تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819816382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راز هاي جدايي اقيانوسهاي آرام و اطلس آشكار مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: راز هاي جدايي اقيانوسهاي آرام و اطلس آشكار مي شود
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): دانشمندان در پاناما صدها فسيل حيوانات با قدمت 20ميليون سال كشف كرده اند كه مي تواند به پرسش هاي زيادي در مورد چگونگي و زمان اتصال دو بخش قاره امريكا پاسخ دهد.


به گزارش رويترز از پاناما، زمين شناسان موسسه اسميثونين ايالات متحده كه با هدف پهن تر كردن كانال پاناما مشغول حفاري آن هستند ، بيش از 500فسيل شامل دندان و استخوان هاي جوندگان، اسب، تمساح و لاك پشت را از زير خاك بيرون آورده اند كه قبل از تشكيل يك باريكه خشكي ميان امريكاي شمالي و جنوبي ، مي زيستند.
دولت پاناما،از ماه فوريه زمين شناسان را دعوت كرده است تا در عمليات حفاري براي تعريض كانال پاناما، مهندسان را همراهي كنند تا از اين طريق مطمئن شود كه هيچ اثر ارزشمندي از بين نخواهد رفت.
دانشمندان بر اين عقيده اند كه صفحات تكتونيكي امريكاي جنوبي و كاراييب حدود 15ميليون سال قبل با يكديگر برخورد كرده و موجب يك سلسله فعاليت هاي آتشفشاني شدند كه در نهايت منجر به تشكيل باريكه اي از خشكي شد كه دو قسمت قاره امريكا را به يكديگر متصل كرد و اقيانوس آرام را از اقيانوس اطلس جدا ساخت.
اين باريكه خشكي ارتباطي احتمالا شكل كاملي داشته به نحوي كه سه ميليون سال قبل پستانداران مي توانستند از روي آن عبور كنند.
ديرين شناسان با مقايسه كشفيات پاناما با فسيل هاي به دست آمده از امريكاي شمالي و جنوبي اميدوارند بتوانند مشخص كنند كه هر يك از گونه هاي حيواني از كجا آمده اند.
آثار آتشفشاني كه در همان لايه سنگي كه فسيل ها در آن قرار گر فته اند، به تعيين زمان زندگي اين جانوران در هر يك از دو سوي اين باريكه خشكي ارتباطي كمك مي كند.
يكي از پژوهشگران گفت با مطالعه اين فسيل ها و آثار آتشفشاني ، با دقت بيشتري مي توان تعيين كرد كه اين دو قاره از چه زماني شروع به نزديك شدن به يكديگر كرده اند.
متصل شدن دو بخش اين قاره منجر به يك مهاجرت انبوه حيوانات شد و جدا شدن دو اقيانوس، وضعيت آب و هوايي جهان را دگرگون ساخت و شرايط را براي پديد آمدن گونه هاي زيستي تازه فراهم كرد.
اين پژوهشگر گفت تعيين دقيق زمان بسته شدن راه ميان دو اقيانوس مي تواند كليد درك تحولات بزرگ آب و هوايي باشد كه در جريانهاي اقيانوسي و وضعيت اقليم جهان پديد آمد و اين موضوع به نوبه خود مي تواند باعث مطالعه اي عميقتر در مورد اثار گرم شدن هواي جهان شود.
محققان مي گويند متصل شدن قطعات قاره امريكا به يكديگر مي تواند يكي از عوامل به وجود آمدن عصر يخ كه در همان حوالي زماني رخ داد،باشد و اين در حالي است كه شماري ديگر، اين همزماني را اتفاقي مي دانند.
اين عمليات حفاري، بخشي از يك پروژه اكتشافي است كه به زودي به بخشي از پروژه 25/5ميليارد دلاري تعريض كانال شلوغ و پر ترافيك پاناما تبديل خواهد شد.
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن