تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821008766




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخلاق در فضاي سايبر/ 31كاربران نقاب بر چهره دنياي سايبر سجاياي اخلاقي را با اختيار خود بر‌مي‌گزينند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: اخلاق در فضاي سايبر/ 31كاربران نقاب بر چهره دنياي سايبر سجاياي اخلاقي را با اختيار خود بر‌مي‌گزينند
گروه وبلاگ و IT: سردبير فصلنامه تخصصي ره‌آورد نور، درباره شبيه‌سازي اخلاق در فضاي مجازي گفت: انعطاف فضاي مجازي امكان شبيه‌سازي سجاياي اخلاقي را به كاربران نقاب بر چهره دنياي سايبر داده و آنها اين امكان را دارند كه به اختيار خود، رفتارهاي اخلاقي را انتخاب كنند.
حجت‌الاسلام «محمدمهدي نمازي»، سردبير فصلنامه تخصصي ره‌آورد نور، در بخش نخست گفت‌وگوي خود با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) با اشاره به اينكه درك صحيح دنياي مجازي مي‌تواند مفهوم اخلاق را در اين فضا روشن سازد، گفت: آنچه از واژه اخلاق در فضاي حقيقي و دنياي واقعي فهميده مي‌شود قابل تسري به فضاي مجازي است. به نظر من فهم دقيق دنياي مجازي و فضاي سايبر درك بسياري از مفاهيم فلسفي را آسان‌تر مي‌كند. اينكه دنياي مجازي تخيل و رويايي از دنياي حقيقي است و انعكاسي آئينه‌وار از حقايق ملموس جامعه بشري است و تجلي تخيلات دست‌نايافتني انساني است خود تأمل برانگيز است.
بخش نخست مصاحبه با حجت‌الاسلام نمازي را اينجا ببينيد!

نمازي در ادامه گفت‌وگو درباره معيارهاي اخلاق در فضاي مجازي، بيان كرد: شناخت معيارهاي اخلاقي در دنياي مجازي نمي‌تواند از معيارهاي آن در دنياي حقيقي چندان متفاوت باشد. اگر رعايت حقوق ديگران را يك سجيه اخلاقي تلقي كنيم بديهي است كه توجه به اين معيار در رفتار آدم‌هاي ناشناس و نقاب بر چهره دنياي سايبر مي‌تواند آنان را متخلق به اخلاق معرفي كند.

وي در توضيح اينكه آيا مي‌توان اخلاق را در فضاي سايبر شبيه‌سازي كرد، افزود: در ابتدا آنچه به نظر مي‌رسد اينكه اخلاق از جمله ملكات و صفات نفساني است كه ظهور و بروز آن در عملكرد و افعال بيروني آدم قابل درك و بر محيط تأثيرگذار است.

نمازي ادامه داد: از اين رو تصور شبيه‌سازي اخلاق در فضاي مجازي مانند تصور شبيه‌سازي حسادت و خشم يا شوق و شعف است كه تا نمود و عينيتي نداشته باشد نمي‌توان آن را نشان داد يا به ديگران منتقل كرد اما اگر گفته شود توصيه به رعايت اخلاق و توجه به آموزه‌هاي اخلاقي را در فضاي سايبر شبيه‌سازي كنيم شايد بتوان ايده‌هايي مطرح كرد.

سردبير فصلنامه تخصصي ره‌آورد نور، اظهار كرد: مثل آنچه اكنون براي ورود به سايت‌هاي خشن يا برخي سايت‌هاي غيراخلاقي پيامي مشاهده مي‌كنيد كه ورود زير 18 سال ممنوع. اگر چه نفس اين سايت‌ها خود خلاف اخلاق و فطرت انساني است اما دايركنندگان اين پايگاه‌ها براي موجه نشان دادن خود به چنين پيام‌هايي متوسل مي‌شوند.

نمازي اضافه كرد: اما با كمي تأمل با توجه به انعطاف در فضاي مجازي به نظر مي‌رسد هر كاري امكان‌پذير باشد همچنان كه پيوسته انسان براي نشان دادن معقول به محسوس متوسل مي‌شده است امروزه نيز امكان شبيه‌سازي سجاياي اخلاقي كه كاربر به اختيار خود آن را برگزيند و افسانه‌وار روئين‌تن شده و مصون از آلوده شدن و آلوده كردن در دنياي مجازي وارد شود دور از انتظار نيست.

وي درباره ارزيابي ميزان عملياتي شدن اخلاق در فضاي ديني مجازي، عنوان كرد: اگر فضاي مجازي را مقيد به حوزه دين كنيم در اين صورت كاربران و ساكنان اين دنياي مجازي متأثر از آموزه‌هاي ديني صبغه‌هاي اخلاقي خود را خواهندداشت كه تجاوز به حريم ديگران و مشاهده صور قبيحه و ورود به كازينوها و قمارخانه‌هاي مجازي را بر خود حرام مي‌دانند.

سردبير فصلنامه تخصصي ره‌آورد نور، متذكر شد: در اين صورت بروز و ظهور ملكات اخلاقي كه ثمره تقوا و پرهيزكاري است در فضاي ديني مجازي قابل درك و مشاهده خواهدبود. براي يك متدين پذيرش اصول اخلاق فناوري نه تنها سخت و دشوار نيست كه آن را سازگار با طبع و عقايد خود مي‌داند. لذا عمل و پايبندي يه اين اصول در فضاي ديني مجازي از او يك متخلق به اخلاق فناوري مي‌سازد.

نمازي خاطرنشان كرد: از آنجا كه اخلاق با دو اصل امر به معروف و نهي از منكر رواج مي‌يابد و رونق مي‌گيرد در فضاي ديني مجازي نيز اين دو اصل مي‌تواند احياء شده و امر و نهي‌ها با ابزار وب شبيه‌سازي و در دنياي مجازي شناور شود.

ادامه دارد ...
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن