تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820831424




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كمبود آب شيرين مشكل جهاني است


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: كمبود آب شيرين مشكل جهاني است
سازمان ملل:تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز: سازمان ملل درباره بحران كمبود آب شيرين در جهان اعلام كرد: اين بحران رو به وخامت گذاشته و تمام دنيا را فراگرفته است و بايد براي حل اين مشكل راه حلي اساسي پيدا كرد.


به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران،تا نيمه قرن حاضر، در بدترين حالت، هفت ميليارد نفر در 60 كشور و در بهترين حالت دو ميليارد نفر در 48 كشور با كمبود آب مواجه خواهند شد.

هر روزه در حدود دو ميليون تن مواد زايد در رودخانه ها، درياچه ها و نهرها تخليه مي شود، يك ليتر فاضلاب، حدود هشت ليتر آب شرين را آلوده مي كند و حدودا 12 هزار كيلومتر مكعب آب آلوده در سراسر جهان وجود دارد.

بنابراين چنانچه روند آلودگي با رشد جمعيت هماهنگ باشد، دنيا در سال 2050، 18 هزار كيلومتر مكعب از آب شيرين خود را از دست مي دهد و اين رقم تقريبا 9 برابر رقمي است كه در حال حاضر كشورها هر ساله صرف آبياري مي كنند، متاسفانه امروزه 70 درصد آب هاي استحصالي در سراسر جهان صرف آبياري مي شود.

هم اكنون نزديك به دو سوم كشورهاي جهان با مشكل كمبود آب مواجه هستند كه در بين آن ها، كويت با سرانه 10 متر مكعب منابع آبي، يكي از كشورهاي فقير در حوزه آب محسوب مي شود و اين در حالي است كه براي مصرف سالانه براي هر نفر 500 متر مكعب است، همچنين عربستان، باهاماس، فلسطين، قطر، مولداوي، ليبي و عربستان سعودي نيز از جمله كشورهاي فقير در منابع آبي محسوب مي شوند.

نروژ نيز در بين كشورهايي كه مورد بررسي قرار گرفتند با 85 هزار متر مكعب آب براي هر نفر در سال پر آب ترين كشور جهان است، كشورهاي كانادا، نيوزيلند، گويان، ايسلند، گينه، سورينام، جمهوري كنگو نيز به ترتيب بعد از نروژ پر آب ترين كشورها محسوب مي شوند.

همچنين با توجه به محدوديت منابع آب در جهان، سازمان ملل در يك اقدام جدي، ضريب كيفيت آب را در كشورهاي مختلف بررسي كرده است كه در همين راستا بلژيك با ضريب كيفيت منهاي 25/2 در بين 122 كشوري كه كيفيت آب آن ها از سوي سازمان ملل درجه بندي شده از آلوده ترين آب برخوردار است.

همچنين كشورهاي مراكش، هندوستان، اردن، سودان، نيجر، بوركينا فاسو و روآندا از جمله كشورهايي هستند كه ضريب منفي كيفيت آب آن ها بسيار بالاست در حالي كه فنلاند با ضريب كيفيت مثبت 85/10 بهترين منابع آب را در اختيار دارد.

كانادا، نيوزيلند، انگليس، ژاپن، نروژ، روسيه، كره جنوبي، سوئد، فرانسه، پرتغال، آمريكا و آرژانتين نيز از جمله كشورهايي هستند كه با ضريب مثبت كيفيت آب از وضعيت خوبي برخوردار هستند.

انتهاي پيام//
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن