واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: آرت اكسپوي تهران نهالي كه نيازمند حمايت است خبرگزاري فارس: دومين آرت اكسپو تهران در آغاز زمستان نه چندان سرد پايتخت و پس از وقفه چهار ساله در تالار وحدت تهران گشايش يافت تا بازار گرمي براي فروش آثار هنرهاي تجسمي ايران اسلامي باشد كه در دو سال اخير در حراجهاي جهاني درخشيد. به گزارش خبرگزاري فارس، قبل از انقلاب اسلامي، يك اكسپوي جهاني در نمايشگاه بينالمللي و ديگري در پارك لاله برگزار شد. اين در واقع چهارمين آرت اكسپوي كشور طي 35 سال اخير و دومين نمايشگاه فروش آثار هنري (آرت اكسپو) پس از پيروزي انقلاب اسلامي است. در دوره اول برگزاري آن در سال 83 و در زمان مديريت عليرضا سميع آذر براي اولين بار كلمه آرت اكسپو به ادبيات ژورناليستي كشور وارد شد و يا حداقل مورد استفاده فراوان قرار گرفت، پس از فراز و فرودهاي زياد و تغييرات مديريتي مركز هنرهاي تجسمي بالاخره محمود شالويي موفق شد اين نمايشگاه را در اول دي ماه امسال برگزار كند. * تالار وحدت مكان دوباره آرت اكسپو تهران در اولين روزهاي برگزاري آرت اكسپو در تالار وحدت محل برگزاري اين نمايشگاه آن چنان جمعيتي به چشم نميخورد و هيچ چيز سر و سامان نگرفته بود. آثار بدون برچسب، بي نظمي سالن، نبود بازديد كننده. با كمي پرس و جو متوجه ميشويم كه اكسپو تنها در كمتر از 4 ماه برنامهريزي و اجرا شده است. مهرماه سال جاري نگارخانه داران سيدي حاوي آثار خود را به دبيرخانه اكسپو ارسال و كارشناسان اكسپو با بررسي آثار و قيمتها 25 اثر را براي هر نگارخانه انتخاب كردند. 250 هزارتومان از هر گالري براي اجاره غرفهها در نظر گرفته و كتابي نيز شامل آثار هر نگارخانه تهيه و منتشر شد. در اين كتاب به هر نگارخانه دو صفحه اختصاص داده شده است و براي صفحات بيشتر، گالريها ملزم به پرداخت مبلغي مجزا بودند. در طبقه اول و در بدو ورود به تالار وحدت هر نگارخانه يك اثر را به نمايش گذاشته است و در طبقه دوم و سوم نگارخانهداران به ترتيب حروف الفبا غرفههايشان را چيدهاند. مؤسسه توسعه هنرهاي تجسمي با همكاري بنياد رودكي آرت اكسپو را برگزار كردهاند كه به عقيده تمامي نگارخانهداران و بازديدكنندگان تالار وحدت بدترين گزينه ممكن براي برگزاري اين چنين مراسمي بوده است. شالويي رييس مركز توسعه هنرهاي تجسمي در مصاحبههاي اخير خود دليل انتخاب اين مكان را اشغال بودن ديگر گزينههاي انتخابي از جمله سالن كانون پرورش فكري دانسته است. گالريداران شركت كننده در دومين نمايشگاه فروش آثار هنري، نورپردازي نامناسب و استفاده از لامپهاي زرد و تنگستن را نكاتي ميدانند كه بايد در ارايه يك اثر هنري ارزشمند رعايت شود. گالريداران حرفهاي مشابهي ميزنند، گلايه و انتقاد زياد است. بعضيها از كارشناسي آثار خرسندند و آن را گام خوبي براي ترغيب مردم نسبت به خريد آثار هنري ميدانند. خيليها از كوچك بودن فضاي غرفه براي نمايش آثار نقاشي و هنري كه بايد از دور ديده شوند ناراضياند و بيشتر نگارخانهداران از ساعت برگزاري اين نمايشگاه 10 صبح تا 18 بعد از ظهر و تداخل كامل آن با محدوده طرح ترافيك گلايهمند هستند. ** فروش آثار و ابهام در تعيين درصدها هنگام صحبت با نگارخانهداران سؤالات مشابهي را ميپرسم اما نكته جالب اين است كه درباره يك سوال جوابهاي بسيار ضد و نقيضي به دست ميآيد اگر چه هيچكدام هم حاضر به درج نام و نشانشان در مقابل پاسخها نيستند. سوال اين است كه نحوه تقسيم ماحصل فروش آثار چه گونه است؟ خانمي از يك گالري به ما ميگويد كه 70 درصد براي هنرمند، 25 درصد براي نگارخانه دار و 5 درصد براي يونسكو برداشته ميشود! آقاي ديگري از نگارخانه نسبتا با سابقهاي در جواب اين سؤال ميگويد: «هنرمندان روح لطيفي دارند و در خيلي جاها خودشان را نشان دادهاند و اگر آن 5 درصد كه براي كودكان بي سرپرست در نظر گرفته شده است، اعطا شود هيچ مخالفتي ندارم.» و من با خودم فكر ميكنم كه يونسكو چه ارتباطي با كودكان بيسرپرست دارد؟ اين سؤال را از خيليهاي ديگر نيز ميپرسم. يك نگارخانهدار از باخبر شدن اين موضوع در روز افتتاحيه ميگويد، يكي از ناهماهنگي اختصاص دادن 5 درصد به محرومين گلايه ميكند، نگارخانه دار ديگري از تخصيص 5 درصد به بنياد رودكي ياد ميكند و ديگري اصلا اطلاعي از اين موضوع ندارد. در اين ميان يكي از نگارخانهداران عنوان ميكند زماني كه براي عقد قرارداد در دفتر اكسپو با چند نگارخانهدار ديگر حضور داشته است خبر تخصيص 5 درصد از آثار خريداري شده به يونيسف و كودكان بي سرپرست را به او دادهاند و در نهايت "يونيسف" يكي از حاميان اين نمايشگاه، دريافت كننده 5 درصد از فروش آثار شناخته ميشود. *** اكسپو؛ تدابير تبليغاتي و اطلاعرساني روزآمد شايد بتوان يكي از نكات مثبت اين اكسپو را سايت اينترنتي آن دانست كه با به روز شدن و قراردادن آخرين اخبار اكسپو و همچنين اسامي تمامي نگارخانهداران، هنرمندان و آثار آنها كمك به سزايي در اطلاع رساني به روزنامهها، خبرگزاريها و مخاطبان خاص خود كرد. پوستر، جلد كتاب و تبليغات تلويزيوني اكسپو به نظر بسياري از بازديدكنندگان و نگارخانه داران آن چنان نميتوانست فراگير و جذاب باشد كه مخاطب را تحت تاثير قرار دهد. بحث ارزيابي بصري پوستر دومين آرت اكسپو كه در راس طراحي جلد كتاب و تبليغات تلويزيوني قرار داشت در اين مقوله نميگنجد اما كاش مؤسسه هنرهاي تجسمي كه متولي تمامي هنرهاي تجسمي از جمله "گرافيك" در ايران است، اين كار را با تامل و دقت بيشتري واگذار و انتخاب ميكرد. اكسپو تهران در دومين سال برگزاري است. هرچند كه مدت برگزاري دوره قبل به چهار سال پيش باز ميگردد اما آينده درخشان و مقبولي براي اين حركت فرهنگي، اقتصادي پيش بيني شده است. اكسپوهاي ديگر دنيا مانند نيويورك در آستانه سي سالگي عمري به اندازه انقلاب اسلامي ما دارند و شايد عادلانه نباشد كه اكسپو تهران را با ديگر رقباي خارجي خود مقايسه كرد اما در همان نگاه نه چندان دقيق هم ميتوان اين حركت فرهنگي را به گفته رييس مؤسسه هنرهاي تجسمي كه تنها هدفش رونق بخشيدن و ايجاد يك فضاي متحرك و رقابتي است، بسيار مثبت ارزيابي كرد. در دومين آرت اكسپو تهران 1500 اثر از 750 هنرمند در شاخههاي نقاشي، نقاشي خط، حجم، مجسمه، خوشنويسي و عكس به نمايش گذاشته شد كه بيشترين آثار را نقاشي و كمترين آن را عكس تشكيل ميداد. 57 نگارخانهدار، مؤسسه فرهنگي و هنري صبا، مؤسسه توسعه هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد، بنياد حسن اسماعيلزاده، تعاوني نگارخانهداران و بنياد آفتاب حاضرين در اين نمايشگاه بودند. هنوز آرت اكسپو ميزان فروش خود را رسما اعلام نكرده است اما اگر دست اندركاران اين رويداد هنري در پايان آن طي اطلاعيهايي تحليل خود از ميزان استقبال و فروش را اعلام كنند قطعا مغتنم خواهد بود. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]