تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799088435




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معرفی انواع اتوکلاو دندانپزشکی


واضح آرشیو وب فارسی::

انواع اتوکلاو دندانپزشکی

یکی از مهم ترین تجهیزات کاربردی و مهم در دندانپزشکی، اتوکلاو دندانپزشکی است. از این دستگاه برای تمیز و استریل کردن وسایل و تجهیزاتی که برای درمان بیمار مورد استفاده قرار گرفته، استفاده می شود. عملکرد این دستگاه بر مبنای فشار و دما است و پس از روشن کردن گرما، فشار آب و بخار آب در فضای آن ایجاد شده و کلیه وسایل به بهترین نحو تمیز و استریل می شود. یکی از ویژگی های مهم انواع اتوکلاو دندانپزشکی این است که صرفا برخی از وسایل و تجهیزات دندانپزشکی را می توان درون آن قرار داد. چون همان طور که می دانید برخی از وسایل و تجهیزات نسبتا به دمای زیاد حساس هستند. به طور کلی دستگاه اتوکلاو به چند دسته مختلف اتوکلاو دندانپزشکی، اتوکلاو دامپزشکی و اتوکلاو آزمایشگاهی تقسیم می شود. در این جا به معرفی کامل تر انواع اتوکلاو دندانپزشکی می پردازیم.(نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی)

اتوکلاو دندانپزشکی چیست؟

همان طور که می دانید زمان درمان کردن بیماران مختلف از وسایل و تجهیزات کوچک یا کمی بزرگ استفاده می شود که این وسایل به صورت مستقیم با دهان و دندان های بیمار برخورد دارد. در واقع این ابزار به صورت مستقیم روی دندان ها، لثه ها، فک و ... قرار داده می شود و کلیه وسایل به خون و بزاق دهان بیمار آلوده می شود. به همین دلیل برای جلوگیری از منتقل شدن بیماری های مختلف به بیماران دیگری که از این وسایل برای آن ها استفاده می شود، لازم است که کلیه وسایل به طور کامل استریل و تمیز شوند. بخاری که توسط اتوکلاو دندانپزشکی تولید و ایجاد می شود، تاثیر زیادی در از بین بردن باکتری ها و قارچ های موجود روی وسایل و تجهیزات دندانپزشکی دارند. بنابراین به طور کلی می توان گفت که اتوکلاوها به عنوان یکی از بهترین و کاربردی ترین وسایل برای استریل کردن و از بین بردن کلیه آلودگی ها شناخته می شود.



انواع اتوکلاو

یکی از بهترین ویژگی های اتوکلاوها این است که در انواع مختلف به منظور استفاده و کاربردهای متنوع طراحی و تولید می شود. به همین دلیل امکان استفاده از آن در شرایط و کاربردهای مختلف وجود دارد. علاوه بر این، انواع اتوکلاو دندانپزشکی با توجه به نوع ابزار آلاتی که می خواهید آن را شستشو دهید، به سه کلاس مختلف کلاس N، کلاس S و کلاس B تقسیم می شود.در واقع دلیل اصلی طبقه بندی و سپس تولید کردن انواع اتوکلاو، بهبود عملکرد استریلیزاسیون با توجه به نوع وسایل و تجهیزات دندانپزشکی است. به همین منظور در ادامه این مقاله به طور کامل تر به معرفی انواع اتوکلاو دندانپزشکی می پردازیم.

اتوکلاو دندانپزشکی کلاس N

طراحی استاندارد اتوکلاو کلاس N بدین صورت است که با استفاده از آن می توان ابزار آلات جامد بدون پوشش را استریل کرد. بنابراین می توان گفت که با استفاده از این اتوکلاو امکان استریل کردن وسایل پوشش ‌دار (مثل پارچه یا کاغذ های مدیکال) و نیز وسایل حفره دار وجود ندارد. چون باعث آسیب رسیدن به آن ها می شود.

اتوکلاو دندانپزشکی کلاس B

با استفاده از اتوکلاو دندانپزشکی کلاس B می توان تمام انواع ابزار و وسایل پوشش دار جامد و بدون پوشش ، مواد نساجی و ابزار سوراخ دار مدل B و مدل A را استریل کرد. یکی از بهترین ویژگی های این مدل اتوکلاو این است که به یک پمپ وکیوم قدرتمند مجهز شده است. به همین دلیل قابلیت و توانایی ایجاد حدود ۰/۹- بار خلاء را نیز دارد.

اتوکلاو دندانپزشکی کلاس S

نوع دیگری از اتوکلاوهای کاربردی برای استرلیزه کردن و استریل نمودن وسایل و تجهیزات مختلف، اتوکلاو کلاس S است. تفاوت این مدل اتوکلاو با سایر اتوکلاوهای دیگر این است که وسایل و تجهیزاتی که با استفاده از آن می توان استریل کرد، توسط شرکت یا کارخانه سازنده مشخص می شود. عملکرد و ویژگی این نوع اتوکلاو این است که قابلیت استریل کردن ابزار آلات بدون پوشش جامد یا پوشش دار جامد، مواد نساجی مثل پارچه، گاز تک لایه و وسایل سوراخ دار Bو ... را نیز دارد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این اتوکلاو این است که قابلیت مجهز شدن به پمپ وکیوم یا عدم مجهز شدن به این پمپ را دارد. بنابراین با توجه به نوع عملکرد خاصی که دارد، دارای سیکل خشک کن هم هست.

سیستم کنترلر در انواع دستگاه اتوکلاو

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که باعث افزایش استقبال و افزایش کاربرد انواع اتوکلاو دندانپزشکی در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی شده، این است که اغلب آن ها به یک میکروپروسسور مجهز شده است. هدف اصلی از قرار دادن این قطعه درون آن امکان اندازه گیری کردن و پایش دما و فشار است. چرا که پایش و اندازه گیری دما با توجه به نوع وسایلی که قصد استریل و تمیز کردن آن ها را دارید، از اهمیت زیادی برخوردار است.

تقسیم کردن انواع اتوکلاو دندانپزشکی بر اساس روش های استریل

یکی از مهم ترین موارد دیگری که با استفاده از انواع اتوکلاو دندانپزشکی را می توان دسته بندی و تقسیم کرد، بر اساس روش های استریل است. در واقع با توجه به این که هر کدام از وسایل و تجهیزات دندانپزشکی کاربردهای مختلفی برای درمان بیماران با شرایط مختلف دارند، نیاز آن ها به نحوه استریل کردن نیز با یک دیگر متفاوت است. یکی از بهترین ویژگی های اتوکلاو این است که استفاده از بخار (اتوکلاو) قابل کنترل، آسان ، بدون باقی مانده خون، بزاق یا سایر ترشحات دیگر ، سریع، قابل انبار، معتبر ، و دارای نشانگر (Indicator) است. علاوه بر این، طبق بررسی های انجام شده استفاده از اتوکلاو بخار آسیب کم تری به وسایل و تجهیزات دندانپزشکی می رساند. بر همین اساس می توان گفت که روش های مختلف استریل کردن وسایل و تجهیزات به چندین دسته مختلف زیر تقسیم می شود:

  • روش استفاده از بخار (گرمای مرطوب)
  • روش استفاده از هوای خشک (گرمای خشک)
  • اتیلن اکساید
  •  روش پلاسما و سایر روش‌های دیگر





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 705]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن