تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه حقيقت خوشبختى آن است كه پايان كار انسان خوشبختى باشد و حقيقت بدبختى آن ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796710364




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگرانی از آغاز فصل گرما در سرپل ذهاب/زنان باردار را دریابید


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: نگرانی از آغاز فصل گرما در سرپل ذهاب/زنان باردار را دریابید
تیم پزشکی حاضر در منطقه سرپل ذهاب معتقدند با آغاز فصل گرما و کمبود امکانات بهداشتی احتمال افزایش برخی بیماری ها دور از انتظار نیست.
آفتاب‌‌نیوز : نزدیک به چهارماه از زمین لرزه ۷.۳ ریشتری کرمانشاه می گذرد، زلزله ای که بر اساس آخرین آمار، تعداد کشته شدگان آن ۶۲۰نفر بوده و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشته است. از سوی دیگر در این زلزله به ۱۰ شهرستان و هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد شده است که وضعیت روستاها به لحاظ اهدای کانکس ها و کمک ها بهتر از شهرستان هاست.


این روزها وقتی با مردم سرپل ذهاب و روستاییان منطقه صحبت می کنی، همچنان از کمک های مردمی صحبت می کنند و قدردان حضور گسترده مردمی هستند که از لحظه زلزله آن ها را تنها نگذاشته اند. با این حال میزان کمک ها در یکی دو ماه اخیر کاهش یافته و این موضوع باعث نگرانی مردم منطقه شده است.


اما نگرانی مهمتر برای مردم منطقه و پزشکان حاضر در شهرها و روستاهای زلزله زده، گرم شدن هوا و افزایش بیماری هاست.


مدیرعامل بنیاد ملی خانواده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پایش روانی ۱۰ هزار خانواده و شناسایی بیش از ۱۰۰ مورد حاد در حوزه خانواده در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب می گوید: نزدیک به ۱۰۰ مورد حاد هم شناسایی شد که خانواده ها موارد روانی حاد داشتند. از لکنت زبان گرفته تا کابوس های شبانه و حتی دغدغه کنکوری ها بویژه برای دخترها که وسایلشان را از دست داده بودند. این ها مسائل نگران کننده ای است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.


حجت الاسلام رضا رویت اضافه می کند: پیش بینی ما و رویکرد علمی قصه این است که پس از اسکان اضطراری و امدادهای اولیه تازه مسائل خانواده و بحران های روانی شروع می شود، خانواده ها تازه می فهمند چه شده و چه آینده مبهمی رو به روی آن هاست. وقتی امدادگران می روند احساس تنهایی می کنند و... خدا نکند که این صداها یک زمان خاموش شود.


قرارگاه تخصصی خانواده یک قرارگاه مرکزی در شهر سرپل‌ذهاب است که با تجمیع ظرفیت‌های مردمی در حوزه خانواده از سراسر کشور؛ مداخلات خانواده‌محور جهت بهبود حال و وضعیت خانواده‌های زلزله‌زدگان را برنامه‌ریزی، هدایت و راهبری می‌کند.


این قرارگاه با دعوت از پزشکان، پرستاران و تیم روان شناسی تلاش کرده است تا با تمرکز بر بانوان بویژه بانوان باردار و شیرده در حوزه تغذیه، بهداشت و روان آن ها به صورت تخصصی ورود کند.


سرویس‌های بهداشت و موارد ضدعفونی کننده باید در میان اولویت‌ها قرار گیرد


طیبه داب، داوطلبی است از علوم پزشکی مشهد که یک هفته در منطقه سرپل ذهاب مستقر است. او درباره فعالیت هایی که به زنان ارائه می شود، به خبرنگار مهر می گوید: مامایی، پزشک عمومی، داروخانه و تزریقات. همه خدمات پزشکی و پرستای در کنار مهدکودک و روانشناسی.


او اضافه می کند: خود من در بخش مامایی فعال هستم؛ مراقبت از باردارها و عفونت ها. مراجعه خانم ها بسیار بالاست و متاسفانه باید بگویم ۹۰ درصد خانم ها دچار عفونت شده اند. ما به صورت سیار به روستاها رفته ایم. آن جا هم همین طور است. علت عفونت پایین بودن سطح بهداشت است. همه عفونت ها هم یکسان است.


داب ادامه می دهد: جمعیت زیادی از یک حمام یا دستشویی استفاده می کنند و مواد ضدعفونی کننده هم نیست. به بخش های محروم شهر سرپل ذهاب یعنی پاونار و زعفران هم رفتیم؛ اصلا چیزی به اسم ماده ضد عفونی کننده وجود ندارد.


او ادامه داد: ما روزانه به طور میانگین ۳۰ مراجعه کننده داریم. یک اتفاق خیلی بد دیگر این است که بانوان خوددرمانی کردند. این باعث شد عفونت مقاوم شود که اصلا خوب نبوده است.


داب می گوید: وضعیت سلامتی خانم های باردار نسبتا خوب است اما مواردی داشتیم که تغذیه نامناسب داشتند و بچه رشد مناسب نداشت و رشد شکم بر اساس سن بارداری مناسب نبود.


او در پایان تاکید می کند: مردم خیلی کمک کرده اند، خیلی به مردم زلزله زده دلگرمی داده اند، اما برخی چیزها به نظر مردم و مسئولان اولویت نیست؛ چیزهایی مثل مواد ضدعفونی کننده و سرویس های بهداشتی و حمام های مناسب. باید این مسائل آموزش داده شود.


نگران فصل گرما و بیماری‌های واگیردار هستیم


مریم مزاری از علوم پزشکی بوشهر به منطقه سرپل ذهاب آمده است. او نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: ما گروه جهادی هستیم که با فراخوان بسیج دانشگاه علوم پزشکی برای ارائه خدمات درمانی در سرپل ذهاب به قرارگاه تخصصی خانواده آمدیم.


وی با اشاره به مشاهدات خود از منطقه اضافه می کند: از نظر روانی وضعیت خوب نیست. نقاشی ها کودکان بیشتر ترس از زلزله و خرابی است و انگار قرار است همیشه مردم در چادر باشند. یک حالت ناامیدی در چهره عمدتا زن ها هست.


مزاری با بیان اینکه باید به تغدیه بانوان و کودکان جدی در پرداخته شود می افزاید: الان مواد غذایی بر خلاف یکی دو ماه اول کم شده است که باید به این موضوع توجه شود. بانوان باردارهای را داریم که در هفته آخر بارداری هستند و متاسفانه در چادر زندگی می کنند و به آن ها کانکس نرسیده است. این باید رعایت شود.


او ادامه می دهد: اما عمده نگرانی ها از گرم شدن هواست، با توجه به وضعیت بهداشتی و فاضلابی که در سطح شهر می ریزد شرایط می تواند در فصل گرما خطرناک شود. حتی احتمال شیوع وبا هست. جایی است به اسم حوض منیژه که منبع تخلیه زباله شده است و خیلی خطرناک است. به نظرم الان بهداشت اولویت اول برای مردم منطقه است.
ایسنا 





۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن