واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه - حجتالاسلام رشاد گفت : شیخ طوسی سرآمد علمای ما است اما با این نعمت بزرگ حدود یک قرن و نیم فقه و اجتهاد و اصول ما دچار رکود و سکون شد و عظمت شیخ اجازه نمیداد فراتر از او رویم و امروز 400 سال است که از ملاصدرا عبور نمیکنیم. به گزارش خبرآنلاین به نقل از مهر، حجتالاسلام علی اکبر رشاد در مراسم تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره علامه حلی برگزاری این جشنواره را نقطه عطفی در کار تحقیق و توسعه علم و مرزهای معرفت دینی توصیف کرد و با اشاره به بایستههای تحقیق گفت: تحقیق گذرگاه علم است. پژوهش معبر و پلی به وادی حقیقت است. حتی اگر مفهوم لغوی این واژه را تأمل کنیم تحقیق یعنی احقاق حق لذا واژه تحقیق از واژه پژوهش عمیقتر است. در پژوهش جهتگیری نیست اما جوهر تحقیق دستیابی به حق و کرسی نشاندن حقیقت است. رئیس شورای مدیریت و مسئول مدرسه علمیه امام رضا(ع) افزود: طلبه حتی برای تعلم هم باید تحقیق کند. معلم و مدرس بدون تحقیق نیز در تدریس موفق نیست. البته ابتدا تعلم باید باشد و بعد تدریس. اما تدریس در عین اینکه در رشد آدمی بسیار مؤثر است اما تحقیق از تدریس محض نیز در رشد آدمی تاثیر بسیاری دارد. برای تحقیق، کار و دقت بیشتری ثبت میشود و انسان معرفت بیشتری به دست میآورد. لذا طلاب عزیز باید ابتدا تعلم کنند و بعد از آن تدریس داشته باشند. اما نباید در این تدریس متوقف شوند بلکه باید آموزههای خود را در قالب تحقیق، فرآورده و به متن تبدیل کرده و بعد به صورت اثری مکتوب عرضه کنند. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شناخت معرفت را از کتاب دانست و گفت: علامه حلی را از آثارش میشناسیم. اگر آثار اصولی، فقهی و کلامی علامه نبود چه بسا نام او بود اما اثری از ایشان به دست ما نمیرسید لذا امروز ما شاگرد علامه حلی هستیم، گفتهها و یافتههای او را در دست داریم. وی با اشاره به تأثیر آثار علما و بزرگان شیعه همچون شیخ طوسی و شیخ مفید تأکید کرد و گفت: نسلهای آینده شاگردان زنده آن نام آوران هستند به خاطر تحقیق و کتابتی که آن بزرگواران داشتند. وی به شروط تحقیق اشاره کرد و گفت: اول شرط تحقیق مایهوری است. اگر مایه و محتوا درست نباشد شما روزنامهنگار هستید نه محقق و شرط دوم تمحض است. امروز همه فن حریفی برای هیچکس میسر نیست. هرچند تخصص لازم است اما فراتر از آن تمحض باید لحاظ شود. وی پس شرط تحقیق را در وجود و جان محقق دانست و گفت: گاهی موانع درونی و انفسی که از درون ما برمیخیزد استعدادکش، فرصت سوز و معرفت برانداز است و باید ابتدا موانع درون خیز انفسی را از میان برداشت و بعد به موانع برون آفاقی پرداخت. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه گفت: شیخ طوسی سرآمد علمای ما است اما با این نعمت بزرگ حدود یک قرن و نیم فقه و اجتهاد و اصول ما دچار رکود و سکون شد و عظمت شیخ اجازه نمیداد فراتر از او رویم و امروز از ملاصدرا 400 سال است که عبور نمیکنیم و عظمت او ما را متوقف کرده است که این سیطره شخصیت آفتی برای تحقیق است. /62
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 513]