تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817679807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - دغدغه‌هاي لباس زنان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جامعه - دغدغه‌هاي لباس زنان


جامعه - دغدغه‌هاي لباس زنان

آيدا عزتي:نمايشگاه زنان سرزمين من، از25 تير تا 5 مرداد در سالن پرورش فكري كودكان و نوجوانان در خيابان حجاب تهران برگزار شد؛ نمايشگاهي كه قرار بود همزمان با روز زن افتتاح شود برگزاري آن به دليل عدم ‌صدور به موقع مجوز تا روز مرد به تاخير افتاد. اما اين همه از موارد جالب نمايشگاه نمي‌كاهد. قدم زدن و بازديد از لباس‌هايي كه طرح و رنگ‌هاي متنوع و جديدي دارند، مي‌تواند لحظات خوبي را براي بازديدكنندگان به همراه داشته باشد. طبقه بالاي نمايشگاه سالني است كه مختص به نمايش لباس‌هاي دوره‌هاي مختلف تاريخي استان‌هاي خراسان، كردستان، آذربايجان، فارس و... است و راهنماي سالن در مورد لباس‌ها كه مربوط به چه دوره تاريخي، با چه وضعيت معيشتي و براي كدام قشر از جامعه‌اند توضيحات لازم را مي‌دهد. در ديگر غرفه‌ها مي‌توان نمونه لباس‌هايي كه از مدل لباس‌هاي تاريخي و محلي طراحي شده را ديد.

اين فقط براي نمايش است
يكي از طراح‌هاي لباس كه خانم 30ساله‌اي است و غرفه‌اش پر از مانتو و سارافون‌هايي با طراحي‌هايي از خودش، درمورد اينكه آيا اين لباس‌ها مي‌توانند جايي ميان كمد لباس خانم‌هاي امروزي پيدا كنند، مي‌گويد: بهتر است اين حركت‌ها از شهرستان‌هاي كوچك كه تاثيرپذيري بيشتري دارند شروع شود و كم‌كم به شهرهاي بزرگ برسيم. مثلا اگر مي‌خواهيم از مدل لباس‌هاي محلي كردستان و گلستان طرحي ‌برداريم بعد از دوخته شدن لباس، عرضه آن را از همان شهر شروع كنيم اما وقتي آنها را در تهران و هر شهر ديگري كه آشنايي زيادي با پيشينه تاريخي و فرهنگ قومي و پوششي آن استان ندارد به نمايش مي‌گذاريم، درهمان حد نمايشي و تبليغاتي باقي مي‌ماند و به مرحله استفاده نمي‌رسد.
گشت ارشاد با شما كاري ندارد
خودش يك مانتوي سفيد با دوردوزي‌هاي آبي پوشيده است كه از طرح‌هاي خودش است. وقتي مراجعان از او مي‌پرسند كه آيا تا به حال گشت ارشاد ايرادي به او نگرفته است پاسخش منفي است و مي‌گويد: من هر روز با اين مانتو مي‌آيم اينجا و شب برمي‌گردم خانه و تا به حال هيچ تذكري به من ندادند، در ضمن اولين شرط لباس‌هايي كه طراحي مي‌كنيم پوشيدگي آن است اين مانتو بلند و گشاد است و پوشيدن مانتوي روشن هيچ ايرادي ندارد. بعضي غرفه‌ها در اختيار مانتو فروشي‌ها و توليدي‌هاست كه مانتوها و ديگر محصولات‌شان را با قيمت‌هايي پايين‌تر از قيمت مغازه‌ها مي‌فروشند. مسوولان غرفه‌هايي كه لباس‌هايي با طرح جديد دارند از اين وضعيت راضي نيستند و معتقدند، دادن غرفه به توليدي‌هايي كه بيرون از نمايشگاه فرصت و امكان عرضه محصولاتشان را دارند تلاش‌هاي چند ماهه آنها براي طرح زدن، انتخاب پارچه و دوخت لباس را بي‌نتيجه مي‌كند و طبيعي است لباس‌هايي كه آنها دارند با توجه با هزينه و زماني كه صرف توليد آنها شده است قيمت بالاتري نسبت به لباس‌هاي تكراري بيرون داشته باشند و حضور توليدي‌ها مانع ازجذب مردم به اين لباس‌ها و عوض شدن فرهنگ پوششي آنها مي‌شود.
تو نمي‌تواني اين لباس را بپوشي
يكي از غرفه‌ها به خانم‌ها اين امكان را مي‌دهد كه با لباس‌هاي محلي شهرهاي مختلف عكس يادگاري بگيرند. تينا مقدم 24ساله دانشجوي رشته معماري بعد از عكس گرفتن با لباسي بلوچي درباره اينكه آيا حاضر است اين لباس را بخرد، گفت: اين لباس خيلي زيبا و پر از رنگ است و روحيه آدم را شاداب مي‌كند. اما كجا بپوشم‌اش؟ فكر كنم حتي ديگر خود بلوچستاني‌ها هم اين لباس را نمي‌پوشند. مونا و آرزو منصوري كه 26 و 22 ساله‌اند از پاسداران به خيابان حجاب آمده‌اند و مشغول بحث كردن با هم هستند. آرزو، خواهر كوچك‌تر اصرار دارد كه يك مانتو با طرح سلجوقي بخرد و خواهر بزرگ‌تر به‌شدت مخالف است و سعي مي‌كند خواهرش را متقاعد كند كه هيچ‌جا نمي‌تواند اين مانتو را بپوشد و در خيابان جلب توجه مي‌كند، همچنين امكان دارد از طرف مزاحمان خياباني اذيت شود اما آرزو اصرار دارد مانتو را بخرد و مي‌گويد: لباس پوشيدن من به خودم ارتباط دارد و واكنش مردم در خيابان برايم اهميتي ندارد مهم اين است كه خودم لباسي را كه پوشيده‌ام دوست داشته باشم. قبول كن مانتوي قشنگي است. مونا هم در قشنگ بودن مانتو ترديد ندارد اما مي‌گويد: تا وقتي جامعه نسبت به پوشيدن اين نوع مانتو و كلا اين مدل پوشش واكنش مثبت يا منفي نشان مي‌دهد يعني هنوز برايش غريب است و بايد صبر كرد تا اين لباس‌ها به مغازه‌هاي سطح شهر بيايند بعد آنها را خريد. مقابل يكي از غرفه‌هايي كه صنايع‌دستي مي‌فروشند و از شلوغ‌ترين غرفه‌هاي نمايشگاه هستند يك زوج ميانسال ايستاده‌اند و مشغول خريد هستند. يك ساعتي است كه در حال گشتن در نمايشگاه هستند اما فقط يك بلوز خانگي خريده‌اند و خانم مي‌گويد: از هر پنج طرح يكي قابل پوشيدن و ساده است. بهتر است براي دوختن اين لباس‌ها از نظر و سليقه تعداد بيشتري از طراحان و صاحب‌نظران استفاده شود تا اين مانتوهاي بي‌مصرف توليد نشوند. من معاون مدرسه هستم و حتي نمي‌توانم ساده و معقول‌ترين اين لباس‌ها را درمدرسه بپوشم. وقتي يادش مي‌آورم كه الان تابستان است ادامه مي‌دهد: ما سه روز از هفته سر كار مي‌رويم و مگر حقوق ما چقدر است كه بخواهيم فصلي لباس بخريم؟ درضمن قيمت اين مانتوها بالاست. حرف‌هاي خانم هنوز تمام نشده است كه آرزو با مانتويي با طرح سلجوقي و شالي كه با آن خريده است از جلويمان رد مي‌شود. ديگر امكان ندارد خواهرش با اين لباس او را در شلوغي نمايشگاه گم كند!
مقابل غرفه‌اي كه چادرهايي با طرح‌هاي جديد مي‌فروشد شلوغ است. مسوول غرفه يكي از چادرها را سركرده و مشغول توضيح دادن در مورد آن است. اينكه درصورت استفاده از اين چادر ديگر نيازي به مقنعه و مانتو ندارند. داخل مانتو چند جيب مخفي است كه آنها را از به همراه بردن كيف بي‌نياز مي‌كند، خانم‌هايي كه بچه شيرخوار دارند با داشتن اين چادر مي‌توانند به راحتي به بچه خود شير بدهند و قيمت هر چادر 26 هزار تومان است. يكي از خانم‌هاي چادري به جنس چادر دست مي‌زند و كمي براندازش مي‌كند و چند لحظه بعد چادر مشكي ساده و سبك خود را مرتب مي‌كند و مي‌رود.
نمايش شروع مي‌شود
در اين نمايشگاه هر روز از ساعت شش و نيم تا هشت عصر براي خانم‌ها برنامه نمايش لباس توسط مدل‌ها برگزار مي‌شود و خانم‌ها مي‌توانند بعد از ديدن و پسنديدن لباس با تماس با دبيرخانه جشنواره زنان سرزمين من، لباس مورد نظر خود را سفارش بدهند. جالب است بدانيد يكي از غرفه‌هاي طبقه دوم در اختيار يكي از ايستگاه‌هاي راديويي است كه برنامه‌هايش را از آنجا اجرا مي‌كند و وقتي آيتم نمايشي شروع مي‌شود تمام غرفه‌هاي آن طبقه خالي از بازديد كننده مي‌شود.
 شنبه 5 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 476]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن