تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 6 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1808261018




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لنفوتراپی چگونه انجام می‌شود؟ بهترین روش‌های درمان لنف ادم را بشناسید


واضح آرشیو وب فارسی::

 


درمان لنف ادم چطور انجام میشود

لنف ادم یا ورم لنفاوی، یک بیماری درمان‌ناپذیر است که زندگی مبتلایان را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. هرچند لنفوتراپی نمی‌تواند این عارضه را به‌طور کامل درمان کند اما در تسهیل زندگی و فعالیت‌های جسمی بیماران، تأثیر به‌سزایی دارد. در این مطلب ضمن آشنایی با بیماری علائم لنف ادم، به شما می‌گوییم لنفوتراپی چگونه انجام می‌شود و چرا برای بیماران ضروری است.

لنف ادم یا ورم لنفاوی چیست؟

سیستم لنفاوی شامل رگ‌ها و غدد حاوی لنف است؛ لنف ترکیبی از پروتئین‌ها، آب، مواد زائد و عناصر سیستم ایمنی است. غدد لنفاوی که در نقاط مختلفی از بدن قرار دارند، تمام این ضایعات را تصفیه می‌کنند. بزرگترین غدد لنفاوی در گردن، ران و زیربغل قرار دارند. وظیفه غدد لنفاوی، رساندن لنف تمیز به رگ‌ها برای انتقال خون به سمت قلب است.

لنف ادم (Lymphoedema) یک عارضه مزمن بلندمدت است که منجر به تورم بافت‌های بدن می‌شود. این عارضه می‎تواند در هر بخشی از بدن ایجاد شود ولی معمولاً دست‌ها و پاها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تشخیص زودهنگام و درمان لنف ادم بسیار مهم است چون بی‌توجهی می‌تواند شرایط بیمار را وخیم کند.

تورم ناشی از ابتلا به لنف ادم به‌دلیل اختلال در گردش معمول مایع لنفی رخ می‎دهد. تجمع مایع لنفی در میان بافت‌های بدن، تورم و افزایش سایز آن ناحیه را در پی دارد که منجر به سنگینی و ناتوانی حرکتی می‌شود.

علائم لنف ادم یا ورم لنفاوی

علامت اصلی ابتلا به لنف ادم، تورم تمام یا بخشی از اندام‌های حرکتی یا سایر اعضای بدن است. ممکن است لباس‌هایتان برایتان تنگ شده باشند یا به‌سختی بتوانید از زیورآلات و ساعت استفاده کنید.

در ابتدا، این تورم می‌آید و می‌رود. در طول روز، تورم تشدید می‌شود و در شب بهبود می‌یابد. البته بدون درمان به‌موقع، لنف ادم شدیدتر و دائمی خواهد شد.

سایر علائم لنف ادم عبارتند از:

  • احساس درد و سنگینی
  • سختی در حرکت
  • عفونت‌های پوستی مکرر
  • پوست سفت و کشیده
  • ایجاد چین و چروک در پوست
  • ایجاد زائده‌های پوستی شبیه به زگیل روی پوست
  • ترشح مایع از درون پوست

دلایل ابتدا به لنف ادم

لنف ادم معمولاً در اثر بروز مشکل در سیستم لنفاوی ایجاد می‌شود. این بیماری دو نوع اصلی دارد؛ لنف ادم اولیه و لنف ادم ثانویه.

لنف ادم اولیه: در اثر اختلالات ژنتیکی ایجاد می‌شود که روی شکل‌گیری سیستم لنفاوی تأثیر می‌گذارند. ابتلا به این نوع لنف ادم در هر سنی ممکن است اما معمولاً در دوره نوزادی، بلوغ یا اوایل بزرگسالی آغاز می‌شود.

لنف ادم ثانویه: در اثر آسیب به سیستم لنفاوی یا بروز مشکل در جابجایی و تخلیه لنف ایجاد می‌شود. این نوع لنف ادم می‌تواند ناشی از روش‌های درمان سرطان مثل پرتودرمانی، عفونت، آسیب به بافت‌ها، التهاب اندام‌های حرکتی یا کم‌تحرکی نیز باشد.

علت ابتلا به لنف ادم مشخص می‌کند لنفوتراپی چگونه انجام می‌شود و کدام روش بهترین نتیجه را خواهد داشت.

لنفوتراپی چیست؟

لنفراتوپی به مجموعه روش‌هایی گفته می‌شود که برای درمان لنف ادم به‌کار گرفته می‌شود. متخصص درمان لنف ادم نیز لنفوتراپیست خوانده می‌شود. با لنفوتراپی می‌توان ضایعات و مواد سمی انباشت شده در فضای میان‌بافتی را تخلیه کرد. این روش‌های درمانی به فرایند بهبود و افزایش کیفیت زندگی مبتلایان نیز کمک زیادی می‌کنند. همچنین اگر جزو گروه‌های پرخطر باشید، لنفوتراپی در زمینه پیشگیری از لنف ادم نیز به شما کمک خواهد کرد.

در صورت مشاهده نشانه‌های تورم در اندام‌های حرکتی یا سایر اندام‌ بدن، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. پزشک عمومی در صورت مشاهده علائم لنف ادم، شما را به لنفوتراپیست ارجاع می‌دهد تا تشخیص قطعی و در صورت نیاز، درمان آغاز شود. همچنین اگر در معرض ابتلا به لنف ادم قرار دارید، می‌توانید با دریافت خدمات لنفوتراپی از ایجاد یا پیشرفت این عارضه پیشگیری کنید.

انواع لنفوتراپی برای درمان لنف ادم

همانطور که در ابتدا گفتیم، لنف ادم یک عارضه درمان‌ناپذیر است. بنابراین لنفوتراپی نمی‌تواند این عارضه را به کلی درمان کند اما به کنترل علائم آن کمک زیادی می‌کند. هرچند لنفوتراپی می‌تواند زمان‌بر باشد اما تخصص لنفوتراپیست و صبوری بیمار، فرایند درمان را تسهیل خواهد کرد.

لنفوتراپی چهار بخش اصلی دارد:

بانداژهای فشاری: این روش با خارج مایع از اندام آسیب‌دیده و جلوگیری از تجمع بیشتر مایعات، تمرینات ورزشی را کامل می‌کند.

مراقبت‌های پوستی: این روش، وضعیت پوستی بیمار را بهبود می‌بخشد و احتمال بروز عفونت‌های پوستی را کاهش می‌دهد.

تمرین‌های ورزشی: این تمرین‌ها با افزایش تحرک ماهیچه‌های اندام آسیب‌دیده، تخلیه لنف را بهبود می‌بخشند.

تکنیک‌های ماساژ مخصوص: این روش که با نام تخلیه دستی لنفاوی (MLD) نیز شناخته می‌شود، با تحریک جریان مایع لنفی در سیستم لنفاوی به کاهش تورم کمک می‌کند.

لنفوتراپی معمولاً ترکیبی از این چهار روش است. با این وجود، در موارد نادر از جراحی برای درمان لنف ادم استفاده می‌شود. جراحی لنف ادم به یکی از سه روش زیر انجام می‌شود:

  • برداشتن بخش‌های از پوست اضافی و بافت زیرین
  • برداشتن چربی از اندام آسیب‌دیده (یا لیپوساکشن)
  • ترمیم جریان مایع در اطراف بخش‌ آسیب‌دیده سیستم لنفاوی (با اتصال سیستم لنفاوی به رگ‌های خونی اطراف)

لنفوتراپی چگونه انجام می‌شود؟

لنفوتراپی، دوره اصلی درمان لنف ادم است که طی آن به مدت چند هفته، به‌صورت روزانه تحت درمان قرار می‌گیرید. به این ترتیب می‌توان حجم اندام‌های متورم و آسیب‌دیده را کاهش داد.

لنفروتراپیست با توجه به علل بروز و میزان پیشرفت بیماری، ترکیب مناسبی از چهار روش فوق را برایتان تجویز می‌کند. با فیزیوتراپی و ماساژ، انجام تمرینات ورزشی و استفاده از تجهیزات درمانی مثل جوراب و آستین می‌توانید تورم اندام‌های را کاهش داده و به خروج مایع انباشت شده در فضای میان‌بافتی کمک کنید.

بعد از کاهش حجم اندام‌ها، دوره مراقبتی آغاز خواهد شد. در این دوره از لنفوتراپی به کمک تکنیک‌های ماساژ در خانه، تمرینات ورزشی و بانداژهای فشاری می‌توانید حجم کاهش‌یافته را حفظ کنید.

مزایای لنفوتراپی

زندگی با لنف ادم دشوار است. لنفوتراپی با کنترل علائم این عارضه می‌تواند مبتلایان را به زندگی عادی برگرداند. برخی از مزایای لنفوتراپی عبارتند از:

  • کاهش تورم در اندام‌های آسیب‌دیده
  • تسریع جریان حرکت لنف در سیستم لنفاوی
  • کمک به تخلیه مایع انباشت شده در فضای میان‌بافتی
  • پیشگیری از بروز عفونت‌های پوستی

ضمناً لنفوتراپی فقط برای درمان علائم لنف ادم به‌کار نمی‌رود. تکنیک‌های ماساژ لنفوتراپی برای درمان بیماری‌های دیگر نیز کاربرد دارند. روماتیسم مفصلی، نارسایی مزمن وریدی، فیبرومیالژیا و کمک به بارداری برخی از این بیماری‌ها هستند.

اگر دنبال درمان حرفه‌ای لنف ادم و دریافت خدمات تخصصی لنفوتراپی هستید، باشگاه لنف ادم ایران یکی از بهترین مراکز سرتاسر کشور است. این مرکز تحت نظر خانم دکتر شهپر حقیقت، لنفوتراپیست با مدرک تخصصی از کشور آلمان، با ارائه خدمات پیشگیری و درمانی به بهبود کیفیت زندگی مبتلایان کمک زیادی می‌کند. همین حالا با باشگاه لنف ادم ایران تماس بگیرید و نوبت خودتان را رزرو کنید.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 766]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن