تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821123606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي افزايش مرخصي زايمان به 9 ماه


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: جام جم آنلاين: هفته آينده در كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي افزايش مرخصي زايمان زنان به 9 ماه در حالي بررسي مي شودكه بسياري از كارشناسان معتقدند بررسي چنين امري هر چند كه در ظاهر كاملا مثبت به نظر مي‌رسد اما خيلي هم بي حاشيه نيست.

در سال 1385 به پيشنهاد وزارت بهداشت افزايش مدت مرخصي زايمان از 4 ماه به 6 ماه در هيات دولت تصويب شد و پس از طي تشريفات قانوني، افزايش مدت مرخصي زايمان به 6 ماه توسط مجلس هفتم در سال 86 به تصويب رسيد.
حالا بعد از 4سال عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس خبر مي‌دهد كه مرخصي زايمان زنان در گذشته حدود 6 ماه بود اما به جهت حساسيت‌هاي بالاي زمان شيردهي و اهميت آن در سال اول زندگي اطفال و نوزادان كه به تقويت بنيه جسمي و روحي آنان منتهي مي‌شود اين دغدغه احساس شد كه مدت مرخصي زايمان زنان افزايش يابد. حسين حسني بافراني در گفت‌وگو با فارس ادامه مي‌دهد: اين موضوع از مجلس هفتم مطرح بوده است كه در اوايل مجلس هشتم با پيشنهاد دولت به صورت لايحه به مجلس آمد.
به گفته او اين طرح موافقان و مخالفان خاص خود را دارد اما مطالعه شده كه ارائه مرخصي به زنان پس از زايمان، خيلي به مجموعه خسارت نمي‌زند. از گفته‌هاي اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس اين گونه بر مي‌آيد كه نگاه مجلس به اين طرح مثبت است اما شايد همه چيز براي زنان شاغل به‌تصويب چنين طرحي بستگي نداشته باشد آن هم وقتي كه امنيت شغلي و اقتصادي زنان در اين دوره به اندازه آرامش آنها و فرزندانشان مهم است. سالانه حدود يك ميليون و 500 هزار نوزاد در كشور به دنيا مي‌آيند، از طرفي نرخ اشتغال زنان در كشور حدود 12 درصد است كه با يك حساب و كتاب تقريبي حدود 150 هزار نفر از اين نوزادان مادر شاغل دارند.
در واقع بر اساس اين طرح حدود 150 هزار نفر از زنان شاغل سالانه به مدت 9 ماه به مرخصي زايمان مي‌روند، شايد اين عدد در مقابل جمعيت شاغلان كشور چندان رقم بزرگي محسوب نشود اما در ذهن كارفرمايان به سود و زياني مي‌رسد كه ترجيح مي‌دهند يا كارمند زن نداشته باشند يا در صورت مرخصي 9 ماهه به دنبال جايگزين ديگري بروند.
مهدخت شيري، مادر شاغلي است كه در بخش خصوصي مشغول به كار بوده و بعد از دو ماه استفاده از مرخصي زايمانش، مجددا شروع به كار كرده است.
او به «جام‌جم» مي‌گويد: از طرف كارفرمايم به شكل غيرمستقيم مورد تهديد قرار گرفتم كه اگر بعد از 6 ماه مرخصي زايمان بر گردم، شغلم را از دست خواهم داد، بنابراين مجبور شدم علي رغم ميل باطني و همه سختي‌هاي موجود فقط 2 ماه از مرخصي زايمانم استفاده كنم.
اين مشكل در بسياري از مشاغل خصوصا مشاغل خصوصي وجود دارد و مادران براي حفظ موقعيت شغلي خود مجبور به بازگشت مي‌شوند.
بسياري از فعالان حقوق زنان بر همين اساس معتقدند كه مجلس هنگام تصويب چنين طرحي بايد ضمانت قانوني براي بازگشت به كار مادران و تعيين جريمه و عوامل بازدارنده كارفرمايان در صورت تخلف را در نظر بگيرد.

امنيت متزلزل اقتصادي


از بحث امنيت شغلي كه بگذريم به امنيت اقتصادي مي‌رسيم. در حال حاضر مادراني كه در دوره مرخصي زايمان هستند، حقوق دريافت نمي‌كنند، معمولا بعد از پايان اين دوره و حتي چند ماه بعد از شروع مجدد كار با مراجعه به مراكز بيمه مربوط، حقوق پايه همان دوره را يكجا دريافت مي‌كنند.
اين در حالي است كه هزينه زندگي با به دنياآمدن نوزاد در همه خانواده‌ها افزايش مي‌يابد و مسلما دريافت حقوق در دوره مرخصي زايمان مي‌تواند بخش زيادي از اين هزينه‌ها را جبران كند. با اين تفاسير بدون درآمد ماندن 9 ماهه مادران در صورت تصويب اين طرح امنيت اقتصادي مادران و خانواده را تهديد كرده و حتي مي‌تواند آنها را نسبت به استفاده از اين مرخصي منصرف كند. بنابراين لازم است كه نمايندگان مجلس در اين خصوص نيز تجديد نظر كرده و امنيت اقتصادي خانواده‌ها را با دريافت حقوق مادران شاغل در مرخصي زايمان،در نظر بگيرند.

پدران هم به مرخصي مي‌روند

علاوه بر موضوعات گفته شده قرار است مرخصي دوهفته‌اي براي پدران بعد از تولد نوزاد نيز هفته آينده در كميسيون بهداشت مطرح و بررسي شود.
هر چند كه اين طرح براي اولين بار در ايران مورد بررسي قرار مي‌گيرد اما در بسياري از كشور‌هاي اورپايي و حتي آسيايي نظير ژاپن سال‌هاست كه مرخصي تشويقي پدران مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
هدف از ارائه اين طرح كمك پدران در مراقبت از نوزاد به همسر خود عنوان شده تا از اين طريق، به نوعي از ورود شير خشك به خانواده‌ها جلوگيري شود. اين طرح موافقان زيادي دارد و به نظر مي‌رسد به تصويب برسد.
مستوره برادران نصيري
گروه جامعه






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4551]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن