واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: سازمانهای حقوق بشر و رسانه های غربی با تناقض میان اینکه با حکم قصاص مقابله کنند و یا با ژست فمینیستی از زنی مظلوم که حکم قصاص می خواهد حمایت کنند، درماندگی خود را در پرونده آمنه بهرامی نشان دادند. مشرق:از قضات با سابقه قوه قضائیه بارها شنیده ایم، هر پرونده ای که رسانه ای می شود دیگر امکان جاری کردن عدالت سخت می شود. رسانه ها به دنبال تمنای خود، ترازوی عدالت قضایی را در دست می گیرند و فشار می آورند و حکم می دهند. حالا پرونده آمنه بهرامی هم شاید به دلیل ضعف های رسانه ای داخلی به همین عاقبت گرفتار شده است. رسانه های داخلی همراه با سخنگوی قوه قضائیه در مورد علت تعویق اجرای حکم به سکوت نشسته اند تا دوباره مردم به تماشای بحث های جهت دار رسانه های غربی در این مورد بنشینند. در چنین شرایطی، رسانه های غربی دچار اشتباهاتی شده اند که این فرضیه را برای چندمین بار اثبات کرد که " غرب ترمینال پارادوکس است". بله غرب پایانه تناقضات زیادی است و در مورد پرونده آمنه بهرامی نیز از بی بی سی فارسی گرفته تا صدای آمریکا و رادیو فردا، هرکدام که نظری دادند تناقضی را آشکار کردند. لذا این پرونده را نه از زاویه حقوقی بلکه از دید رسانه ای با چهارده روایت بررسی می کنیم:1- فمینیست ها که همیشه طرف حقوق زنان را می گرفتند و از سوی دیگر با قصاص مخالف بودند، در پرونده آشتیانی موفق شدند هم به حکم الهی اعدام حمله کنند و هم حقوق زنی را ضد حکومت اسلامی علم کنند؛ اما در این پرونده طرف مظلوم یک زن بود و خواسته ی او حکم قصاص که تناقضی را برای جامعه فمینیستی بوجود آورده بود!2- فعالان حقوق بشری هم که همیشه به دفاع از ظالمی برمی خواستند که از سوی حکومت حکم اعدام برایش اعلام شده بود و از این طریق به مخالفت با حکومتی بر می خواستند که با حکم اعدام به نقض حقوق بشر می پردازد؛ حقوقِ بشری به نام آمنه را زیر پا گذاشتند و به جای دفاع از مظلوم به دفاع از حقوق ظالم پرداختند تا تناقضی را بر پایانه تناقضات حقوق بشر غربی گره بزنند!3- حقوق بشری ها با حکم قصاص مخالفت کردند و حتی پیشنهاد حبس ابد برای متهم پرونده دادند. با این تیر دو نشان می زدند، هم با قصاص مخالفت می کردند و هم یه زندانیان ایرانی می افزودند تا در سفر امسال رئیس جمهور ایران به نیویورک و سازمان ملل، خبرنگاران احمدی نژاد را استنطاق کنند که چرا هر روز به زندانیان ایرانی افزوده می شود! با یک گل بهار نمی شود، اما نمی شود که هم پیشنهاد زندانی کردن بدهی و هم شمار زندانیان کشوری را بزرگنمایی کنی و مذمت.4- آمنه بهرامی از مقابله حقوق بشری ها با وی می گوید؛ در حالی که وی نیز بشر است و صاحب حقوقی مشخص!5- بی بی سی فارسی در کارزار رسانه ای خود با القای حسی بی طرفانه به پخش مصاحبه با آمنه بهرامی پرداخته اما در نهایت با مصاحبه با حقوق بشری ها، به نقد حکم قصاص و این که این حکم مربوط به 1400 سال پیش بوده و عرف و خرد امروز بشر با آن مخالف است، دامن زد.6- در حالی که خبرها حاکی از آن است که سفیر انگلیس از مقامات قضایی ایران مصرانه خواسته تا اجرای حکم را به تعویق بیاندازند؛ رسانه ی دولتی انگلیس، بی بی سی علت تعویق حکم را مصاحبه بهرامی با رسانه های بیگانه عنوان کرد تا جامعه ایران را جامعه ای بسته با فشار قضایی عنوان کند!7- طی مصاحبه ای که آمنه بهرامی با رسانه آمریکایی رادیوفردا داشت، از روی انتقاد و با صراحت گفت که در ایران امکان ندارد کسی تا ابد در حبس بماند و سیستم قضایی کشور سختگیرانه نیست و خیلی ها با عفو رهبری آزاد می شوند؛ این در حالی است که یکی از عمده سوالاتی که رئیس جمهور ایران باید به همین رسانه های آمریکایی در هر سفرش به نیویورک پاسخ دهد، چرایی زندانی بودن و سختگیری ها و برخوردهای شدید قضایی است که با چاشنی حقوق بشری برای فشار به ایران پرسیده می شود!8- در این مصاحبه آمنه بهرامی به صراحت، یکی از این تناقضات را اینگونه عنوان می کند که "خیلی ها می گفتند دولت ایران هوای زنان را ندارد و این حکم اجرا شدنی نیست، ایران به راحتی حکم قصاص نمیدهد، معمولا این ها حکم قصاص نمی دهند و کار به دیه می کشد؛ اما من بالاخره حکم قصاص را گرفتم."9- آمنه بهرامی افشا می کند که گروهی با او تماس گرفته اند که دو هفته اجرای حکم را به تعویق بیاندازد تا آنها با برپایی راهپیمایی به او کمک کنند؛ وی می گوید که هدف این گروه تبدیل پرونده وی به شرایط سکینه آشتیانی و ایجاد بلوای رسانه ای با مقاصد سیاسی علیه ایران بود و نیت هیچ کمکی به وی نداشتند. 10- هرجا که ما سکوت کنیم، رسانه های بیگانه فریاد می زنند. علت تعویق حکم هرچه بود سوالی است که افکار عمومی پاسخ آن را مطالبه می کند و اگر سخنگوی قوه قضائیه به همراه رسانه های داخلی این سوال را بی پاسخ بگذارند، رسانه های بیگانه آن را با شایعاتی همچون، مصاحبه با رسانه خارجی، نبود پزشک در بیمارستان مجری حکم، فرصت به مجرم و... پاسخ خواهند داد.11- هر چند که نیت مسئولان قضایی از تعویق حکم، دعوت به گذشت در عین حمایت از مظلوم است اما تا جایی که مطالعات نشان می دهد، احکام اسلامی در خصوص قصاص برای " بازدارندگی" از وقوع جرم در جامعه است. پس قصاص پیش از آن که حق قربانی این فاجعه باشد، حق جامعه است و در استیفای حقوق جامعه درمقابل جنگ رسانه ای و منازعه اطلاعاتی بیگانگان باید شجاعانه جنگید.12- اجرای حکم مجازات اسلامی به معنای صحه گذاشتن و تایید دوباره ارزشهای جامعه است و ارزشی که به گرفتن حق مظلوم از ظالم اعتبار می دهد و این حمایت رسانه ای است که آمنه بهرامی ان را مطالبه می کند و به گفته هایش نشان می دهد که انسان کینه جویی نیست و علت اینکه از قصاص گذشت نمی کند این است که می خواهد دیگر این جنایت درحق کسی تکرار نشود و قاضی پرونده را به خاطر تعلل در اجرای حکم، مسئول افزایش این جرم در جامعه می داند!13- پژوهشگر دینی بی بی سی در خصوص قصاص آن را حکمی امضایی می داند که مربوط به عرف رایج زمان پیامبر و عقلای آن روز است. پژوهشگر دینی بی بی سی جوابی در خصوص آیة 179 سوره بقره "ولکم فی القصاص حیات" ندارد. این آیه حیات جامعه را در قصاص معرفی کرده و جنبه انتقام جویی را از آن می زداید.14- در روایت چهاردهم، آمنه بهرامی اعلام می کند درصورت پرداخت دو میلیون یورو از حکم قصاص صرف نظر می کند. حقوق بشری هایی که با حکم قصاص مخالفند، قربان فریاد حقوق بشرشان، زحمت بکشند از تعارف کم کنند و مبلغ را به شماره حساب آمنه بهرامی که در فیسبوک اعلام کرده واریز نمایند. تا سیه روی شود هر که در او غش باشد!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]