تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820833333




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به ياد شهيد صارمي، قرباني جنابت متحجران دست پرورده استكبار


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: به ياد شهيد صارمي، قرباني جنابت متحجران دست پرورده استكبار
داخلي. فرهنگي. مناسبتها. خبرنگار.

گزارش از جواد جلالي
وصف شهامت و شجاعت محمود بارها بيان شده‌است ، بويژه آخرين دقايق اسارت او در ‪ ۱۷‬مرداد سال ‪ ۱۳۷۷‬به همراه ديپلماتهاي ايراني.

مزارشريف افغانستان‌دقايقي است كه سقوط كرده ومحمود و همراهانش در اسارت مزدوران گروهك طالبان هستند، او در اين موقعيت‌ترس و اضطراب، دست از انجام رسالت خبري خود بر نمي‌دارد و شتابان خبر سقوط مزار شريف، جنايت گروهك طالبان و اسارت خود و ديپلماتهاي ايراني را به جهان مخابره مي‌كند.

اين اقدام شجاعانه محمود موجب مي‌شود تا بعدها از او با عنوان و لقب "خون نگار شهيد" نام برده شود.

مدتي وضعيت اسارت او و هشت نفر از اعضاي كنسولگري ايران در مزار شريف در پرده‌اي از ابهام بود، بدنبال آن در فاصله يك الي دو روز خبر شهادت او و ديپلماتهاي همراه بدست نيروهاي افراطي و متحجر طالبان، منتشر شد.

اگرچه برغم تلاشهاي ديپلماتيك، اعتراضهاي جهاني و طرح اين‌مساله در مجامع بين‌المللي، هنوز عاملان اين جنايت ددمنشانه به دادگاه كشيده نشده‌اند، ولي از بركت خون شهيد صارمي و ديپلماتهاي همراه او، دست‌هاي پنهان و آشكار سياستهاي تجاوزطلبانه اطلاع‌رساني استكبار جهاني و صهيونيسم در منطقه، براي جهانيان رو شد و افكار عمومي جهان به مظلوميت ايران اسلامي در قبال حوادث سياسي افغانستان و منطقه پي‌برد.

بدنبال شهادت مظلومانه شهيد صارمي، صدها شخصيت سياسي، مذهبي، اجتماعي بويژه در حوزه خبر و اطلاع رساني در جهان در برابر اين حادثه هولناك و متحجرانه طالبان واكنش نشان دادند.

از شهيدصارمي به حق مي‌توان به عنوان شهيدي‌ياد كرد كه مظلومانه‌در مواجهه با تحجر در خط مقدم مبارزه با استكبار جهاني و صهيونيسم ايستاد و خون خود را تقديم رسالت خطير خبرنگاري كرد، حرفه‌اي كه رسالت انبياست.

امروز ‪ ۱۰‬سال از شهادت شهيد صارمي مي‌گذرد، از بركت خود او و ديگر شهداي عرصه خبر و اطلاع رساني در كشور، روز ‪ ۱۷‬مرداد، بنام روز خبرنگار نامگذاري شده است.

در اين سالها اگر چه فراز و نشيبهاي سياسي كشور موجب شد تا نگاه مسوولان به خبرنگار و مقام و منزلت او در جامعه قدري متحول شود، اما هنوز بصورت عملي اقدامي موثر در مورد اين رويداد مهم و در شان و منزلت خبرنگار، صورت نگرفته است.

برپايي‌آيينهاي تجليل و گراميداشت اين روز، تنها مي‌تواند، بهانه و فرصتي باشد تا از سوي مسوولان ذيربط، ارزشمداري و قداست روز خبرنگار در چارچوب قوانين و مقررات ويژه بازآفريني شده، همچنين حركتهاي اساسي براي توجه به نيازهاي واقعي خبرنگاران صورت گيرد.

به هرحال امروز درخشش نام خبرنگار و تبرك اين ايام به نام شهيد صارمي و ديگر شهداي عرصه خبر و اطلاع رساني بويژه تقارن آن در سال جاري با اعياد شعبانيه موجب شده تا اين روزها بويژه در خانواده مطبوعات و رسانه‌ها و حتي روابط عمومي‌هاي ادارات و سازمانها، جنب و جوش خاصي براي پاسداشت اين ايام مشاهده شود.

شهادت مظلومانه شهيد صارمي و انعكاس آن، علاوه بر آنكه موجب شد تا روزي به نام خبرنگار در كشور نامگذاري شود و فرصتي براي گراميداشت خبرنگاران شهيد و قدرداني از فعالان اين عرصه بوجود ايد، بروجرد شهر شهيد صارمي را نيز صاحب دفتر ايرنا به نام ان شهيد هميشه زنده كرد.

ده سال پيش‌در چنين روزهايي ، سعادت حضور در آيين تشييع و خاكسپاري پيكر مطهر محمود عزيز را يافتم و همان موقع موضوع تاسيس دفتر ايرنا در بروجرد به نام شهيد صارمي مطرح شد و اندكي بعد اين افتخار نصيبم شد تا اولين خدمتگزار و مسوول اين دفتر باشم.

براي من كه تا قبل از شهادت محمود، افتخار همكاري از نزديك با او را نداشتم و تنها در جريان تلاش او بويژه در افغانستان بودم، اين مسووليت خاطره‌اي فراموش ناشدني در حدود سه دهه عمر كار در حرفه خبرنگاري و اطلاع رساني است.

همزمان با چهلمين روز شهادت محمود، در آييني با حضور مسوولان سازمان و استان و در فضايي معنوي رسما دفتر ايرنا با نام شهيد صارمي در بروجرد با كمك سازمان و پيگيري مسوولان محلي و خانواده محترم آن شهيد افتتاح شد و آغازي براي چهار سال مسووليت و تلاش براي ايجاد ساختمان و امكانات خوب و در خور شان نام شهيدي از تبار شهيدان اهل‌قلم بود، مسووليتي كه همكاران ديگر ان را بخوبي دنبال كردند و اكنون مركز خبري فعالي در بروجرد شكل گرفته است.

يكي از كارهايي كه شروع آن بعد از مراسم چهلم شهيد صارمي با همفكري دوستان و مسوولان محلي بويژه خانواده آن شهيد اغاز شد ، برپايي يادواره شهيد صارمي بصورت خودجوش و ابتكاري همزمان با سالگرد شهادت آن شهيد بود.

بطوريكه بعد از تهران، با تشكيل ستادي در بروجرد، دومين و مهمترين مراسم تجليل از شهيد صارمي و پاسداست مقام خبرنگار در بروجرد برگزار و در كنار اين برنامه علاوه بر سخنراني مسوولان كشوري، از خبرنگاران نيز قدرداني شد.

بي‌شك،نطفه اصلي نامگذاري روز خبرنگار كه از بركت خون شهيد صارمي شكل گرفت ، از اين يادواره‌ها و به همت و پشتكار خانواده شهيد صارمي و ايرنا و بعدها توجه مسوولان ذيربط بسته شد، چرا كه نامگذاري چنين روزي به همين سادگي انجام نگرفت.

در طول اين مدت، علاوه بر مسايلي همچون ساخت بناي يادبود مقبره شهيد صارمي و ديدار برخي از مسوولان كشوري با خانواده آن شهيد، امور مربوط به تجهيز و ارتقاي دفتر بروجرد نيز دنبال شده است.

اكنون نيز مزار شهيد صارمي در بروجرد زيارتگاه شيفتگان فرهنگ شهادت و ايثار، مسوولان، قلم بدستان و خبرنگاران حقيقت جو و حق طلب از نقاط مختلف است كه با حضور در گلزار شهداي شهر بروجرد نسبت به اين شهيد و ديگر شهدا و فرهيختگان فقه و ادب اداي احترام مي‌كنند.

همچنين با همت مسوولان محلي و كمك بنياد شهيد و امور ايثارگران، يادواره آن شهيد همزمان‌با گراميداشت ‪ ۱۷‬مرداد، روزخبرنگار امسال نيز برگزار خواهد شد.

اهل قلم و جامعه مطبوعاتي و رسانه‌هاي خبري، امروز بايد به وجود شهيد صارمي و ديگر شهداي اين حوزه و خبرنگاراني كه هنوز در اسارت دشمنان هستند و يا در راه تحقق حاكميت اسلام ايثارگري كرده‌اند، افتخار كنند.

بي‌شك‌رسالت ما خبرنگاران در برهه حساس كنوني كه كشور ما به شدت از سوي رسانه‌هاي استكبار جهاني و صهيونيستي مورد هجمه قرار گرفته، بسيار سنگين است.

بايد به دور از هرگونه گرايشات سياسي در قبال حفظ مصالح نظام و مملكت و تداوم آرمانهاي امام خميني (ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و در مسير خط ولايت گام برداريم.

از سوي ديگر انتظار مي‌رود، با توجه به تاكيدات مقام‌معظم رهبري و رويكرد مثبت دولت نهم به امر اطلاع رساني، مسوولان مربوط نيز با توجه به مسووليت سنگين كار خبري و سخت و زيان آور بودن اين حرفه پر استرس، وظايف خود را در قبال خبرنگاران به دور از هرگونه شعارزدگي، در چارچوب قوانين و در نظر گرفتن تسهيلات ويژه و متناسب با شان و جايگاه اين قشر تلاشگر ايفا كنند.

متاسفانه برغم برخي اقدامهاي مثبت در جهت تامين نياز خبرنگاران، هنوز بسياري از خبرنگاران با مشكلات مادي از جمله مسكن، حقوق، بيمه روبرو هستند.

اگر چه در فضاي با نشاط كنوني تامين امنيت شغلي و حرفه‌اي خبرنگاران در مقايسه با گذشته بهبود يافته، ولي مسوولان بايد زمينه پويايي اين حرفه كه به يكي از ضروريات هر كشور مبدل گرديده را فراهم كنند.

توجه‌به امر آموزش نيروها، بكارگيري تجهيزات فني و پيشرفته، ارتقاي سطح انگيزه‌كاري و روحيه جهادي خبرنگاران، بايد از جمله‌اولويت‌ها در حوزه رسانه و مطبوعات باشد. ك/‪۴‬
 سه شنبه 15 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن