تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820804186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از محروميت‌ها و مشكلات كهگيلويه و بويراحمد كهگيلويه و بويراحمد، زرخيز اما محروم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از محروميت‌ها و مشكلات كهگيلويه و بويراحمد كهگيلويه و بويراحمد، زرخيز اما محروم
خبرگزاري فارس : استان كهگيلويه و بويراحمد با ‪ ۱۶‬هزار و ‪۲۶۴‬كيلومتر مربع وسعت و ‪۶۷۵‬ هزار نفر جمعيت در ميان استان‌هاي اصفهان، فارس، بوشهر و چهارمحال و بختياري واقع شده است.


به گزارش خبرنگار فارس از ياسوج، اين استان داراي پنج شهرستان بويراحمد، كهگيلويه، گچساران، دنا و بهمئي شامل ‪ ۱۳‬شهر ، ‪ ۱۴‬بخش ، ‪ ۱۰‬دهستان و 2 هزار و ‪ ۲۲۵‬روستا است.
وجود دو نوع اقليم آب و هوايي سردسيري و گرمسيري، منابع عظيم نفت وگاز، ميليون‌ها تن ذخاير معدني، رودخانه‌هاي پرآب و مراتع غني، دامداري و كشاورزي از توانمندي‌هاي بالقوه اين استان محسوب مي‌شود.
وجود جنگل‌هاي پرپشت، رودخانه‌هاي فراوان، آبشارهاي زيبا و مناطق بكر طبيعي در بويراحمد اين استان را به منطقه‌اي برخوردار از مناطق ارزشمند گردشگري تبديل كرده است.
اين استان با يك درصد جمعيت و مساحت كشور ‪ ۲۰‬درصد نفت كشور را توليد مي‌كند و داراي ‪ ۳۰۰‬جاذبه طبيعي و ‪ ۲۹۷‬بقاع متبركه براي جذب گردشگر و زاير است.
با وجود برخوردار بودن كهگيلويه و بويراحمد از اين نعمت‌هاي خدادادي و برغم فعاليت‌هاي توسعه پس از دوران انقلاب اسلامي در منطقه، اين استان همچنان از توسعه‌نيافتگي رنج مي‌برد.
اين منطقه داراي منابع عظيم گاز است و بيشتر از ‪ ۷۰۰‬روستاي اين استان در محدوده لوله گاز قرار گرفته‌اند، اما تنها هفت روستا از اين نعمت برخوردار هستند.
بر اساس آمار سال ‪ ، ۸5‬جمعيت كهگيلويه و بويراحمد ‪بيش از 700 هزار نفر است و از اين تعداد ‪ ۳۲۸‬هزار و ‪ ۳۵۵‬نفر در نقاط روستايي و ‪ بقيه در نقاط شهري ساكن هستند.
بيش از ‪ ۸۲‬درصد مساحت اين استان را جنگل و مرتع تشكيل مي‌دهد و شغل عمده مردم دامداري و كشاورزي است.
گويش كهگيلويه و بويراحمد كه ‪ ۹۲‬هزار نفر جمعيت آن عشاير هستند لري و در مناطق مختلف با اندكي تفاوت لهجه همراه است.
كارشناسان و مسئولان معتقدند، نبود زيرساخت‌ها باعث عقب افتادگي استان شده است بطوريكه اين منطقه از نظر توسعه‌يافتگي در آخرين رده استان‌هاي كشور قرار داد.
بنا بر اظهار نظر اين كارشناسان، كهگيلويه و بويراحمد برغم تمامي تلاش‌هاي صورت گرفته، اكنون با مشكلات گسترده بيكاري، دسترسي نداشتن مناسب به محورهاي ارتباطي با ديگر استان‌هاي كشور، كمبود امكانات در بخش‌هاي آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و تربيت‌بدني مواجه است.
راه و ترابري از ديرباز مشكل عمده اين منطقه محسوب مي‌شود ، به‌ اعتقاد استاندار، توسعه راه‌ها توسعه اين استان را در تمامي مسايل اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي به همراه دارد.
باتوجه به تنوع آب و هوا و باز شدن برخي از محورهاي ارتباطي در اين استان، ورود گردشگران نسبت به سال‌هاي قبل افزايش چشمگيري داشته است و سبب حضور زائران زيادي در اماكن متبركه شده است.
بيش از ‪۲۰‬ درصد ذخاير نفتي و هفت درصد گاز كشور در اين استان است و روزانه ‪ ۷۵۰‬هزار بشكه نفت از منطقه نفت‌خيز گچساران بهره‌برداري مي‌شود.
چهار خط اصلي لوله گاز از اين استان مي‌گذرد و تنها هفت روستا از گاز برخوردارند و عمده روستاها براي تامين سوخت مورد نياز هيزم مي‌سوزانند و زمستان‌هاي سختي را سپري مي‌كنند.
سالانه ‪ ۱۲‬ميليارد متر‌مكعب آب در اين استان توليد مي‌شود كه بيش از ‪ ۸/۵‬ميليارد متر‌مكعب آن از استان خارج مي‌شود، ضمن آنكه كهگيلويه و بويراحمد اولين استان كشور به لحاظ برخوردار بودن از منابع آب و رودخانه‌هاي جاري و سرچشمه‌هاي جوشان است اما از آن استفاده بهينه نمي‌شود.
زمين‌هاي زراعتي اين استان را ‪ ۲۲۰‬هزار هكتار است كه بيش از ‪ ۳۰‬هزار هكتار آن باغ و نزديك به ‪ ۴۰‬هزار هكتار آبي و بقيه ديم است.
رشد كيفي بخش كشاورزي و خارج شدن آن از سنتي به صنعتي مدرن مي‌تواند نقش مهمي در توسعه بخش كشاورزي استان ايفا كند.
بستر خاك مناسب و متفاوت بودن آب‌ها در منطقه كوچك اين استان سبب بهره‌برداري محصولات مختلف و متنوع كشاورزي مي‌شود، اين در حالي است كه مدرنيزه ‌و مكانيزه نبودن سيستم كشاورزي و نبود ماشين‌آلات پيشرفته نگراني‌هايي را در اين بخش ايجاد كرده است.
كهگيلويه و بويراحمد داراي 9 مركز دانشگاهي و دو مركز تربيت‌معلم با جمعيت دانشجويي بيش از ‪ 30 هزار نفر و ‪ سه هزار فضاي آموزشي با جمعيت ‪ بيش از 200 ‬هزار دانش‌آموز است.
فضاهاي ورزشي سرباز و سرپوشيده اين استان براي جوانان ورزشكار ناكافي است و برخي از ورزشكاران و مديران مرتبط معتقدند خصوصي‌سازي اين اماكن مانع حضور فعال جوانان و باعث ركود ورزش در رشته‌هاي مختلف شده است.
انتهاي پيام/ر
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن