تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817753203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنب پل حافظكابوس فلزات ارزان!


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جنب پل حافظكابوس فلزات ارزان!
گروه بورس- همايون دارابي: بازار دادوستد سهام در شرايطي هفته كاري دو باره خود را امروز (شنبه) آغاز مي‌كند كه فشار كاهش بهاي فلزات نمادهاي عمده بورس را تحت‌تاثير قرار خواهد داد. تعطيلي روز يكشنبه به دليل فرارسيدننيمه شعبان باعث خواهد شد؛ هفته كاري بورس پس از يك روز كاري، معاملات خود را در نيمه دوم هفته ادامه دهد.


بازار سرمايه در هفته جاري در تحولات كلان، همچنان در انتظار خبرهاي جديدي در مورد مسائل سياسي است، هر چند دكتر احمدي‌نژاد رييس‌جمهوري در ديدار از تركيه در سخناني بر احتمال يافتن راه‌حلي ميانه اشاره كرده و بر امكان مصالحه بر سر دو بسته پيشنهادي خبر داده بود، اما در صحنه سياسي همچنان بي‌خبري و سكوت فراگيرترين خبر به شمار مي‌رود.
از سويي در تحولات اقتصادي وزير جديد اقتصاد درنخستين گام لايحه برداشت 15هزار ميلياردتوماني (معادل 16ميليارد دلار) جهت پرداخت بدهي‌هاي دولت به بانك‌ها را به مجلس خواهد بود.
اين لايحه اگرچه گام موثري درمورد شفاف‌سازي ارتباطات مالي دولت و بانك‌ها و راه‌گشاي واگذاري بانك‌هاي دولتي خواهد بود، اما تاثير تورمي اين برداشت كه مي‌تواند تا 19درصد تورم (هرميليارد دلار برداشت از صندوق ذخيره تا 2/1 واحد تورم به‌همراه خواهد آورد) از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است. از سويي درصحنه اقتصاد داخلي، مسائل مربوط به طرح تحول اقتصادي همچنان دركانون توجه كارشناسان قرار دارد. پذيرش دولت جهت ارائه لايحه‌اي قانوني براي اجراي اين طرح موجب شده است تا اجراي اين طرح براي ماه‌ها به چانه‌زني‌هاي دولت و مجلس مواجه شود.
باتوجه به‌اينكه دولت عملا درنيمه نخست سال آينده درگير برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري خواهد بود، اجراي اين طرح عظيم در 7 ماه آينده با كمبود زمان مواجه خواهد بود.
دراين ميان اما شانس رشد بهاي برخي از حامل‌‌هاي انرژي افزايش يافته است، به‌ويژه آنكه دولت درمصوبه‌اي نرخ برق آزاد را براي 3ماهه آخر سال 86(سال گذشته) معادل يك‌هزار و 434 ريال با 69درصد رشد نسبت به نرخ 848 ريالي كل سال 86 اعلام كرده است.
هرچند نرخ برق آزاد براي شفاف‌كردن نظام مالي نيروگاه‌هاي دولتي و در مسير فراهم آوردن زمينه واگذاري اين نيروگاه‌ها و تقويت سرمايه‌گذاري بخش‌خصوصي در زمينه ايجاد نيروگاه‌هاي برق تعيين شده است، اما نرخ فروش برق نيز احتمالا با فاصله قابل ملاحظه‌اي نسبت به اين رقم تعيين نخواهد شد. اين مساله به همراه احتمال افزايش بيشتر نرخ گاز مي‌تواند براي صنايع انرژي‌بر از جمله توليدكنندگان فلز و سيمان تاثيرگذار باشد كه در اين ميان تنها شركت‌هاي سيماني مي‌توانند با تغيير مجدد نرخ خود اين تاثير را جبران كنند، اما شركت‌هاي انرژي بر فلزي به دليل فروش محصولات خود به نرخ‌ جهاني با افت حاشيه سود در صورت افزايش هزينه‌ها مواجه خواهند بود. در تحولات اقتصادي، كارشناسان بازگشت دكتر پورمحمدي، معاون امور بانك و بيمه سابق وزارت امور اقتصادي و دارايي به اين وزارتخانه و عهده‌داري سمت سابق را با اهميت ارزيابي مي‌كنند.
در تحولات اقتصادي، بازار سهام با نگراني روند افت شديد بهاي فلزات را به نظاره نشسته است. به دنبال تلاش خزانه‌داري آمريكا براي افزايش ارزش دلار، بهاي مواد اوليه با افت مواجه شده است.
بهاي نفت و طلا با افت خيره‌كننده رو به كاهش گذاشته‌اند و به دنبال آن و با تاكيد بر تاثير المپيك چين كه موجب تعطيلي بخشي از فعاليت‌هاي اقتصادي اين كشور شده است، بهاي فلزات پايه نيز رو به افت شديد گذاشته است. بهاي بيلت فولادي در بازار فلزات لندن (LME) در آخرين معاملات در شرق دور به 760دلار و در بازار مديترانه به 960دلار در هر تن رسيده است. اين افت بها موجب سرازير شدن فولاد به بازارها خواهد شد. معامله‌گران به دليل نگراني از افت بيشتر قيمت‌ها موجودي‌هاي خود را راهي بازار كرده‌اند كه همين امر به افت قيمت‌ها شدت داده است. بهاي مس نيز در معاملات بورس‌فلزات لندن در حد 7هزار و 640دلار و در بازار SPOT به 7هزار و 263دلار در هر تن رسيده است. بهاي روي و سرب نيز با افت چشمگير در LME به ترتيب به يك‌هزار و 630دلار و يك‌هزار و 775دلار در هر تن رسيده است. در خارج از LME اين نرخ‌ها در حد يك‌هزار و 619دلار و يك‌هزار و 668دلار در هر تن بوده است كه براي توليدكنندگان ايراني فلزات سرب و روي به معناي كاهش شديد سودآوري خواهد بود.
همچنين احتمال افزايش بهاي حامل‌هاي انرژي و واگذاري‌هاي گسترده سهام فولاد مباركه به عنوان رد ديون مختلف دولتي، اين نماد و فولاد خوزستان را با صف فروش پايدار مواجه كرده و موجب شده است اين نمادها مشمول ضوابط رفع گره‌هاي معاملاتي شوند. اين امر افت سنگين بهاي اين نماد را با خود به همراه آورده است.
در كنار بازارهاي جهاني، بازار سهام نيز با تحولاتي مواجه است. انتشار برخي خبرها در مورد احتمال تغيير نحوه عرضه اوليه سهام با انتشار گزارش شركت بورس در مورد بورس بمبئي هندوستان افزايش يافته است. نحوه اجراي عرضه اوليه بورس بمبئي به صورت استفاده از دفتر سفارش Book Building است. اين روش به ظاهر براي برخي از مشكلات كنوني راه‌‌حل را ارائه مي‌كند؛ اما به دليل حذف مكانيزم كشف قيمت و افزايش احتمال تحميل قيمت‌هاي بالاي دولتي به معامله‌گران، دشواري‌هاي جديدي را به بازار تحميل خواهد كرد. عرضه‌هاي اوليه در حال حاضر به ويژه به دليل عدم تناسب ميزان سهام قابل عرضه با درخواست‌هاي كارگزاران و تقسيم برابر سهام ميان كارگزاران، صرف‌نظر از ميزان درخواست‌هاي دريافت شده مشكلاتي را در خود دارد. به نظر مي‌رسد بهره‌گيري از تجارب كارشناسان داخلي و يافتن راه‌حل‌هاي بومي مي‌تواند گزينه بهتري نسبت به گرته‌برداري‌هاي ناگهاني باشد. از سويي در بازار سرمايه همچنان مشكل تاخير در انتشار گزارش‌هاي شركت‌هاي بورسي و تاخير در بازگشايي نمادهاي متوقف با مشكل مواجه است.
در بازار سهام چه خبر بود؟
بازار چهارشنبه همچنان بر مدار ضعف ادامه يافت. پس از خلاء حدودا 350ميليارد توماني بازار پس از عرضه سهام مخابرات ايران، بازار همچنان در پر كردن اين خلاء در طول هفته گذشته ناموفق نشان داد. همين امر به افت بهاي عمومي نمادهاي بازار منجر شد. از سويي روز چهارشنبه، بازار با شايعاتي در مورد احتمال عرضه يك‌درصد ديگر از سهام مخابرات ايران مواجه شد. براساس برخي از شنيده‌ها، سازمان خصوصي‌سازي در هفته جاري پس از واگذاري سهام ترجيحي كاركنان مخابرات بلوك مابقي سهام را راهي تابلو خواهد كرد. در صورت تحقق اين امر بازار مجددا با خلاء نقدينگي مواجه خواهد شد. انتظار مي‌رود در صورت رخداد اين عرضه، بازار مجددا با دور جديدي از افت مواجه شود. از سويي افزايش احتمال عرضه سهام شركت‌هاي جديد از جمله همه شركت سيمان آبيك، بانك صادرات و ذوب‌آهن اصفهان نيز بازار را همچنان با تاثيرات عرضه‌هاي اوليه مواجه خواهد ساخت.
بازار روز چهارشنبه بازار پرحجمي را نيز به لحاظ معاملات عمده شاهد بود.اما مهمترين معامله عرضه سرمايه‌گذاري غدير بود كه بدون حاشيه رقم نخورد. درحالي كه بازار در انتظار رقابت بر سر اين بلوك مديريتي بود، اما به دنبال نامه منتشره از سوي شركت ملي صنايع پتروشيمي در مورد ترديد در مالكيت غدير بر 34درصد سهام پتروشيمي زاگرس و 7درصد سهام پتروشيمي مارون و توقف نماد غدير، معامله به راهي ديگر به جز آنچه بازار مي‌انديشيد، كشيده شد.
با تشكيل صف فروش براي نماد غدير، كارگزار عرضه‌كننده بلوك 51درصدي را در يك ربع زمان تمديد شده بازار بر روي تابلو گذاشت تا در نبود رقابت، كنسرسيوم خريدار، بلوك 51درصدي غدير را بر مبناي 35درصد نقد و 65درصد اقساط تصاحب كند.
بازار چهارشنبه اما مملو از شايعاتي در مورد تغيير در كنسرسيوم خريدار غدير بود. كارشناسان بازار با توجه به اين شايعات، قطعي شدن اين معامله را به انتظار نشسته‌اند و اين درحالي است كه خريدار با تنها 10 روز زمان براي پرداخت 323ميليارد تومان وجه نقدي اين معامله مواجه است. امري كه تحقق آن دشوار است، به ويژه آنكه شايعاتي منتشره از خروج برخي از اعضاي كنسرسيوم خبر مي‌دهند. در همين حال گفته مي‌شود لزوم وجود سهام دو پتروشيمي مورد اختلاف در توافق‌نامه اوليه انجام معامله گنجانده شده است. در اين شرايط هرگونه تغيير در اين بخش مي‌تواند كل معامله را با مشكل مواجه كند؛ امري كه البته منابع وابسته به سهامدار عمده تحقق آن را با توجه به پايان مهلت فرجام‌خواهي از راي دادگاه تجديدنظر، قابل‌تحقق نمي‌دانند.
معامله عمده غدير به شرط قطعي شدن مي‌تواند بيش از 300ريال EPS (عايدي هر سهم) براي بانك صادرات به همراه داشته باشد كه راه را براي واگذاري‌ سهام اين بانك باز خواهد كرد.
عرضه سهام بانك صادرات البته به دليل كمي سود اين شركت در گذشته با ترديدهايي مواجه بود.
بازار چهارشنبه البته در كنار معامله غدير معاملات پرحجم ديگري را نيز شاهد بود. در نماد گل‌گهر، صندوق ذخيره فرهنگيان 4/26ميليون سهم از 2/57ميليون سهم خود را به فولاد مباركه واگذار كرد. با واگذاري اين بلوك مالكيت مباركه در گل گهر به 2/4درصد رسيد. اين واگذاري احتمالا امروز (شنبه) با واگذاري مابقي سهام ادامه مي‌يابد. در همين حال گروه فولادي و سنگ‌آهني با افزايش شايعات در مورد تغيير نرخ فروش كنسانتره سنگ‌آهن مواجه است. در آستانه عرضه لايحه اصلاح قانون معادن به نظر مي‌رسد تكليف بهاي سنگ‌آهن نيز در راستاي موجه اخير آزادسازي‌ها روشن شود تا راه براي تعيين واقعي حقوق دولتي نيز فراهم شود. از سويي در حالي كه صندوق ذخيره فرهنگيان با فروش سهام دريافتي از دولت جهت تامين مطالبات فرهنگيان بازار را متاثر ساخته است، روز چهارشنبه 198ميليون سهم ملي مس به اين صندوق واگذار شد.
در گروه فلزي انتشار اطلاعيه واگذاري 8/30درصد سهام فجر گالوانيزه از اهميت برخوردار است. خريدار سال گذشته فجر گالوانيزه در حالي اين بلوك را راهي تابلو خواهد كرد كه از افراد حقيقي و حقوقي به عنوان خريداران احتمالي اين بلوك ياد مي‌شود.
فجر گالوانيزه به دليل برخورداري از يك خط 150هزار تني نورد سرد و يك خط توليد ورق گالوانيزه مورد توجه است.
در حال حاضر بازار توليد ورق فولادي در كشورمان ميان دو قطب عمده مباركه و مجموعه تحت مالكيت دانيال زاده (فولاد گيلان و فولاد كاويان) تقسيم شده است كه فجر گالوانيزه عملا بزرگ‌ترين مجتمع توليدي خارج از اين تقسيم‌بندي است كه احتمال پيوستن آن به يكي از اين دو قطب محتمل‌ترين شرايط خواهد بود.
در گروه تصفيه نفت عدم بازگشايي نماد پالايشگاه اصفهان به شايعات در مورد اين شركت منجر شده است.
در مجموع بازار چهارشنبه با توجه به ادامه جو ضعيف بازار و درگيري‌ نمادهاي عمده‌اي از جمله مباركه و فولاد خوزستان در ضوابط رفع گره‌هاي معاملاتي با افت 4/99 واحدي شاخص مواجه شد.
شاخص بازده نقدي و قيمت نيز در هفته گذشته 638 واحد افت كرد تا بازدهي بازار 67/1درصد عقب گرد را نسبت به رشد سال‌جاري خود به نظاره بنشيند.
 شنبه 26 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن