تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817215062




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استفساریه از مجلس؛ تنها راه حل دعوای شکل گرفته بر سر صدور سند خودرو


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اختلاف عمیق و ریشه دار دفاتر اسناد رسمی و پلیس بر سر صادر کردن سند خودرو که حواشی نیز به دنبال داشته، با طرح در کمیسیون اصل 90 مجلس نیز رفع نشد تا تنها یک راه برای پایان دادن به آن بماند.

به گزارش «تابناک»، هرچند از طرح این پرسش که کدام نهاد مجاز است سند خودرو صادر نماید؛ نیروی انتظامی یا دفاتر اسناد رسمی، مدت زیادی می گذرد، اما هنوز پاسخ روشنی به آن داده نشده تا همچنان سرگردانی خریداران خودرو پایان نیافته باشد.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که گلایه خریداران پرشمار خودرو از الزام به مراجعه به دو نهاد و پرداخت های جداگانه برای ثبت سند خودرو به نام خود به ستوه آمده و از نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی خواستند به این وضع پایان دهند.

پیرو تکرار مکرر این درخواست و برای پایان دادن رنج و هزینه مردم در مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی و سپس دفاتر اسناد رسمی، طرحی در دستور کار مجلس قرار گرفت که پایان دادن به این وضع را نشانه رفته بود؛ اما هرچند در سال 89 در صحن مجلس طرح شد و به تصویب رسید، اما در رسیدن به این مهم موفق نبود.

طرحی که سرآغاز ماجرایی جدید شد. به این صورت که پلیس راهور صدور سند خودرو را عهده دار شد و اجرای تمامی مراحل این کار در مراکز تعویض پلاک به صورت مکانیزه کلید خورد. موضوعی که هرچند با استقبال فراوان مردم و مراجعان همراه بود، به مذاق سردفتران خوش نمی آمد، چون به نوعی به انحصار ثبت سند خودرو در زیرمجموعه ایشان خدشه وارد می کرد و علاوه بر آن، به عموم نشان می داد که کیفیت کار در مراکز تعویض پلاک با فرایند ثبت در دفاتر اسناد رسمی چقدر متفاوت و زمین تا آسمان است.

البته این تنها شروع ماجرا بود، چراکه پس از مدتی از اجرای طرح، پلیس مدعی شد خریداران خودرو الزامی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ندارند و ثبت سند در این دفاتر اختیاری است. ادعایی که با واکنش تند دفاتر ثبت اسناد مواجه شد و دعوایی را کلید زد که هنوز ادامه دارد.

تقابلی که اگر به نفع یکی از طرفین دعوا پایان پیدا کند، کمترین فایده اش برای مردم، کاهش شدید هزینه های نقل و انتقال خودرو و صرفه جویی در زمان است، ولی برای طرفین دعوا و فرجام مهم تری دارد، به ویژه برای سردفتران که شکستشان در این ماجرا به معنای از دست دادن بخشی از درآمدشان است.

درآمدی هنگفت که بسیاری بر این باورند، با توجه به کاری که در این دفاتر صورت می گیرد، بسیار گزاف است و از این روی با انجام امور در مراکز پلیس موافق اند؛ هرچند سردفترداران بر این باورند که سند صادره توسط پلیس سند رسمی نیست و اتکا به آن ممکن است به مشکلات حقوقی منجر شود.

تنشی چند ساله میان پلیس و دفاتر ثبت اسناد که گاه اوج می گیرد و به حواشی عجیبی هم گره می خورد اما تاکنون مرجعی برای خاتمه دادن به آن پیش قدم نشده است، الا کمیسیون اصل 90 مجلس که پیرو شکایت کانون سردفتران به ماجرا ورود و تنها به بغرنج کردن ماجرا کمک کرد.

به این صورت که با برگزاری نشستی با حضور نمایندگان پلیس و کانون سردفتران و در حضور نماینده وزارت دادگستری و چند تن دیگر، موضوع اختلاف طرفین را مورد کنکاش قرار داد تا در نهایت این گونه نتیجه بگیرد که استدلال های هر دو طرف از منظر خود قابل قبول است و اشکال از قانونی است که سال 89 به تصویب رسیده و شفافیت لازم را در این خصوص ندارد.

دیدگاهی که البته کانون سردفتران به شکلی عجیب آن را رأی به نفع خود خواندند و مدعی شدند دعوا پایان یافته اما در حقیقت ثابت می کرد پلیس محق بوده و غیرقانونی خواندن اسنادی که در این نهاد انتظامی صادر می کند، ادعایی بیش نیست. همه اینها در حالی است که می دانیم کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اساسا توانایی صدور رأی ندارد و حتی ورودش به این ماجرا نیز جز از منظر حکمیت و ریش سفیدی، موضوعیت ندارد، چون مأموریت مجزایی برای این کمیسیون در قانون تعریف شده است.

البته ورود این کمیسیون به ماجرا یک فایده بسیار بزرگ داشت که اگر مورد توجه قرار گیرد، راه پایان دعوا را به وضوح نشان می دهد. اینکه مناقشه میان طرفین بر اثر شفاف نبودن قانون سال 89 حادث شده و راه رفع ابهامات چنین قوانینی نیز مراجعه به قانون گذار است. به این صورت که باید در غالب استفساریه ای از مجلس خواست ابهامات قانونی که پیشتر وضع کرده را شفاف سازی و رفع نماید.

استفساریه ای که ظاهرا نه کمیسیون اصل 90 خواستارش شده و نه نمایندگان مطرحش کرده‌اند، در حالی که با طرح آن، می‌توان امید داشت دعوای میان پلیس دفاتر اسناد رسمی پایان پذیرفته و در نتیجه آن، مردم از سرگردانی رهایی یابند. با این ملاحظه که امیدواریم در نتیجه این استفساریه، تنها یک مرجع برای ثبت سند خودرو تعیین و از اتلاف هزینه و وقت مردم جلوگیری شود.





۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن