تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797948515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا کشاورزی در ایران روبه‌زوال می‌رود؟ / سهم 5 درصدی کشاورزی از سرمایه‌گذاری‌های سال95 | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: درحالی که بخش کشاورزی مسئولیت بیش از 20 درصد اشتغال کشور و 12 درصد از تولید ناخالص ملی را بر دوش گرفته است، سهم این بخش از سرمایه گذاری ها تنها 5 درصد و از تسهیلات بانکی فقط 7 درصد است. همچنین فاصله درآمدی بین روستا و شهر بیش از 90 درصد شده است.

پایگاه خبری اقتصادی تراز : امنیت غذایی موضوعی استراتژیک برای کشورها است. کشاورزی حتی در تمدن‌های اولیه با قلت جمعیت نیز یک چالش اساسی بوده است. حدود ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد، کاهش تولیدات کشاورزی به خاطر سرد شدن هوا و یخبندان‌های درازمدت، موجب مهاجرت اجباری اقوام آریایی به‌سوی فلات ایران و سایر نقاط جهان شد.در حال حاضر کشاورزی در ایران مسئولیت بیش از 20 درصد اشتغال کشور و 12 درصد از تولید ناخالص ملی را بر دوش گرفته است. با این‌حال وضعیت این بخش چندان مساعد نیست.سهم کشاورزی از سرمایه‌گذاری‌ها فقط 5 درصد!بر طبق آمارها، میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی علی‌رغم سهم 20 درصدی در اشتغال و سهم 12 تا 13 درصدی از تولید ناخالص داخلی، فقط 5 درصد بوده است.جدول زیر سهم ارزش‌افزوده بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی و سهم بخش کشاورزی از سرمایه‌گذاری‌ها را طي 5 دهه گذشته (به قيمت ثابت سال 1376) را نشان می‌دهد. براساس نتایج جدول، طـي 5 دهه اخیر درحالی‌که سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی از 7 درصد در قبل از انقلاب به 15 درصد در دو دهه اول انقلاب و 12 درصد در سال‌های اخیر رسیده است، با این‌حال میزان سرمایه‌گذاری در این بخش همان 4 تا 5 درصد مانده است.
خبر اقتصادی

گزارش های ادواری بانک مرکزی  براساس تحقیقات يکـي از موانع اساسي سرمایه‌گذاری در این بخش، توسعه‌نیافتگی نهادهـا و بازارهای مـالي کشاورزي و فقدان ابزارهاي مناسب جهت تأمين مالي اين بخش است. همچنین وجود موانع سودآوري، مداخلات ناکارآمد دولت در اين بازار (همانند کاهش یارانه‌های حمایتی) عواملی هستند که سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را پر ریسک می‌کنند.تسهیلات بانکی برای کشاورزی تنها 7 درصدعلاوه بر اندک بودن سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، سهم کشاورزی از تسهیلات بانکی نیز بسیار اندک است. براساس آمارهای بانک مرکزی (3 ماه بهار96)، تسهیلات دریافتی کشاورزان از کل تسهیلات بخش تولید در سه‌ماهه بهار سال 95 تنها 7 درصد از کل تسهیلات را شامل می‌شود؛ این درحالی است که تعداد وام‌گیرندگان این بخش در نسبت به‌کل وام‌گیرندگان بخش‌های مختلف اقتصادی، بیش از 17 درصد می‌باشد.به عبارتی اغلب وام‌گیرندگان بخش کشاورزی این تسهیلات اندک را نه برای سرمایه‌گذاری و مدرن سازی زیرساخت‌ها، بلکه برای تأمین سرمایه در گردش و صرف تأمین معیشت خود می‌کنند.
اخبار اقتصادی

نمودار یک سهم بخش کشاورزی از کل تسهیلات
سایت اقتصادی

تعداد وام‌گیرندگان بخش کشاورزی
خبر اقتصادی
نمودار سه بخش‌های مصرف تسهیلات بانکیکاهش 16 درصدی جذابیت بخش کشاورزیبراساس گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، بررسی وضعیت درآمدی روستاها(بهار95) نشان می‌دهد که متوسط فاصله درآمدی بین شهرها و روستاها در 15 سال اخیر بیش از 90 درصد شده که در طول سال‌های اخیر میزان هزینه هر خانواده روستایی بیش از درآمد آن بوده است. همچنین 9 دهک اول هزینه‌ای روستایی، از ناامنی غذایی رنج می‌برند.بر اساس این گزارش، ریشه وضعیت نابسامان اقتصادی روستاها که منجر به مشکلات اجتماعی و فرهنگی نیز شده، اقتصادی نبودن فعالیت‌های کشاورزی به‌عنوان مهم‌ترین منبع درآمد روستاییان می‌باشد که تحت تأثیر سیاست‌های ناکارآمد این بخش بروز یافته است.نمودار زیر سهم بخش کشاورزی و فعالیت‌های متفرقه در تأمین درآمد خانواده‌های روستایی از سال 1380 تا 1392 را نشان می‌دهد. بر اساس نمودار سهم کشاورزی در تأمین درآمد خانواده‌های روستایی از 33 درصد در سال 1380 به 17 درصد در سال 1392 کاهش‌یافته است.این مورد نشان‌دهنده کاهش جذابیت‌های فعالیت‌های کشاورزی و کاهش درآمد حاصل از کشاورزی برای روستاییان به‌عنوان یک فعالیت مولد و جایگزین شدن فعالیت‌های متفرقه که بعضاً موجب ایجاد مشکلات اجتماعی است.


درآمد خانواده روستایی از کشاورزیحال با توجه به میزان اندک سرمایه‌گذاری در این بخش، سهم اندک تسهیلات بانکی برای توسعه کشاورزی مدرن، کاهش جذابیت‌های اقتصادی کشاورزی برای روستاییان، کاهش بسیار شدید آب‌های زیرزمینی و خشک‌سالی‌های یک دهه اخیر، چشم‌انداز چندان روشنی در انتظار بخش کشاورزی نخواهد بود.تامین امنیت غذایی وظیفه مهم دولت دوازدهمطی سالیان گذشته سبد موادغذایی خانواده های در فصل های مختلف با چالش و نواسانات مختلفی مواجه بوده است. گرانی و ارزانی، کمبود و زیادی حجم تولید در تولیدات مختلف کشاورزی و حوزه مواد غذایی، نشان از ناپایداری این حوزه وتضعیف امنیت غذایی خانوارها می دهد. گرانی ها دفعی و خارج از کنترل مواد مختلف غذایی و یا عدم تنظیم واردات کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، توجه بیش از پیش مدیران وزارت خانه های جهاد کشاورزی و وزارت صنعت در دولت دوازدهم به امنیت غذایی و برنامه ریزی در حوزه تولیدات بخش کشاورزی و غذایی را می طلبد.



اخبار اقتصادی


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 2 مرداد 1396 - 11:47





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن