محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829462691
سیزده نکته درباره اکبر رادی و آثارش که بسیاری بد متوجهش شدهاند!
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: آرش رادی به برخی از شبهات نسبت به آثار پدرش پاسخ داد؛ سیزده نکته درباره اکبر رادی و آثارش که بسیاری بد متوجهش شدهاند!
آرش رادی (فرزند اکبر رادی و عضو هیئت مدیره بنیاد اکبر رادی) به برخی از شبهات نسبت به آثار و اندیشههای پدرش در دهمین سالگرد درگذشت او پاسخ داد. به گزارش خبرنگار ایلنا، آرش رادی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایلنا قرار داده، نوشته است: دیدگاه تحلیلی و نقادانه به مقولۀ رادیشناسی انگیزهای شد که در آستانۀ دهمین سالروز درگذشت او در حد توان به برخی شبهات در خصوص آن پاسخ دهم؛ هرچند که مجال بحث چنان گسترده است که کنکاشی همهجانبه میطلبد تا سویههای جامعهشناسانه، روانکاوانه و ریشههای آن بررسی شود. در سالیان اخیر این افاضات و مغلوطات جنبهای فراگیر به خود گرفته است و بیم آن میرود تا در روایات و مکتوبات و حافظۀ تاریخ تئاتر ایران نهادینه شود. تأسفبارتر آنکه بعضی استادان، چنین مجعولاتی را بهطور کلیشهای و دمادَم به بچههای جوانِ دانشکدهها دیکته که نه، حقنه میکنند. اکنون من درباب شماری از این دگرنماییها و کژانگارهها، آگاهیبخشی میکنم؛ به این امید که آبشخور اباطیلی از این دست بخشکد. برای رسایی و شیوایی متن، نخست آلایهها و گزارههای ناروا را موردبهمورد در گیومه میآورم و در پی آن اطلاعات پالوده و پیراسته را ذکر میکنم. 1- «رادی از دهۀ 1340 به نوشتن پرداخت» رادی از 1334 به نویسندگی روی آورد و اولین داستان کوتاه وی با نام «موشِ مُرده» در روزنامۀ کیهان سال 1335 چاپ و منتشر شد. او از 1338 بیشتر وقت خود را به نمایشنامهنویسی اختصاص داد. 2- «رادی نمایشنامهنویسی بومنهاد است و اغلب آثارش در اقلیم گیلان روی میدهد» کمتر از یکسوم نمایشنامههای رادی (روزنۀ آبی، افول، مرگ در پاییز، صیادان، در مه بخوان، پلکان و ملودی شهر بارانی) در جغرافیای گیلان میگذرد و بقیۀ آثارش (از پشت شیشهها، ارثیۀ ایرانی، لبخند باشکوه آقای گیل، هاملت با سالاد فصل، منجی در صبح نمناک، آهسته با گل سرخ، شب روی سنگفرش خیس، تانگوی تخممرغ داغ، آمیزقلمدون، باغ شبنمای ما، پایینْ گذر سقاخانه، خانمچه و مهتابی، شب بخیر جناب کُنت، کاکتوس و آهنگهای شکلاتی) در تهران یا لامکان رخ میدهد. 3- «رادی را باید صرفاً نمایشنامهنویس انگاشت» رادی در حوزۀ داستان هم قلمزنی کرد (مجموعه داستان جاده)، علاوهبر آن در زمینۀ نامهنگاریِ ادبی نیز ید طولایی داشت. («نامههای همشهری» و نیز 73 نامه به ناموران عرصۀ اندیشه که در کتاب دیگری با عنوان «نامههای اکبر رادی» ارائه شده است). مقالات و نقدهای ادبی، اجتماعی، فرهنگی، هنری هم از نوشتار وی بینصیب نماند (دستی از دور، بشنو از نی/ مکالمات، انسان ریخته). همچنین پژوهشهایی درخصوص آخوندزاده، هدایت و سَبک نمایشیِ بقالبازی درحضور انجام داد. 4- «درونمایۀ اغلب آثار رادی تنگدستی و بیعدالتی است» مضمون تمامیِ نمایشنامههای رادی، ستایشِ شرافت انسانی و شایستهسالاری است. 5- «رادی همچون اغلب روشنفکرانْ چپ بود» رادی تنها به وِجدان و عدالت (بهمعنای شایستهسالاری و نه برابری) باور داشت و حتی در هنگامۀ جولان احزاب چپ هم تمایلی به آنها نداشت و بهتبَع این رویکرد، زمان و انرژی بیشتری به کارش اختصاص داد. 6- «کودتای 28 مرداد سال 1332 مهمترین تأثیر را بر نمایشنامهنویسیِ رادی برجای نهاد» ورشکستگی پدر و مهاجرت به پایتخت در آستانۀ نوجوانی و افول چشمگیر در آسایش خانواده و سپس تحصیل در دبیرستان فرنگیِ رازی و مواجهه با ناسازگاریها و جایگشت معیارها، بیشترین تأثیر را بر نویسندگی او بر جای گذارد. 7- «کارگردانان نمایشنامههای رادی، اجازۀ کوچکترین تغییری در اجرای آثار وی نداشتند» رادی هرگونه خلاقیت و نوآوری را که به بهبود اجرا میانجامید لازم، بلکه ضروری میانگاشت، ولی از تغییراتی که جنبۀ باری به هر جهت داشت، رویگردان بود و از اینکه کارگردانی - بهناگاه - وی را در عملِ انجام شده قرار دهد، سخت آزرده میشد. 8- «بارزترین وَجه آثار رادی، زبان است». حالوهوای ویژه، ریتم، شمایلشناسی، چالش هویت و روانکاوی شخصیتها به اندازۀ زبان در آثار رادی اهمیت دارد. 9- «بیشتر نمایشنامههای رادی به سبب طولانی بودن، برای اجرا در عصر حاضر نامناسب هستند» با دستیابی به سازوکارها و ابزارهای جدیدی مثل شبکۀ نمایش خانگی، کتابِ گویا، نشستهای نمایشنامهخوانی، تلویزیونِ تعاملی و... کمیت کلان هر یک از آثار رادی را باید امتیازی در کنار کیفیت آن درنظر گرفت. ضمن آنکه رادی شش نمایشنامۀ تکپردهای هم نگاشته است: محاق، مسافران، مرگ در پاییز، شببخیر جناب کُنت، کاکتوس و آهنگهای شکلاتی. وانگهی وظیفۀ کارگردان یا دراماتورژ است که با اندیشمندی و دقت، نمایشنامه را - به فراخور زمان و مکان - فرآوری و بازخوانی کند و یا مورد اقتباس قرار دهد یا کلاژی از آنها پدید آورد؛ چنانکه درمورد شکسپیر یا چخوف انجام دادهاند و شده است؛ باشد که درمورد رادی هم بشود» 10- «در بنیاد رادی نهضتی راه افتاده که تکتک آثار رادی را بردارند و مطابق سلیقۀ خود دگرگون کنند» نه نهضتی در کار بوده، نه کارگروهی که در این راستا بسیج شده باشند. فقط درخصوص نمایشنامۀ «مُنجی در صبح نمناک» تجربۀ تلخیص انجام گرفته تا برای آن کارگردانِ مفروضِ علاقهمندی که به دلیل گرفتاری یا تنبلی قادر به بَرازش متنْ متناسب با معیار اجرای امروز نیست، رهیافتی پدید آید. نسخۀ اصلی نمایشنامه هم در دسترس است و کسی درصدد نسخ و نابودی آن نبوده و نیست. 11- «نمایشنامههای رادی پُرگویی دارند». رادی بر این باور بود که شالودۀ نمایشنامه، شخصیت است و شخصیت، بیش از هر مؤلفۀ دیگری، در سخن ظهور و بُروز مییابد، لذا صحنۀ بیگفتوگو، نهایتاً به جستوخیز و تقلاهایی از قُماش لالبازی، سیرک، شو، آتراکسیون، ورزشهای باستانی، نرمشهای گروهی، پایکوبی، دستافشانی، دلقکبازی، هیپنوتیزم، شیرینکاری، شعبده، نمایشوارههای هُتِلی و هجویاتی منجر میشود که ارتباطی به هنر گرانقدر تئاتر ندارد و بیشتر موردِ اقبال یقنعلی بقال یا شیخ پشمالدین کشکولی است و البته بابِطبع برخی اساتید زنگزده و خشکمغز و محافظهکار هم. به باور رادی شیرازه و قلب و مغز تئاتر، همانا نمایشنامه است و تلاش برای نادیدهگرفتن یا خفیف جلوه دادن آن، یا از سر جهل است یا خُبث و با هدف اندیشهزدایی. 12- «همۀ نمایشنامههای رادی واقعگرایانه است». آثار رادی یا از اساس غیررآلیستی است؛ نظیر «هاملت با سالاد فصل» یا نشانههایی از واقعیتگریزی در آنها یافت میشود. برای مثال: پَرش زمانی، چهرهپردازیِ در لحظه یا استفاده از ماسک در نمایشنامۀ «از پشت شیشهها»، سَیَلان ذهن و ترکیب شخصیتها در نمایشنامۀ «خانمچه و مهتابی» نمادگرایی و فانتزیِ تنیده در بافت نمایشنامۀ «هاملت با سالاد فصل»، وحدت و امتزاج شخصیتهای میرحسین، اسکندر، سلیمان و یحیی در نمایشنامۀ «پلکان»، کابوسوارگی و هیجاننمایی در «شب بخیر جناب کُنت»، فراواقعگرایی در رویای «آمیزقلمدون»، بازگشت به گذشته و گفتوشنود کاراکترها از دو بُرهه زمانی در «شب روس سنگفرش خیس» و همچنین نمایشنامۀ «کاکتوس». گذشته از اینها به نظر میرسد در اطلاق ویژگی مزبور به آثار رادی (و در منظری کلیتر به هر نمایشنامه از هر نویسندهای) نوعی مغالطۀ زرد، دارد جیغ بنفش میکِشد؛ بدینمعنا که گویی رآلیستیبودن نوعی کسر شأن و مایۀ سرافکندگی است؛ حالآنکه عمدۀ برجستهترین نمایشنامههای دنیا از دیرباز تا حالا در لوای رآلیسم نوشته شده است. 13- «اجرای همۀ آثار رادی بهوسیلۀ هادی مرزبان انگیزۀ دیگران را برای بهصحنهبردن نمایشنامههای وی فروکاسته است. ضمن آنکه بنیاد رادی همچون سدی سهمگین دربرابر کارگردانان دیگر و بهخصوص جوانترها کارشکنی میکند» آقای مرزبان تمام آثار رادی را اجرا نکردهاند. روزنۀ آبی، از پشت شیشهها، مرگ در پائیز، ارثیۀ ایرانی، صیادان، در مه بخوان، شب بهخیر جناب کُنت، کاکتوس، آهنگهای شکلاتی و منجی در صبح نمناک نمایشنامههایی هستند که تاکنون ازسوی ایشان به صحنه نرفته است. ضمناً در دهۀ اخیر کارگردانان دیگری نیز آثار رادی را در رسانهها و قالبهای مختلف اجرا کردهاند؛ از دکتر صدرالدین شجره، دکتر مسعود دلخواه، علی عمرانی و میکائیل شهرستانی بگیرید تا ایوب آقاخانی، رضا میرمعنوی، علیرضا پارسی، حسن معجونی، فریدون محرابی و نیز محمدمسعود طیبی، امیرحسین گلشنی، حامد آقایی، حسن پورصیفی، امیر حجازی، روزبه قیاثی، مژده ساعی، محمد پرتوافکن و دکتر فرزاد تقیلر. در پایان لازم به یادآوری میدانم که برای بنیاد اکبر رادی، اتفاقی پسندیدهتر و خجستهتر از اجرای باشکوه و درخور آثار رادی توسط جوانان متصور نیست و در این عرصه از هیچ حمایتی در حد بضاعت خود فروگذار نمیکند.
۱۳۹۶/۱۰/۰۵ ۱۲:۳۷:۳۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]
صفحات پیشنهادی
کنسرت مشترک کیهان کلهر و علیاکبر مرادی در استنفورد
کنسرت مشترک کیهان کلهر و علیاکبر مرادی در استنفورد در آخرین روزهای سال جاری میلادی دانشگاه استنفورد میزبان کیهان کلهر و علی اکبر مرادی خواهد بود به گزارش ایلنا کیهان کلهر و علیاکبر مرادی که سالها قبل مشترکا آلبوم "در آینه آسمان" را منتشر کرده بودند بارگشایش نخستین نمایشگاه اسناد تصویری آثار اکبر رادی در خانه هنرمندان
گشایش نخستین نمایشگاه اسناد تصویری آثار اکبر رادی در خانه هنرمندان آیین گشایش نخستین نمایشگاه اسناد تصویری آثار اکبر رادی در گالری تابستان خانه ی هنرمندان ایران برگزار میشود به گزارش ایلنا نخستین نمایشگاه اسناد تصویری آثار اکبر رادی در قالب عکس پوستر و تصویر از روز دوشنبه ۲۰بنیاد اکبر رادی قصد دارد از تمام هنرمندان جوان حمایت کند
در افتتاح نمایشگاه اسناد تصویری آثار اکبر رادی در خانه هنرمندان مطرح شد بنیاد اکبر رادی قصد دارد از تمام هنرمندان جوان حمایت کند محمود دولتآبادی گفت سالنهای تئاتر شهر در مقاطع بسیار طولانی در تصرف برخی نامها بوده که هیچ اثر قابل اعتنایی روی صحنه نبردهاند به گزارش ایلنا نخافتتاح تماشاخانه زنده یاد« اکبر رادی»
در خیابان سعدی رشت برگزار می شود افتتاح تماشاخانه زنده یاد اکبر رادی به پاس تلاش های زنده یاد استاد اکبر رادی در اعتلای نمایشنامه نویسی معاصر تماشاخانه استاد اکبر رادی در منطقه دو رشت افتتاح می شود به گزارش ایلنا از رشت مراسم افتتاح تماشاخانه استاد «اکبر رادپنج نقشخوانی از نمایشنامههای اکبر رادی به شیوهی تئاترکاغذی
گیل نگاه پنج نقشخوانی از نمایشنامههای اکبر رادی به شیوهی تئاترکاغذی در تماشاخانهی هامون روی صحنه می رود به گزارش مشاور رسانه ای این پروژه همایشی در بزرگداشت اکبر رادی به منظور یادی از این نمایشنامهنویس بزرگ گیلان و ایران و همچنین نگاهی تازه به آثارش از ۱ تا ۵ آذر هر شب سحالا متوجه میشوم نامهنگاریها برای رئیس نشدن من برای چه بود مرادی: بسیاری از کارشناسان جهان مسابقه سلیمی را
حالا متوجه میشوم نامهنگاریها برای رئیس نشدن من برای چه بودمرادی بسیاری از کارشناسان جهان مسابقه سلیمی را به خیمهشب بازی تشبیه کردند جوانمردی در ورزش زیر سوال رفت رئیس فدراسیون وزنهبرداری گفت بسیاری ار کارشناسان و روزنامهنگاران مطرح جهان اتفاقاتی را که در مسابقه بهداد سلیتماشاخانه «استاد اکبر رادی» در منطقه دو رشت افتتاح می شود/ جزییات بیشتر و زمان افتتاح
گیل نگاه مدیر منطقه دو شهرداری رشت درباره این تماشاخانه گفت این تماشاخانه به پاس تلاش های زنده یاد اکبر رادی که تاثیر بی مانندی در اعتلای تئاتر معاصر داشته در شهر زادگاهش افتتاح می شود به پاس تلاش های زنده یاد استاد اکبر رادی در اعتلای نمایشنامه نویسی معاصر تماشاخانه استادمرادی کرمانی: زبان ما دارد از شعر و داستان خداحافظی میکند
مرادی کرمانی زبان ما دارد از شعر و داستان خداحافظی میکند هوشنگ مرادی کرمانی در سخنرانیاش در دانشگاه کمبریج گفت ما داریم از طبیعت از خودمان دور میشویم نمیشویم زبان ما دارد از شعرها و داستانها از لبها و گوشها روح و قلب ما خداحافظی میکند آفتابنیوز ایسنا ننمایشنامههای رادیویی «کابوسها» در ویترین کتابفروشیها
نمایشنامههای رادیویی کابوسها در ویترین کتابفروشیها کتاب کابوسها شامل 12 نمایشنامه رادیویی به نویسندگی ولفگانگ وایراوخ آلبر کامو اینگبورگ باخمان فریدریش دورنمارت هاینریش بل و گونتر آیش با گردآوری و ترجمه علی امینی نجفی توسط نشر چتر منتشر شده است به گزارش ایلنا کتابموسیقی ملت ایران هر جای دنیا پخش شود اسلحههایشان را زمین می گذارند/اگر رادیو و تلویزیون، محترمانه با موسیقی ب
حسین علیزاده موسیقی ملت ایران هر جای دنیا پخش شود اسلحههایشان را زمین می گذارند اگر رادیو و تلویزیون محترمانه با موسیقی برخورد میکردند وضعیت فرهنگی بهتری داشتیم علیزاده در اختتامه جشنواره موسیقی جوان گفت این موسیقی ملت ایران است که هر جای دنیا پخش شود اسلحههایشان را زمین م-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها