تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797906301




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از شقاق چیست تا معرفی بهترین روش درمان


واضح آرشیو وب فارسی::

 


شقاق

بیماری شقاق یا فیشر یکی از بیماریهای به شدت آزار دهنده است است که می تواند زندگی روزمره را برای فرد بیمار دشوار کند. شقاق در ظاهر یک زخم ساده است اما این زخم لایه های مختلف پوست را شکافته و حتی می تواند عضله مقعد را به دو نیم تقسیم کند. دور از انتظار نیست که این زخم عمیق سوزش و خونریزی مداوم را به همراه داشته باشد. اما نگران نباشید ما در این صفحه به شما خواهیم گفت چه روشی برای درمان شقاق بهتر است پس پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

شقاق چیست؟

شقاق که با نام فیشر نیز شناخته می شود،نوع شایعه از بیماریهای مقعدی است که باعث ایجاد زخم ترک یا بریدگی عمیق روی عضله مقعدی میشود. شقاق ممکن است یک یا چند زخم ایجاد کرده و یا همراه با بواسیر باشد.

انواع شقاق به این شرح است:

  • شقاق حاد

منظور از این شقاق بیماری در مراحل اولیه است در این موارد،علائم بیماری شدیدتر بوده ولی درمان راحت‌تر است، به شرط اینکه بیمار به موقع برای درمان مراجعه کند. شقاق حاد عمق کمتری داشته و لایه‌های کمتری از پوست را شکافته است.

  • شقاق مزمن

وقتی بیماری پیشرفت کند و علائم شدیدتری را ایجاد نمایند،از نوع مزمن اطلاق می شود. در این عوارض علائم بیماری تخفیف تر هستند ولی به صورت مداوم وجود دارند. در این مرحله عمق زخم شقاق بیشتر شده و درمان نیز پیچیده تر خواهد شد.

چه افرادی به شقاق مبتلا می شوند؟

ذکر کردیم شقاق بیماری مقعدی است بنابراین مشکلات انتهای دستگاه گوارش می تواند مستقیما برای بیماری اثر بگذارد. شرایط زندگی و مشکلات گوارشی از مهمترین علل ایجاد این بیماری هستند. به طور کلی هر عاملی که فشار زیادی را به ناحیه مقعد وارد کند می تواند باعث ایجاد شقاق شود.

از این شرایطی که می‌تواند خطر ایجاد شقاق را افزایش دهند، می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

  • بارداری
  • زایمان
  • یبوست یا اسهال مداوم و مزمن
  • چاقی و اضافه وزن
  • بی تحرکی
  • جابجایی اشیای سنگین
  • بیماری های کرون و کولیت
  • بیماری بواسیر
  • بیماریهای آمیزشی مقعد

علائم شقاق مقعد

علائم و نشانه های این بیماری واضح هستند و معمولاً از همان ابتدا بیمار را آگاه میکنند. به طور مثال درد شدید شقاق به بیمار هشدار می دهد که به  یکی از بیماری های مقعدی دچار شده است.

درد شدید ناحیه مقعد 

  • خونریزی مقعد یا مشاهده خون در مدفوع
  • خارش
  • سوزش
  • مشاهده زخم و شکاف عمیق روی مقعد
  • مشکل در دفع یا امتناع از آن به خصوص در کودکان
  • التهاب و قرمزی دریچه مقعد

لازم به ذکر است که همه افراد این الان را با هم تجربه نکرده و یا ممکن است با شدت های مختلفی این علائم را داشته باشند.

همچنین بیماران باید توجه داشته باشند که علائم ذکر شده ممکن است نشانه‌ای از دیگر بیماری های مقعد مثل بواسیر باشد، بنابراین جهت تشخیص و بررسی دقیق فقط باید با پزشک مشورت کنند.

تشخیص شقاق

تشخیص این بیماری کار چندان مشکلی نیست،معمولاً مراحل تشخیص شامل معاینه اولیه بیمار و  معاینه انگشتی میشود. در این مورد پزشک با استفاده از وسیله مخصوص دریچه مقعد را مورد معاینه و بررسی قرار داده تا زخم های احتمالی را تشخیص دهد.

در صورت درد شدید بیمار حین معاینه ممکن است به بیمار بی حسی موضعی تزریق شود.

در صورتی که پزشک به احتمال وجود یک بیماری زمینه‌ای دیگر مثل بیماری کرون شک داشته باشد ،ممکن است انجام کولونوسکوپی را نیز تجویز کند.

عوارض شقاق مقعد

همانطور که ذکر شد، شقاق زخم عمیقی است، بنابراین برخلاف تصور عموم هیچ ارتباطی با بیماری های خطرناک ناحیه مقعد مثل سرطان ندارد با این حال بدون عوارض نیست.

مهمترین مشکل این بیماری برای فرد ایجاد می‌کند درد شدید است که حتی ممکن است نشستن را هم برای فرد دشوار کند در این موارد توصیه می شود، فرد بیمار مدت زمان نشستن را کوتاه کرده و یا هنگام نشستن از بالش های دولتی شکل استفاده کند.

یکی دیگر از عوارض این بیماری احتمال کم خونی است زیرا  خونریزی از شقاق موجب میشود، فرد در طولانی مدت مقدار بسیار زیادی خون از دست داده و دچار کم خونی و یا فقر آهن شود.

پزشکان توصیه میکنند در همان هفته های اول قبل از مزمن شدن بیماری و یا ایجاد عوارض شدید تر برای درمان با روش های موثر اقدام کنید.

درمان شقاق مقعد

شقاق مقعد یک زخم عمیق است، ولی اسپاسم شدید عضله و کاهش گردش خون در آن موجب میشود که به راحتی ترمیم نشود. بنابراین باید با روش هایی به ترمیم زخم کمک کرد.

اولین خط درمان این بیماری شامل مصرف دارو یا روش های خانگی است. عدس این درمان ها عملکرد ضعیفی داشته و به ندرت شقاق را درمان میکند.

درمان خانگی و دارویی

روش های خانگی درمان این بیماری به این شرح هستند؛

  • حمام سیتز یا نشستن در آب گرم: برای منظور بیمار باید وان یا یک لگن از آب گرم را تهیه کرده و برای ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در آن بنشیند. برای افزایش تاثیر گذاری می توان به آب حمام نمک اپسوم و اضافه کرد. دمای آب باید در حدی باشد که پوست نسوزد. این روش درمانی می‌تواند تا سه مرتبه در روز تکرار کنیم.
  • رژیم غذایی سرشار از فیبر،فیبر نوعی ماده غذایی است که در بدن انسان هضم نمی شود بنابراین در روده تجمع و باعث افزایش حجم مدفوع و درمان یبوست خواهد شد برای دریافت فیبر کافی باید از انواع میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی استفاده کرد .
  • استفاده از انواع پماد ها و داروها مثل پماد آنتی فیشر، ام جی هیدروکورتیزون و ...

از دیگر مواردی که به درمان بیماری کمک میکند، میتواند به این موارد اشاره کرد،

  • نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز
  • پرهیز از بی تحرکی برای یکجا نشستن برای مدت طولانی
  • استفاده از کمپرس سرد برای کاهش درد
  • استفاده از لباس های نخی و گشاد

در صورتی که شقاق در طی دو هفته درمان نشود باید فورا  از سایر روش ها برای درمان استفاده کرد ،دیگر روش های توصیه شده به ترتیب اولویت عبارتند از؛

درمان شقاق با لیزر

در حال حاضر بهترین روش قطعی فوری و موثر برای درمان بیماری شقاق، لیزر است.

از نکات مثبت لیزر این است که می‌توان سرپایی بدون نیاز به بیهوشی شقاق را درمان کرد. برای این منظور با تابش اشعه لیزر برش عمقی در عضله ایجاد به رفع اسپاسم عضله  مقعد کمک می شود.

لیزر با حداقل درد و خونریزی و بدون آسیب عضله مقعد این بیماری را درمان میکند.

 با انجام لیزر نیازی به نگرانی در مورد عفونت خونریزی یا اختیاری بعد از انجام جراحی نیست.

با یک برآورد حدودی متوجه میشوید، جمع هزینه های آزمایشات قبل از جراحی، دستمزد پزشک جراح و متخصص بیهوشی، اتاق عمل، داروی بیهوشی و بستری در بیمارستان و …. از هزینه لیزر بیشتر میشود. 

درمان شقاق با لیزر در یک جلسه نیم ساعته انجام میشود. بنابراین شما با یکبار پرداخت هزینه، بدون احساس درد و یا نگرانی از عوارض درمان و با اطمینان از نتیجه ی مثبت می توانید بیماری خود را درمان کنید.

جهت اطلاع از هزینه درمان شقاق با لیزر به سایت کلینیک نوین مراجعه کنید. 

بوتاکس مقعد

یکی دیگر از روش هایی که می تواند به رفع اسپاسم عضله و درمان شقاق کمک کند تزریق بوتاکس است بوتاکس سم بی خطری است که به عضله مقعد تزریق میشود و با فلج موقت عضله، اسپاسم را رفع و به ترمیم زخم شقاق کمک خواهد شد.

تزیین بوتاکس درمان موقتی باشد و بعد از گذشت چند ماه از تزریق مجدد شقاق عود کند، به همین جهت معمولاً توصیه نمی شود. از طرفی این ماده می تواند عضله مقعدی را فلج کند بنابراین، بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده  بعد از تزریق بوتاکس دور از انتظار نیست اما معمولاً این بی اختیاری موقتی بوده و بعد از گذشت چند ماه که اثرات سم از بین می رود. بی اختیاری نیز ناپدید می شود.

عمل جراحی شقاق

انجام جراحی شقاق آخرین خط درمان است و به ندرت به بیماران توصیه می شود، زیرا این جراحی عوارض بسیاری را برای بیمار به همراه دارد که گاها از خود بیماری هم خطرناک تر هستند.

برای جراحی شقاق باید بخشی از عضله مقعدی قطع شده تا به این ترتیب برای رفع اسپاسم عضلات درمان بیماری کمک شود. قطع کردن بخشی از عضله ها به شدت جراحی خطرناکی است، زیرا ممکن است به اعصاب و عضله آسیب جدی وارد کرده و باعث بی اختیاری دائمی شود‌.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 956]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن