تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796676137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماجرای مشکوک ورود یک واکسن با برچسب سوئد! | آخرین اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: ماجرای مشکوک ورود یک واکسن با برچسب سوئد!
امروزه ما با شرکت های داروسازی یا واکسن سازی چند ملیتی روبرو هستیم که مرکز آنها مثلاً در آمریکا و انگلیس است، اما در سایر کشورها نیز تولید می شوند.
اواخر دی ماه و بعد از بیانات مهم رهبر انقلاب پیرامون ممنوعیت ورود واکسن های آمریکایی و انگلیسی، جهان نيوز طی گزارشی با عنوان «یک نگرانی جدید درباره واکسن‌های خارجی» هشدار داد که نهادهای نظارتی باید به این موضوع توجه کنند که تهیه واکسن از طریق «کواکس» و در قالب این مجموعه نیز باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. این امکان وجود دارد که واکسن های آمریکایی یا هر واکسنی که ورود آن به کشور ممنوع است با برچسب این مجموعه وارد ایران شوند.

اما اخیراً سعید نمکی وزیر بهداشت، گفته است: «شرکت آسترازنکا اعلام کرد که از ماه فوریه تحویل 4.2 میلیون دوز واکسن کرونا را به ایران در قالب کواکس آغاز می‌کند».




چند روز  قبل نیز، جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، مدعی شده بود که از چندین مبادی، واردات واکسن در حال انجام است و یکی از آنها واکسن آسترازنکای متعلق به سوئد است.

اما قضیه جایی عجیب می شود که به تازگی سفارت انگلیس در تهران، درباره ورود 4.2 میلیون دوز واکسن آسترازنکا به ایران، بیانیه صادر می کند و بعد از آن هم شبکه های ضدانقلاب به این موضوع اشاره می کنند!

از طرفی، حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس هم در کانال شخصی خود می‌نویسد که خرید واکسن از انگلیس در دستور کار قرار ندارد، اما این را هم تأیید کرده است که چهار میلیون و دویست هزار واکسن تولید شرکت آسترازنکا در چارچوب برنامه کواکس خریداری شده که قرار است بزودی به ایران ارسال گردد!

اما هنوز این سؤال باقی مانده است که اساساً اگر این واکسن ارتباطی با انگلیس ندارد، چرا سفارت انگلیس در تهران باید بیانیه بدهد؟!

شرکت آسترازنکا برای کدام کشور است؟
از اینها گذشته، با یک گشت و گذار ساده مشخص می شود که آسترازنکا، یک شرکت بریتانیایی - سوئدی بوده و  دفتر مرکزی آن نیز در کمبریج انگلستان واقع شده است. حتی به گفته سایت این شرکت، مرکز Gaithersburg در ایالات متحده آمریکا، یکی از سه مرکز جهانی استراتژیک AstraZeneca  (در کنار دو مرکز کمبریج و گوتنبرگ) است. با مراجعه به وبسایت این شرکت نیز به راحتی  می توان اطلاعاتی درباره این سه مرکز به همراه تصاویر دریافت کرد:




 


Cambridge, UK (بریتانیا)

 


Gaithersburg, US (ایالات متحده)

 


Gothenburg, Sweden (سوئد)

همچنین بر اساس ادعای فارس، واکسن این شرکت برای کشورهای اروپایی عمدتا در انگلیس تولید می‌شود اگر چه کارخانه‌هایی در داخل اروپا هم در تولید آن دخیل هستند. آسترازنکا همچنین یک کارخانه بزرگ در هند دارد.

در هر صورت امروزه ما با شرکت های داروسازی یا واکسن سازی چند ملیتی روبرو هستیم که مرکز آنها مثلاً در آمریکا و انگلیس است، اما در سایر کشورهای دنیا نیز تولید می شوند. حتی این احتمال وجود دارد که با نام سایر کشورها هم وارد کشورمان شوند. اما در مورد واکسن آسترازنکا نیز شاهد هستیم  که برخی افراد در داخل کشور با نام واکسن سوئدی از آن نام می برند.

از سوی دیگر، به تازگی ایسنا نیز گزارش داد که مسئولان سلامت در فرانسه اعلام کردند: «واکسن کروناویروس آسترازنکا تنها باید به افراد کمتر از ۶۵ سال تزریق شود».

 آلمان و اتریش نیز توصیه کرده اند که تزریق این واکسن به افراد کمتر از ۶۵ سال محدود شود.

ایندیپندنت نیز به تازگی گفته است که سوییس تایید واکسن کرونای  آسترازنکا را صادر نکرده است.

از طرفی، یورونیوز اروپا، در اواخر ماه ژانویه مدعی شد که آسترازنکا می‌گوید که محصول این شرکت، آنچنان تاثیری در برابر انواع جهش‌یافته ویروس ندارد. شرکت آسترازنکا پیشتر اعلام کرده بود که برنامه ساخت یک دوز مکمل واکسن، مخصوص گونه‌های جدید ویروس کرونا را آغاز می‌کند.




در هر صورت این گزاره ها نشان می دهد که این واکسن هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و جا دارد که نسبت به ایمن بودن و کارایی آن حساسیت وجود داشته باشد و به دور از بازی های رسانه ای و سیاسی کاری به آن پرداخته شود و از آن مهمتر اینکه، با در نظر داشتن این موضوع که مقام معظم رهبری نیز نسبت به ورود واکسن های با مبدأ آمریکا، انگلیس و فرانسه به دلیل سوء سابقه این کشورها  هشدار داده اند، به نظر می رسد دلسوزان وزارت بهداشت و نهاد های نظارتی باید بیش از پیش حساسیت نشان دهند تا جان میلیون ها ایرانی در معرض تهدید قرار نگیرد.

اما به طور کلی، اینکه از یک کشور آفریقایی یا از قلب اروپا و یا از طریق یک سازو کار بین المللی، واکسنی را وارد کنیم، خیلی مهم نیست، بلکه موضوع اصلی و قابل اهمیت، کشور مبدأ و سازنده این واکسن ها هستند. بنابراین ضرورت دارد با توجه به گزارش های ذکر شده، مبدأ اصلی واکسن هایی نظیر آسترازنکا یک بار دیگر با دقت بررسی شود. منبع: جهان نیوز



شنبه, 18 بهمن 1399 ساعت 16:25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1247]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن