محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829973878
شاگردان ميرعمادِ خوشنويس و فناوريهاي رايانهاي
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: شاگردان ميرعمادِ خوشنويس و فناوريهاي رايانهاي
هنر خوشنويسي همواره براي مسلمانان ارزش ويژه داشته است، چرا که در بنياد، آن را هنر تجسم کلام وحي مي دانسته اند. آنها نه تنها خط زيبا را در نسخه پردازي قرآن، بلکه در بيشتر هنرها به کار مي بردند.
آفتابنیوز :
ابوذر خداياري* - خوشنويسي را مي توان شاخص ترين هنر در پهنه سرزمين هاي اسلامي و به مثابه زبان هنري مشترک براي تمام مسلمانان دانست. هنر خوشنويسي همواره براي مسلمانان ارزش ويژه داشته است، چرا که در بنياد، آن را هنر تجسم کلام وحي مي دانسته اند. آنها نه تنها خط زيبا را در نسخه پردازي قرآن، بلکه در بيشتر هنرها به کار مي بردند. تکامل و تبديل خط به خوشنويسي بيش از هر کجا در ميان مسلمانان به چشم مي خورد. در قرآن کريم در آيه هاي «ن و القلم و مايسطرون» و «الذي علم باالقلم» به قلم و نگارش اشاره شده است. قبل از ظهور اسلام، خطوط گوناگوني مانند خط ميخي و پهلوي و اوستايي در ايران رواج داشته است. اما با پيدايي دين اسلام، نياکان ما الفبا و خطوط اسلامي را پذيرا شدند.
خط متداول آن زمان که نزديک دو قرن قبل از اسلام شکل گرفته بود، خط کوفي، نسخ قديم بود که از دو خط قبطي و سرياني اخذ شده بود. پس از ظهور اسلام تا دو قرن بعد نيز اين خطوط به همان سادگي آغازين به کار مي رفت. سپس بوسيله ايرانيان تحولي در اين راه صرت پذيرفت و کم کم هنر خوشنويسي چهره خود را نشان داد.
به طوري که در اوايل قرن چهارم به سال (310 هجري قمري) ابن مقله بيضاوي شيرازي (272-328 ه.ق) وزير المقتدر بالله با نگاهي هنرمندانه و زيبايي شناسانه با استفاده از خطوط و نبوغ ذاتي خود خطوطي به وجود آورد که به اقلام سته يا خطوط اصول معرفي شد که عبارتند از: محقق ريحان ثلث نسخ رقاع و توقيع. و وجه تمايز آنها اختلاف در شکل حروف و کلمات نسبت سطح و دور در هر کدام مي باشد و براي اين خطوط قواعدي وضع کرد. بيشتر تاريخ دانان از ابن مقله به عنوان اولين مبتکر خوشنويسي اسلامي نام مي برند و او را اولين کسي ذکر مي کنند که کتابت را به يک هنر ارتقا داد. ابن مقله خط محقق را از خط کوفي و نسخ قديمي بيرون کشيد و آن را قاعده مند کرد. سپس خط ريحان را ايجاد کرد. بعد از آن خط ثلث را از خط ريحان گرفته و قاعده مند ساخت.بعد از آنها به شکل دادن و منزه کردن خط نسخ پرداخت. ابن مقله قرآني به خط نسخ نوشت و خطوط محقق و ريحان و کوفي را در سر سوره ها قرار داد و هنگامي که خواست کتابت قرآن با ساير خطوط فرق داشته باشد خط توقيع را ابداع کرد.
دومين اقدام ايرانيان در سده دوازدهم هجري قمري تغيير در نگارش و کتابت خط نسخ بود که به دست ميرزا احمد نيريزي انجام شد به طوري که اين اقدام نسخ ايراني در شيوه جديد از نسخ عربي(شيوه ياقوتي) به سبب افزايش دور در آن متمايز گشت.
گام بعدي ايرانيان پديدآوردن خط تعليق بود(تعليق در لغت به معني در آويختن چيزي به چيزي است) اين خط اولين شيوه از خوشنويسي فارسي است که خاص ايرانيان پديد آمده است. اين شيوه از خوشنويسي در اواسط سده هفتم از ترکيب و توسعه دو خط توقيع و رقاع و تحت تاثير خطوط ايراني پيش از اسلام و با توجه به ذوق و روحيه ايراني بوجود آمده باشد.خط تعليق را مي توان نخستين خط کاملا ايراني دانست. خط تعليق خطي تودرتو و متصل به هم است و دواير زياد، حروف مدور و قابليت فراوان در ارائه ترکيب هاي متنوع را دارد. به همين سبب بيشتر در بين افرادي رواج داشت که از نظر سواد و ميزان آشنايي با خط در سطح بالايي بوده اند. اين خط ويژه کاتبان دربارها و ديوان هاي حکومتي بوده، به همين سبب به تدريج کاربرد خود را از دست داده است. اين خط حدود صد سال رواج کامل داشت و پس از آن رفته رفته با پيدايش خط نستعليق و سپس شکسته نستعليق از رواج آن کاسته شد. عده اي ابداع اين خط را به خواجه تاج سلماني اصفهاني نسبت مي دهند اما در واقع او اين خط را قانونمند کرد و بعدها به وسيله خواجه عبدالحي منشي استر آبادي براي آن قواعد و اصول بيشتري بوجود آمد. خط تعليق، زمينه ساز پيدايش دو خط ديگر ايراني، يعني نستعليق و شکسته نستعليق بود. رواج و رونق اين دو خط از کاربرد خط تعليق کاست تا جايي که تقريبا به بوته فراموشي سپرده شد.
ميرعماد و خط نستعليق
پس از خط تعليق، خط نستعليق دومين خط خاص ايرانيان مي باشد که در اواخر سده هشتم و اوايل سده نهم هجري يعني در عهد تيموري پا به عرصه وجود گذاشت. ابداع خط نستعليق را به ميرعلي تبريزي(فوت 803 هجري قمري) نسبت داده اند. اين خط از ترکيب دو خط يعني نسخ و تعليق به وجود آمد که «نسختعليق» ناميده شد و بعدها به جهت کثرت استفاده به نام نستعليق شهرت يافت.
خط شناسان براين باورند که از آغاز پيدايش خط نستعليق به مدت يک قرن و نيم، ستاره درخشان آسمان خوشنويسي نستعليق، ميرعلي هروي بود، اما در نيمه دوم قرن 10 ق، هنرمندي ديگر نستعليق را به اوج تکامل و زيبايي رساند.
عماد الحسني قزويني(961-1024ق) معروف به ميرعماد خوشنويسي توانمند بود که آثار گذشتگان، حتي ميرعلي هروي را تحت الشعاع قدرت و صلابت قلم خود قرارداد. ميرعماد در قرن يازدهم و در دوره صفويه زندگي مي کرد و با ابتکار و خلاقيت خود و مهارت بالايي که در نستعليق بدست آورد داراي سبک و مکتبي شد که هنرمندان خوشنويس ساليان بسيار پس از او از شيوه وي پيروي کردند. اين پيروي تاکنون و نزديک به 400 سال است که همچنان ادامه دارد. پس از قتل ميرعماد به فرمان شاه عباس نيز بسياري از خوشنويسان از دربار صفوي به دربار گورکانيان هند يا عثماني رفتند و خط نستعليق را در آن سرزمين ها رواج دادند و از آنجا در بسياري از کشورهاي اسلامي راه پيدا کرد. سپس در قرن سيزدهم سبک و شيوه جديدي در نستعليق به وجود آمد. اين کار به وسيله هنرمندي به نام محمدرضا کلهر صورت گرفت. در زمان کلهر صنعت چاپ به روش چاپ سنگي به ايران آورده شد. ظريف بودن حروف مانعي براي چاپ سنگي نستعليق بود و همين امر سبب گرديد که کلهر با تغييراتي در سبک و روش ميرعماد شيوه تازه اي را براي نستعليق بوجود آورد که مناسب براي صنعت چاپ باشد. خط نستعليق نشانه اي بارز از طبع سليقه زيبايي شناختي ايرانيان است و بي شک زيباترين و ظريف ترين و در عين حال يکي از سخت ترين خط در ميان خطوط اسلامي است تا جايي که آن را به حق، عروس خطوط اسلامي لقب داده اند.
از نستعليق نويسان معاصر مي توان به اساتيدي همچون استاد عباس اخوين استاد اميرخاني استاد سلحشور و استاد نظام العلما و ..... نام برد.
وقتي نستعليق شکسته مي شود
از جديدترين خطوط خوشنويسي اسلامي و زيباترين و سومين گونه از خوشنويسي ايراني است که در اوايل سده يازدهم هجري قمري ابداع شد. چون بيشتر شکل هاي آن از شکستن و رها کردن خط نستعليق گرفته شده و به نام شکسته نستعليق شهرت يافت، اين خط را مي توان ايراني ترين خط از ميان خطوط مختلف خوشنوسي اسلامي دانست.
خط شکسته نستعليق از طرفي حاوي جزئياتي از خط تعليق است که در تندنويسي به کار کتابت مي آيد. در واقع خط شکسته پلي است ميان رواني و تند نويسي تعليق و ظرافت و زيبايي نستعليق.
عده اي مرتضي قلي خان شاملو(متوفي 1100 ه ق) حاکم هرات و برخي ديگر محمد شفيع هروي معروف به «شفيعا» را ابداع کننده اين خط دانسته اند ولي مرحوم عبدالمحمدخان ايراني مولف کتاب «پيدايش خط و خطاطان» عقيده دارد که شکسته نستعليق در زمان اواخر دوره صفويه بوجود آمد و مرتضي قلي خان شاملو آن را از نستعليق روياند و سپس به دست تواناي محمد شفيع هروي (متوفي 1081 ه ق) به شکل شکوهمندي درآمد که به شيوه شفيعايي مشهور شد تا اين که در قرن دوازدهم به دست هنرمند با ذوقي چون درويش عبدالمجيد طالقاني (1150-1185ه ق) به کمال رسيد و اکنون نيز سبک و شيوه ايشان پيروان زيادي دارد.ايشان با اين که 35 سال بيشتر عمر نکرد ولي آثار ارزشمندي از خود به يادگار گذاشت. در قرن سيزدهم نيز يکي ديگر از بزرگان شکسته نستعليق به نام علي اکبر گلستانه(1274-1319 ه ق ) در آسمان شکسته نستعليق درخشيد و پيروان فراواني به جا گذاشت. از معاصرين اين خط مي توان به اساتيدي مانند استاد کابلي، استاد عطارچيان، استاد مشعشعي، استاد رسولي، استاد ملک زاده استاد حيدري و..... نام برد.
خوشنويسي و فناوري هاي رايانه اي
به نظر من فناوري هايي مثل نرم افزارهاي رايانه اي و اينترنت و فضاي مجازي باعث پيشرفت خوشنويسي شده که خوشنويسان بهتر و راحت تر مي توانند به خلق آثار و ترکيبات متعددي بپردازند. مخصوصا فضاي مجازي مثل تلگرام، اينستاگرام و... اين امکان را به علاقه مندان هنر خوشنويسي قرارداده از اين جهت که اساتيد از آثاري که مي نويسند فيلم يا عکس گرفته و در فضاي مجازي در اختيار عموم قرار مي دهند. بنده به عنوان مدرس دانشگاه، سرمشقي که براي دانشجويان مي نويسم از اين سرمشق ها فيلم مي گيرند و براي تمرين خودشان بارها اين فيلم را مي بينند و به تمرين مي پردازند. از ديگر طرفي نيز باعث پسرفت خوشنويسي شده که کاتباني که با دست آثار و يا کتابي را مي نوشتند در حال حاضر بيشتر از نرم افزارهاي رايانه اي انجام مي شود که در حقيقت به ضرر جامعه خوشنويسي شده است.
* مدرس خوشنويسي و استاد دانشگاه
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]
صفحات پیشنهادی
اعلام بازیهای رایانهای ارسالی به عمار - ایسنا
172 اثر تا امروز در سه بخش بازی کوچکpc بازی اندروئید و نقد و پژوهش به دبیرخانهنخستین جشنواره مردمی بازی عمار ارسال شده است به گزارش ایسنا نخستین جشنواره مردمی بازی عمار درسه محور بازیهای دیجیتال رایانهای بازیهای غیردیجیتال فیزیکی- حرکتی بازیهای تعاملی فضای مجانمایشگاه خوشنویسی و خطنقاشی به نفع زلزلهزدگان کرمانشاه
نمایشگاه خوشنویسی و خطنقاشی به نفع زلزلهزدگان کرمانشاه نمایشگاه خوشنویسى و خطنقاشى به نفع زلزلهزدگان کرمانشاه برپا میشود به گزارش ایلنا نمایشگاه خوشنویسى و خطنقاشى به نفع زلزلهزدگان کرمانشاه برپا میشود عواید فروش این نمایشگاه صد در صد به حساب دفتر مرکزى۴۱۵ اثر به چهارمین دوسالانه خوشنویسی راه یافت
۴۱۵ اثر به چهارمین دوسالانه خوشنویسی راه یافت ۴۱۵ اثر پس از انتخاب اولیه به چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران راه یافت به گزارش خبرگزاری فارس پس از انتخاب اولیه از بین بیش از 700 اثر رسیده به دبیرخانه چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران 415 اثر از 209 هنرمند برای نمایش در دوسالانه پبنیاد ملی بازیهای رایانهای اعلام کرد بیش از بیست میلیارد ریال سرمایه به بازیسازان ایرانی تزریق شد
بنیاد ملی بازیهای رایانهای اعلام کردبیش از بیست میلیارد ریال سرمایه به بازیسازان ایرانی تزریق شد با اجرایی شدن طرح صدور مجوز انحصاری بازی بیش از بیست میلیارد ریال سرمایه به بازیسازان ایرانی تزریق شده است به گزارش خبرگزاری فارس به نقل ار بنیاد ملی بازی های رایانهای از ابتدتوقف شاگردان برانکو در آزادی/ کپیبرداری پرسپولیس از روی دست استقلال
توقف شاگردان برانکو در آزادی کپیبرداری پرسپولیس از روی دست استقلال پرسپولیس برابر پدیده با تساوی بدون گل متوقف شد آفتابنیوز دیدار تیمهای پرسپولیس و پدیده مشهد در چارچوب هفته دوازدهم رقابتهای لیگ برتر با تساوی بدون گل به پایان رسید تا نتیجه بازی استقلال با سیاه جامگان براپیروزی خارج از خانه شاگردان قلعه نویی در رشت
پیروزی خارج از خانه شاگردان قلعه نویی در رشت ذوب آهن اصفهان با نتیجه ۲ بر یک سپیدرود رشت را شکست داد آفتابنیوز دیدار دو تیم سپید رود رشت و ذوب آهن اصفهان در چارچوب بازیهای هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال با نتیجه ۲ بر یک به نفع ذوب آهن به پایان رسید گلهای شاگردان قلعهنویی راسومین کارگروه فناوریهای کارا و معدن ایران و اتریش برگزار شد
سومین کارگروه فناوریهای کارا و معدن ایران و اتریش برگزار شد سومین نشست کارگروه فناوریهای کارا و معدن با حضور قائممقام در امور بینالملل و رئیس مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری جمهوری و نیز هیات اعزامی از وزارت علوم تحقیقات و اقتصاد کشور اتریش با حضور سشکست سنگین تراکتورسازی ۱۰ نفره مقابل شاگردان کرانچار
شکست سنگین تراکتورسازی ۱۰ نفره مقابل شاگردان کرانچار تیم فوتبال سپاهان موفق شد با نتیجه ۳ بر صفر شاگردان یحیی گلمحمدی را در نقش جهان شکست دهد آفتابنیوز در یکی از دیدارهای حساس هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال ایران تیمهای فوتبال سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز در ورزشگاه نقمظفر: از شاگردانم خواستم هیجانی نشوند/ تمام بازیکنانم را محک زدم
مظفر از شاگردانم خواستم هیجانی نشوند تمام بازیکنانم را محک زدم سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان ایران پس از پیروزی مقابل تیم ملی ایتالیا بیان کرد در این دو بازی تمام بازیکنان را محک زدم و شناخت بیشتری نسبت به آنها پیدا کردیم آفتابنیوز به گزارش ایسنا شهرزاد مظفر در جمع خبررسی نقشه راه اصلاح نظام اداری در کنگره جهانی فناوریهای هوشمند
بررسی نقشه راه اصلاح نظام اداری در کنگره جهانی فناوریهای هوشمند رئیس شورای سیاست گذاری کنگره جهانی فناوری های هوشمند گفت برای نخسین بار رویدادی باشکوه و جامع با حضور اساتید فرهیخته ملی پژوهشگران دانشجویان و مدیران برجسته صنایع در حوزه فناوری اطلاعات با حمایت وزارتخانهها و دس-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها