تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 18 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814440063




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درباره ورود ایران به باشگاه "بوژی" سازان و یا خرید ۱۰۵۰ واگن مترو از چین برای تهرانی‌ها


واضح آرشیو وب فارسی::


داستان ناامیدی و دردسر 630 واگن متروی تهران به خوبی و خوشی به پایان می‌رسد. این پرونده که از سال 96 افتتاح شد و سال‌ها طول کشید تا به نتیجه‌ای برسد، در مهر ماه سال 1402 در نهایت مرحله اصلی خود یعنی امضاء تفاهم‌نامه با سفر زاکانی شهردار تهران به چین به پایان رسید. حالا تهرانی‌ها می‌توانند امیدوار باشند که تا سال آینده واگن‌های جدید مترو را در خطوط متروی تهران ببینند.



به گزارش ایسنا، پرونده خرید 630 واگن برای متروی تهران از سال 96 باز شد و پس از طی مسیر پر از مشکلات و تحولات، در حال حاضر در مرحله نهایی قرار دارد. با حضور شهردار تهران در پکن، قراردادی به نام "630 واگن" امضاء شد و امیدواریم در طول یک سال آینده، واگن‌های جدید وارد تهران شوند.

این پرونده در سال 96 باز شد زیرا بر اساس برنامه ششم توسعه و ماده 58، دولت مکلف شد تا 2000 دستگاه واگن مترو را برای تهران و سایر شهرهای بزرگ تهیه کند. از این تعداد، 630 واگن مترو مخصوص تهران بود و برنامه‌ریزی شد که دولت تا پایان سال 1400 این واگن‌ها را به شهرها تحویل دهد. در سال 96، مناقصه‌ای بین‌المللی برای ساخت این واگن‌ها برگزار شد و در نهایت کنسرسیوم شرکت CRC چین و واگن‌سازی تهران به عنوان برندگان مناقصه انتخاب شدند. به این ترتیب، 630 دستگاه واگن متروی تهران توسط این شرکت‌ها ساخته خواهند شد و شرکت نورینکو چین نیز به عنوان تأمین‌کننده فاینانس این قرارداد انتخاب شد.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور آن زمان اعلام کرد که از 630 واگن متروی تهران، 56 دستگاه به صورت CBU (به صورت کامل) وارد می‌شود و 70 واگن نیز در ایران مونتاژ خواهد شد. همچنین بخش داخلی‌سازی نیز به سه بخش تقسیم شده است: در بخش اول 84 واگن ساخته می‌شود که در پایان آن 31 درصد داخلمتروی تهران از قطعات داخلی ساخته خواهد شد، بخش دوم 63 واگن را شرکت نورینکو چین ساخته و در بخش سوم نیز 413 واگن توسط شرکت CRC چین ساخته خواهد شد.

با امضاء تفاهم‌نامه با سفر زاکانی شهردار تهران به چین، انتظار می‌رود که در طول یک سال آینده واگن‌های جدید متروی تهران وارد شهر شوند. این تحویل واگن‌ها به توسعه و بهبود خدمات حمل و نقل عمومی در تهران کمک خواهد کرد و مشکلات موجود در سیستم مترو را بهبود خواهد بخشید.


مدیریت شهری تهران در آن زمان تلاش می‌کرد تا مشکلات مربوط به تأمین واگن‌های مترو را حل کند. در این راستا، مکاتباتی با رئیس جمهور آن زمان درباره حل این مسئله انجام شد، اما تلاش‌ها نتیجه مطلوبی را به همراه نداشتند. پرونده ۶۳۰ واگن بدون اتفاق خاصی به مدیریت شهری ششم منتقل شد و با پایان دوره دولت و مدیریت شهری پنجم، مسئله به دست مدیریت شهری ششم واگذار شد.

در دوره مدیریت ششم شهری، شهردار تهران ، علیرضا زاکانی، در جلسه هیأت دولت تلاش کرد تا موضوع تأمین ۱۵ درصد پیش پرداخت برای ساخت ۶۳۰ واگن متروی تهران را پیگیری کند. در جلسه‌ای که در دی ماه سال قبل برگزار شد، وی اعلام کرد که این خرید از خارج از کشور در حال پیگیری است و مذاکراتی با معاون اول رئیس جمهور انجام شده است. همچنین، پرداخت اولیه واگن‌ها توسط دولت صورت گرفته است و در صورت انجام عملیات، بخش قابل توجهی از مشکلات متروی تهران بهبود خواهد یافت.

با خوشبختی، با پذیرش پرداخت ۱۵ درصد پیش پرداخت از سوی دولت، مسئله بهبود یافت و با وجود تأخیر در بازشدن خط اعتبار اسنادی یا LC، شهردار تهران در سفر به چین، رسماً پرونده خرید ۶۳۰ واگن را به پایان رساند و با الحاق تبصره‌های جدید، قرارداد نهایی شد.

در حال حاضر، پس از گذشت ۶ سال، قرارداد مهم ۶۳۰ واگن وارد مرحله عملیاتی شده است و تکلیف قانونی که از سال ۹۵ باقی مانده بود، در حال اجرا است. محسن هرمزی، مدیرعامل متروی تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دستاوردهای سفر شهردار تهران به چین، اعلام کرد: "مهمترین دستاورد این سفر، نهایی شدن قرارداد ۶۳۰ واگن است که با افزایش ۲۵ درصدی به ۷۹۱ واگن رسید. این امر زمان‌بندی ما را جلوتر از شرمدیریت شهری تهران در دوره مدیریت ششم سعی کرد مشکل تأمین واگن‌های مترو را حل کند. تلاش‌هایی برای برقراری تماس با رئیس جمهور و بررسی راه‌حل‌های ممکن برای این مسئله صورت گرفت. همچنین، پرونده ۶۳۰ واگن بدون رخداد ویژه‌ای به دوره مدیریت شهری ششم منتقل شد و مسئله به دست این مدیریت واگذار شد.

شهردار تهران در آن زمان، علیرضا زاکانی، در جلسه هیئت دولت سعی کرد تا موضوع تأمین ۱۵ درصد پیش پرداخت برای ساخت ۶۳۰ واگن متروی تهران را پیگیری کند. او اعلام کرد که در حال حاضر این مسئله در حال بررسی و مذاکره با معاون اول رئیس جمهور است و پرداخت اولیه واگن‌ها توسط دولت انجام شده است. اگر این معامله انجام شود، بخش قابل توجهی از مشکلات متروی تهران بهبود خواهد یافت.

با پذیرش پرداخت ۱۵ درصد پیش پرداخت توسط دولت، مسئله بهبود یافت و شهردار تهران در سفری به چین، رسماً پرونده خرید ۶۳۰ واگن را به پایان رساند و قرارداد نهایی را امضا کرد. در حال حاضر، پس از گذشت ۶ سال، قرارداد مهم ۶۳۰ واگن وارد مرحله عملیاتی شده است و تأخیرهای مربوط به اجرای قرارداد رفع شده‌اند.

 


 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 626]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن