تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821130288




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در كارگروه طلاق همايش اسلام و آسيب‌هاي اجتماعي مطرح شد : روند رو به رشد ميزان طلاق دركشور


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در كارگروه طلاق همايش اسلام و آسيب‌هاي اجتماعي مطرح شد : روند رو به رشد ميزان طلاق دركشور
به گزارش روزچهارشنبه ايرنا، كار گروه طلاق همايش اسلام و آسيب‌هاي اجتماعي گزارش داد : آمار طلاق در ايران در سال‌هاي اخير ، كشور را در رتبه‌اي نزديك به كشورهاي مصر و اردن قرار داده است .

اعضاي كارگروه طلاق همايش اسلام و آسيب‌هاي اجتماعي به ارايه نتايج به دست آمده از اين كار گروه پرداختند و با اشاره به اينكه در نيم قرن گذشته آمار طلاق در اكثر كشورهاي دنيا افزايش فزاينده‌اي داشته ، معتقد بودند كه اين افزايش هم در كشورهاي توسعه يافته و هم در كشورهاي در حال توسعه بوده است .

در گزارش اين كار گروه با اشاره به اينكه ، سوئد با داشتن ‪ ۵۵‬درصد بالاترين نسبت طلاق در دنيا را به خود اختصاص داده است، اعلام شد : در بين كشورهاي منطقه خاورميانه ، كويت بيشترين ميزان طلاق به نسبت جمعيت را دارا است و بعد از آن كشورهاي بحرين ، قرقيزستان ، اردن و مصر در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند .

بر اساس اين گزارش ، طلاق پديده‌اي دو سويه است كه از يك طرف باعث فروپاشي نهاد خانواده و از طرف ديگر راه حلي نهايي براي نگهداري از اين نهاد است به نظر اعضاي اين كار گروه ، بعد از ازدواج ممكن است اوضاعي غير قابل پيش بيني به وجود آمده و ادامه زندگي عادي براي زوجين غير ممكن شود ، اين گزارش به آموزه‌هاي ديني اشاره دارد و خاطر نشان مي‌كند : بر اساس آموزه‌هاي ديني طلاق ضمن آنكه امري ناستوده معرفي شده ، واقعيتي است كه در شرايط خاص گريزي از آن نيست و بلكه براي جلوگيري از آسيب‌هاي جدي تر گاه ضروري به نظر مي‌رسد .

در اين گزارش همچنين آمده است : در جامعه معاصر تغيير در شيوه‌هاي زندگي ، ارزش‌ها ، انتظارات ، شيوه‌هاي همسر گزيني و شرايط كار و زندگي افراد منجر به افزايش طلاق است .

به نظر اعضا اين كار گروه ، طلاق يكي از پديده‌هايي است كه ثبات خانواده را تهديد مي‌كند و پيامدها و اثرات منفي بر خانواده ، زوجين ، فرزندان و به طور كلي بر جامعه خواهد داشت .

در گزارش ارايه شده كارگروه طلاق آمده است : اگر چه براي يك جامعه به هنجار وجود درصد پاييني از طلاق منطقي و هنجار محسوب مي‌شود ، اما افزايش بي سابقه در نرخ طلاق مي‌تواند طلاق را به يك مساله اجتماعي تبديل كند.

اين گزارش تاكيد دارد : سياست‌گذاري و برنامه ريزي جهت اصلاح روش‌هاي انتخاب همسر و ازدواج و رفع ناسازگاري‌هاي بين زوجين به منظور كاهش طلاق و عوارض و پيامدهاي فردي و اجتماعي آن در هر جامعه‌اي ضروري به نظر مي‌رسد همچنين در رهنمودهاي ديني بر انتخاب درست و واقع بينانه شريك زندگي و اتخاذ شيوه‌هاي درست و عملكرد مناسب در طول زندگي زناشويي براي پيشگيري از طلاق توصيه شده است .

در سياست‌هاي پيشنهادي اين كارگروه توجه به مسايل فرهنگي و نيز توسعه آموزش براي همه آحاد تاكيد شده و آمده است : سه منبع عمده اطلاع رساني شامل خانواده ، مدرسه و رسانه‌هاي جمعي در اين زمينه از اهميت ويژه اي برخوردار هستند.

اين گزارش مي‌افزايد : بايد علاوه بر آموزش‌هاي رسمي در مدارس و دانشگاهها و نيز آموزش‌هاي غير رسمي كه توسط رسانه‌ها و خانواده ارايه مي‌شود ، تمهيدات لازم براي طراحي و اجراي يك برنامه آموزشي رسمي در سطح دانشگاهها ضروري است .

اين كار گروه تاكيد دارد : در پيشگيري سطح دوم لازم است مراكز مشاوره خانواده در سطح وسيعي گسترش پيدا كرده و در دسترس زوج‌هاي جوان قرار گيرد همچنين در سطح سوم پيشگيري تاسيس مراكز مشاوره رواني و حقوقي براي حل اختلاف مربوط به حضانت كودكان و تاديه حقوق قانوني طرفين از جمله مداخله ها خواهد بود .

اين كا رگروه در پايان اعلام كرد : براي استقرار سياست‌هاي انتخابي ، تشكيل شوراي عالي خانواده به عنوان يك نهاد موثر در ساماندهي برنامه‌هاي مربوط به ازدواج ، جلوگيري از طلاق و مقابله با عواقب طلاق‌هاي ضروري بايد مورد توجه قرار گيرد .

در اين كار گروه بر ضرورت ايجاد يك بانك اطلاعاتي در خصوص مشاورين ، مدرسين و كارشناساني كه صلاحيت تدريس يا مشاوره در اين زمينه‌ها را دارند ، به منظور جلوگيري از مداخله افراد فاقد صلاحيت توصيه شد.

همايش اسلام و آسيب‌هاي اجتماعي در دو روز گذشته در تالار غدير مركز همايش هاي وزارت كشور برگزار مي‌شود .
 چهارشنبه 12 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن