تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821168683




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مخاطبان تلويزيون به طنز و تاريخ بيشتر علاقه دارند سه در چهار در صدر برنامه هاي تلويزيوني


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: مخاطبان تلويزيون به طنز و تاريخ بيشتر علاقه دارند سه در چهار در صدر برنامه هاي تلويزيوني
آفتاب: حضور مجموعه طنز «سه در چهار» و مجموعه تاريخي «روزگار قريب» در صدر آثار مورد پسند مخاطبان تلويزيوني در روزهاي پاياني بهار و آغاز فصل تابستان از نقاط مختلف قابل بحث و بررسي است.

به گزارش سرويس هنرآفتاب، بر اساس نتايج تازه‌ترين نظرسنجي مركز تحقيقات سازمان صدا و سيما از شهروندان تهراني براي انتخاب پرمخاطب‌ترين و محبوبترين مجموعه‌هاي تلويزيوني در هفته پاياني خرداد و هفته نخست تيرماه يك مجموعه روزانه و يك مجموعه هفتگي رتبه‌هاي نخست را به خود اختصاص دادند.

مجموعه طنز «سه در چهار» ساخته مجيد صالحي كه روزهاي زوج از شبكه يك پخش مي‌شود، با 9/65 درصد بيننده و 93 درصد رضايت رتبه نخست سريال‌هاي روزانه را به خود اختصاص داده است. در ميان مجموعه‌هاي هفتگي نيز «روزگار قريب» كيانوش عياري با 51 درصد بيننده و 93 درصد رضايت در هفته چهارم خرداد در صدر جدول قرار گرفت.

مجموعه «سه در چهار» كه پخش آن در شبكه يك از بيستم خردادماه در روزهاي زوج آغاز شد، با گذشت حدود بيست قسمت در حالي توانسته بالاترين رتبه را در نظرسنجي‌هاي رسانه ملي به خود اختصاص دهد كه دومين رقيب آن يك مجموعه پخش هفتگي است كه پخش آن از 12 آذرماه 86 در شبكه سه آغاز شده و از ويژگي تازه شدن مضمون در فصل تابستان محروم مانده است.

اين موضوع مي‌تواند از وجوه مختلف مورد تحليل قرار بگيرد. اول اينكه مشخص مي‌شود مخاطب تلويزيوني تا چه حد به فضاي طنز و مفرح نياز دارد و مهمتر تا چه حد داراي قوه تشخيص و ادراك سطح نازل و فاخر و حتي كهنه و نخ‌نما در شوخي‌هاي تلويزيوني است. به همين دليل مجموعه‌هاي طنز «پاتوق» و «جاده در دست تعمير» جايي در رده‌هاي بالا اين فهرست ندارند.

«سه در چهار» پس از گذشت بيش از يكماه از پخش توانسته مخاطب تلويزيون را به عادت پيگيري اين مجموعه و شيوه پخش خاص آن خو دهد. به علاوه اينكه امتياز مجموعه صالحي مانور دادن بر مسير شوخي‌هاي ملموس و ايراني و برخاسته از مناسبات زمان حال مردمان اين قشر وسيع است كه توانسته مخاطب را با وجود همه شدت و ضعف‌ها با خود درگير كند.

نكته تحليلي ديگر برخاسته از نتيجه اين نظرسنجي به نقاط امتياز و قوت مجموعه فاخر«روزگار قريب» بازمي‌گردد كه به گونه‌اي غريب پس از هشت ماه پخش همچنان يكه‌تاز عرصه مجموعه‌هاي هفتگي است و در حالي با «سه در چهار» رقابت مي‌كند كه در قالبي دراماتيك و بي‌بهره از طنز، يك بستر مستند تاريخي فرهنگي سياسي خاص را مورد توجه قرار داده است.

اين وجه مي‌توانست در كنار خيل مجموعه‌هاي تاريخي سيما و فضاهاي تكراري و گويش‌هاي تصنعي آنها ديده نشود و در واقع چوب نقاط ضعف آنها را بخورد. اما كيانوش عياري نشان داد بهترين راه را براي نزديك شدن به هر قصه، فضا و گونه سينمايي / تلويزيوني مي‌داند و هميشه بهترين نتيجه نهايي را براي مخاطب آثارش فراهم مي‌كند.

«روزگار قريب» در هفته اول و دوم خرداد نيز پس از پخش 25 قسمت با 8/55 درصد بيننده و 90 درصد رضايت به عنوان پرمخاطب‌ترين مجموعه هفتگي انتخاب شد. در هفته چهارم ارديبهشت هم در صدر مجموعه‌هاي مورد پسند مخاطبان تلويزيون قرار گرفت و همچنين در هفته چهارم فروردين رتبه دوم را پس از مجموعه "شهريار" به خود اختصاص داد.

رتبه‌هاي بعد در نظرسنجي هفته نخست تيرماه را مجموعه‌هاي «پاتوق»، «ريحانه»، «روزي روزگاري» و «عروس» به خود اختصاص دادند كه از شبكه‌هاي مختلف پخش شدند. بر اساس اين نظرسنجي 76 درصد بيننده‌ها حداقل يكي از مجموعه‌هاي هفتگي و 68 درصد يكي از مجموعه‌هاي روزانه تلويزيون را تماشا مي‌كنند.

از اين فهرست نهايي مي‌توان اينچنين هم نتيجه گرفت كه مجموعه‌هاي قديمي در پخش چندباره خود همچنان مورد توجه و استقبال مخاطبان تلويزيوني هستند. در اين رقابت آنچه به شدت خودنمايي مي‌كند ضعف عمده مجموعه‌هاي جديد در رقابت با اين آثار است كه خود جاي بحث و بررسي‌هاي آسيب‌شناسانه را دارد.
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن