محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829866711
آشنایی با ساز قانون قديمي ترين ساز ايراني
واضح آرشیو وب فارسی:بیتوته:
ساز قانون قانون يكي از قديمي ترين سازهاي ايراني است كه توانايي بيان گوشه هاي موسيقي ايراني را دارد ولي متاسفانه مدت مديدي است كه در سرزمين ما ناشناخته مانده ، در حالي كه در كشورهاي همجوار سالهاست كه از اين ساز استفاده شده است . تقريبا از نيم قرن پيش تاكنون، موسيقي دانان ايراني به اجراي اين ساز روي آورده اند ، اما با وجود اينكه زمينه كار اينان بر نغمه هاي موسيقي ايراني مبتني بوده است ، به دليل تقليد ناآگاهانه از روش و سبك نوازندگي موسيقي عربي، اين پندار اشتباه به وجود آمده كه ساز قانون عربي است و آن را بايد به شيوه عربي نواخت، حال آنكه اين سبك در قانون نوازي ، علاقه مند به موسيقي ايراني را فرسنگها از شناخت اصول و ظرايف اين ساز كه كاملا با موسيقي ايراني منطبق است، دور مي سازد. از آنجا كه نوازندگي بر روي هر ساز و بيرون كشيدن « نغمه » هاي گوناگون از آن ، گذشته از توانايي و مهارت نوازنده ، بستگي به امكانات و موانعي دارد كه در خود ساز و ساختمان آن نهاده شده است ، اينك بايد انديشيد در ساز قانون كه قرنها خارج سرزمين ايران ، در كشورهاي عربي زبان ، ترك زبان و ارمني زبان ، بيرون از مسير موسيقي ايراني به رشد و تكامل خود ادامه داده و « بياني » غير ايراني يافته است ، آيا مي توان آن را به سازي با بيان موسيقي ايراني و با امكاناتي ويژه اصول و ظرايف اين موسيقي ، و با همان پرده بنديهاي مخصوص آن تبديل نمود ؟ تاريخچه ساز قانون و مخترع آن عدهاي معتقدند كه مخترع اين ساز فارابي است و برخي ديگر ميگويند منشاء آن خراسان بوده و در قرن سيزدهم (ميلادي) در موصل پيدا شده، هر چند هيچيك از اين نظردهندگان دليل بر ادعاي خود ندارند. واقعيت اين است كه در فرهنگ كلاسيك شرق، ردي از سازهاي خانواده سيتار پيدا نشده و سرمنشاء قانون نيز، مانند سرچشمه بسياري از سازهاي ديگر، تاريك مانده است. آنچه بيشتر محتمل ميرسد اينكه قانون از سرزمينهاي شرق نزديك , به اروپا رسيده و در كشورهاي اروپايي با مكانيزه كردن آن، بزرگترين ساز كلاويهدار سيمي را ساخته و پرداختهاند... قانون یک ساز است متعلق به خانوادهٔ قدیمی سیتار (Cythare)، که در سدههای میانه تحت عنوان Canon یا miocanon به اروپا برده شد. این ساز دارای یک جعبهٔ چوبی به شکل ذوزنقهاست که به وسیلهٔ دو انگشت سبابه و دو مضراب (که میان حلقهای که به انگشت کردهاند و خود انگشت قرار میگیرند) نواخته میشود. در بخشهای سازشناسی متون کهن موسیقی بهسازی سه گوش، بیرون ساعد، با سطحی مجرد تنها، دارای هفتاد و دو وتر آن یک کوک میگرفته با تاری از ابریشم و گاه از روده و گاه از مفتول سیم اشارت رفتهاست که همانند چنگ نواخته میشدهاست. قانون از سازهایی است که از کهن در موسیقی ایرانی به کار میرفته و توانایی بیان گوشههای موسیقی ایرانی را دارد؛ ولی مدت مدیدی است که در سرزمین ما ناشناخته مانده، در حالی که در کشورهای همجوار سالها است که ازاین ساز استفاده شدهاست. کمابیش از نیم قرن پیش تاکنون، موسیقیدانان ایرانی به اجرای این ساز روی آوردهاند.
قديمي ترين ساز ايراني کانن شکلی از یک قطعه موسیقی، ساخته شده تحت قواعد پیچیدهای که یک بخش ملودی بتواند پس از پاسی از زمان، به فاصله همصدا، اکتاو، یا فاصلههای جز آن، توسط بخشهای دیگر تقلید شود. در موسیقی یونان قدیم، kanon نام مونوکورد است و اینک برای نشان دادن «قانون» های فیزیک صوت در آزمایشگاهها مورد استفاده قرار میگیرد. یک «پسالتری» (psaltery) نوعی ساز که توسط اروپاییها از شرق گرفته شده و مشتق از کلمه «قانون» (qanun) عربی است. این کلمه و نه الزاماً ساز از ریشه kanon یونانی آمدهاست. در حجاری ستونهای کلیسای جامع سانتیاگو، میتوان ساز canon,mezzo canon قانون متوسط را مشاهده کرد. (qanun) Kanun نام عربی برای سازی شبیه به پسالتری به شکل ذوزنقه و با تعداد زیادی سیم است (۶۴ سیم در قرن ۱۴). این کلمه در یونان قدیم (به این شکل Kanon) به معنای مونو کورد به کار میرفته و آن دستگاهی است که در آزمایشگاه صوتشناسی مورد استفاده قرار میگرفتهاست. نام قانون در اوایل سدهٔ دهم میلادی در کتاب شبهای عرب آمدهاست. این ساز بعدها به اروپا برده شد (احتمالاً در قرن یازدهم).
همه چیز در مورد ساز قانون ساختمان ساز سیمهای ساز، به تعداد ۷۲=۳×۲۴، به فواصل دیاتونیک کوک میشوند، برای تأمین تغییرهای کوچک کافی است جهت «کلید» های کوچکی را که برای هر صدا پس از گوشی کوک تعبیه شده، تغییر دهیم. قانون به مثابهٔ همراهی کنندهٔ آواز کمتر به کار میرود، ولی در شرکت با ارکستر، به همان خوبی عود صدا دهندگی دارد. قانون سازان مصری را میتوان از صدها سال پیش، یکی از بهترین سازندگان آن معرفی کرد. از لحاظ دستهبندی سازها قانون جزء سازهای زهی مضرابی از آلات (ذرات الاوتار مطلق است و تعداد سیمهای آن در مجموع، از ۶۳ تا ۸۴ متغیر، م و قانون معمول در ترکیه دارای ۷۲ سیم است. سیمها از رودهٔ گوسفند یا نوعی نایلون ساخته شده، که به دور گوشیهایی که وضع ستونی دارند، پیچیده میشوند. وسیلهٔ نواختن، مضرابی است که توسط انگشتانه به انگشت سبابه میکنند. هر سه سیم قانون هم صدا کوک شده و یک صوت از آنها بر میآید، از این رو از قانون ۷۲ سیمی، تنها میتوان ۲۴ صوت به دست آورد. قانون مصری ۷۸ سیمی و ۲۶ صوتی است.
وسیلهٔ نواختن، مضرابی است که توسط انگشتانه به انگشت سبابه میکنند سطح فوقانی قانون متشکل از پوششی چوبی، به شکل ذوزنقهاست که سمت راست نوازنده، قسمتی کم و بیش باریک آزاد است که به پنج خانهٔ چهار گوش (طی ارتفاع ساز) تقسیم شده، روی آن پوست میکشند. ضلع سمت راست (به طول تقریبی ۴۰ سانتیمتر) قائم به هر دو مبلغ موازی پیش گفتهاست و ضلع سمت چپ اضلاع موازی را بهطور مورب قطع میکند. گاه چهار تکهٔ جداگانه یا یک تکه، روی پوست خرک نصب میشود که به پنج پایه در زیر پوست تکیه میکند. در طرف چپ نوازنده ۲۶ گوشی سه تایی بهطور عمودی، و ۱۵۶ کلید تغییر دهندهٔ کوچک مسی، یا از فلزی دیگر، قرار دارند به این ترتیب، بر روی هر سه سیم هم صدا، ۱۶ کلید، در محلی که سیمها به گوشیها میرسند، مورد استفاده قرار میگیرد. با این کلیدها صدای ساز در هر سه سیم جداگانه، اندکی به دلخواه زیر و بم میشود، اما تنظیم کوک به وسیلهٔ گوشیها صورت میگیرد. هر گاه نوازنده بخواهد در مقامی دیگر بنوازد، با دست چپ کلیدها را بالا یا پایین میبرد و در همین حال با دست راست روی سیمها مینوازد.
سطح فوقانی قانون متشکل از پوششی چوبی، به شکل ذوزنقهاست اجزای تشکیل دهندهٔ ساز قانون جعبهٔ ذوزنقه شکل ساخته شده از چوب پرده گردان: کلیدهای کوچک و متحرک که در سمت چپ ساز بعد از شیطانک نصب شده و باعث تغییر صدا میشود. شیطانک محل گرهِ سیمها سیمها (هر سه سیم با یکدیگر همصدا کوک میشوند). گوشی خرک پایهٔ خرک شبکههای صوتی صفحهٔ رو صفحهٔ زیر ضلع کوچک ضلع بزرگ پوست حلقههای مضراب مضراب کلید کوک شیوهٔ نواختن تکنواز (سولیست) قانون، هر گاه با ارکستر همراهی میشود، در ردیف اول نوازندگان مینشیند و اگر در نقش همراهی با تکسرا اجرا کند، روبروی او قرار میگیرد که در این حالت نقش رهبر تکسرا را ایفا میکند. برای نواختن ساز، آن را باید روی زانوها، یا روی میز قرار داد. نوازندهٔ قانون در حالیکه روی صندلی نشستهاست، ساز را در هنگام نوازندگی روی زانوی خود میگذارد (تا ۵۰ سال پیش، ساز خیلی پایینتر از بدن نوازنده قرار میگرفت). نوازنده دو دست خود را به فاصلهٔ یک اکتاو روی ساز میگذارد و دست چپ اندکی دیرتر از دست راست به سیم زخمه میزند، در این حالت صوتی دو صدایی، و همنام به فاصلهٔ اکتاو از ساز شنیده میشود. برای نواختن قانون، آن را روی میزی که تا اندازهای به طرف نوازنه شیب داشته و با وضع نشستن متناسب باشد قرار داده، نوازنده مقابل آن مینشیند به طوری که قاعدهٔ بلند جعبه (که سیمهای ضخیم دارد) در پایین و نزدیک به نوازنده قرار گیرد. میز از صندلی نوازنده کمی بلندتر (و بهتر است زیر آن خالی) باشد، به طوری که در حالت نوازندگی اعضاء بدن به شکل زیر قرار گیرد: ساعد با بازو یک زاویهٔ قائمه تشکیل دهد. پشت، کاملاً صاف باشد و به طرف جلو خم نشود. آرنجها بیرون از بدن قرار نگیرد. دستها روی سیمها تکیه نکند. هر دو دست از شانهها در حالت نواختن آزاد باشد. (به دست فشاری وارد نشود) گاه ممکن است بنا به ضرورت مجبور به قرار دادن قانون بر روی پا باشیم. در این شرایط یک پا را بر روی پای دیگر انداخته و ساز را روی پا قرار میدهیم. حتی میتوان روی زمین (به اصطلاح عامیانه چهار زانو) نشست و ساز را روی پاها قرار داد. برای نواختن ساز قانون معمولاً دو طریقه به کاربرده میشود: ۱- دستها در دو طرف: هنگام اجرای ساز، دست راست به موازات پوست قانون (در قسمتی که پوست به چوب میچسبد) و دست چپ در سمت چپ ساز به موازات پرده گردانها و بهطور مایل حرکت کند. به این ترتیب دستها در دو طرف ساز قرار میگیرند.
تاريخچه ساز قانون زخمه یا مضراب عبارت است از دو حلقهٔ فلزی که از جنس نقره، ورشو، برنج و… که بهطور پهن و مدور (به اندازهٔ بند دوم انگشت نشانه) ساخته شده باشد. مضرابهایی که داخل حلقه قرار میگیرد از شاخ گاو، گوزن، بز کوهی و… ساخته شدهاست. حلقهها را در انگشت نشانه (بند دوم) قرار داده و مضراب را به طرف داخل دست، میان حلقه و انگشت جای میدهیم. اندازهٔ مضراب ساخته شده باید از نوک انگشت نشانه کمی بلندتر باشد و از زیر بند دوم انگشت، پایینتر نیاید. طریقه مضراب زدن: ابتدا روی یکی از سیمها به وسیلهٔ دست راست یا چپ ضربهای بزنید (موقع مضراب زدن انگشتهای نشانه باید از بند آخر خم شود) به طوری که وقتی مضراب سیم را لمس کرد صدایی که از آن برمیخیزد صاف و شفاف باشد و این در صورتی امکانپذیر است که هر سه سیم هم صدا در یک لحظه و همزمان به صدا درآیند. برای انتقال نیرو به مضراب در یادگیری مراحل اولیه، و هنگام مضراب زدن با دست راست و چپ باید انگشتی که مضراب در آن جای دارد انگشت شست را لمس کند. این عمل برای قوی شدن انگشت و مضراب مؤثر است، که باید آن را در تمرینهای اولیه آموخت. در تمرینهای مربوط به مراحل بالاتر که اجرای ساز رفته رفته سریعتر شده و حالتهای گوناگون به آن داده میشود، دیگر نیازی به تماس انگشت نشانه با شست نیست. در هنگام مضراب زدن انگشت شست زیر انگشت نشانه قرار میگیرد. سایر انگشتان (سه انگشت دیگر) نه باید جمع و نه باز باشد (به حالت برداشتن مدادی که بهطور افقی در جایی قرار دارد). گردآوری:بخش فرهنگ و هنر بیتوته
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بیتوته]
[مشاهده در: www.beytoote.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]
صفحات پیشنهادی
جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره صلح بولیوی به فیلمساز جوان ایرانی
جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره صلح بولیوی به فیلمساز جوان ایرانی جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره صلح بولیوی برای فیلمنامه فیلم کوتاه بیحوا به کمیل روحانی رسید به گزارش ایلنا چهارمین دوره جشنواره صلح بولیوی ۶ تا ۹ سپتامبر ۲۰۱۷ در لاپاز پایتخت این کشور بولیوی و با هدف ایجاد تعامل فدولت توانایی دفاع از حقوق نمایش فیلمها را ندارد/پایمال شدن حقوق فیلمسازان و فیلمهای ایرانی در خارج از کشور ی
علیرضا رئیسیان در گفتوگو با ایلنا مطرح کرد دولت توانایی دفاع از حقوق نمایش فیلمها را ندارد پایمال شدن حقوق فیلمسازان و فیلمهای ایرانی در خارج از کشور یک زخم کهنه است رئیسیان میگوید باید برنامهریزی برای احقاق حقوق فیلمهای ایرانی و مراقبت از نمایش این فیلمها در خارج کشور مجرای آثار جهانی یک آهنگساز ایرانی
جرای آثار جهانی یک آهنگساز ایرانی در هفته بزرگداشت لوریس چکناوریان آثاری از این آهنگساز که بیشتر در جهان شناخته و در ایران کمتر نواخته شده است در کنسرتی اجرا خواهد شد آفتابنیوز نشست خبری هفته بزرگداشت لوریس چکناواریان با حضور محمد شلهچی رهبر گروه تهران مدرن و نسیم شجاعیمهمترین اقدامات سازمان میراثفرهنگی در حوزه حقوق شهروندی تشریح شد
مهمترین اقدامات سازمان میراثفرهنگی در حوزه حقوق شهروندی تشریح شد رئیس سازمان میراثفرهنگی صنایعدستی و گردشگری با تاکید بر ضرورت احصای مصادیق تخصصی حقوق شهروندی متناسب با موضوع فعالیتها و خدمات دستگاههای اجرایی مهمترین اقدامات این سازمان در حوزه حقوق شهروندی را تشریح کردآشنایی با ساز فلوت
چین را می توان یکی از قدیمیترین کشورها در نواختن آلات موسیقی بویژه فلوت دانست فلوت از سازهای بادی چوبی بی زبانه یا بی قمیش است که بر خلاف دیگر سازهای این دسته صدای آن نه از لرزش قمیش بلکه از نوسان هوای دمیده شده بر لبه دهنی یا تیغه هوائی ساز تولید میشود واژه فموسیقی مشکل ندارد؛ حواشی آن دردسرساز است/دیدگاههای شخصی نمیتواند جای قانون را بگیرد
مدیرکل ارشاد کرمانشاه در گفتوگو با ایلنا موسیقی مشکل ندارد حواشی آن دردسرساز است دیدگاههای شخصی نمیتواند جای قانون را بگیرد حجت الاسلام رحیم جعفری میگوید آقایانی که روی موسیقی معمولا اشکالات و مسائل و ایراداتی دارند بیشتر روی حواشی موسیقی نظر دارند تا خود موسیقی آن چیزی کاجرای آثار آهنگسازان نوجوان ایرانی در فستیوال موسیقى NYT دانمارک
اجرای آثار آهنگسازان نوجوان ایرانی در فستیوال موسیقى NYT دانمارک فستیوال موسیقی NYT و دانشگاه کپنهاگ آذر ماه امسال میزبان آهنگسازان نوجوان ایرانی و دانماکی خواهد بود به گزارش ایلنا گروهی از آهنگسازان نوجوان ایرانی به دانمارک خواهند رفت تا 4 و 6 آذر در فستیوال موسیقی NYT واثر آهنگسازان نوجوان ایرانی در دانمارک به اجرا درآمد+عکس
اثر آهنگسازان نوجوان ایرانی در دانمارک به اجرا درآمد عکس گروهی از آهنگسازان نوجوان ایرانی که برای شرکت در فستیوال موسیقی NYT music Birkeroed به کپنهاگ دانمارک سفر کرده بودند روز گذشته اثرشان در این شهر اجرا شد به گزارش خبرنگار ایلنا قطعه ساخته شده توسط گروهی از آهنگسازان نوواکنش فیلمساز ایرانی به ترامپ در یک رویداد سینمایی
واکنش فیلمساز ایرانی به ترامپ در یک رویداد سینمایی آقای دونالد ترامپ به خودش اجازه میدهد به جای مردم ایران حرف بزند اما نمیداند که ما مردم او را دوست نداریم محسن قرایی کارگردان فیلم برگزیده جشنواره بوسان در محل برپایی این رویداد با تشکر ویژه از حامد بهداد نسبت به اظهارات اخرکود بازار گرافیک ایران نسبت به ۴ سال قبل/ انتشارِ کاملترین کتاب تصویرسازیهای مرتضی ممیز+عکس
ساعد مشکی در گفتوگو با ایلنا مطرح کرد رکود بازار گرافیک ایران نسبت به ۴ سال قبل انتشارِ کاملترین کتاب تصویرسازیهای مرتضی ممیز عکس ساعد مشکی درباره افت کیفی پوسترهای جشنوارهای گفت معمولاً جشنوارهها برای طراحی پوستر فراخوانی درنظر میگیرند و در اکثر مواقع هم اشخاص حرفهای-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها