تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817666618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گيلان ، نيازمند طرحهاي درياي مناسب است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گيلان ، نيازمند طرحهاي درياي مناسب است
داخلي. اجتماعي. دريا.

تابستان كه فرا مي‌رسد قريب شش ميليون مسافر از كنار و گوشه كشور عازم استان سرسبز گيلان مي‌شوند.

اغلب اين گردشگران ، شنا در آبهاي نيلگون خزر را از اولويتهاي اصلي سفر مي دانند و در نخستين جايي كه چشمشان به دريا افتاد ، به آب مي‌زنند.

غافل از اين كه شنا در دريا با استخر تفاوتهاي بسياري دارد و در صورت ناديده گرفتن نكات ايمني ، مي‌تواند جان آنان را به خطر بياندازد.

برخي حتي در روزهايي كه دريا توفاني است و پرچم هشدار در اهتزاز باز هم دل به دريا مي‌زنند.

بر اساس گزارشهاي رسيده‌از نيروي انتظامي گيلان‌از ابتداي فصل گرما تاكنون ‪ ۱۰‬نفر در آبهاي خزر در محدوده اين استان در خارج از طرحهاي سالمسازي دريا جان خود را از دست داده‌اند.

سرپرست هيات نجات غريق گيلان در اين‌باره به‌خبرنگار ايرنا گفت: شنا در دريا با آب تني دراستخرها تفاوت دارد و عوامل مختلفي مانند وزش باد، ارتفاع امواج ، سازه‌هاي به زير آب رفته و وجود چاله‌و چاه در بستر دريا مي‌تواند جان شناگر را به خطر بياندازد.

"عادل هادي پور " افزود: طرحهاي سالمسازي موجود گرچه از شرايط آرماني برخوردار نيستند اما به دليل بهره‌مندي از ناجيان غريق و مناسب بودن بستر دريا در آن نقاط براي شنا ايمن هستند.

* وضع موجود
استان گيلان داراي ‪ ۲۷۰‬كيلومتر ساحل است كه ‪ ۱۴۰‬كيلومتر از اين سواحل آزاد است .

در اين ‪ ۱۴۰‬كيلومتر تنها ‪ ۲۵‬طرح سالمسازي دريا وجود دارد ، در حالي كه به گفته كارشناسان طرحهاي سالمسازي دريا در ‪ ۸۵‬نقطه از سواحل استان قابل اجرا است .

بسياري از مسافران و مردم ، با بيان اين كه طرحهاي سالمسازي دريا كم ، كوچك ، شلوغ، كثيف و غيرجذاب هستند از شنا در اين طرحها خودداري مي كنند.

"مصطفي احمدي "كه همراه خانواده‌اش از جنوب كشور به شهر ساحلي انزلي سفر كرده بود ، به خبرنگار ايرنا گفت: محدوده‌اي كه براي شنا در طرح در نظر گرفته شده به اندازه يك استخر كوچك و همچنين شلوغ و كثيف است.

وي اظهار داشت : اگر واقعا مسوولان مي‌خواهند كه مردم در داخل طرحهاي دريا شنا كنند بايد تعداد طرحها را افزايش ، فضاي طرحها را گسترش و همچنين امكانات بهداشتي ،خدماتي و تفريحي طرحها را ارتقاء دهند.

بانويي كه در يكي از نقاط ساحلي مراقب فرزند هفت ساله‌اش بود كه در مقابل ويلاي كنار دريا شنا مي‌كرد گفت: طرح دريا از محل اقامت ما دور است ضمن اين كه از امكانات بهداشتي مانند دوش ، دستشويي بهداشتي نيز برخوردار نيست.

* اقدامات دولت
معاون عمراني استاندار گيلان اخيرا در مصاحبه با خبرنگار ايرنا در آستارا از اختصاص ‪ ۱۵/۵‬ميليارد ريال اعتبار براي توسعه طرح‌هاي سالم‌سازي دريا در گيلان خبر داد.

" جعفر عليزاده " اظهار داشت : اين اعتبار براي ايجاد امكانات رفاهي ، تفريحي و اقامتي طرح‌هاي ساحلي موجود در گيلان هزينه خواهد شد.

وي ياداور شد: براي تكميل و تجهيز چهار طرح سالم‌سازي دريا در شهرهاي لوندويل آستارا، حويق تالش و پره‌سر رضوانشهر ‪ ۵۰‬ميليارد ريال‌از محل منابع استاني و تجميع عوارض اختصاص يافته است و در سال ‪ ۱۳۸۸‬به بهره‌برداري خواهند رسيد.

* نقاط حادثه خيز
در آبهاي ساحلي گيلان ‪ ۱۵۰‬منطقه خطرخيز وجود دارد كه شنا در اين مناطق حتي مي‌تواند جان شناگران ماهر را به خطر بياندازد.

معاون عمراني استاندار گيلان گفت: امسال ناجيان غريق و نيروهاي انتظامي و امدادگران جمعيت هلال‌احمر در اين مناطق مستقر شده‌اند تا از ميزان حوادث غرق شدگي كاسته شود.

* كالبد شكافي مشكل
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي در گفتگو با ايرنا اظهار داشت :
پس از گذشت بيش از ‪ ۲۴‬سال از اجراي طرحهاي سالمسازي و با وجود تلاش مسوولان و اعتباراتي كه هزينه شده اين طرحها آنگونه كه مد نظر نظام بوده محيطي امن و داراي امكانات مناسب كمي و كيفي براي شنا نيستند.

" بيژن زهاب " افزود: در گيلان بر خلاف مازندران طرحها زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار ندارند و از ابتدا استانداري تصميم‌گير بوده و عمدتا طرحها به شهرداري‌ها واگذار شده است.

وي متذكر شد: بر اساس آمار ‪ ۱۴۰‬كيلومتر از ‪ ۲۷۰‬كيلومتر ساحل موجود در گيلان آزاد و قابل بهره‌برداري براي طرحهاي سالمسازي دريا است.

به گفته وي در اين‪ ۱۴۰‬كيلومتر امكان ايجاد ‪ ۸۵‬طرح وجود دارد در حالي كه تنها ‪ ۲۵‬طرح سالمسازي دريا در طول اين سواحل ايجاد شده است .

معاون گردشگري گيلان ياداور شد: اين مساله از دو سال گذشته در كارگروه گردشگري استان مطرح شد و سرپرستي گروه بازرسي به عهده ما قرار گرفت.

وي تصريح كرد: بازرسي‌هاي صورت گرفته از طرحها در سالهاي ‪ ۸۵‬و ‪۸۶‬ نشان‌دهنده اين بود كه طرحهاي موجود خدمات مناسب به مردم ارائه نمي‌دهند.

* راهكار حل مشكل
معاون گردشگري ميراث فرهنگي گيلان واگذاري طرحهاي سالمسازي دريا به بخش خصوصي با نظارت اين سازمان را از راهكارهاي اساسي حل مشكل مي‌داند.

زهاب ياداور شد: ما در نامه‌اي كه براي استانداري ارسال كرديم متذكر شديم اگر خواهان بازدهي مناسب طرحهاي دريا هستيم بايد طرحها را به بخش خصوصي واگذار كنيم تا در كنار تاسيسات شنا، تاسيسات جانبي اقامتي ، تفريحي احداث شود.

وي با اشاره به اين كه اغلب طرحهاي دريا در اختيار شهرداري‌هاي شهرهاي ساحلي است گفت : اگر طرحها به بخش خصوصي واگذار شود ، هزينه‌هاي شهرداري ها كاهش و درامدهايشان افزايش مي‌يابد .

وي خاطرنشان كرد: اگر طرحها تنها براي فصل شنا مورد استفاده قرار گيرد هزينه نگهداري و استهلاك آن بالا مي‌رود ولي در صورتي كه به شكل چند جانبه مورد استفاده قرار گيرد مي‌توان با تامين تسهيلات بانكي زمينه خدمات متفاوت در اين طرحها را ايجاد كرد.

وي اضافه كرد: ‪ ۲۲‬منطقه نمونه گردشگري گيلان منطقه ساحلي است كه تمام ساحل را در بر مي‌گيرد.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي گيلان خاطرنشان كرد: تمام نكات ايمني از قبيل عمق و جريان آب ، بهداشت منطقه ، وضعيت بستر دريا، امكان استقرار ناجيان غريق و غيره بايد به طور كامل مورد ملاحظه قرار گيرد.

وي تصريح كرد: از آنجا كه كانون آلودگي حول و حوش نقاط اتصال رودخانه‌ها به دريا است طرحهاي دريا بايد در فاصله مناسبي با نقاط شهري و رودخانه‌ها باشند.

به گفته وي شبكه بهداشت بايد محدوده‌هايي از آبهاي ساحلي را كه آلودگي كمتري دارد براي احداث طرحهاي دريا مشخص كند.

زهاب متذكر شد: پيشنهاد كرده‌ايم كه طرحهاي پيشتازي را كه داريم در اختيار سرمايه‌گذاران قرار بگيرد.

وي خاطرنشان كرد: طرحهاي سالمسازي علاوه بر تاسيسات جداسازي به امكانات مختلف مانند راه دسترسي ، سرويس بهداشتي و دوش ، آب آشاميدني، محلي براي نشستن ، بوفه مواد غذايي و غيره نياز دارد.

وي افزود: ايجاد امكاناتي مانند اسكله‌هاي شناور، تفريحات ساحلي، مسابقه ، جشنواره، اجراي برنامه‌هاي هنري داراي مجوز ، ورزشهاي ساحلي، رستوران ، شهر بازي مي‌تواند در جذاب‌سازي طرحها موثر باشد.

* فقدان اطلاع رساني
و اما گرچه طرحهاي سالمسازي موجود كافي ، مناسب و جذاب نيست اما بسياري از مسافران نيز حتي از وجود چنين مكانهايي براي شنا بي‌خبرند.

ناجيان غريق مي‌گويند : تلويزيون به عنوان يك رسانه فراگير و تاثيرگذار مي تواند با ساخت برنامه مردم را از خطر شنا در خارج از طرحهاي سالمسازي آگاه كند .

ساخت برنامه‌هاي اثرگذار در اين زمينه هم مسوولان را به‌فراهم نمودن زمينه توسعه و بهسازي طرحهاي شنا در دريا وا خواهد داشت و هم مردم را به استفاده از اين نقاط براي شنا تشويق مي‌كند.

* ناجيان غريق را فراموش نكنيم
از سويي با توجه به اهميت كار ناجيان غريق و همچنين سختي و مشقت بسيار اين كار ، مسوولان و مردم بايد به اين قشر بهاي كافي بدهند.

تامين تجهيزات لازم نجات مانند قايق، بويه، طناب، سكو و همچنين امكانات رفاهي ، حقوق مكفي و غذا براي ناجيان بسيار ضروري و بديهي است.

بر اساس آمار سال ‪ ، ۱۳۸۵‬بيش از پنج ميليون و ‪ ۸۰۰‬هزار گردشگر در سال به استان گيلان سفر مي‌كنند .

مسوولان استان با بهره‌مندي از سواحل جذاب گيلان بعنوان يك جاذبه بسيار مهم گردشگري بايد زمينه سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در نقاط مناسب براي ايجاد طرح دريا و پس از آن اطلاع رساني براي تشويق مردم براي شنا در اين نقاط را فراهم كنند.

در اين صورت هم گردشگري در استان زيباي گيلان توسعه بيشتري خواهد يافت هم ايمني گردشگران علاقمند به شنا در دريا حفظ خواهد شد.ك‪۴‬
 سه شنبه 15 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن