تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798463103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در اولین جلسه مشاوره به روانشناس چه بگوییم؟ (نمونه مکالمه واقعی)


واضح آرشیو وب فارسی::


دیالوگ مشاوره روانشناسی با مشاور

چگونه یک جلسه مشاوره را شروع کنیم؟

همه افراد در یک برهه از زندگی خود به گفت‌و‌گو با روانشناس فرد متخصص و باتجربه نیاز دارند.

بیشتر کسانی که تصمیم دارند برای اولین بار در مورد مشکلات خود با روانشناس صحبت کنند، نمی‌دانند که گفت‌و‌گو را از کجا آغاز کنند یا لازم است در خصوص چه موضوعاتی با روان درمانگر خود مشورت کنند که این مسائل بیشتر در جلسات مشاوره روانکاوی آنلاین رخ میدهد! اگر شما نیز برای بار اولین تصمیم دارید که درباره مشکلات خود با روانشناس صحبت کنید تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید. در ادامه از تجربیات سایتهای مشاوره روانشناسی مانند ویکی روان، psychcentral و psychologytoday استفاده شده تا بهتر بتوانیم دیالوگ یک جلسه مشاوره را برای شما ساده سازی کنیم.

بررسی دیالوگ یک جلسه مشاوره

افرادی که برای بار اول با روانشناس صحبت می‌کنند در برخی موارد نمی‌دانند که چه موضوعاتی را مطرح کنند و یا چگونه با درمانگر خود ارتباط بگیرند. به همین دلیل شناخت دیالوگ در یک جلسه مشاوره با روانشناس کمک می کند افراد بدون ترس از مشاوره حضوری یا غیرحضوری استفاده کنند.

ما در ادامه مطلب سایت واضح نمونه گفت‌ و گوی میان یک روانشناس و بیمار در زمینه مشکلات مربوط به استرس و اضطراب را برای شما مطرح می‌کنیم تا با یک دید کلی بتوانید با درمانگر خود ارتباط برقرار کنید و راحت‌تر درخصوص موضوعاتی که باعث ایجاد نگرانی در شما شده، گفت‌وگو کنید.

  • روانشناس: سلام، روز بخیر حال شما چطور است؟
  • مراجع: سلام ممنونم
  • روانشناس: آیا مایل هستید که در مورد مشکلات خود با من صحبت کنید؟
  • مراجع: بله. من نمی‌دانم که در زندگی خود چه مشکلی دارم اما در بیشتر موارد استرس و اضطراب توانایی انجام کار و تمرکز در آن را از من می‌گیرد‌. دیگر انگیزه‌ای برای انجام فعالیت‌های زندگی خود ندارم.
  • روانشناس: آیا به کار خاصی مشغول هستید؟
  • مراجع: بله حدود ۶ سال است که کار می‌کنم.
  • روانشناس: چه موضوعات دیگری باعث ایجاد ناراحتی در شما شده است؟
  • مراجع: احساس می‌کنم که دیگر انگیزه‌ای برای انجام فعالیت‌های زندگی و رسیدن به هدف‌های خود ندارم.
  • روانشناس: وضعیت خواب در شما چگونه است؟
  • مراجع: خواب خوبی ندارم و ۳ الی ۵ ساعت در طول شبانه روز می‌خوابم.
  • روانشناس: با خانواده زندگی می‌کنید؟
  • مراجع: بله به همراه پدر، مادر و برادر
  • روانشناس: رابطه شما با پدرتان چگونه است؟
  • مراجع: پدرم فردی تلاشگر و مهربان است.
  • روانشناس: ارتباطتان با مادر و برادرتان چگونه است؟
  • مراجع: مادرم همواره در کنار من بوده و در مشکلاتی که دارم به من کمک می‌کند. برادرم از من کوچک‌تر است و من سعی می‌کنم زمانی که به من احتیاج دارد به او کمک کنم.
  • روانشناس: از محل کار خود صحبت کنید.
  • مراجع: محل کار من فضای بسیار خشکی داشته و شغل من هم مسئولیت زیادی دارد‌؛ زیرا در صورت یک اشتباه ممکن است توبیخ شوم.
  • روانشناس: پس محل کار شما فضایی است که باعث ایجاد استرس و اضطراب در زندگی شده‌ است.
  • مراجع: بله تقریبا.

احتمالا الان میدانید در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم چون در این بخش از صحبت با روانشناس او متوجه مشکل شما شده و مراحل درمان را شروع می‌کند. همان‌طور که دیدید، در جلسات اول مشاوره، مشاور سوالاتی را از شما می‌پرسد تا بیشتر با شخصیت شما و نوع مشکلتان آشنا شود بنابراین، نیازی نیست نگران این باشید که در جلسه اول چه بگویید، زیرا روانشناس جلسه رو مدیریت می‌کند.

همچنین این نکته را بدانید که در طول جلسات، درمانگر به مسائل شما اهمیت می‌دهد و با شما همدلی می‌کند. علاوه‌ بر آن، صحبت‌های شما فقط در جلسه مطرح می‌شوند و می‌توانید بدون ترس از برملاشدن رازهایتان و قضاوت‌شدن توسط درمانگر، با او صحبت کنید تا شما را راهنمایی کند.

چگونه یک جلسه مشاوره را شروع کنیم؟


talking to psychologist in wikiravan

برای شروع صحبت با روانشناس در جلسه اول لازم است برخی موضوعات را با او مطرح کنید. بسیاری از موضوعات پیشنهادی برای صحبت با روانشناس به شرح زير هستند:

مشکلات در زندگی

برای طرح سوالات اولین جلسه مشاوره از مشکلات رایج زندگی استفاده کنید. همه افراد در یک برهه خاص با چالش‌های مختلفی در زندگی رو‌به‌رو بوده‌اند. بسیاری از این مشکلات به گونه‌ای است که احتمال می‌رود برخی از افراد نتوانند به‌خوبی با آن‌ها مقابله کنند.

تغییرات ناگهانی ازجمله چالش‌های موجود در زندگی است که باعث می‌شود افراد با تجربه‌های جدیدی آشنا شوند. در چنین مواردی نیاز به گفت‌و گو با مشاور و بیان مشکلات اتفاق‌افتاده در افراد دیده‌ می‌شود.

در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم؟ درباره افکار آزار دهنده صحبت کنید

دیالوگ در یک جلسه مشاوره گاهی به افکاری که کنترلی بر آنها نداریم مربوط می شود. پس می توانیم صبح با روانشناس را اینطور شروع کنیم که چیزهایی در ذهنم است که کنترلی بر آنها ندارم.

بسیاری از افراد در مقابل فراز‌ و نشیب‌های زندگی همواره نگران به نظر می‌رسند و به نوعی از رویارویی با مشکلات خود هراس دارند. وجود افکار آزاردهنده یا بی‌ اساس در زندگی باعث از بین‌ رفتن تمرکز و قدرت تصمیم‌گیری در مسائل مختلف می‌شود. بیمار می‌تواند در جلسات اولیه مشاوره روانشناسی از موضوعاتی که باعث نگرانی‌های مختلف در زندگی‌اش شده‌ است، با روانشناس گفت‌وگو کند.

ارتباط با افراد می تواند دیالوگ در یک جلسه مشاوره را شکل دهند

نیاز است که درمانگر در جلسه اول مشاوره‌ برای شناخت هرچه بیشتر بیمار و تشخیص صحیح اختلالات درمانی، نوع ارتباط او با خانواده یا دیگران را بررسی کند‌.

فارغ از روابط عاشقانه در زندگی، بسیاری از روابط عادی با افراد همچون ارتباط با آشنایان و همکاران، ازجمله‌ محرک‌ های قدرتمند برای تاثیرگذاری روی احساسات و زندگی روزمره بیمار هستند. چگونگی فرآیند ارتباط گیری بیمار می‌تواند باعث آشکارشدن الگوهای ارتباطی او با سایر افراد شود. برای شرکت در جلسات مشاوره هوش هیجانی اینجا کلیک کنید. البته بارها در سایت واضح درباره اهمیت هوش و روش های افزایش آن توضیح داده شده، اما خدمات روان درمانی به شرطی که بدانید چطور جلسه مشاوره را شروع کنید تاثیر سریع تری دارند.

احساسات بد می توانند موضوع صحبت با روانشناس باشند

گاهی نمی دانیم چرا حالمان بد است؟ ریشه یابی احساسات بد تخصص اصلی هر مشاوری است پس اگر حالتان خوب نیست کافیست به روانشناس مراجعه کرده و به زبان ساده احساسات تان را شرح دهید. برای مثال افرادی که دچار افسردگی بعد از مهاجرت می شوند نیاز است سریعا با روان درمانگر صحبت کنند تا مشکلات جدید برایشان به وجود نیاید

علت مراجعه به درمانگر را مرور کنید

بیمار می‌تواند در جلسه اول خود با روانشناس درخصوص علت مراجعه به او گفت‌ و‌ گو کند. دلایل مختلفی هستند که منجر به مراجعه به درمانگران حوزه سلامت روان می‌شوند. بیان هدف بیمار از صحبت با روانشناس می‌تواند تأثیرات مطلوبی بر نتیجه گفت‌و‌گو ایجاد کند.

چالش‌ های شغلی

از دیگر موضوعات مورد بحث جلسه‌ مشاوره اول، گفت‌وگو درباره حیطه فعالیت و شغل بیمار است. در بسیاری از موارد افراد در زمینه‌های شغلی دچار مشکل می‌شوند و ممکن است نتوانند مشاغل مرتبط با روحیه خود را پیدا کنند.

در این زمینه با گفت‌و‌گو درخصوص چالش‌های شغلی می‌توان تفسیری از عملکرد ذهنی خود در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه را برای روانشناس ایجاد کرد.

سوابق بیماری

اگر نمی دانیم چگونه یک جلسه مشاوره را شروع کنیم بهتر است از مشکلات بیماری جسمانی و روانی که قبلا تجربه کرده اید در جلسه مشاوره فردی استفاده کنیم. در تعریف مشاوره فردی درمان مشکلات بالینی افراد که متخص به خودشان است مهم ترین موضوع صحبت با مشاور روانشناس است.

بسیاری از بیماری‌های جسمانی باعث کاهش کیفیت زندگی و تمرکز در افراد می‌شوند. در برخی موارد این بیماری‌ها محرکی برای افزایش خشم، عصبانیت، استرس و نگرانی در زندگی آن‌ها هستند. روانشناسان، پزشکان درمان بیماری‌های جسمانی نیستند اما می‌توانند با بررسی سوابق بیماری در افراد، دلیل بسیاری از مشکلات جسمی مربوط به سلامت روان را تشخیص دهند.

دوران کودکی

برخی اختلالات روانی ریشه در دوران کودکی بیماران دارند. افراد می‌توانند در اولین جلسه مشاوره صحبت با روانشناس درخصوص تجربیات کودکی و تاثیر آن بر نحوه مقابله با موقعیت‌های حساس در زندگی را برای درمانگر خود توضیح دهند. معمولا مشکلات مربوط به خودمان یا فرزندانمان موضوع خوبی برای اینکه در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم می باشد.

صحبت با روانشناس چه کمکی می‌کند؟


online psychology counselling

با وجود تبلیغات و فرهنگ سازی بسیار مشاورین و سایت های مشاوره روانشناسی تلفنی مثل ویکی روان، افراد زیادی نمی دانند چرا از روانشناس کمک بگیریم و دلیل مراجعه به روانشناس چیست؟ به همین خاطر برای بسیاری دیالوگ در یک جلسه مشاوره روان درمانی تبدیل به مشکلی اساسی شده است!

روانشناس فردی است که با توجه به اصول و دانش مرتبط با حوزه سلامت روان به ارائه مشاوره و راهکار درخصوص حل مشکلات افراد در زمینه‌های مختلف می‌پردازد. مراجعه به روانشناس مزایای بسیار زیادی دارد و می‌تواند بر بهتر شدن کیفیت زندگی افراد تأثیرات مطلوبی ایجاد کند. در ادامه با بیان 7 دلیل توضیح می دهیم دلیل مراجعه به روانشناس چیست و چرا باید از مشاوره روانشناسی استفاده کنید؟

  1. صحبت‌ با روانشناس می‌تواند باعث جلوگیری از بروز مشکلات مختلف در زمینه عاطفی، تحصیلی، شغلی و ارتباطی در افراد شود.
  2. به کمک صحبت با روانشناس، بسیاری از افراد توانسته‌اند ویژگی‌های خود را به‌ خوبی بپذیرند و بیشتر به خودشناسی و درک موقعیت‌های خود نزدیک شوند.
  3. این افراد در کنترل مشکلات و ایحاد فضای مناسب برای حل‌ آن نقش بهتری را ایفا می‌کنند.
  4. گفت‌و‌گو با مشاوران و روانشناسان حرفه‌ای، منجر به تقویت شیوه‌های ارتباطی فرد با دیگران می‌شود.
  5. افرادی که صحبت با روانشناس را انجام داده‌اند و از راهکار‌های درمانگر خود استفاده کرده‌اند، اغلب برنامه‌ریزی و هدف‌های مطلوبی را برای ادامه زندگی دارند.
  6. بیشتر افرادی که برای حل مشکلات خود به درمانگران حوزه سلامت روان مراجعه می‌کنند، نسبت به آینده و اتفاقات آن خوش‌بین هستند و سعی‌ می‌کنند از زندگی حال خود لذت کافی را ببرند.
  7. یکی از مهم‌ترین تأثیرات صحبت با روانشناس، این است که افراد در زندگی خود احساس شادمانی بیشتری دارند و خود را فرد مهم و شایسته‌ای می‌بینند.
  8. از دیگر مزایای مهم گفت‌وگو با روانشناس، داشتن امنیت هیجانی و روانی در سطح جامعه‌ و در میان دیگران است؛ همچنین این دسته از افراد می‌توانند به شیوه ساده‌تری احساسات خود را بیان کنند و در ارتباط با دیگران، برخورد مناسبی از خود نشان دهند.

احتمالا الان بهتر می دانید چگونه یک جلسه مشاوره را شروع کنیم و چرا باید از روانشناس کمک گرفت؟

جمع‌ بندی در مورد دیالوگ در یک جلسه مشاوره

بسیاری از افراد برای رفع چالش‌های موجود در زندگی خود نیازمند صحبت با روانشناس هستند. این گفت‌و‌‌گو می‌تواند باعث ایجاد آرامش و درمان بسیاری از مشکلات حوزه سلامت روان شود‌.

با این حال برخی از افراد از چگونگی شرکت در جلسات اول مشاوره اطلاعی ندارند، اما صحبت با دکتر روانشناس می‌تواند در خصوص موضوعات مختلفی ازجمله نگرانی‌ها، ترس‌ها و مسائلی که باعث عدم تمرکز در افراد می‌شوند، صورت بگیرد. به هیچ وجه ترسی از سوالات اولین جلسه مشاوره نداشته باشید، شما با فردی متخصص مواجه می شوید که می داند چطور کمکتان کند مسائل اصلی تان را بازگو کنید.

دیالوگ در یک جلسه مشاوره آسان تر از چیزی که فکر می کنید پیش میرود، پس تمرکزتان تماما به بازگو کردن مسائل پیرامونتان باشد. بعد از اتمام جلسه متوجه می شوید صحبت با روانشناس از چیزی که فکر می کردید آسان تر است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن