تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816091682




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داعش چگونه زنان را اغوا می‌کند؟


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: داعش چگونه زنان را اغوا می‌کند؟
یافته‌های یک گزارش نشان می‌دهد که زنان و دختران زمانی به داعش می‌پیوندند که این گروه تروریستی آنها را با ارائه نسخه‌ای پیچیده از «قدرتمندسازی» اغوا می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز : روزنامه وقایع اتفاقیه در ادامه نوشت: «تحقیقات اخیر که توسط انستیتوی سلطنتی بریتانیا برای مطالعات دفاعی و امنیتی (آر.یو.اس.‌آی) انجام شده، می‌گوید دلایلی که صد‌ها زن را به راحتی از اروپا به قلمروهای داعش سوق داد، «پیچیده» بوده‌اند. امیلی وینتربوتام، سردبیر این تحقیقات می‌گوید که استفاده از اصطلاح «عروس جهادی» برای توصیف تمام اعضای مؤنث داعش، واقعیت را تقلیل می‌دهد.

وی به ایندیپندنت می‌گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که این روایت‌ها بر برداشت مردم از رادیکالیسم زنان داعش تأثیر گذاشته است. اغلب زنانی که با آنها مصاحبه کردیم، اعتقاد داشتند که زنانی که به داعش پیوستند، توسط مردان، شبکه اجتماعی و ازدواج به دام افتادند و مردان نقش آدم بد را داشتند.»

به گفته وی «می‌توان عقلانیت ضمنی را اطراف رادیکالیسم مردان و به همین ترتیب اطراف زنان داعشی مشاهده کرد... روند تصمیم‌گیری این افراد صرفا با شست‌وشوی مغری و آلت دست قرارگرفتن انجام نمی‌شود، عقلانیت واضحی وجود دارد.»

کشش‌های احتمالی به داعش را می‌توان به این دلایل دانست: «امتناع از فمینیسم غربی، تماس آنلاین با داوطلبان داعش که پیشنهاد ازدواج و ماجراجویی می‌دهند، تأثیر خانواده یا همکاران و شوهر، تعلق خاطر به ایدئولوژی داعش، ساده‌لوحی یا خوش‌بینی رمانتیک و فرصتی برای این که بخشی از چیزی جدید باشند، هیجان و نافرمانی.»

خانم وینتربوتام، پژوهشگر ارشد در آر.یو.اس.آی این تحقیق را در کشورهای بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان و هلند انجام داده است.

محققان پس از صحبت با مردان و زنانی که زنان حامی داعش را می‌شناختند یا در برنامه‌های کاهش رادیکالیسم کار کرده‌اند، به این نتیجه می‌رسند که برخی از زنان، داعش را علی‌رغم به سلطه گرفتن زنان، اجبار خشونت‌آمیز در اجرای تفسیر خود از شریعت و نسل‌کشی علیه یزیدی‌ها، منبع «توانمندسازی» می‌دانستند. برخی از مصاحبه‌شوندگان به محققان گفته‌اند زنانی که به داعش ملحق شدند، «عمدا به دنبال به چالش کشیدن همزمان نرم‌های جنسیتی سنتی و نرم‌های جنسیتی تحمیل‌ شده از سوی غرب بودند، آنها به دنبال هویتی جدید برای خود بودند.»

تشکل‌های مدنی می‌گویند بخشی از ماجرا به این دلیل بود که از «جامعه‌ای وسیع‌تر دور افتاده بودند»؛ به‌ ویژه در کشورهایی همچون فرانسه و هلند با ممنوعیت روبند، جایی که این زنان احساس می‌کردند نمی‌توانند آن‌ گونه که دلشان می‌خواهد، مذهب خود را بیان کنند. آنجایی که پژوهش روی مردان جنگجوی خارجی بازگشته به کشور خودشان متمرکز می‌شود، به این نتیجه می‌رسد که رادیکالیزه‌ شدن همچنین به‌ واسطه جاذبه‌هایی همچون حملات اسلام‌هراسانه، رکود اقتصادی، تصور فقدان تعلق خاطر و ناکامی در ادغام در جامعه انجام می‌شود.

این عقیده وجود دارد که فقدان پذیرفته‌ شدن از سوی نهاد‌ها و گروه‌های مسلمان، به‌ ویژه گسستن از اعضای خانواده که به نظرشان به قدر کافی زاهد نیستند «به زنان احساس تعلق خاطر به داعش را می‌دهد.» خانم وینتربوتام می‌گوید آنها که در خانواده‌های به‌ شدت مذهبی و محافظه‌کار زندگی می‌کنند نیز می‌توانند در برابر تبلیغات داعش آسیب‌پذیر باشند و زمان زیادی را با نفوذ آنلاین رادیکال سپری کنند. او می‌گوید: «با زنانی حرف زدیم که رادیکالیزه نشده بودند اما می‌توانستند درک کنند که چرا این دختران به سوریه و عراق رفته‌اند، برای این که بتوانند مسلمانان خوبی باشند.»

او ادامه می‌دهد: «داعش در ارائه این تصویر به زنان موفق بوده است. موضوع فقط آسیب‌پذیری ساده‌لوحانه عروس‌های جهادی نیست، زنان داعشی می‌گویند این گروه خط پیوند ما با مذهب، باورهای سیاسی و این واقعیت است که می‌خواهم آن‌ طور که می‌خواهم زندگی کنم.»

نویسنده می‌گوید مفهوم «توانمندسازی» با آن چه زنان غیر مسلمان غربی در نظر دارند، متفاوت است و باید از لنز مذهبی غالب به آن نگریسته شود.
او اضافه می‌کند: «زنان می‌گویند پیوستن به داعش برای توانمندسازی خودشان بوده اما طنز ماجرا اینجاست که وقتی به آنجا می‌رسند، می‌بینند از این خبر‌ها  نیست.»

زنان به‌دلیل نقض قانون شریعت توسط داعش سنگسار شده‌اند، شلاق خورده‌اند یا به قتل رسیده‌اند و همزمان دست‌ کم یک عروس جهادی- سمرا کسینویچ دختر نوجوان اتریشی - هنگام تلاش برای فرار تا سر حد مرگ کتک خورد.»



۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن