخص اين طيف از جمله افرادي است كه تاكيد زيادي بر اين مسئله دارد. عضو موسسه حزب نوانديشان ايران با بيان اينكه «جريان اصولگرا بايد بين دو راه پيشين و راه وضعيت كنوني راهي ديگر را برگزينند»، گفت: به نظر من يك راه اين است كه اصولگرايان بايد مجددا جايگاه جامعتين را به عنوان تشكل‌ها و سازمان‌هاي فكري محوري جريان اصولگرا احيا كنند. در واقع جامعتين يك اتاق فكر بسيار قدرتمندي براي جريان اصولگرا و بلكه براي كل انقلاب است كه ارزش‌ها را تبيين و تفسير مي‌كند و در واقع چشم بستن روي اين توانايي بالاي علمي و در عين حال تجربه بالا كه شناخت بسيار خوبي هم از اجتماع دارند، غفلت بزرگي است و ضربه‌ سنگيني را به اصولگرايان مي‌زند و لذا اصولگرايان بايد اين نكته را مدنظر داشته باشند. مشاور علي‌اكبر ناطق‌نوري در شوراي هماهنگي نيروي انقلاب اسلامي گفت: نكته ديگر در اين ارتباط، سازوكار دموكراتيك در درون جريان اصولگراست. به گمان من بايد يك وزن‌كشي مشخصي بين جريانات و تشكل‌هاي درون اصولگرا مجددا انجام شود. البته اين امر تا حدودي نيز انجام شده، يعني انتخابات مجلس و شوراها نمايانگر اين مسئله بود كه يك زمان است كه جريانات خودشان براي خودشان وزني را تعريف مي‌كنند و يك زماني است كه ميزان تاثيرگذاري آنها در عمل مشخص مي‌شود و اكنون متوجه شديم برخلاف آنچه كه در دوران دوم خرداد تصور مي‌شد كه طيف سنتي جريان اصولگرا وزن خود را از دست داده، در انتخابات مجلس و شوراهاي اخير تقريبا مشخص شد كه اين جريان سنتي داراي وزن خوبي است.

به‌ويژه در انتخابات مجلس هشتم آنها محوريت خود را به دست آوردند اما به نظر من هنوز آنها روحيه خود را به دست نياورده‌اند و نيازمند اين هستند كه در يك پروسه‌ احياگري خود و به‌خصوص كسب مجدد اعتماد به نفس جايگاه محوري خود را بدست آورند. وي بر اين مبنا افزود: جريان سنتي اصولگرا تشكيلات خوب و سابقه‌داري دارد و هواداران جبهه پيروان خط امام و رهبري در استان‌ها و شهرستان‌ها بسيار قدرتمند و صاحب تشكل هستند و به نظر من اينها بايد فعال شوند و از طرف ديگر، جايگاه جامعتين نيز مجددا احيا شود و نهايتا در يك پروسه‌ دموكراتيك ضمن احترام به ديدگاه‌ها و توصيه‌ بزرگان روند اجماع بين جريان اصولگرا قدرت بخشيده شود.
ناطق‌نوري اصولگرايان را رهبري كند
عضو شوراي سردبيري روزنامه رسالت (ارگان راست سنتي) سپس نام اين پروژه را «اكتشاف منابع» گذاشت و با ضروري دانستن آن، خواستار بازگشت ناطق‌نوري به عرصه راهبري جريان اصولگرا شد. محبيان در اين‌خصوص توضيح داد: جايگاه كساني مثل آقاي ناطق نوري ـ كه در جريان اصولگرا به عنوان يك فرد عاقل و معتدل حركت كرده و توانسته تا حدود زيادي محوريت بين نيروهاي اصولگرا را به دست آورد ـ هيچ وقت نبايد تضعيف شود و به گمان من هم خود ايشان و جريان اصولگرا به‌ويژه طيف سنتي بايد بروند به سمت اينكه اتاق فكر گسترده و ارزشمندي كه آقاي ناطق نوري هميشه از آن صحبت كرده‌اند را احيا كنند. البته اين اتاق فكر نبايد فقط يك جريان حاشيه‌نشين باشد، بلكه بايد اين اتاق بتواند با توصيه‌هاي خود جريان اصولگرا را راهبري كند. وي همچنين تاكيد كرد كه چهره‌هاي باسابقه اصولگرا مانند باهنر، نبوي و عسگر‌اولادي نيز در اين راه بايد به كمك ناطق‌نوري بيايند. وي گفت: از طرف ديگر از لحاظ تشكيلات نيز به نظر من چهره‌هاي باسابقه‌ جريان اصولگرا از جمله آقايان باهنر، نبوي و عسگراولادي و امثال آنها دوباره بايد نقش محوري خود را ايفا كنند و بتوانند جايگاه خوبي داشته باشند. ضمن اينكه جريان اصولگرا توان‌هاي زيادي را بر توان گذشته‌ خود افزوده و بسياري كساني كه در دوران احمدي‌نژاد مطرح شدند، ظرفيت اين را دارند كه موقعيت‌هاي خوبي را در جريان اصولگرا داشته باشند تا بتوانند ايده‌پردازي كنند و هم در اعمال سياسي جايگاه خود را داشته باشند.
جامعه مدرسين: بحث مي‌كنيم
در حالي‌كه جامعه روحانيت مبارز به‌عنوان يكي از دو تشكل اصلي روحاني در ميان اصولگرايان و مخاطب‌ اصلي سخنان محبيان، هنوز درباره ورود يا عدم‌ورود به عرصه رهبري اين جريان اظهارنظري نكرده، يك عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت كه «اگر اكثريت اصولگرايان يا تمام آنها از جامعه مدرسين درخواست اين حضور محوري را داشته باشند، در آن صورت جامعه مدرسين جلسه داشته و درباره اين تصميم بحث خواهد كرد. سيداحمد خاتمي با توجه به مسائل پيش روي اصولگرايان آيا نيازي نيست جامعتين حضوري فعال‌تر در عرصه انتخابات داشته باشد و روند وحدت اصولگرايان را تسهيل و به آنها كمك كند، گفت: من در اينجا باز هم از موضع جامعه مدرسين سخن مي‌گويم كه از اين منظر آنچه از جامعه مدرسين ساخته است، دعوت اصولگرايان به وحدت و همدلي است و سفارش به اينكه اگر به وحدت نرسند مطمئن باشند آسيب‌پذير خواهند بود. امام جمعه موقت تهران همچنين با بيان اينكه جامعه مدرسين هنوز وارد بحث انتخابات رياست‌جمهوري نشده، گفت: ما براي انتخابات رياست جمهوري دهم صبر مي‌كنيم و در زمان خود اگر به تكليف رسيديم اعلام موضع و از كانداي خاصي حمايت مي‌كنيم و اگر به تكليف نرسيديم به معرفي كانديداي خاصي نخواهيم پرداخت و تنها مردم را به حضور گسترده در انتخابات دعوت مي‌كنيم.
اجماع پلكاني
اتاق فكري كه امير محبيان از آن سخن گفت و خواستار حضور ناطق‌نوري در آن براي رهبري اصولگرايان شد، به‌گونه‌اي ديگر توسط علي رياض نماينده مجلس هفتم و از اعضاي اصولگرايان تحول‌خواه، مطرح شد؛ با اين تفاوت كه وي برخلاف محبيان گفت كه وظيفه اين اتاق فكر «بررسي عيوب مدل‌هاي وحدت‌آفرين‌ پيشين» است. جبهه متحد اصولگرايان در انتخابات مجلس هشتم و شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي در انتخابات دوره نهم رياست‌جمهوري، مدل‌هاي قبلي وحدت اصولگرايان بودند. در اين ميان، مدل جبهه متحد به علت تشكيل آن بر مبناي «سهميه‌بندي» به كار انتخابات پيش‌رو نمي‌آيد و شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب هم تجربه ناموفقي را در انتخابات گذشته بر جاي گذاشت. جايي كه اين جريان با چهار كانديداي متفاوت در انتخابات رياست‌جمهوري حاضر شد. سيدعلي رياض در اين‌باره تاكيد كرد كه اصولگرايان براي اجماع لازم است تا به شخصيت‌هاي فهيم، ريش‌سفيد، اهل عقل و فكر و البته داراي بينش سياسي توجه داشته باشند. وي همچنين درباره سازوكار(6+5) و قابل استفاده بودن آن در انتخابات رياست‌جمهوري آينده خاطرنشان كرد: هر مرحله از زمان انتخابات فرمول خاص خود را داشته است؛ چنانچه در انتخابات قبل شوراي هماهنگي و 5+6 از جمله فرمول‌هاي اصولگرايان بود و در هر صورت آنها را به پيروزي رساند، اما با اين حال نمي‌توان گفت كه الگوي 6+5 الگويي بي‌عيب بوده است. رياض با تاكيد بر اينكه «اصولگرايان بايد در راه رسيدن به اجماع پلكاني عمل كنند» گفت: اولا بايد ببينيم كه شخصيت‌هاي وارد شده در بحث اجماع بايد با چه روشي انتخاب شوند و چه برنامه‌هايي دارند. البته ضمانت اجرايي كارهاي‌شان نيز مشخص شود و به هر ترتيب اميدواريم در مسيري قرار بگيريم كه يك اجماع كلي در بين اصولگرايان با استفاده از تجربيات گذشته و البته با نگاه به آينده اتفاق بيفتد.
ريسك محافظه‌كارانه
درخواست اصولگرايان سنتي براي ايفاي نقش محوري از جانب جامعتين در انتخابات پيش‌رو، در حالي مطرح مي‌شود كه آخرين تجربه مديريت اين جريان توسط روحانيون، تجربه‌اي ناموفق بود. رياست علي‌اكبر ناطق‌نوري بر شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب در انتخابات نهم رياست‌جمهوري اگرچه رضايت راست‌ سنتي را به دنبال داشت اما ساير طيف‌هاي اصولگرا هرگز نتوانستند با آن كنار بيايند. در آن هنگام تشكل‌هايي مانند موتلفه اسلامي، جامعه اسلامي مهندسين و جبهه پيروان خط امام و رهبري تاكيد داشتند كه براي اخذ تصميم نهايي، ضرورت دارد تا يك «حكم» آن را تاييد نمايد، ديگر گروه‌هاي حاضر در سويي جرگه اصولگرايان مانند جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي و اصولگرايان تحول‌خواه اين مدل را رد كرده و بر تصميم‌گيري ‌نهايي اجتماعي تاكيد داشتند. اينگونه بود كه اگرچه علي لاريجاني به‌عنوان كانديداي نهايي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب معرفي شد اما اين «حكميت» هرگز مورد تاييد طيف معترض واقع نشد و آنها را به حمايت از محمدباقر قاليباف سوق داد. حسين فدايي دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، كه در جلسات هيات رئيسه شوراي هماهنگي حضور داشت، آنگاه كه بابت اتخاذ اين تصميم از جانب ناطق‌نوري مورد عتاب قرار گرفت، به صراحت و با صداي بلند گفت كه «دوران ريش‌‌سفيدي و صدور حكم ولايي در ميان اصولگرايان پايان يافته است.» با اين اوصاف، بايد ديد كه آيا روحانيت «محافظه‌كارن» بار ديگر ريسك ايفاي نقش حكميت در اين جريان را مي‌پذيرد و رهبري آن را برعهده مي‌گيرد و آيا اساسا به‌جز طيف سنتي، باقي اصولگرايان هم حاضر به پذيرش اين نقش‌آفريني مي‌شوند يا خير؟
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن