تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر (ع):هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798265492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نهادمندی و روال‌مندی زندگی، رمز شادمانی


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: شادی، شادمانی و شادکامی واژه‌های بسیار پر کاربردی هستند که روزانه بخصوص هنگام دعای خیر برای دیگران به زبان می‌آوریم. به‌راستی این همه آرزوی شادی برای خود و دیگران ناشی از فقدان شادی است یا مطلوبیت بی‌حد و حصر شادی؟ پاسخ این سوال چندان دشوار نخواهد بود اگر کمی برای ارزیابی میزان شاد بودن به خود، دیگران و جامعه بنگریم؛ با کمترین دقت در اوضاع و احوال مردم درمی یابیم که آنها شاد نیستند.



جغرافیا یا توزیع اجتماعی شادی دیگر چندان نابرابرانه نیست، در روستا و شهر و کلانشهر، فقیر و غنی، صاحب قدرت و فاقدین آن همه ناشادند. البته مراد از این توصیف این نیست که مردم هرگز شادی را تجربه نمی‌کنند، بلکه مراد این است که به طور متوسط مردم در زندگی عموما شاد نیستند. برای تحلیل فقدان یا کمبود شادی در افراد، خانواده و جامعه، باید پهنه بحث را در دو سطح کلان و خرد یعنی در سطح کل جامعه و در سطح زندگی فردی و خانوادگی و روابط بین فردی تقسیم کنیم. در سطح کلان و کلیت جامعه می‌توان شادی را ناشی از نهادمندی، نظم و تمشیت امور یا داشتن خصلت از پیش تعیین شدگی چگونگی انجام امور و نه خصلت ارتجالی و خودبه خودی آنها دانست. منظور این است که در تامین نیازهای مختلف از جمله نیاز به تغذیه، نیازهای جنسی، فراغتی، رفاهی و بخصوص نیاز به داشتن قدرت اقتصادی، جامعه چنان روال و رویه تامین نیازها را تعریف کرده باشد که همه افراد راه‌های هنجارمند و پذیرفته شده‌ای برای برطرف کردن نیازهای خود پیش رو داشته باشند. علت نگاه نوستالژیک ما به جامعه سنتی می‌تواند روال شیوه‌های تامین نیاز در امور مختلف باشد. برخلاف جامعه سنتی که در آن همه رفتارها الگومند و از پیش آموخته شده است، در جامعه شهری تنوع و تکثر موقعیت ها، سیال بودن و تغییر‌پذیری هنجارها به باز بودن جامعه از حیث هنجاری منجر و انسان‌ها متنوع و آمال آنها رنگارنگ‌تر می‌شود. در یک برداشت کلی می‌توان گفت ناشادی و غم، ناشی از نرسیدن به اهداف و ناتوانی در جامه تحقق پوشانیدن به خواسته‌های دگرگون شونده و متنوع انسان مدرن است. این نکته را نمی‌توان یکسره به این معنی گرفت که انسان سنتی شاد و انسان مدرن ناشاد است. آنچه باید تصریح کرد این است که انسان سنتی با قناعت، توکل و صبر می‌توانست به شادکامی برسد، اما برای انسان مدرن این سه غیر ممکن است؛ چرا که مدرن بودن، خواهی نخواهی به معنی پذیرش تنوع، خواهش بیشتر، لذت‌جویی و بی‌صبری برای تحقق آنهایی است که خردگرایی را مایه خوشبختی می‌دانند. رومن رولان خوشبختی را نسبت داشته‌ها به خواسته دانسته است. هرچه این نسبت به یک نزدیک‌تر باشد، انسان خوشبخت‌تر است و اگر انسان بیش از آنچه می‌تواند بخواهد شادی خود را بر سر آن خواهد نهاد. به قول سعدی بر احوال آن مرد باید گریست که دخلش بود نوزده خرج بیست به همان قیاس در سطح فردی و خانوادگی، شادی جز به شیوه زندگی فردی و خانوادگی، قاعده‌مندی، تنظیم خواست‌ها با توانمندی‌ها به دست نمی‌آید. ممکن است این نقد متوجه این جمله باشد که اگر دائم از خواسته‌هایمان بکاهیم، به نفع کسانی است که منابع مطلوب را یک کاسه جمع می‌کنند و به زیان ماست که در زندگی گاه حداقل‌ها را نیز نداریم. پاسخ این نقد این است که اینجا سخن از حق زندگی و بیشینه کردن رفاه نیست، سخن از شادی است. چه بسیارند افراد و خانواده‌های متنعم اما ناشاد. بنابراین شادترین مردمان کسانی اند که توانسته‌اند نیازهای خود را طبق برنامه‌ای ویژه تعریف و این نیازها را در سطحی تقاضا کنند که نه به معنی بی‌نیازی برای تلاش بیشتر باشد و نه به معنی خواست‌هایی تحقق نشدنی. سوال مهم این است که چه راهکارهایی برای افزایش شادی و نشاط در سطح جامعه و خانواده وجود دارد؟ باید توجه کرد مهم‌ترین راهکار در سطح جامعه دارای روال یا نهادمندکردن امور است. به طور مثال در صورت نهادمندی فراغت می‌توان انتظار داشت به طرزی پیش‌بینی‌پذیر، هر کس بتواند برای فراغت روزانه و سالانه خود از پیش برنامه‌ریزی کند و نتیجه تقریبا همان باشد که فرد پیش‌بینی کرده بود و لاجرم این شرایط می‌تواند تولید‌کننده شادی باشد. در سطح فردی و خانوادگی نیز مهم‌ترین راهبرد، تنظیم و تعدیل تقاضاها و متناسب‌سازی آن با سطح توانایی‌ها و حداقل پیشرفت در مقایسه با گذشته است. دکتر امید علی احمدی استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی



سه شنبه 12 اردیبهشت 1396 ساعت 06:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن