تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خدا توكل كند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820782059




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استرس و مشكلات خانوادگي از شايع ترين علل اختلال اضطراب جدايي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: استرس و مشكلات خانوادگي از شايع ترين علل اختلال اضطراب جدايي
محيط پر از استرس، مشكلات خانوادگي مثل طلاق، مرگ، نقل مكان و غيره، علل ژنتيكي، خانواده هاي تك والدي، خانواده هايي با الگوي روابط بسيار نزديك و به هم تنيده، الگوي دلبستگي نا ايمن و غيرسالم در كودك، خصوصيات سرشتي كودك و افزايش فعاليت سيستم عصبي نورآدرنرژيك از جمله علل موثر در اختلال اضطراب جدايي در كودكان است.
دكتر فريبا عرب گل، فوق تخصص روانپزشكي كودك و نوجوان به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: اضطراب جدايي با شيوع 2/5 تا 5/5 درصد شايع ترين اختلال اضطرابي در كودكان و نوجوانان زير 18 سال است.

وي افزود: هسته اصلي و زمينه اي اين اختلال، اضطراب و نگراني شديدي است كه كودك هنگام جدا شدن از اشخاص مهم زندگي خود كه به طور عمده شامل پدر و مادر است، تجربه مي كند.

وي ادامه داد: كودك نگران است كه مبادا آسيبي متوجه والد و يا خود او گردد و منجر به جدايي آنها از يكديگر شود و او به طور دائم از وقوع حوادث ناگوار و اتفاق هاي ناخواسته مثل تصادف، قتل، گم كردن راه خانه، دزديده شدن و غيره نگران است.

عرب گل اشاره كرد: كودكاني كه دچار چنين اختلالي هستند، در مقابل هر واقعه اي كه منجر به جدايي از عزيزانش مي گردد مثل تنها خوابيدن، تنها ماندن در منزل، رفتن به مهد كودك و مدرسه و بيرون رفتن از منزل بدون والدين مقاومت نشان مي دهد.

وي افزود: اين كودكان ممكن است شب ها دچار رويا و كابوس هاي وحشتناك با تم جدايي گردند، يا بد خواب گشته و خواب مقطعي داشته باشند و پس از هر بار بيدار شدن حضور والدين را چك كنند.

اين روانپزشك اطفال گفت: بين سن 18 ماهگي تا سه سالگي اين ترس و اضطراب يك پديده رشدي طبيعي است و هدفي تكاملي در پشت آن قرار دارد و درجاتي از اضطراب در كودكان پيش دبستاني نشانه دلبستگي ايمن به مادر بوده و در بسياري از موارد در عرض سه يا چهار دقيقه پس از رفتن مادر كاهش يافته و متوقف مي شود.

وي تأكيد كرد: براي كاهش اضطراب شديد كودك در برخي مواقع ممكن است نياز به مداخله دارويي باشد.

عرب گل اضافه كرد: كاهش استرس هاي موجود در خانواده مثل طلاق، جدايي، بدرفتاري فيزيكي و هيجاني با كودك، درك صحيح والدين براي ايجاد امنيت و هم زندگي مستقل و غير وابسته، مدرسه رفتن مرتب و در نظر گرفتن پاداش و جايزه در مقابل تلاش هاي موفقيت آميز كودك از جمله روش هاي موثر در درمان اختلال اضطراب جدايي است./اص
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 562]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن