تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اندكى حقّ، بسيارى باطل را نابود مى كند، همچنان كه اندكى آتش، هيزم هاى فراوانى را م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817150504




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با حضور رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي؛ بانك اطلاعاتي نسخ خطي جهان رونمايي شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: با حضور رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي؛ بانك اطلاعاتي نسخ خطي جهان رونمايي شد


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: مراسم رونمايي از نخستين بانك اطلاعات نسخ جهاني با حضور مشاور رئيس جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي برگزار شد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز " علي اكبر اشعري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در اين مراسم گفت:لازم است بانك جامع اطلاعات نسخ خطي در عرصه جهاني به وجود بيايد.
اشعري از مقارن شدن اين اقدام ارزشمند با اعياد شعبانيه ابراز خوشحالي كرد و گفت: نقش و سهم اسلام و ايران در تمدن جهاني به روايت اسناد و مدارك موجود بر كسي پوشيده نيست و يكي از كارهاي ضروري كه بايد انجام شود و مي شود شناسايي و معرفي اين آثار براي استفاده همه پژوهشگران و فرهيختگاني است كه در اين حوزه ها به مطالعه مي پردازند به خصوص امروز كه شاهد سانسور علمي در دنيا هستيم.
وي خاطر نشان كرد: معرفي آنچه كه در اين سرزمين در حوزه علم،حكمت و فرهنگ رخ داده است،كمكي به نشر علم در سراسر جهان و نيز سهيم شدن و نقش داشتن اين منطقه در تمدن جهاني است.
مشاور رئيس جمهور با اشاره به اينكه از چند سال پيش با كمك و زحمت دوستان در گردآوري و تشكيل بانك شركت كرده و تلاشمان بر اين بود تا به عنوان يك پايگاه ملي در اختيار همه پژوهشگران قرار گيرد خاطرنشان كرد:در اين ميان به خاطر تلاشهاي آقاي گلباز و همراهي دوستان در وزارت ارشاد به خصوص خانه كتاب كه اخيرا اين مجموعه در آنجا متمركز شده بود،قرار بر اين شد تا در معرض استفاده قرار گيرد،با اين تبصره كه ادامه كار هم با مشاركت ما صورت بگيرد و امروز قسمتي از كار كه آماده شده است رونمايي خواهد شد.
اشعري افزود:اين بخش بايد توسعه پيدا كند و لازم مي دانم اين نكته را يادآور شوم كه اين نوع كارها زماني طولاني را مي طلبد و تنها با اراده اي محكم پيش خواهد رفت و علي رغم فراز و نشيب ها مسئولان فعاليت هاي لازم را انجام دادند تا كار به اينجا رسيد و من اميدوارم همه همت ها به سرانجام بهتري برسد.
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي عنوان كرد: يكي از برنامه هايي كه سازمان اسناد در دست انجام دارد تسهيل دسترسي به اطلاعات كتابخانه اي و منابع است براي همه كساني كه به اين منابع نياز دارند.
اشعري افزود: تا پايان سال 87 فاز اول حافظه ملي رقومي را در اختيار كاربران قرار خواهيم داد،بخش عمده اي از نوادر كه در سازمان موجود است بدون مراجعه به سازمان و از طريق پايگاه قابل دريافت خواهد بود.
وي ادامه داد:مرحله دوم 3،4 سال وقت مي خواهد و بايد مراجع ذي صلاح تصويب كنند و همه مراكز كتابخانه اي ودست اندركاران همكاري داشته باشند.
وي با بيان اين خبر كه همزمان با اين مراسم،امروز بعدازظهر نيز يك دوره آموزش فهرست نويسي نسخ خطي در كتابخانه و با حضور اساتيد براي كارشناسان اين رشته برگزار خواهد شد تصريح كرد:اين دوره آموزشي به مدت دو روز به طول خواهد انجاميد اما در اين زمينه و براي ادامه اين كار برنامه ريزي هايي صورت گرفته است.
اشعري افزود:يكي از ضعف هايي كه در حال حاضر دچار آن هستيم،اين است كه كارهاي مشترك كمتر صورت مي گيرد در حالي كه تجميع فعاليت ها و هم افزايي امكانات قطعا فايده خواهد داشت و من تلاش مي كنم و از همه مراكز و كتابخانه ها درخواست مي كنم كه شركت كنند و بدانند اگر ما خودمان را قطعه اي از پازل فرهنگي كشور تلقي كنيم به زيبايي فرهنگي خواهيم افزود و من اميدوارم اين كار علاوه بر بركات خودش منجر به الگوي همكاري جمعي بين نهادهاي فرهنگي نيز بشود.
در ادامه مراسم رونمايي از نسخ خطي مدير عامل خانه كتاب گفت : اتفاق مهمي رخ داده است و حضور اين جمع دال بر واقعيت اين امر است،امروز مي تواند از روزهاي ماندگار تاريخ فرهنگ كشور باشد و إن شا ا... بتوانيم همه فهرستها را در اختيار علاقه مندان قرار دهيم.
شجاعي افزود: اميدواريم شاهد باشيم كه كتابهاي خطي كه در كتابخانه هاي شخصي موجود و فهرست نشده اند و صدها هزار كتابي كه از اين دست وجود دارد، روزي در اختيار علاقه مندان به فرهنگ قرار گيرد،علاوه بر فهرست كتابهاي چاپ سنگي و در كنار سايت اصلي خانه كتاب كه حاوي اطلاعات چاپي در سراسر جهان است،مجموعا بانك اطلاعاتي خوبي را فراهم كنيم و روز به روز شاهد فرهنگ مكتوب در ايران و جهان باشيم.
همچنين در اين مراسم سفير قزاقستان به عنوان نماينده سفراي عضو اكو گفت:امروز به دليل افتتاح نسخ خطي روزي به ياد ماندني و تاريخي است.
اوتم بايف روابط بين ايران و قزاقستان را مناسب ارزيابي و خاطرنشان كرد:بعد از آمدن رئيس جمهور،روابط بين جمهوري ايران و قزاقستان در سطح مناسب و بسيار بالايي است،سال گذشته رئيس جمهور قزاقستان از كتابخانه ملي بازديد كردند و اين نشان دهنده اهميت بسيار زيادي بود كه براي كتابخانه،آرشيو و روابط فرهنگي بين دو كشور قائل هستيم.
وي گفت : ايشان در چارچوب مذاكراتي كه با مسئولين ايران داشتند به گسترش روابط فرهنگي في ما بين دو كشور اشاره كردند كه ثمره آن امضاي يادداشت تفاهم در زمينه آرشيو وكتابخانه بود.
سفير قزاقستان افزود:من فكر مي كنم افتتاح اين بانك اطلاعاتي كه از همه جاي دنيا مي شود به آن متصل شد گام بسيار موثري است و بايد با سازمان اسناد و كتابخانه ملي در اين زمينه و در زمينه نسخ خطي و آرشيو بيشتر همكاري كنيم.بدون گذشته آينده اي نيست و بايد تاريخ را به طور احسن حفظ كنيم.
بعد از سخنان سفير قزاقستان، اشعري، شجاعي ، آيت ا... مرواريد ،استاد احمد منزوي و تني چند از اساتيد بانك اطلاعاتي نسخ خطي جهان را رونمايي كردند.
پس از رونمايي از اين بانك اطلاعاتي آيت ا... مرواريد عنوان كرد: بانك اطلاعات نسخه هاي خطي جهان در بنياد فرهنگ و انقلاب اسلامي جمع آوري و تهيه شد و ما زحمت زيادي براي گردآوري آنها در ايران وخارج متحمل شديم.
در ادامه رئيس مركز پژوهش ميراث مكتوب به ايراد سخنراني پرداخت و گفت: امروز روز چهره گشايي از يك آرمان است و روز شادي همه كساني است كه دست نويسي از آنها در كتابخانه ها ناشناخته مانده بود.
ايراني افزود: امروز كه استفاده از اين بانك همگاني مي شود و همه با يك جستجوي ساده مي توانند به اين بانك مراجعه كنند،بي شك با پيدايي اين بانك كار تصحيح متون رونق مي گيرد، بيش از 250 هزار نسخه هنوز فهرست نشده است ،پس سالهاي ديگري را بايد جد كرد تا به اين مهم نائل شويم.به اميد آنكه روزي در اين بانك تمام نسخ خطي اسلامي را داشته باشيم.
نادري مدير عامل سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم گفت: جمع آوري اطلاعات مربوط به فرهنگ كاري است ارزشمند و شگرف كه متاسفانه در طول سده هاي طولاني در اين عرصه كار انجام نشده و امروز با حجم عظيمي روبه رو هستيم كه بايد با همكاري كليه مسئولان به سرانجام برسد و همه جهان از آن بهره مند گردند.
وي فرهنگ ايراني را بسيار غني دانست و اظهار داشت:فرهنگ ايراني آنقدر گسترده است كه صرفا تبديل نسخه هاي خطي آن به فهرست، بانك عظيمي مي شود كه به سادگي جمع آوري آن امكان پذير نيست و با كمتر جايي قابل مقايسه است چه برسد به متن و محتوا ي آن.
مدير عامل چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بيان كرد: بر اهالي فرهنگ فرض است كه نهايت تلاش خود را عرضه كنند تا اين آثار حداقل عرضه و نمايش داده شوند ، علاقه مندان استفاده كنند وعلاوه بر تكميل قادر باشيم كليه نسخه هاي خطي را به صورت متن در اختيار همه به وسيله اينترنت قرار دهيم.
ناصر گلباز مدير اجراي طرح جمع آوري اطلاعات نسخ خطي اظهار داشت : در طي 9 سالي كه طرح را به صورت عملي شروع كرده ام خود را مديون اساتيد بزرگوارم و فهرست نگاران بزرگ ايراني مي دانم. اين مجموعه شامل 280هزار ركورد داست كه بيش از دو ميليون فيبر دارد.
وي گفت: ايده اصلي بانك در موسسه نشر حديث اهل بيت گذاشته شد وبه اين نام پايه گذاري شد و بنده به صورت مستقل آن را ادامه دادم. اتمام آن را در بخش فعلي مصادف ديدم با صدمين سال تاليف الذريعه كه نتيجه تلاشهاي آقابزرگ تهراني بود.
گلباز در ادامه گفت: اين طرح سال 78 شروع شد و بخش كتابخانه با حمايت ارشاد در سال 82 به پايان رسيد و بخش شهرستانها در اسفند 86 با حمايت خانه كتاب به پايان رسيد و همچنين بخش ديگري كه پس از اتمام نسخه هاي خطي در نظر داريم، حضور در شبه قاره و بعد آسياي ميانه ،جهان غرب و اروپاي شمالي است.
وي افزود: ما بيشترين حجم و كيفي ترين نسخه هاي خطي را داريم و بيشترين كار را مسئولين در جهت حفظ آنها انجام داده اند و افتخار اين است كه آنها را بررسي و در اختيار همگان توسط بانك قرار دهيم.
ناصر گلباز در خصوص اهداف اين طرح گفت: در كوتاه مدت تصميم داشتيم كه اطلاعات فهرست هاي نسخه هاي خطي را جمع آوري، قابل دسترسي و استفاده كنيم و اكنون در اين مرحله هستيم در مرحله دوم اطلاعات را طبقه بندي كنيم، در بلند مدت آرزويي داريم كه در مرحله نهايي بتوانيم پس از جمع آوري اطلاعات در يك جا و آناليز كردن آنها و مقايسه صحت اطلاعات با نسخه هاي اصلي بتوانيم در يك فهرست مشترك جهاني با ترتيب موضوع، نام مولف ،آثار مولف و نشاني نسخه هاي خطي آثار در همه جا،امكان ايجاد ارتباط براي دسترسي و تصحيح نسخه ها فراهم كنيم.
وي در پايان گفت: بانك اطلاعات امكان جستجو در همه شناسه هاي كتاب شناسي و نسخه شناسي را دارد و محققين از هر بخش مي توانند مراجعه كنند و خروجي بگيرند./120
عطيه كاوند
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن