محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831870193
متولیان جرات برنامهریزی برای موسیقی را ندارند/ اکثر خوانندگان سنتی؛ پاپخوان شدهاند/شجریان و ناظری؛ تنها خوانندگانِ مستقلِ امروز
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: داریوش پیرنیاکان در گفتگو با ایلنا: متولیان جرات برنامهریزی برای موسیقی را ندارند/ اکثر خوانندگان سنتی؛ پاپخوان شدهاند/شجریان و ناظری؛ تنها خوانندگانِ مستقلِ امروز
تا زمانیکه یک موضوع به رسمیت شناخته نشود متولیان امر هم جرات نخواهند کرد برای آن موضوع برنامهریزی بلندمدت داشته باشند. موضوع اصلی موسیقی هم همین نکته است که باید خود این هنر به رسمیت شناخته شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. داریوش پیرنیاکان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب گفت: من سالیان سال است که میگویم سرنوشت موسیقی و استعدادهای موسیقی بستگی به هیچکدام از دستاندرکاران موسیقی ندارد؛ بستگی به یک موقعیت اجتماعی موسیقی دارد. ما جشنوارههای مختلفی در زمینه موسیقی برگزار میکنیم و ارکسترهای سمفونیک و ملی نیز داریم، ولی هنوز موسیقی به رسمیت شناخته نمیشود. تا زمانیکه یک موضوع به رسمیت شناخته نشود متولیان امر هم جرات نخواهند کرد برای آن موضوع برنامهریزی بلندمدت داشته باشند. موضوع اصلی موسیقی همین نکته است که باید خود به رسمیت شناخته شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. این موسیقیدان در ادامه افزود: به رسمیت شناخته شدن موسیقی یعنی اینکه شهرداریها برای جلوگیری از آسیبهای اجتماعی، روحی و اقتصادی باید در هر ناحیهای یک گروه و یا ارکستر موسیقی تشکیل بدهد تا جوانها در آنجا جمع بشوند و فعالیتهای فرهنگی هنری داشته باشند. این همه تحصیلکرده در رشته موسیقی از دانشگاههای موسیقی بیرون میآیند همه که نمیتوانند کلاس آموزشی باز کنند. همین الان حدود 800 کلاس آموزشی موسیقی در تهران وجود دارد و اما همه کسانی که در این آموزشگاهها فعالیت میکنند روح معلمی ندارند ولی به دلیل نبود شغل مجبور شدهاند در چنین عرصهای فعالیت کنند. یک بخشی از اشتغالزایی و تولید همین فعالیتها محسوب میشود. وی همچنین عنوان کرد: شما هیچ برنامه مستقل اجرای موسیقی در تلویزیون ندیده و نمیبینید؛ و این به همان مسئله رسمیت نداشتن موسیقی در کشور ماست. بارها من را به تلویزیون دعوت کردهاند اما نمیروم چون من با سازم شناخته میشوم و تلویزیون در این حد هم حاضر نیست به موسیقی رسمیت بدهد. ببینید برای هر چیزی در تلویزیون میزگرد آسیبشناسی برگزار میشود اما در زمینه موسیقی اصلا چنین اتفاقی نمیافتد. یکی از آسیبهای امروز موسیقی ما این است که اکثر خوانندگان موسیقی سنتی ما نیز در حال اجرای پاپ هستند و هر کدام از کنسرتها به سمت اجرای پاپ میروند و دلیلاش هم کسب درآمد است. پیرنیاکان گفت: در زمان قدیم نوازندهای مانند استاد شهناز حدود 400 تا 500 برنامه تکنوازی در رادیو داشت و بسیاری از موزیسینهای ما به همین شکل حق و حقوقی داشتند و به طور ثابت به فعالیت میپرداختند و به رسمیت شناخته میشدند. کدام یک از ما امروز میتوانیم 400 تا 500 برنامه تکنوازی داشته باشیم؟ در قدیم این امکانپذیر بود چون برنامه منظمی در این زمینه وجود داشت اما امروز ما برای تامین معیشتمان باید مدام تدریس کنیم و کنسرت بدهیم. در چنین فضایی قطعا خلاقیت از بین میرود و مجموع تمام این عوامل همان موضوعی را پدید میآورد که ما میگوییم هنوز موسیقی به رسمیت شناخته نشده است. وی افزود: در چنین فضایی اگر استعدادهایی نیز در جشنواره موسیقی جوان کشف شوند قطعا مورد حمایت و آموزش مدون قرار نمیگیرند و مانند بسیاری از استعدادهای دیگر به نتیجه نمیرسند. تا زمانی که مسئله رسمیت پیدا کردن موسیقی حل نشود ما مجبوریم با همین شیوه کجدار و مریز ادامه بدهیم و شرایط به شکل سلیقهای یک روز خوب میشود و یک روز بد. یک روز آقایی در یک پست مهم سمت میگیرد که از موسیقی بدش نمیآید به این مسئله موسیقی تا حدودی توجه میکند فردا شخص دیگری در این سمت قرار میگیرد که میگوید یواشکی از کنار موسیقی عبور میکنیم که اتفاقی نیفتد. با این شیوه نیز قطعا نمیتوان موسیقی مملکت را اداره کرد. باید قانونی باشد که هر فردی مسئول میشود در قبال کمکاریهایش پاسخگو باشد. عضو هیئت داوران یازدهمین جشنواره موسیقی جوان درباره جشنواره موسیقی جوان نیز گفت: در روزهای آغازین جشنواره موسیقی جوان هستیم و هنوز نمیتوان ارزیابی دقیقی از سطح کیفی شرکتکنندگان داشت اما تا همین جای کار که بخش تار را دیدهایم به گمانم بچهها در دوره قبل از سطح کیفی بالاتری برخوردار بودند. در روز اول جشنواره شرکتکنندگان گروه الف از سطح خوبی برخوردار بودند. این مقایسه را فعلا در زمینه تار در روز اول عنوان کردم. انتظارمان از سطح گروه سنی ج بسیار بالاتر بود به هر حال این عزیزان حدود 27 سال سن دارند و ما خودمان زمانی که در سن این افراد بودیم نوازنده حرفهای بودیم و آثارمان منتشر میشد. به نظرم سال گذشته گروه سنی ج بهتر از امسال بوند. این موسیقیدان در ادامه افزود: ما در جشنواره با دوستان صحبت میکردیم و معتقدیم که باید از اساتید تمام سازهای مختلف جلسهای با هم داشته باشند و با همفکری، یک رپرتوار مشخصی را برای سازهای مختلف تعیین کنند. تشتتی در رپرتوار تمام سازها وجود دارد. ما اگر بتوانیم مشخص کنیم مثلا برای یک سال تمام گروههای سازی آثار درویش خان را کار کنند. به معلمان هم این اطلاع رسانی صورت بگیرد تا یک رپرتوار ثابت را با هنرجویان کار کنند. نتیجه آن میشود که اولا آثار مثلا درویش خان برای تمام هنرجویان تعریف میشود و با رپرتوار موسیقی کلاسیک خودمان آشنا میشوند. دوما اینکه عیاری برای قضاوت داوران نیز مشخص میشود. در چنین شرایطی گروههای سنی مختلف تمام سازها را میتوان با یکدیگر مقایسه کرد و نقاط ضعف و قوت هنرجویان نیز بهتر مشخص میشود. وی همچنین در مورد آواز نیز عنوان کرد: ما در بخش آواز دو رپرتوار مشخص داریم یکی ردیف مرحوم استاد دوامی و یکی ردیف زندهیاد محمود کریمی است. اینها از نظر ردیف مرجع محسوب میشوند و باید آموزش داده شوند؛ منتهی متاسفانه الان شیوهها به اسم ردیف تدریس میشود در حالی که شیوهها ردیف محسوب نمیشوند. برای مثال سیدحسین طاهرزاده خواننده بسیار بزرگی است اما ردیف آوازی ندارد بلکه شیوه خاص خودش را دارد. یعنی فرد باید هم ردیف بیاموزد و هم در کنار آن شیوههای آواز خوانی را نیز یاد بگیرد. در این زمینه بسیار تشتت آرا وجود دارد به همین دلیل خوانندهها ردیف را یاد میگیرند ولی به موقع اجرا که میرسند همه در خط یک آواز خوان قرار میگیرند. امروز آوازخوانی که بتواند به طور مستقل آواز بخواند بسیار کم داریم. تنها کسانی که امروز به طور مستقل آواز میخوانند استاد شجریان و آقای شهرام ناظری هستند که آوازشان شبیه به هیچکس نیست. بقیه در حال تقلید هستند. داریوش پیرنیاکان افزود: این در حالی است که در زمان برنامههای رادیویی قبل از انقلاب ما خوانندههایی مانند استاد بنان، قوامی، شهیدی، گلپایگانی، ایرج، خوانساری، شجریان بودند که هر کدام لحن و شیوه خودشان را داشتند. این مسئله متاسفانه امروز در آواز ما مقفول مانده است. یعنی همه میخواهند از آقای شجریان تقلید کنند بدون اینکه ببینند حنجرهشان این اجازه را میدهد یا نه. باید هنرجوی آواز به جنس و رنج صدایش دقت کند و تا مدتی برای یادگیری تقلید داشته باشد اما بعدها باید از خودشان خلاقیت به خرج بدهند و راهشان را پیدا کنند. این نوازنده تار همچنین در مورد کیفیت برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز گفت: این جشنوارههای که به دبیری آقای هومان اسعدی برگزار میشود واقعا از نظر کیفیت و مدیریت برگزاری بسیار عالی است. در دوره هفتم جشنواره موسیقی جوان من دبیر جشنواره بودم و قبل از آن هم آشفتگیهای زیادی در جشنواره دیده میشد. در همان دوره هفتم حرکتی را پایهگذاری کردم که ای کاش آن هم به همین جشنواره اضافه شود. در آن زمان گفتم بچه 10 – 11 سالهای که از شهرستان برای شرکت در جشنواره به تهران میآید حتما با همراه میآید؛ برای همین یک شب برای این عزیزان هتل بگیرند و هزینه اش برعهده وزارت ارشاد باشد. آن سال این اتفاق افتاد و انجام شد. این هم جزو کیفیت جشنواره محسوب میشود. وی عنوان کرد: در طی این چهار دورهای که آقای هومان اسعدی دبیری جشنواره را برعهده دارند واقعا هر دوره بهتر از دوره قبل بوده است. جشنواره موسیقی جوان امروز منسجمتر و بهتر از هر دورهای است. هماهنگیها و همدلی بیشتر است. اینها همه تاثیرات مثبتی بر جشنواره داشته و دارد.
۱۳۹۶/۰۶/۱۱ ۱۰:۱۲:۰۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]
صفحات پیشنهادی
نود درصد از خوانندگان توانایی تکخوانی ندارند/آقای شجریان خواننده تواناییست اما فلسفه آواز ما طاهرزاده است
گفتوگوی منتشر نشده جلال ذوالفنون بخش اول نود درصد از خوانندگان توانایی تکخوانی ندارند آقای شجریان خواننده تواناییست اما فلسفه آواز ما طاهرزاده است بین سالهای 1383 تا 1385 گفتگوی مفصلی در چند مرحله با جلال ذوالفنون صورت میگیرد که از جنبههای مختلفی دارای اهمیت است بخش اولسخنان محمدرضا شجریان درباره تغییر نسلها در موسیقی/همایون باید مراقب باشد خیلی دچار مدرنیته نشود+فیلم
سخنان محمدرضا شجریان درباره تغییر نسلها در موسیقی همایون باید مراقب باشد خیلی دچار مدرنیته نشود فیلم محمدرضا شجریان معتقد است علاقمندی مخاطبان به صدای همایون شجریان طبیعی است زیرا همایون شجریان نیز برای نسل امروز میخواند به گزارش خبرنگار ایلنا محمدرضا شجریان در ویدئوییمجوز ندادن به موسیقی رپ غیرقانونیست/علما هم با مداحی رپ مشکلی ندارند/رپ باعنوان «رپ لطیف» یا «موسیقی رپ به شر
ایلنا گزارش میدهد مجوز ندادن به موسیقی رپ غیرقانونیست علما هم با مداحی رپ مشکلی ندارند رپ باعنوان رپ لطیف یا موسیقی رپ به شرط سلامت میتواند مجوز بگیرد در حالی هنوز وزارت ارشاد حتی از به کار بردن واژه "موسیقی رپ" واهمه دارد و مدام تاکید میکند به هیچ اثری از اینهوشنگ کامکار: نقش مهم استاد شجریان در موسیقی سنتی ایران فراموش نشدنی است
هوشنگ کامکار نقش مهم استاد شجریان در موسیقی سنتی ایران فراموش نشدنی است استاد شجریان علاوه بر توانمندی خاص در موسیقی از شخصیت هنری برخوردارند و به نظرم اگر هر نوازنده خواننده یا آهنگساز ٦٠ درصد کارش دارای اهمیت باشد حتما ٣٠ تا ٤٠ درصد هم شخصیت هنریاش اهمیت دارد آفتابنیوهوشنگ کامکار: نقش مهم استاد شجریان در موسیقی سنتی ایران فراموش نشدنی است
هوشنگ کامکار نقش مهم استاد شجریان در موسیقی سنتی ایران فراموش نشدنی است استاد شجریان علاوه بر توانمندی خاص در موسیقی از شخصیت هنری برخوردارند و به نظرم اگر هر نوازنده خواننده یا آهنگساز ٦٠ درصد کارش دارای اهمیت باشد حتما ٣٠ تا ٤٠ درصد هم شخصیت هنریاش اهمیت دارد روزنامه شرقسخنان شجریان درباره تغییر نسلها در موسیقی/ همایون باید مراقب باشد خیلی دچار مدرنیته نشود
سخنان شجریان درباره تغییر نسلها در موسیقی همایون باید مراقب باشد خیلی دچار مدرنیته نشود محمدرضا شجریان معتقد است علاقمندی مخاطبان به صدای همایون شجریان طبیعی است زیرا همایون شجریان نیز برای نسل امروز میخواند آفتابنیوز محمدرضا شجریان در ویدئویی که به تازگی منتشر شده است بکنسرت موسیقی همایون شجریان در شهرکرد برگزار شد
کنسرت موسیقی همایون شجریان در شهرکرد برگزار شد شهرکرد- ایرنا- کنسرت موسیقی سنتی همایون شجریان با عنوان هوای گریه پنجشنبه شب در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد به گزارش ایرنا همایون شجریان خواننده جوان موسیقی سنتی ایران دومین بار است که در استان چهارمحال و بختیاری کنسرت برگزار میسخنان محمدرضا شجریان درباره تغییر نسلها در موسیقی/ همایون باید مراقب باشد خیلی دچار مدرنیته نشود
سخنان محمدرضا شجریان درباره تغییر نسلها در موسیقی همایون باید مراقب باشد خیلی دچار مدرنیته نشود محمدرضا شجریان معتقد است علاقمندی مخاطبان به صدای همایون شجریان طبیعی است زیرا همایون شجریان نیز برای نسل امروز میخواند به گزارش ایلنا محمدرضا شجریان در ویدئویی که به تازگیوزیر اطلاعات: هدف امام حسین(ع) ادای تکلیف برای رفع خطر از اسلام بود/ اگر دشمنان ما امروز جرات توطئه و اقدام عم
وزیر اطلاعات هدف امام حسین ع ادای تکلیف برای رفع خطر از اسلام بود اگر دشمنان ما امروز جرات توطئه و اقدام عملی علیه جمهوری اسلامی را ندارند به خاطر حاکم بودن سیره سیدالشهداء ع بر کشور است مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی ع در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد روز نو مراسم عزادارفرهاد رهبر: درهای دانشگاه آزاد به روی محققان از هر جناحی باز است/ اساتید و دانشجویان جرات علمی ندارند
فرهاد رهبر درهای دانشگاه آزاد به روی محققان از هر جناحی باز است اساتید و دانشجویان جرات علمی ندارند معتقدم قبول مسئولیت در هر سمتی به منزله دوی امدادی است دانشگاه آزاد تا امروز مسیری را طی کرده و از امروز آقای نوریان این چوب دوی امدادی را در اختیار من قرار داده و تا رسیدن به نف-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها