تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796997331




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چطور مقدار متوسط هموگلوبین اندازه‌گیری می شود؟


واضح آرشیو وب فارسی::

کاهش یا افزایش غیرطبیعی MCH می‌تواند به تشخیص بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. آزمایش MCH روشی برای بررسی هموگلوبین است. در این مقاله در مورد اینکه MCH چیست و چگونه باید آن را تفسیر کنیم صحبت خواهیم کرد.
آزمایش هموگلوبین چیست

 

چرا بررسی میزان هموگلوبین مهم است؟

هموگلوبین نوعی پروتئین در گلبول‌های قرمز است که اکسیژن را به اندام‌ها و سلول‌های بدن ما منتقل می‌کند و دی‌اکسید کربن را از سلول‌ها به ریه‌ها برمی‌گرداند، بدون اکسیژن انجام فعالیت‌های سلول‌های بدن ناممکن است. بدن برای ساخت هموگلوبین به آهن نیاز دارد. مقادیر کم آهن در خون می‌تواند سبب شود که ساخت هموگلوبین با مشکل مواجه شود و تعداد آن‌ها از حالت طبیعی خارج گردد.

به همین دلیل بررسی میزان هموگلوبین‌ها در نمونه خون می‌تواند به عنوان معیار مناسبی برای تشخیص کم خونی فقر آهن استفاده شود. این نوع کم خونی می‌تواند در گیاهخواران یا افرادی که تغذیه نامناسبی دارند شایع‌تر باشد. این مشکل می‌تواند در اثر بعضی بیماری‌های زمینه‌ای نیز رخ دهد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

آزمایش MCH چیست؟

ممکن است وقتی که پزشک نتایج آزمایشات خون را برای شما شرح می‌دهد، درباره میزان MCH نیز صحبت کند. اگر می‌خواهید بدانید که MCH چیست  باید بگوییم که این فاکتور میزان متوسط هموگلوبین‌ها در سلول‌های خون شما را نشان می‌دهد. همان‌طور که گفتیم این آزمایش می‌تواند به تشخیص کم خونی کمک کند.

این آزمایش معمولا به عنوان بخشی از آزمایش CBC (شمارش کامل خون) انجام می‌گیرد. در این آزمایش همه سلول‌های خون شما از جمله گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها اندازه‌گیری می‌شوند. تفسیر دقیق‌تر MCH در کنار سایر فاکتورهای این آزمایش مانند MCHC (میانگین غلظت هموگلوبین سلولی) و MCV (میانگین حجم گلبول‌های قرمز) انجام می‌شود.

 

بهترین زمان برای انجام آزمایش MCH

به طور عادی برای انجام آزمایش MCH هیچ آمادگی خاصی لازم نیست؛ مگر اینکه پزشک شما بخواهد فاکتورهای دیگری را نیز در کنار آن اندازه‌گیری کند. برای تشخیص کم‌خونی آزمایش Hgb نیز تجویز می‌شود. Hgb در آزمایش خون به طور مستقیم میزان هموگلوبین را بررسی می‌کند.

آزمایش CBC می‌تواند همراه با سایر آزمایش‌های خون تجویز شود. آزمایش دیابت و چربی خون ممکن است کنار CBC تجویز شود. وقتی بیش از یک آزمایش انجام می‌دهید، ممکن است پزشک معالج توصیه‌های خاصی برای ناشتایی پیش از آزمایش به شما ارائه دهد.

 

بیماری‌های قابل تشخیص با آزمایش MCH

شایع‌ترین دلیل غیرطبیعی بودن MCH در آزمایش خون فقر آهن است. اما بیماران در سایر شرایط نیز ممکن است میزان غیرطبیعی MCH را تجربه کنند. بیماری سلیاک یکی از دلایلی است که مانع جذب مناسب آهن می‌شود.

همچنین کسانی که معده خود را جراحی کرده‌اند، ممکن است آهن را به درستی جذب نکنند. خانم‌هایی که قاعدگی طولانی دارند نیز ممکن است دچار از دست دادن آهن شوند.

میزان کم MCH ممکن است در اثر کمبود ویتامین‌های مهم نیز ظاهر شود. برای مثال کسانی که به میزان کافی ویتامین B مانند B9 و B12 مصرف نمی‌کنند ممکن است دچار کاهش MCH در آزمایش خون شوند. کمبود ویتامین‌ها می‌تواند در مواردی باعث میزان بالای MCH شود، به همین علت ممکن است پزشک شما برای تشخیص دقیق‌تر، آزمایش‌های تشخیصی بیشتری را تجویز کند. MCH بالا می‌تواند نشانه بیماری کبد یا تیروئید نیز باشد.
آزمایش MCH

 

دلایل بالا بودن MCH در آزمایش خون

برای تفسیر صحیح آزمایش MCH، لازم است که میزان آن در آزمایش خون خود را با محدوده نرمال مقایسه کنید. اگرچه میزان نرمال در هر آزمایشگاه  می‌تواند اندکی متفاوت باشد. به طور رایج سطح MCH به صورت پیکو گرم در هر سلول (pg) نمایش داده می‌شود و مقدار نرمال آن ۲۸ تا ۳۲ pg/cell در نظر گرفته می‌شود.

سطح بالای MCH غالبا نشانه کم خونی ماکروسیتیک است. این مشکل وقتی رخ می‌دهد که سلول‌های خون شما بیش از حد بزرگ شوند، که خود می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین B12 یا اسید فولیک در رژیم غذایی شما باشد. همچنین بالا بودن این فاکتور می‌تواند نشانه مشکلات زیر باشد:

  • مشکلات کبدی
  • پرکاری تیروئید
  • مصرف بالای الکل
  • بعضی از سرطان‌ها
  • علائم ناشی از عفونت
  • مصرف زیاد هورموناستروژن

 

انجام آزمایش MCH در منزل

اگر تمایل دارید که بدون مراجعه به آزمایشگاه و در منزل این آزمایش را برای خود را یکی از نزدیکانتان انجام دهید، کافی است که از خدمات آمایش در منزل هومکا استفاده کنید. هومکا یک سامانه آنلاین ارائه خدمات آزمایشگاهی در منزل است که با بزرگترین آزمایشگاه‌های کشور قرارداد دارد.

اگر ساکن تهران هستید و برای انجام آزمایش در منزل به دنبال آزمایشگاه در جنوب تهران، شرق، غرب و شمال تهران می‌گردید می‌توانید با هومکا تماس بگیرید. این خدمات در سراسر استان تهران و شهرهای کرج، قم، رشت، تبریز، قزوین، آمل و شیراز ارائه می‌شود. برای ثبت درخواست می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه کنید.

 

برچسب ها : آزمایش MCH






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 407]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن