تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821109217




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري / نقد نقد سينما


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش خبري / نقد نقد سينما
تهران / واحد مركزي خبر / فرهنگي و هنري 1387/05/03
نقد و نظر درباره فيلم ها كاملا عادي است ، اما وقتي همين نقدها روي كاغذ منتشر و در رسانه منعكس
مي شوند بازتاب پيدا مي كنند و در موفقيت يا شكست يك فيلم تاثير مي گذارند .
به گزارش خبرنگار ما ، عده اي نوشته اندكه نقد يعني بهترين چيز را انتخاب كردن ، عده اي هم نوشته اند كه نقد يعني داوري كردن ، عده اي هم كه بدبين هستند و نقد را به شدت نفي مي كنند معتقدند در نقد نوعي عيب جويي پنهان شده است . پس اين طور كه به نظر مي رسد نقد، خود موضوعي است كه بايد روزي به رشته نقد كشيده شود .در اين مطلب سعي داريم تا نقدي بر نقد هايي داشته باشيم كه بر فيلم ها نوشته مي شود .
......................................................................................................................................
مسلم اين است كه نقد نويسي بازتوليد جريان هنري است هر چند كه در حال حاضر شكلي ژورناليستي دارد و به نظر مي رسد كه برخي نقد نويسي را با ابراز احساسات و عشق نسبت به فيلم اشتباه گرفته اند.
عليرضا خمسه ( بازيگر سينما ) با اشاره به نكات مثبت نقد فيلم مي گويد : " نقد فيلم در واقع نوعي تحليل كليت فيلم با آگاهي و دانش فني است كه مي تواند در فيلمسازي حرفه اي موثر باشد .
اين بازيگر همچنين درباره كيفيت نقدهاي سينمايي مطبوعات مي گويد :" نقد فيلم در سينماي فعلي ايران تاثير چنداني ندارد چون مشكلات سينما با انتقاد صرف حل نمي شود از طرفي كيفيت نقدها به گونه اي نيست كه بتواند برساز وكار سينما و مديريت هاي كنوني تاثيرگذار باشد ."
فاطمه معتمد آريا ( بازيگر ) هم در اين باره مي گويد :" سينماي ايران در ده سال گذشته بسيار بيشتر از زمان حال ، رونق داشت و به همان نسبت نقدها هم پررونق بودند اما وقتي فيلم هايي ساخته مي شوند كه اصلا ارزش نقد نوشتن هم ندارند درباره نقدها چه مي توان گفت ؟"
اظهار نظر ديگر از پرويز پرستويي است . او با تقدير از منتقداني كه در تمام اين سالها معرفي كننده بازيگران و كارگردانان سينما بوده اند مي گويد :" سينماي ايران به مدد همين نقدها شناخته شد و تحولات نقد نويسي در ايران در اين موضوع بي تاثير نبوده است. "
اين بازيگر همچنين نقدي برنقد منتقدان دارد و مي گويد :" بايد درباره نقد يك فيلم در شرايط فعلي بيشتر منصف بود زيرا فيلم ها در شرايط سختي تهيه مي شود. در واقع بضاعت هاي سينماي ايران را نبايد از نظر دور داشت ."
اما ازصحبت هاي اهالي سينما كه بگذريم منتقدان هم حرفهاي زيادي دارند . اينكه در فرهنگ ما
ملاحظه كاري زياد است و براي همين نقدها صريح و شفاف نيست . اينكه همه سينماگران دوست دارند تا تعريف و تمجيد بشنوند و فرهنگ نقد پذيري نه فقط در جامعه ما كه در سينماي ما هم وجود ندارد.
رضا استادي ( منتقد سينما ) مي گويد:" نقد يك فيلم قطعا مسائل و حاشيه هاي زيادي دارد . به عنوان نمونه ملاحظه كاري و از آن فراتر آفتي كه متاسفانه چند سالي است گريبان نقد فيلم را گرفته است و آن همدستي پنهان عوامل ساخت يك فيلم و منتقدان است . "
اين منتقد پايبندي به اصول و اخلاق حرفه اي را از مهمترين عوامل رشد نقد فيلم در ايران مي داند.
اما اين اصول چه اموري هستند ؟
درباره اصول نقد حرفه اي سينما گفته اند كه بايد همراه با سند و مدرك باشد و نبايد متحجرانه بلكه بايد انعطاف پذير باشد. مبهم نباشد . آزمون پذير و پيشنهاد به همراه داشته باشد.
رضا استادي در اين زمينه به فرهنگ نقد اشاره مي كند و مي گويد :" نقد خوب نقدي است كه از حب و بغض پرهيز كند . منفي نگري و حساسيت هاي يكسويه نداشته باشد و نظرهاي موافق و مخالف را همراه هم بياورد . "
اما نكته اي كه در اين ميان بسيار حائز اهميت است پذيرش نقدهاست .
فرانسوا تروفو ( فيلمساز و منتقد فرانسوي ) گفته است : " اگر كمي راحتتر نقدها را بپذيريم نه فقط سينما كه دنيا متحول خواهد شد . "
گزارشگر : لبافي

شماره نوار
 پنجشنبه 3 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن